Verkopen via marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon of richten op je eigen webshop? (incl. e-book)

Als het online verkopen helemaal nieuw voor je is, dan zou je jezelf kunnen afvragen of je jouw producten via een marktplaats zoals Bol.com, Marktplaats, Amazon of eBay moet gaan verkopen of dat je zelf je eigen online shop zou moeten starten. In dit artikel leggen we uit wat slim is voor jouw webshop.

Zelfs als je hier al een tijdje mee bezig bent en de voordelen van marktplaatsen gebruikt, kan het zijn dat je nu overweegt om je eigen webshop op te gaan zetten met behulp van bijvoorbeeld dropshipping.

Beide opties hebben zowel voordelen als uitdagingen, welke zou je dus moeten kiezen? Vandaag ontrafelen we hiervan de mogelijkheden, om je te helpen bij het besluit wat de beste keuze voor jouw bedrijf is.

Leestip: Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via  markt­plaatsen, zoals Bol.com of Amazon. Wil je meer leren over verkopen via markt­plaatsen? We hebben een gratis  e‑book geschreven met meer informatie hier­over.

 

 

1. Het opbouwen van je merkimago

Als je een merk wilt opbouwen , dan is de beste keuze om een eigen website op te bouwen. Zo heb je namelijk meer controle over je merk.

Zoals iedereen weet die wel eens Marktplaats.nl of Bol.com bezoekt, zijn er maar weinig opties voor het beheren over hoe je productpagina wordt weergegeven.

 

 

 

Kleuren, lettertypes en lay-out zijn allemaal zaken die op deze marktplaatsen gestandaardiseerd zijn.

Uiteraard zijn er een aantal zaken die je kunt doen om je te onderscheiden. Wat betreft de productpagina is het essentieel om goede afbeeldingen van producten te hebben als je online verkoopt, onafhankelijk van de manier waarop je via een marktplaats of via je eigen website verkoopt.

Het opstellen van unieke productbeschrijvingen is ook iets dat je over de gehele linie zou moeten doen. Wat betreft de marktplaatsen blijft het daar echter bij, meer kun je niet doen.

Leestip: De perfecte product­afbeelding kan de door­slag geven om het product  bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Daarom is het heel belangrijk dat  je dit goed doet! Wij hebben tips opgesteld om jou te helpen goed converterende  product­afbeeldingen te creëren.

Als je een eigen website hebt, kun je de ervaring creëren die je wilt dat je klanten hebben.

Je merk moet een eigen persoonlijkheid hebben. Het moet de levensstijl van je doelgroep symboliseren en dat zou weerspiegeld moeten worden in het ontwerp van je website.

Een belangrijk negatief aspect van marktplaatsen is dat je heel voorzichtig moet zijn in de manier waarop je jouw producten op de markt zet.

Zo is Amazon bijvoorbeeld heel erg strikt over dit aspect. Het komt erop neer dat ze je verbieden om op welke manier dan ook de naam van je eigen bedrijf te noemen.

Dat wil zeggen dat je in de verpakking niet eens je eigen visitekaartje mag toevoegen, noch de naam van je eigen website afgedrukt mag hebben op de facturen die bij de levering in de verpakking worden meegezonden.

Amazon wil natuurlijk dat de klanten opnieuw via hun gaan kopen, dus als je je eigen merk gaat plaatsen op verpakkingsmateriaal en dergelijke dan zien zij dit alsof jij hun klant wilt 'afpakken'.

Als het duidelijk is dat je via deze marktplaatsen veel klanten aantrekt, zorg dan dat je een onvergetelijke naam voor je website kiest die gemakkelijk via Google gezocht kan worden.

Misschien kunnen klanten via de zoekmachines op die manier naar je shop worden geleid. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je de voorwaarden van de marktplaatsen zorgvuldig leest. Het kan zijn dat je account opgeschort wordt als je deze voorwaarden schendt.  

Winnaar: Je eigen website… met een grote meerderheid.

2. Marketing

Tegenwoordig is iedereen online, dat is de reden waarom marketing een belangrijk onderdeel uitmaakt van het hebben van een succesvol online bedrijf.

Als webwinkelier zul je wellicht doelstellingen voor de korte termijn en voor de lange termijn hebben. Als we het hebben over doelstellingen voor de lange termijn, dan is het opbouwen van je merk je doelstelling. Maar verkopen realiseren is echter ook belangrijk en het promoten van je producten om snel te verkopen is essentieel voor je doelstellingen op de korte termijn.

Als je een eigen shop hebt, kun je veel doen om verkeer naar je shop te leiden – optimaliseer je website om hoog geclassificeerd te worden in de organische zoekresultaten van Google (SEO), gebruik advertenties via Google, advertenties via Facebook, of zet een campagne op bij Instagram. Dan is er nog Twitter, zijn er hashtags en is ook Pinterest een optie.

De lijst is oneindig. Dit kan echter veel tijd en inspanning kosten, en we weten allemaal dat tijd geld is.

Het voordeel van het verkopen via een marktplaats is dat het vinden van je producten waarschijnlijk gemakkelijker is voor klanten. dit is natuurlijk afhankelijk van het type product dat je verkoopt, hoeveel concurrenten je hebt en nog enkele andere factoren.

Als je echter in overweging neemt dat volgens Bloomreach shoppers twee keer zo vaak via Amazon dan via Google beginnen met het zoeken naar producten, dan is het onmogelijk om de kracht te ontkennen van het beschikbaar hebben van je producten op Amazon en andere marktplaatsen.

Ondanks het feit dat je op Amazon kunt 'adverteren', ben je eigenlijk gewoon je product op Amazon aan het promoten en betaal je geld aan Amazon voor het adverteren van een product dat je op hun website verkoopt.

Als je het eenmaal verkoopt, gaat een groot deel van je winst ook naar de marktplaats. Bij eBay kan je helemaal aan de onderkant van de zoekresultaten een advertentie voor een externe shop plaatsen, maar over het algemeen hebben advertenties op productpagina's niets te maken met de producten waarnaar werd gezocht. 

Winnaar: Marktplaats… voor snel verkopen

Leestip: Maak je al advertenties via Google Ads of wil je hiermee beginnen? We helpen je graag via deze koste­loze check­list met tips waar je aan moet  denken bij het creëren van de perfecte advertentie. Klik op de onder­staande  knop.

3. Ervaring van de klant

Voor wat betreft marktplaatsen, is de ervaring van de klant meer direct gerelateerd aan de marktplaats dan aan de verkoper. Als een klant een goede ervaring heeft met het kopen van je product via Amazon of Google, is het gewoon een goede koop via Amazon. Ondanks dat het jouw product is, zal de ervaring aan de marktplaats worden gekoppeld.

Net als bij branding is de ervaring van de klant veel meer in je eigen handen als je een eigen shop hebt. Als een klant bij je shop koopt, kan je de hele 'reis' van de klant, van het begin tot het einde onder controle houden en aanpassen.

Van de homepage tot het e-mailbericht met de opvolging voor het vragen om een beoordeling ligt geheel en al in jouw handen. Het is misschien wat meer werk, maar het is voor jezelf en je kunt excelleren!

Winnaar: je eigen shop  

 

 

4. Eigen prijs hanteren

Bij het via een marktplaats verkopen, denken we aan consumenten als eindgebruikers.

Met uitzondering van AliExpress geven marktplaatsen je de prijs voor een enkel product, AliExpress geeft je ook vaak prijzen voor het kopen van grotere hoeveelheden.

Als je jezelf richt op kleine winkeliers dan is het verkopen via Bol.com of Markplaats niet de beste keuze.

Natuurlijk heb je bij het verkopen via je eigen shop de vrijheid om naar eigen keuze welke prijs of korting dan ook weer te geven. Als je kleine producten verkoopt zoals USB-kabels, dan is het aanbieden daarvan tegen een korting bij een koop van 100 USB-kabels een fluitje van een cent.

Winnaar: je eigen shop

5. Wat kun je leren van marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon?

Zoals je ziet zijn er tal van voordelen aan verkopen op marktplaatsen als Amazon. Dat betekent ook dat er genoeg lessen te trekken zijn uit deze e-commerce reuzen.

Marktplaatswinkels leunen zwaar op social proof en vertrouwen

Dit punt geldt vooral bij Amazon en Bol.com. Winkelend publiek kan de reviews van een verkoper doorzoeken om een idee te krijgen van hun service. Misschien nog belangrijker is dat productbeoordelingen (en ratings) ook direct op de productpagina beschikbaar zijn.

Dit geeft de gebruikers een grotere gemoedsrust voor ze hun aankoop afronden. Dit punt is volgens mij misschien wel een van de grootste factoren van Amazons succes, want Jeff Bezos nam de beslissing om alle reviews (ook negatieve) te publiceren ten bate van het winkelend publiek.

Waar het hier op neerkomt is dat vertrouwen hier een belangrijke kwestie is en een voordeel dat Amazon hard heeft gewerkt om te krijgen.

 

 

 

Ook al bezoekt een klant je webshop en bevalt het wat hij ziet, dan nog kan hij kiezen voor een marktplaats omwille van zijn eerdere ervaringen. En daarom is social proof zo belangrijk.

Naast reviews kan het hebben van een keurmerk op je pagina een grote vertrouwensboost voor je webshop zijn. Het Trusted Shops Keurmerk, bijvoorbeeld, biedt consumenten een 30 dagen geld-terug-garantie (onze kopersbescherming genoemd). Als het meest erkende e-commerce-keurmerk in Europa, kan het helpen de twijfels weg te nemen die je potentiële klanten kunnen hebben over het kopen bij een onbekende winkel.

Remarketing

Bedrijven als Amazon maken het winkeliers gemakkelijk om producten te (her)verkopen aan winkelend publiek dat hun pagina's doorbladerde. Dit verbaast niemand meer, maar het is belangrijk op te merken dat dit nog steeds een zeer effectieve marketingstrategie is.

Mikken op gebruikers die al eerder interactie met je pagina's hebben gehad is zinvol. Of ze waren geïnteresseerd in je producten of hebben eerder bij je gekocht. In beide situaties hebben deze gebruikers meer kans om te converteren dan veel andere targeting strategieën.

Aanbevolen artikelen

Een geweldige functie die Amazon op zijn productpagina's heeft (en zodra een product in het mandje is gelegd) is een aanbeveling van aanvullende producten. Dit wordt meestal cross-selling genoemd.

 

 

 

Door een ander product aan te bevelen dat bij het oorspronkelijke product past, kun je je klanten inspireren om meer bij je te kopen voordat ze afrekenen.

Het kan ook gezien worden als een service aan je klanten. Als ze uiteindelijk iets als een nieuwe spiegelreflexcamera kopen, is het kopen van een tweede batterij misschien niet het eerste waar ze aan denken, maar ze zullen zich snel realiseren dat ze dat artikel ook nodig zullen hebben. Of misschien een geheugenkaart?

6. Kortom

Ondanks het feit dat we webshops altijd stimuleren om een eigen website te bouwen, kan het geen kwaad om een aantal marktplaatsen uit te proberen als aanvulling op de verkopen via je online shop.

Ookal hebben deze marktplaatsen mogelijk strikte regels, zij hebben ook een geweldige reputatie opgebouwd waarmee je voor jouw bedrijf ook geweldige bekendheid kunt genereren.

Vertrouwen is hierbij essentieel, want zelfs als klanten je website bezoeken, kan het nog zo zijn dat zij ervoor kiezen om op basis van hun eerdere ervaringen, via een marktplaats te shoppen.

Dat is de reden waarom het hebben van een keurmerk en een beoordelingssysteem op je website cruciaal is om vertrouwen voor je online shop op te bouwen.

Kortom, het is het beste om te verdelen, om je producten via diverse kanalen te verkopen.

 

 

 

 

Gepubliceerd op: 23 februari 2018
Geüpdate op: 30 november 2021

30-11-2021
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Select Country: