Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Het is nu zomervakantie, de perfecte tijd voor webshops om zich klaar te maken voor de volgende piekperiodes zoals de feestdagen en natuurlijk de retourseizoenen erna. Webshopeigenaren kunnen enorm veel inkomsten mislopen als ze zich niet goed voorbereiden op dit soort periodes. Wij geven daarom 10 tips zodat webshops veel leed bespaard blijft en ze kunnen profiteren van de piekmomenten gedurende het jaar.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Andrii Yalanskyi
Om je voor te bereiden op de piekmomenten, is het goed om te weten wanneer je deze pieken kunt verwachten voor jouw webshop. Een webshop die voedingssupplementen verkoopt, zal het in januari drukker hebben dan met Valentijnsdag.
Analyseer de gegevens van voorgaande jaren: op welke momenten werden welke producten gekocht? Had je de pieken toen goed voorspeld of merk je dat je doelgroep toch op andere momenten shopt?
Neem dit dan mee in je planning voor dit jaar. Zo weet je hoe je je marketingbudget moet verdelen over het hele jaar, hoeveel personeel je moet inzetten en hoeveel en wat je op voorraad moet hebben.
Een van de grootste uitdagingen voor retailers is met weinig mankracht in korte tijd veel orders verwerken. In plaats van mankracht te moeten vergroten om last-minute-bestellingen te verwerken, is het verstandig om in een alternatieve marketingstrategie te investeren.
Zo kun je het inspiratiemoment naar voren halen, iets wat onze klant Kayasieraden erg goed doet. Zij verkopen bijvoorbeeld gepersonaliseerde sieraden en hierbij is de levertijd vaak langer. Zij zorgen er dus voor dat deze producten als eerst worden gepromoot en daarna wordt geswitcht naar de reguliere lijn.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Kayasieraden.nl
Op deze manier verminder je als webshop het last-minute-shoppen en voorkom je dat je te weinig bezetting hebt op het laatste moment. Ga je voor het eerst gepersonaliseerde armbanden aanbieden? Dan is het wellicht slim om deze ruim voor de feestdagen te lanceren.
Geef ook aan hoe lang de klant nog heeft tot het te laat is om iets te bestellen. Een countdown helpt dat klanten de druk voelen en op tijd willen bestellen.
Vergeet niet om tijdens de piekmomenten te checken of bepaalde producten wel of niet aanslaan. Dit is zeker belangrijk als je voor het eerst een markt aanboort met jouw producten.
Een webshop die dit bijvoorbeeld goed doet, is onze klant Body & Fit. Door middel van de reviews weten zij dat bepaalde producten in bepaalde landen beter of minder scoren dan andere.
Wanneer zij merken dat een nieuw product niet goed werkt, verwerken ze dat direct intern, delen ze het met alle Country Managers en schakelen ze snel af. Een ander product kunnen ze dan snel opschalen.
In het geval van terugkerende feestdagen is het verstandig als je de content op je websitepagina’s hierop afstemt. Wordt je gehele assortiment gedekt door trefwoorden van Google Search? Heb je aan alle synoniemen gedacht?
Het zoekvolume voor ‘Valentijnsdag bloemen’ neemt misschien al in januari toe, dus denk na of je niet al eerder wil starten met een campagne over je bloemenassortiment.
Bedenk wel dat een effectieve zoekmachine-optimalisatie alleen op de lange termijn effect heeft. Wees dus niet teleurgesteld als het dit jaar niet meteen het gewenste resultaat heeft, maar het zal je volgend jaar zeker helpen.
Eigenlijk wil je dat je klant vóór jouw piekperiode al de aankopen gaat doen. Dit kan een paar weken eerder zijn. Zo zorg je dat de bestellingen goed verdeeld zijn en niet in één korte periode komen.
Je kunt in je nieuwsbrief ruim op tijd klanten aansporen om iets te kopen, misschien zelfs met een korting.
Hierbij kun je ook inspelen op de actualiteit! Is het een koude zomer? Dan kun je een social media-bericht plaatsen met 'Gezien het nu toch herfst lijkt...' en daarbij producten aanprijzen die mensen normaal in de herfst zouden kopen.
Heb je genoeg producten ingeslagen? Kijk hierbij wat de huidige trends zijn, maar ook wat we afgelopen jaren goed liep. Daarvan moet je een voorraad hebben, zodat je altijd genoeg hebt. Ook moet je zorgen dat je genoeg personeel in je magazijn hebt. Momenteel is de werkeloosheid heel laag, dus is het lastiger om personeel te vinden. Zoek op tijd naar personeel!
Dit geldt ook voor je klantenservice. Huur eventueel speciaal voor de piekperiode extra mensen in (en laat ze dit natuurlijk weten). Dit geldt ook voor vlak na je piek, want dan komen de retouren.
Verder is het verstandig goede afspraken te maken met je logistieke partners. Welke verzendmaatschappij kun je niet alleen de beste deal voor krijgen, maar ook de meest betrouwbare levering?
Natuurlijk moet je productbeschrijving goed zijn, maar al helemaal tijdens de piekperiode. Laat de producten op meerdere manieren zien, bijvoorbeeld in gebruik. Ook is het verstandig om genoeg specificaties te noteren. Bij sommige producten is het niet alleen nodig om te vermelden waarvoor producten wel voor geschikt zijn, maar ook waarvoor ze dat niet zijn.
Als je een goede productbeschrijving hebt, voorkom je namelijk retouren. Wanneer mensen precies weten wat ze kunnen verwachten, zullen ze niet zo snel iets terugsturen.
Verkoop je kleding? Geef ook aan hoe lang het model op de afbeelding is. Je kunt ook een stap verder gaan en de exacte maten in centimeters noteren.
Wat wil je op social media plaatsen? Bedenk het alvast, maak het alvast en plan het alvast in. Voor de meeste social media-platformen heb je tegenwoordig tools die je kunnen helpen met het inplannen, zodat deze automatisch geplaatst worden. Zo hoef je op kerstavond niet achter de laptop te klimmen!
Wat kun je automatiseren? Tegenwoordig zijn er veel dingen die je kunt automatiseren. Denk hierbij aan een automatische bestelbevestiging, maar ook dat de bestelling automatisch naar je magazijn gestuurd wordt.
Daarnaast kun je ook je klantenservice deels automatiseren. Denk hierbij aan een chatbot, die antwoorden kan sturen voor de meest gestelde vragen. Maar het hoeft niet eens een chatbot te zijn, je kunt ook meest gestelde vragen op je site zetten, zodat je die vragen niet krijgt.
Ook kun je automatisering inschakelen bij het beantwoorden voor reviews. Trusted Shops heeft namelijk een nieuwe tool (de Smart Review Assistant) waarbij je makkelijk reacties kan genereren op reviews. Deze tool kan ook lange beoordelingsteksten samenvatten, zodat je snel weet waarover het gaat. Volgens Bergzeit besparen zij er 50% van hun tijd mee! Klik op de onderstaande knop voor meer informatie.
Ook kun je via sommige tools zorgen dat je systeem automatisch weet welke verzendmethode gekozen moet worden. Bijvoorbeeld dat klanten in België met Bpost verzonden worden en in Nederland met PostNL.
Tracking-mails na een bestelling hebben een hele hoge open rate. Je klant wilt namelijk graag weten wanneer het pakket aankomt. Dit is daarom een perfecte plek voor een klein beetje promotie.
Zorg dus dat deze e-mails in jouw huisstijl zijn en dat de klant makkelijk de informatie kan lezen. Maar daarnaast kun je ook een korting voor een nieuwe bestelling hierin zetten, of een suggestie geven welke producten ze misschien nog meer leuk vinden.
Sommige webshops plaatsen een link naar hun blog erin met 'dingen die je kunt doen wanneer je wacht op je pakket'. Het geeft de klant een fijn gevoel bij jouw webshop, want ze weten dat jij de klanten snapt en natuurlijk doet humor het altijd goed. Wanneer je klant erom kan lachen, denken ze sneller met een fijn gevoel aan jouw webshop terug!
Je piekseizoen is dé periode dat je veel geld verdient. Bereid je daarom goed voor, zodat je geen bestellingen misloopt en om te zorgen dat je een goede koopervaring biedt. Zo komen die klanten ook weer terug!
Het is een cliché, maar een goede voorbereiding is het halve werk.
Originele publicatie: 7 januari 2019
Datum update: 25 juli 2024
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.