Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
De term dropshipping is binnen de e-commerce-branche een veelbesproken onderwerp. Maar wat betekent het eigenlijk, hoe begin je ermee en welke aanbieders van dropshipping zijn er? In dit artikel geven we antwoord op deze vragen, zodat je kunt beslissen of je deze tactiek voor jouw webwinkel wilt gebruiken.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Zouls
Dropshipping is een vorm van e-commerce, waarbij webwinkeliers producten in hun webwinkel aanbieden die ze zelf niet op voorraad hebben.
Als een klant zo’n product bij de webshop bestelt zal de webwinkelier het product niet zelf verzenden, maar bestelt hij het bij de fabrikant of groothandel. Die stuurt het vervolgens direct door naar de klant.
De dropshipping-retailer heeft hierdoor geen enkel fysiek contact met het product. Dat is de reden waarom deze e-commerce-strategie haaks staat op de klassieke detailhandel. Daar worden de producten in grote aantallen besteld, opgeslagen en vervolgens naar klanten verzonden.
Nu je weet wat deze verkoopmethode inhoudt en hoe het zich van de traditionele detailhandel onderscheidt, kun je je de vraag stellen of je het voor je webwinkel wilt gebruiken. Net als bij elk bedrijfsmodel is er hier ook sprake van voordelen en nadelen.
Vooral voor ondernemers die nog maar net met e-commerce beginnen, heeft dropshipping een aantal grote voordelen. Een van de meest belangrijke voordelen is dat er weinig startkapitaal nodig is om met een webshop te beginnen.
Zoals eerder gezegd, is het bij dit bedrijfsmodel niet nodig om eerst producten te kopen en op voorraad te houden.
In totaal zijn er bij dropshipping drie partijen betrokken:
#1. De eindgebruiker (consument) koopt een product bij een webshop of fysieke winkel en weet daarbij niet of de levering gedropshipped is of niet. Omdat hij alleen contact heeft met de tussenhandel, weet hij niet welke groothandel hierbij betrokken is.
#2. De verkoper beheert de winkel en probeert zo veel mogelijk potentiële klanten te winnen. Als de verkoper een bestelling ontvangt, wordt er contact opgenomen met de dropshipping-groothandel. Deze ontvangt de gegevens van de bestelling en van de klant.
De winst van de verkoper bij deze transactie is het verschil tussen het bedrag dat de groothandel aan hem berekent en het bedrag dat hij de klant in rekening brengt.
#3. De dropshipping-aanbieder (groothandel) is degene die de bestelling in ontvangst neemt, het verpakt en opstuurt naar de eindgebruiker.
Op de verpakking is (meestal) geen verwijzing naar de groothandel te zien. Als er al iets op de verpakking wordt aangegeven, verwijst dat alleen naar de merknaam van de verkoper. De groothandel regelt alle formaliteiten in relatie tot het verzenden, de douane en de distributiekosten.
Zodra de eindgebruiker het product in de webwinkel heeft besteld en betaald, koopt de dropshipper het product bij de fabrikant of groothandel en geeft de eindgebruiker als de ontvanger op.
Het voordeel is dat het product niet eerst door de handen van de webshop hoeft te gaan en het product niet eerst in grote hoeveelheden gekocht en op voorraad gehouden hoeft te worden.
Ook hoeft de dropshipper zich geen zorgen te maken over overtollige producten, die gewoonweg niet verkocht kunnen worden en in het magazijn stof verzamelen.
Omdat het dropshipping-model weinig opstartkosten nodig heeft, is het een goede mogelijkheid om nieuwe producten te testen. Of ervaar eerst wat e-commerce is, voordat je gelijk in het diepe springt.
Een ander voordeel dat dropshipping geeft, is dat je een veel groter productassortiment kunt aanbieden. De producten hoeven namelijk niet eerst allemaal opgeslagen te worden.
Ook is het niet nodig om een magazijn te hebben, omdat dropshipping wereldwijd vanaf elke locatie kan worden georganiseerd. Je hebt alleen maar een internetverbinding nodig.
Ook al lijkt dit bedrijfsmodel heel veel voordelen te hebben, zijn er uiteraard ook nadelen die je mee moet nemen in je overweging.
Je kunt weinig invloed uitoefenen op de klanttevredenheid - dat is veruit het grootste nadeel van dit model.
Als de klant problemen ervaart met de bestelling, dan ben jij als webshop de verantwoordelijke. Dus als bijvoorbeeld de groothandel het pakket te laat verstuurt, de verzending langer duurt, het product beschadigd is of het product helemaal niet aankomt. Het is dan niet relevant hoe goed en gebruiksvriendelijk de winkel is, jij bent verantwoordelijk voor die problemen.
Problemen als deze zijn moeilijker om op te lossen, omdat je vaak niet weet waar de zending is en de groothandel in sommige gevallen niet beschikbaar is. Vaak is het terugbetalen de meest eenvoudige optie, je zou deze tegenslag dan gewoon voor eigen rekening moeten nemen.
Maar eventuele problemen met klanten zouden je niet moeten afschrikken als je in e-commerce succesvol wilt zijn. Want problemen met de verzending of klanten kun je ook niet helemaal voorkomen als je met de traditionele strategie werkt, waarbij de producten in je eigen magazijn aanwezig zijn.
Het is dus een feit dat de verzending voor het overgrote deel niet door jou kan worden georganiseerd, maar helaas blijft dit risico altijd aanwezig.
Als je producten van verschillende fabrikanten en groothandelaren aanbiedt, kan het maar zo zijn dat zij ook de verzendkosten bij elkaar optellen als een klant meerdere producten besteld.
Je kunt de kosten doorberekenen naar de klant en verhoogde verzendkosten aanbieden (waardoor je de klant waarschijnlijk zult verliezen), maar je kunt ook door de zure appel heen bijten en zelf de verhoogde verzendkosten betalen.
Dat brengt ons bij het volgende nadeel, misschien wel het grootste nadeel: het probleem van het lage winstmarge.
Uiteraard kun je ook proberen om producten met een gigantische prijsopslag te verkopen, om zo een hoge winst te realiseren. Dat lukt echter zelden, omdat dropshippers bijvoorbeeld meer dan een miljoen volgers hebben op Instagram.
In Kylie Jenners Kosmetik-Shop kun je een voorbeeld vinden van een cosmetica-set voor $360, waarvan de inkoopprijs bij AliExpress $15 is.
Er zal meer dan voldoende concurrentie zijn en vaak zal hetzelfde product aanzienlijk goedkoper worden aangeboden om zo de potentiële klanten te overtuigen om te kopen.
Om niet in een prijzenoorlog verwikkeld te raken, zit er niets anders op dan op een markt actief te zijn waar weinig concurrentie is. Ook kun je tijd en geld in marketing en branding investeren, om zo een merk met loyale klanten op te bouwen. Je moet je dus onderscheiden van eventuele concurrentie.
Dropshipping is voor bijna alle type ondernemingen mogelijk. Hieronder geven we je een aantal ideeën:
In een webwinkel wordt dit bedrijfsmodel het meest ingezet, omdat het een zeer goede optie voor een e-commerce-bedrijf is en waardoor de noodzakelijke processen sterk vereenvoudigd worden.
Daarnaast worden de handmatige werkzaamheden als gevolg van de synchronisatie van de webwinkel met de aanbieder van dropshipping, tot een minimum gereduceerd.
Bij onlinemarktplaatsen (zoals Bol.com of Amazon) wordt deze strategie ook door een groot aantal online retailers gebruikt. De online marktplaatsen hebben het voordeel van een zeer grote frequentie van klanten. Dat zorgt ervoor dat de producten door een groot aantal kopers kunnen worden gezien.
Het heeft echter ook het nadeel dat men op vreemd terrein speelt. Voor wat betreft je eigen e-commerce kun je zelf de regels bepalen, maar bij een onlinemarktplaats moet je je houden aan wat de voorwaarden zijn. Als je bijv. bij Amazon verkoopt, is de kans groot dat je bepaalde producten niet mag verkopen. Deze beperking kan per productcategorie of per land verschillen.
💡 Tip: natuurlijk is het begrijpelijk dat deze marktplaatsen niet gratis gebruikt kunnen worden. Voor de verkoop moet je provisie betalen en soms zelfs nog een extra maandelijks bedrag.
Offline, in een fysieke winkel. Er komen steeds meer traditionele winkels die hun producten 'dropshippen'. In plaats van het op voorraad houden van alle producten, zijn er producten die tentoongesteld worden of in een catalogus staan, die vervolgens worden besteld en door de dropshipping-aanbieder worden verzonden.
Zo kan een meubelwinkel een lamp of een bank tentoonstellen, zonder deze producten op voorraad te hebben. Dat bespaart hoge opslagkosten en voorkomt het verzenden van dit soort grote, weinig handzame producten.
Nu je meer weet over de belangrijkste voor- en nadelen, heb je al besloten om met dropshipping te beginnen? Gefeliciteerd!
Goed om te weten:
Controleer goed of je met het product dat je wilt verkopen, geen inbreuk maakt op bestaande auteursrechten!
Ook al lijkt het eenvoudig en winstgevend om een trendy product te verkopen (zoals Game of Thrones-tassen, Star Wars-kleding, aan het WK Voetbal gerelateerde artikelen), je riskeert een boete en andere minder aangename consequenties.
Dit moet altijd je eerste stap zijn: vind een product en de passende leverancier. Dit klinkt in eerste instantie logisch en eenvoudig, maar kan een grotere uitdaging zijn dan je denkt.
Als je goed onderzoek hebt gedaan en een keuze voor een product hebt gemaakt, moet je contact opnemen met de fabrikant. Ook als de fabrikant alleen maar grote aantallen verkoopt, ontvang je meestal een lijst met de namen van diverse groothandelaren, die het product aanbieden of een monster verzenden.
Neem contact op met de groothandelaren van deze lijst en achterhaal wie het meest geschikt is voor wat je van plan bent.
Als je inspiratie zoekt welke producten je kunt dropshippen zijn daarvoor verschillende aanbieders en marktplaatsen beschikbaar. Een aantal daarvan zijn gratis, maar voor de meeste moet een bepaald bedrag worden betaald.
Vakbeurzen waarop fabrikanten zich presenteren zijn een andere mogelijkheid om productideeën te verzamelen en om belangrijke samenwerkingen op het gebied van dropshipping te beginnen.
Het is zeker de moeite waard om met andere webwinkeliers informatie uit te wisselen, of het nu dropshippers zijn of niet. Het maakt daarbij ook niet uit of het op een beurs, tijdens netwerkbijeenkomsten, op internetfora of in relevante Facebookgroepen is.
Dropshipping-tip:
Voordat je het product in je webwinkel gaat verkopen, moet je er zeker van zijn dat het doet wat het beloofd!
Bestel een product voor jezelf en test het. Zo voorkom je geïrriteerde klanten. Op die manier kun je eventueel ook betere afbeeldingen en video's van het product maken.
Ondanks dat, zou je verder onderzoek moeten doen. Informeer jezelf over nieuwe trends en probeer nieuwe marketingstrategieën uit (bijv. Influencer-marketing of YouTube-marketing).
Net zo belangrijk als de bovengenoemde onderwerpen, is de samenwerking en communicatie met de groothandelaren of fabrikanten van je dropship-producten.
Stel vragen en probeer zo veel mogelijk over het product te weten te komen, om zo je concurrentie een stap voor te blijven en eventueel met voorrang behandeld te worden als er knelpunten optreden.
In veel gevallen is het ook zeker de moeite waard om de productielocatie te bezoeken, om een band met de fabrikant en de mensen achter het product op te bouwen.
De eerste beslissing die je moet nemen nadat je voor dit bedrijfsmodel hebt gekozen, is een keuze maken voor een goede aanbieder.
Want uiteindelijk besluit de fabrikant over het succes van het proces. Het ligt immers voor het overgrote deel in de handen van de groothandel of de producten op tijd en in goede orde bij de klant aankomen.
Hieronder hebben we een aantal aspecten opgesomd, waarmee altijd rekening gehouden moet worden bij de keuze van een goede dropshipping-aanbieder.
Er zijn dropshipping-aanbieders die zich gespecialiseerd hebben in bepaalde merken, en anderen die een uitgebreide catalogus aanbieden. Afhankelijk van wat je wilt verkopen, besluit je om met de een of de ander in zee te gaan. Als je de keuze maakt voor een groothandel met een catalogus waarin allerlei producten zijn opgenomen, zal je bedrijf veel mogelijkheden hebben te uitbreiden.
Zodra je een nieuwe productcategorie wilt verkopen, hoef je niet meer op zoek te gaan naar nieuwe aanbieders. Naast een groot productassortiment is het belangrijk om een organisatie te kiezen, die de nieuwste trends volgt en de catalogus voortdurend actualiseert.
Internetverkopen zijn sterk gebaseerd op virale producten en stromingen die snel kunnen opkomen, maar net zo snel weer kunnen verdwijnen. Denk daarbij aan de Fidget-spinner hype!
Het kan dus belangrijk zijn om een dropshipping-aanbieder te hebben, die bereid is om aan deze voorbijgaande trends mee te doen.
Een van de belangrijkste onderwerpen bij de samenwerking met een dropshipping-aanbieder gaat over de aangeboden opties voor synchronisatie. Dat is belangrijk omdat er veel aspecten zijn die gesynchroniseerd moeten worden (bestellingen, catalogus, voorraadniveau, expediteurs, enz.).
De veel gebruikte methode is csv-bestanden, maar dat vraagt om extra inzet en zorgt voor meer handmatige werkzaamheden, iets waar veel retailers niet op zitten te wachten.
Dat is waarom een aantal dropshipping-aanbieders meer mogelijkheden aanbieden: opties die een bepaalde technische kennis vereisen (bijv. een API voor de automatisering van de synchronisatie), tot bestaande en gesynchroniseerde dropshipping-winkels.
Controleer of je leverancier goede voorwaarden heeft en transparant is. Ga ook na of de reactie op situaties met bijvoorbeeld defecte producten, de afwikkeling van retouren en het annuleren van bestellingen op een goede manier verloopt.
Het is ook een goede zaak als de klantenservice meertalig is en je een individuele service kan bieden.
Met dropshipping is de internationalisering van een organisatie veel eenvoudiger dan voor een traditionele verkoopmethode. Als je een dropshipping-aanbieder hebt die ook in meerdere landen kan leveren, hoef je alleen maar voor de verkoop te zorgen zonder dat geografische factoren een rol spelen.
Daarom adviseren we om een dropshipping-aanbieder te zoeken die overeenkomsten met diverse transportorganisaties heeft en het op die manier voor jou mogelijk maakt om in meerdere landen te verkopen.
Vergeet echter niet dat het verkopen in een nieuw land ook voor je werkzaamheden oplevert: je moet je website laten vertalen en een verkoopstrategie definiëren die op een andere cultuur is gericht!
Retouren maken een wezenlijk onderdeel uit van e-commerce en het is belangrijk dit vooraf te plannen. Als er een probleem is met een bestelling van klanten, is het belangrijk dat je leverancier je tijdig een oplossing voorstelt.
Zoek naar een aanbieder die dit aspect naar tevredenheid invult, zodat je klant geen onjuiste indruk krijgt en jij hier zelf zo weinig mogelijk aan hoeft te doen.
Dropshipping heeft voor- en nadelen, maar tegelijkertijd heeft het toch veel potentie om een groot aantal klanten te winnen en een solide omzet te realiseren, zodat je eigen webwinkel kan groeien. Het is met name een goede mogelijkheid voor nieuwkomers in de wereld van e-commerce.
Gepubliceerd op: 18 april 2019
Geüpdatet op: 8 juli 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.