Wat is de Community of Trust van Trusted Shops?
Wat is de Community of Trust, hoe krijg je toegang tot de 45 miljoen shoppers erin en hoe verbeter je je conversie en AOV?
Wil je ook toegang tot 45 miljoen shoppers in Europa? Wil je ook dat jouw conversie en gemiddelde orderwaarde stijgen? Deze vragen zijn retorisch: natuurlijk wil je dat. Eén van de beste manieren om dit te bereiken is via vertrouwen. Via de Community of Trust. In dit artikel leggen we uit wat de Community of Trust is, hoe jij en je klanten hiervan kunnen profiteren en hoe je lid kan worden.
📷 titelafbeelding: Trusted Shops
Al sinds 1999 werkt Trusted Shops aan online vertrouwen en de Community of Trust, welke nog dagelijks hard groeit. Binnen de Community verbinden we meer dan 45 miljoen shoppers, die op zoek zijn naar betrouwbare winkels, met meer dan 32.000 webshops in heel Europa die te vertrouwen zijn.
Vanaf het moment dat shoppers online naar producten zoeken, tot wanneer de bestelling aankomt en zelfs erna, is Trusted Shops er. De Community of Trust is het volledige pakket van vertrouwen, van begin tot eind van de customer journey.
Wanneer je je bij de Community of Trust aansluit, begin je met het verzamelen van echte, authentieke beoordelingen: de valuta van vertrouwen. Maar deze valuta heeft waarde nodig.
Ten eerste verdien je dit door genoeg beoordelingen te verzamelen, een goede beoordelingsscore op te bouwen en goede producten, service en kwaliteit aan te bieden. Zodra je ook voldoet hieraan en voldoet aan onze kwaliteitseisen, kun je het Trusted Shops Keurmerk verdienen, de zesde ster. Want: Vertrouwen kun je niet kopen.
Wanneer je het keurmerk hebt verdiend, krijg je toegang tot meer dan 45 miljoen shoppers in Europa en omdat je vertrouwen bent en dit aantoont, biedt Trusted Shops al je klanten de kopersbescherming. Hiermee halen we alle twijfel weg, waardoor jouw conversie verbetert.
Dagelijks worden er in de Community of Trust meer dan 1 miljoen bestellingen geplaatst en verbindt shoppers met betrouwbare webshops, van klein tot groot.
Je biedt niet alleen een veilige koopervaring, maar ook een omgeving waar klanten zich veilig en gewaardeerd voelen.
Tegenwoordig is er veel aan de hand: neppe shops, scam, AI die je niet kan onderscheiden van echt… Elke dag vraagt de klant zich af: Wie kan ik vertrouwen? Alles wat er gaande is, al die onzekerheid, heeft invloed op ons gedrag als shopper.
Daarom shoppen klanten in de Community of Trust.
De customer journey begint vaak bij Google. Daar ontdekken shoppers je webshop; via organische zoekresultaten (SEO), Google Shopping of Google Ads. Het is een combinatie van je afbeeldingen, van je prijzen en van je sterren, die opvallen bij de shopper. Als partner van Google kan Trusted Shops deze sterren doorsturen naar het platform, waardoor jij ze kan laten zien waar het uitmaakt. De Google-integratie verandert zichtbaarheid in betrouwbaarheid.
Zodra ze op je webshop hebben geklikt, zien ze gelijk de Trustbadge® met je beoordelingsscore en de kopersbescherming: hierdoor zien ze binnen 2 seconden dat ze jouw shop kunnen vertrouwen.
Deze Trustbadge maakt een groot verschil in waarom de Community meer nieuwe klanten aantrekt: we leiden shoppers niet weg van je site. Ze kunnen dit vertrouwen in hun volledige customer journey zien. Ze klikken op de Trustbadge en zien de beoordelingen die andere klanten hebben achtergelaten. Dit is belangrijk, want uit onderzoek van Trusted Shops blijkt dat social proof tot de eerste aankoopt leidt. 2 op de 3 shoppers vindt positieve beoordelingen belangrijk, vaak belangrijker dan de prijs. Bijna 80% van de Europese shoppers leest meestal of altijd beoordelingen voor ze een bestelling plaatsen.
Zodra de shoppers het product hebben gevonden dat ze zochten, zien ze productbeoordelingen op de productpagina. Hierdoor weten ze ook dat het product van kwaliteit is en het echt is zoals jij zegt.
Shoppers zullen ze bij jou kopen, want ze weten de drie pijlers van de Community: echte beoordelingen, echte kwaliteit, 100% vertrouwen. Ze vertrouwen je webshop vanwege het keurmerk, maar ook vanwege de kopersbescherming, want ze weten dat hun geld veilig is.
Nadat ze hun bestelling hebben ontvangen, stuurt Trusted Shops automatisch een mail met een beoordelingsverzoek. Hierdoor herinner je ook tevreden klanten om een beoordeling achter te laten. Via welk apparaat dan ook vullen ze eenvoudig de beoordeling in. Uit onderzoek van Trusted Shops blijkt namelijk: 62% van de klanten laat beoordelingen achter om andere mensen in de Community te helpen weloverwogen beslissingen te nemen.
Zodra ze een beoordeling hebben achtergelaten, begint de cyclus opnieuw, als een perfect ecosysteem waarin nieuwe beoordelingen nieuwe klanten aantrekken via Google en hen converteren dankzij vertrouwen.
Het resultaat: betere conversie en een hogere orderwaarde.
Zie bijvoorbeeld onze klant PrintAbout: uit hun A/B-test blijkt dat ze gemiddeld 4,35% hogere conversie hebben wanneer de Trustbadge te zien is. Bij klant SB Supply zien ze zelfs dat de orderwaarde bij PLUS-leden van de Community of Trust zelfs 51% hoger ligt dan het gemiddelde.
Daarom is vertrouwen het beste verkoopargument van je webshop.
Wanneer je wilt beginnen met het vertrouwen van je klant te verdienen, moet je eerst ons vertrouwen natuurlijk.
De 32.000 webshops en 45 miljoen shoppers die ons al vertrouwen, geven een duidelijk signaal, maar we kunnen het ook hard maken. Hiervoor hebben we een gevarieerd aanbod aan klantverhalen en A/B-tests in verschillende markten, die de impact in cijfers aantonen. Vertrouw op de ervaringen van onze klanten.
“Trusted Shops biedt een kopersbescherming bij elke bestelling, wat onze klanten een extra gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft tijdens het online winkelen.” - Sander Berendsen, Founder SB Supply
De volgende stap is: praat met onze experts over wat jouw webshop nodig heeft en wat je uitdagingen zijn. Zij geven je op maat gemaakt advies, want we willen dat je webshop het goed doet en groeit. Daarom is het ook in ons eigen belang om jou advies te geven dat aansluit bij jouw behoeften en direct een persoonlijke en volledig ondersteunde onboarding te plannen voor een vliegende start.
De belangrijkste reden dat we zulke sterke resultaten behalen, is dat we een Customer Success Manager toewijzen. Die plant een gesprek in om samen door de backend te lopen en je alle mogelijkheden binnen de Community of Trust te laten zien.
Zo weet je precies wat er mogelijk is en kun je direct aan de slag met het verdienen van de valuta waar we het eerder over hadden: de beoordelingen.
Om beoordelingen te verzamelen, bieden we een uitstekende en eenvoudige integratie met diverse webshopsoftware, of via onze API. We willen dat je onze producten gebruikt op een manier die het beste past bij jouw webshop.
Zodra je genoeg beoordelingen hebt verzameld en je uitstekende service, goede producten en algemene kwaliteit hebt laten zien, bekijken we via een certificeringsproces of jouw webshop voldoet aan onze kwaliteitscriteria.
Geen zorgen, je hoeft niet meteen de eerste keer te slagen! We geven je tips over wat je kunt doen om alsnog het keurmerk te verdienen.
Wanneer je aan alle voorwaarden voldoet, belonen we jouw webshop met het keurmerk en biedt Trusted Shops de kopersbescherming aan jouw klanten. Daarmee krijg je toegang tot 45 miljoen shoppers in heel Europa.
Je krijgt nu meer bezoekers op je website, je conversie is verbeterd en je gemiddelde orderwaarde is gestegen. En het is inmiddels een paar maanden later… wat nu?
Wij denken op de lange termijn. We willen niet dat je alleen in de eerste weken of maanden groeit, maar ook in de jaren daarna. Misschien breid je zelfs uit naar nieuwe markten. Daarbij helpen we je. Samen met jou stellen we een succesplan op voor de korte én lange termijn, gebaseerd op jouw behoeften, uitdagingen en groeipotentieel.
Bijvoorbeeld deze features (klik op de namen om naar de productpagina te gaan):
De Community of Trust is niet één ding, maar een volledig pakket van vertrouwen. Van zoekopdracht, tot het ontvangen van de bestelling, tot het achterlaten van een beoordeling. De Community brengt vertrouwen in een wereld die het nodig heeft.
Hopelijk ben je net zo enthousiast over onze mogelijkheden als wij en mogen we je binnenkort verwelkomen in de Community of Trust!
En als je al lid bent: hopelijk helpen de doelen je goed. Mocht je ideeën hebben om verder te groeien, mag je altijd contact opnemen met ons.
Neem contact op met onze experts:
05-08-2025Wat is de Community of Trust, hoe krijg je toegang tot de 45 miljoen shoppers erin en hoe verbeter je je conversie en AOV?
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.