Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Waarom zou ik een webshop-keurmerk willen?

20.05.2021, 5m

Bij Trusted Shops spreken we dagelijks eigenaren van webshops over keur­merken. De bovenstaande reactie horen we meer dan eens: Waarom zou ik een web­shop-keur­merk willen? Het gaat erom dat webshops er – soms heel bewust – voor hebben gekozen om geen keur­merk te tonen. Het kost teveel en ze krijgen er te weinig voor terug, vinden zij.

Wellicht verbaast het je, maar ik ben het daar mee eens! De meeste keur­merken zijn niet meer dan een plak op de shop en bieden weinig tot geen meerwaarde. Als onder­nemer moet je een afweging maken die het beste is voor jezelf en jouw bedrijf. Je kunt er dan beter niet aan beginnen.

Er is echter ook een andere kant aan dit verhaal: 80% van de Nederlanders laat zich beïnvloeden door de aanwezig­heid van vertrouwens­oplossingen op een web­shop. En voor 20% is het zelfs van doorslag­gevend belang! Geen keurmerk op je web­shop tonen is in dat opzicht een gemiste kans.

Waar het om gaat is niet zozeer de ja/nee-vraag, maar de vraag welke kenmerken een keurmerk nodig heeft om van waarde te zijn voor een shop.

teaserNL-reputation_manager-1v-w400h300Wist je dat web­shop-keur­merken ook bij­­dragen aan een goede online reputatie? De Reputation Manager helpt hier ook bij. Via 1 tool kun je beoordelings­ver­zoeken ver­sturen voor 3 ver­schillende review­platformen.

Leer meer over online reputatie door ons gratis e‑book hier­over te down­loaden:

E‑book bekijken

Wanneer biedt een web­shop-keur­merk meer­waarde?

Een web­shop-keur­merk is een visueel kwaliteits­oordeel over een product of dienst af­komstig van een betrouw­bare bron. Idealiter ziet de consument dus in een oog­opslag dat het product of de dienst in orde is. De consument weet vervolgens dat alles goed zit en kan met een gerust hart bestellen.

Klinkt simpel, toch?

 

 

 

Er zijn toch een aantal zaken waar het mis kan gaan. De volgende drie dingen kom ik helaas op teveel shops tegen:

  1. Het keurmerk staat er wel, maar er kan niet op geklikt worden. Dat wekt argwaan, want wie zegt dat de shop echt gecertificeerd is? Niet doen!
  2. Het keurmerk is wel aanwezig, maar het zit verstopt in een sidebar of footer. Wellicht een open deur, maar een keurmerk dat de klant niet ziet heeft 0,0% meerwaarde!
  3. En dan de meeste voorkomende. Het keurmerk is aanwezig en klikbaar, maar wordt direct doorverwezen naar de site van de aanbieder. Levensgevaarlijk! Want wie zegt dat je die potentiële klant nog terugkrijgt als hij eenmaal weg is van je site?

Doodzonde want je loopt er concrete bestellingen door mis! In deze gevallen is een goedkoop webshop-keurmerk dus helemaal niet zo goedkoop.

 

Trustbadge met webshop-keurmerk Zeeman
De Trustbadge® met het webshop-keurmerk van Trusted Shops op de website van Zeeman.
Bron: Zeeman.com/nl

 

 

 

Hoe moet het dan wel?

  1. Het keurmerk is dynamisch. De klant kan scrollen wat hij wil of naar een andere pagina gaan. Het maakt niet uit. Het keurmerk blijft goed zichtbaar.
  2. De verificatie van jouw shop is te checken met een klik van de muis. Maar als de klant dit doet blijft hij op jouw shop.

Het lijkt simpel, maar de praktijk wijst uit dat zaken als deze het verschil maken. De klant is zich maximaal bewust van het keurmerk en blijft ten alle tijden op jouw shop. Groot of klein, bekend of minder bekend, de conversies op je shop zullen hier absoluut door gaan stijgen

Zie ook dit voorbeeld AlleenInkt.nl:

Alleen inkt goedkoop webshop-keurmerk
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: AlleenInkt.nl

Bij welke doel­groepen leidt een keurmerk tot de meeste conversiestijging?

Onder veel doelgroepen zien we een conversiestijging. Maar onder sommige groepen is de stijging groter dan bij anderen:

  1. Nieuwe klanten. De stijging is onder nieuwe klanten groter dan onder bestaande klanten. Logisch, want bestaande klanten zijn al vertrouwd met je shop.
  2. 45-plus. De stijging is veel groter onder 45-plussers dan onder jongere mensen. Juist de relatief oudere Nederlander zoekt naar vertrouwen bij het online shoppen. In sommige gevallen is de stijging hier 27% of meer.
  3. Hoge orderwaardes. De stijging is ook groot bij hogere orderwaardes. Wellicht een open deur, maar als een shop duurdere artikelen aanbiedt, of het winkelmandje is goed gevuld, dan is de drempel tot bestellen hoger. De kopersbescherming neemt deze drempel weg. Wij hebben een conversie stijging van 17% gemeten bij order waardes hoger dan € 50,-.

 

 

Kortom

Het weergeven van een keurmerk op je webshop verhoogt je conversies en verminderd achtergelaten winkelmandjes, ook worden er minder artikelen retour gestuurd.

Wil je meer weten over het webshop-keurmerk van Trusted Shops en wat het voor jouw webshop kan betekenen? Neem dan contact met ons op via de knop!

Contact opnemen

 


 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Gepubliceerd op: 5 september 2017
Geüpdate op: 20 mei 2021