Waarom zou ik een keurmerk op mijn shop moeten willen?

Bij Trusted Shops spreken we dagelijks eigenaren van webshops over keurmerken. De bovenstaande reactie horen we meer dan eens. Het gaat erom dat webshops er – soms heel bewust – voor hebben gekozen om geen keurmerk te tonen. Het kost teveel en ze krijgen er te weinig voor terug, vinden zij.

shoppende mensen op apparaten

Wellicht verbaasd het je, maar ik ben het daar mee eens! De meeste keurmerken zijn niet meer dan een plak op de shop en bieden weinig tot geen meerwaarde. Als ondernemer moet je een afweging maken die het beste is voor jezelf en jouw bedrijf. Je kunt er dan beter niet aan beginnen.

Er is echter ook een andere kant aan dit verhaal. 80% van de Nederlanders laat zich beïnvloeden door de aanwezigheid van vertrouwensoplossingen op een webshop. En voor 20% is het zelfs van doorslaggevend belang. Geen keurmerk tonen is in dat opzicht een gemiste kans.

Waar het om gaat is niet zozeer de ja/nee vraag, maar de vraag welke kenmerken een keurmerk nodig heeft om van waarde te zijn voor een shop.

Wanneer biedt een keurmerk meerwaarde?

Een keurmerk is een visueel kwaliteitsoordeel over een product of dienst afkomstig van een betrouwbare bron. Idealiter ziet de consument dus in een oogopslag dat het product of de dienst in orde is. De consument weet vervolgens dat alles goed zit en kan met een gerust hart bestellen.

Klinkt simpel, toch?

Er zijn toch een aantal zaken waar het mis kan gaan. De volgende drie dingen kom ik helaas op teveel shops tegen:

  1. Het keurmerk staat er wel, maar er kan niet op geklikt worden. Dat wekt argwaan, want wie zegt dat de shop echt gecertificeerd is? Niet doen!
  2. Het keurmerk is wel aanwezig, maar het zit verstopt in een sidebar of footer. Wellicht een open deur, maar een keurmerk dat de klant niet ziet heeft 0,0% meerwaarde!
  3. En dan de meeste voorkomende. Het keurmerk is aanwezig en klikbaar, maar wordt direct doorverwezen naar de site van de aanbieder. Levensgevaarlijk! Want wie zegt dat je die potentiële klant nog terug gaat krijgen als hij eenmaal weg is van je site?

Doodzonde want je loopt er concrete bestellingen door mis!

trustbadge voorbeeld van riviera maison

Hoe moet het dan wel?

  1. Het keurmerk is dynamisch. De klant kan scrollen wat hij wil of naar een andere pagina gaan. Het maakt niet uit. Het keurmerk blijft goed zichtbaar.
  2. De verificatie van jouw shop is te checken met een klik van de muis. Maar als de klant dit doet blijft hij op jouw shop.

Het lijkt simpel, maar de praktijk wijst uit dat zaken als deze het verschil maken. De klant is zich maximaal bewust van het keurmerk en blijft ten alle tijden op jouw shop. Groot of klein, bekend of minder bekend, de conversies op je shop zullen hier absoluut door gaan stijgen

Check deze links voor voorbeelden:

Bij welke groepen leidt een keurmerk tot de meeste conversiestijging?

Onder veel doelgroepen zien we een conversiestijging. Maar onder sommige groepen is de stijging groter dan bij anderen:

  1. Nieuwe klanten. De stijging is onder nieuwe klanten groter dan onder bestaande klanten. Logisch, want bestaande klanten zijn al vertrouwd met je shop.
  2. 45-plus. De stijging is veel groter onder 45-plussers dan onder jongere mensen. Juist de relatief oudere Nederlander zoekt naar vertrouwen bij het online shoppen. In sommige gevallen is de stijging hier 27% of meer.
  3. Hoge orderwaardes. De stijging is ook groot bij hogere orderwaardes. Wellicht een open deur, maar als een shop duurdere artikelen aanbiedt, of het winkelmandje is goed gevuld, dan is de drempel tot bestellen hoger. De kopersbescherming neemt deze drempel weg. Wij hebben een conversie stijging van 17% gemeten bij order waardes hoger dan € 50,-.

Conclusie

Het weergeven van een keurmerk op je webshop verhoogt je conversies en verminderd achtergelaten winkelmandjes, ook worden er minder artikelen retour gestuurd. Wil je meer weten over het Trusted Shops keurmerk en wat het voor jouw webwinkel kan betekenen? Neem dan contact met ons op!

New call-to-action

0 Comments