Bij Trusted Shops spreken we dagelijks eigenaren van webshops over keurmerken. De bovenstaande reactie horen we meer dan eens: Waarom zou ik een webshop-keurmerk willen? Het gaat erom dat webshops er – soms heel bewust – voor hebben gekozen om geen keurmerk te tonen. Het kost teveel en ze krijgen er te weinig voor terug, vinden zij.
Wellicht verbaast het je, maar ik ben het daar mee eens! De meeste keurmerken zijn niet meer dan een plak op de shop en bieden weinig tot geen meerwaarde. Als ondernemer moet je een afweging maken die het beste is voor jezelf en jouw bedrijf. Je kunt er dan beter niet aan beginnen.
Er is echter ook een andere kant aan dit verhaal: 80% van de Nederlanders laat zich beïnvloeden door de aanwezigheid van vertrouwensoplossingen op een webshop. En voor 20% is het zelfs van doorslaggevend belang! Geen keurmerk op je webshop tonen is in dat opzicht een gemiste kans.
Waar het om gaat is niet zozeer de ja/nee-vraag, maar de vraag welke kenmerken een keurmerk nodig heeft om van waarde te zijn voor een shop.
Wist je dat webshop-keurmerken ook bijdragen aan een goede online reputatie? De Reputation Manager helpt hier ook bij. Via 1 tool kun je beoordelingsverzoeken versturen voor 3 verschillende reviewplatformen.
Leer meer over online reputatie door ons gratis e‑book hierover te downloaden:
Een webshop-keurmerk is een visueel kwaliteitsoordeel over een product of dienst afkomstig van een betrouwbare bron. Idealiter ziet de consument dus in een oogopslag dat het product of de dienst in orde is. De consument weet vervolgens dat alles goed zit en kan met een gerust hart bestellen.
Klinkt simpel, toch?
Er zijn toch een aantal zaken waar het mis kan gaan. De volgende drie dingen kom ik helaas op teveel shops tegen:
Doodzonde want je loopt er concrete bestellingen door mis! In deze gevallen is een goedkoop webshop-keurmerk dus helemaal niet zo goedkoop.
De Trustbadge® met het webshop-keurmerk van Trusted Shops op de website van Zeeman.
Bron: Zeeman.com/nl
Hoe moet het dan wel?
Het lijkt simpel, maar de praktijk wijst uit dat zaken als deze het verschil maken. De klant is zich maximaal bewust van het keurmerk en blijft ten alle tijden op jouw shop. Groot of klein, bekend of minder bekend, de conversies op je shop zullen hier absoluut door gaan stijgen
Zie ook dit voorbeeld AlleenInkt.nl:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: AlleenInkt.nl
Onder veel doelgroepen zien we een conversiestijging. Maar onder sommige groepen is de stijging groter dan bij anderen:
Het weergeven van een keurmerk op je webshop verhoogt je conversies en verminderd achtergelaten winkelmandjes, ook worden er minder artikelen retour gestuurd.
Wil je meer weten over het webshop-keurmerk van Trusted Shops en wat het voor jouw webshop kan betekenen? Neem dan contact met ons op via de knop!
Gepubliceerd op: 5 september 2017
Geüpdate op: 20 mei 2021
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.
Het Chinese Nieuwjaar (Maanjaar) wordt in verschillende culturen groots gevierd. Welke impact heeft dit op jouw webshop?