Reviews: Waarom zijn ze belangrijk voor shops?

Het verzamelen van reviews wordt gedaan door heel veel webwinkels. Ook de grote jongens zoals Bol.com en Zalando doen hier aan mee. Als je nog niet overtuigd bent van het verzamelen van reviews, bespreken we hier waarom consumenten zo afhankelijk zijn van beoordelingen en geven we een aantal voordelen hoe jouw webshop er van kan profiteren.

Je kunt reviews op verschillende manieren inzetten voor je webshop. Naast dat je ze kunt tonen op je website, kun je ze bijvoorbeeld ook weergeven bij de organische én betaalde Google resulaten.

 

Zodra de consument de sterren ziet zal hij gerust gesteld worden door de positieve feedback van klanten.

Beoordelingssterren weergeven in Google

Het aantal sterren dat een winkel gemiddeld krijgt van échte klanten geeft een betrouwbaar en authentiek beeld van de shop. Zodra je meer dan 100 beoordelingen hebt verzameld, kun je deze sterren ook weergeven in de Google zoekresultaten. Dat ziet er zo uit:

 

Woodwatch organic stars2

Je kunt je wel voorstellen dat wanneer je deze sterren weergeeft, er meer geklikt wordt op de link in de zoekresultaten. En dat klopt!

 

Als review sterren worden weergegeven in de Google resultaten dan is de Click-Through-Rate 10% hoger dan zonder de sterren.

 

Zorg dat je je onderscheid van de concurrentie en plaats de opvallende sterren onder jouw link! Hier lees je hoe je dit doet.

 

 

De voordelen van het verzamelen van beoordelingen op een rijtje

  • Meer conversies: Hoe meer beoordelingen je hebt verzameld, hoe meer conversies je genereert. Je straalt namelijk transparantie uit en mensen voelen zich daar sneller vertrouwd mee.

  • Meer traffic: Door het weergeven van je beoordelingssterren op Google zijn mensen sneller geneigd om te klikken op jouw link. Ook werken beoordelingen mee aan je SEO en kom je dus hoger bij de zoekresultaten.

  • Directe feedback: Omdat je de mening van je klanten direct te horen krijgt, kan je je shop daar goed op aanpassen. Je weet direct wat er beter kan.

  • Hogere klantloyaliteit: Klanten die een beoordeling achterlaten, hebben daar de tijd voor genomen. Dat is vaak een erg goed teken (als het een positieve beoordeling is tenminste).

  • Minder retours: Omdat je beoordelingen aanbiedt voor je producten, kunnen consumenten deze lezen voordat ze de aankoop doen. Zo weten ze precies wat te verwachten en is de kans kleiner dat ze het product terugsturen.

*Lees tip:* Hoe voorkom je dat klanten producten retour sturen?

Tip: Klik hier om het ebook over minder retouren, meer verkopen te downloaden.

Wanneer is de beste tijd om een beoordelingsverzoek te versturen?

Klanten geven pas een mening over het product, als ze het product hebben ontvangen. Stuur dus niet al een beoordelingsverzoek direct nadat het product besteld is. Over het algemeen raden we aan om het beoordelingsverzoek te versturen ongeveer 2 of 3 dagen na de ontvangst van de bestelling.

Als je te vroeg een beoordelingsverzoek verstuurt, heb je de kans dat ze in de beoordeling schrijven dat ze het product nog niet hebben ontvangen.

Bij Trusted Shops hebben we onderzoek gedaan naar welke dag en tijd het beste is om een beoordelingsverzoek te versturen.

Je verwacht waarschijnlijk dat op maandagmorgen om 9 uur je liever denkt aan je koffie dan aan het schrijven van een beoordeling. Toch blijkt uit het onderzoek dat de meeste klanten op dat moment de tijd nemen om een beoordeling te schrijven.

In het weekend worden de minste beoordelingen geschreven. Ook komt er een patroon naar voren, beoordelingen worden meestal geschreven in de ochtend en minder in de avond. En dus vooral op een doordeweekse dag.

Natuurlijk voldoet niet elke klant hieraan, maar je zou hier wel een conclusie uit kunnen trekken voor jouw webshop.

 

Debouwmarktshop deelt hoe zij reviews verzamelen

Dat klantreviews bijdragen aan de betrouwbaarheid van je webshop is bekend. Toch is het niet altijd even makkelijk om je klanten aan te zetten om een review achter te laten. Debouwmarktshop.nl heeft de sleutel tot klantreviews ontdekt: ze verzamelden meer dan 1.450 échte reviews.

"Toen in 2009 het besef ontstond dat er door de consument meer vraag is naar betrouwbaar advies, kwaliteit, transparantie en goede, professionele bouwmaterialen, konden we alleen nog maar dromen van waar we nu staan" aldus Huib Burmanje, eigenaar van debouwmarktshop.nl.

In 2017 heeft De Bouwmarktshop.nl 5.000 bestellingen verwerkt met een gemiddelde orderwaarde van € 600. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat voor een webshop - zeker met hoge orderbedragen - het consumentvertrouwen erg belangrijk is.

webshop van bouwmarktshop.nl

De Bouwmarktshop.nl is opgericht met het doel om professionele bouwmaterialen beschikbaar te maken voor particulieren én ZZP'ers.

"Niet alleen de professional, maar ook de particulier wil zijn verbouwing doen met de beste materialen. Via onze webshop zijn deze professionele materialen nu ook toegankelijk voor de consument", aldus Burmanje.

"Wij begrijpen als geen ander dat het succes van een verbouwing of project afhangt van een juiste en tijdige levering van de materialen. Zaken als een goed advies op basis van échte productkennis, het leveren volgens afspraak en snel en laagdrempelig reageren vinden wij vanzelfsprekend.

We hopen dan ook met deze persoonlijke benadering met het keurmerk, de kopersbescherming én echte reviews, het vertrouwen van de consument te winnen.

 

 

Maar hoe zorg je ervoor dat je klant een review achter laat?

De visie van De Bouwmarktshop.nl is dat een persoonlijke klantbenadering de gunfactor in de hand werkt.

Deze persoonlijke klantbenadering varieert van telefonisch contact om het bezorgmoment af te spreken, tot een advies op maat of een telefoontje na afloop van de levering om na te gaan of de klant tevreden is.

Ook handig: De Bouwmarktshop.nl levert de bestellingen tot aan de voordeur op iedere gewenste locatie.

"Sommige klanten wonen op drie hoog en hebben een flinke klus aan alle bouwmaterialen naar boven te brengen via de trap. In zo’n situatie kunnen we de optie bieden te leveren op hoogte. Ontzorgen staat voorop." vertelt Huib.

"Samen met de klantgerichte focus van Trusted Shops, zorgen we ervoor dat klanten gemotiveerd zijn om een review achter te laten over onze producten en service."

 

Kopersbescherming als motivatie

Bouwmarktshop kopersbeschermingNaast de reviews was er nog een reden waarom debouwmarktshop.nl voor Trusted Shop koos: de kopersbescherming.

Met de kopersbescherming kunnen consumenten het aankoopbedrag van hun bestelling bij debouwmarktshop.nl verzekeren.

Omdat de gemiddelde orderwaarde van klanten bij de webshop € 600 is, werkt dit erg gunstig volgens Huib. "Het creëert een veilig gevoel bij de consument, wat meer dan nodig is bij de gemiddeld hogere bedragen die besteed worden."

Bovendien stimuleert de functionaliteit van de kopersbescherming de reviewconversie.

Om gebruik te kunnen maken van deze service moeten consumenten namelijk hun e-mailadres achter laten en geven zij toestemming om berichten te ontvangen vanuit Trusted Shops over hun aankoop.

Zo kan Trusted Shops een persoonlijke e-mail na afloop sturen, met de vraag of zij tevreden zijn over hun ervaring met debouwmarktshop.nl. Dit 'voor wat hoort wat' principe, werkt als extra motivatie om klantreviews te schrijven.

Conclusie

De ambitie van debouwmarktshop.nl om het aantal klantreviews op te bouwen is precies wat Trusted Shops stimuleert en de resultaten zijn naar verwachting.

Sinds debouwmarktshop.nl aangesloten is bij Trusted Shops heeft de webshop meer dan 1.450 reviews verzameld. Deze dragen bij aan de betrouwbaarheid en veiligheid van de webshop. Consumentveiligheid is het belangrijkst voor Trusted Shops en als we zien dat we daarvoor een groot deel aan bij kunnen dragen, maakt ons dat trots.

 

Wil je meer te weten komen over Trusted Shops? Download dan onze gratis whitepaper!

 5 dingen die je nog niet wist over Trusted Shops | Whitepaperdownload

23-05-2019

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen