Pinterest Marketing: Organisch en met advertenties verkopen genereren

Je bent waarschijnlijk al bezig met het promoten van je bedrijf op Facebook en misschien ook Twitter en Instagram. Dit zijn de meest gebruikte social media kanalen, dus dat is natuurlijk logisch. Maar ook Pinterest biedt ongelooflijk veel mogelijkheden voor jouw webshop! In dit artikel leggen we uit wat Pinterest is, wat je er als webshop eigenaar aan hebt en hoe je de eerste stappen maakt naar jouw Pinterest succes.

Pinterest lijkt een ondergeschoven kindje te zijn bij online marketeers, maar toch kun je veel nieuwe klanten generen via dit platform. Het is een ander soort kanaal dan bijvoorbeeld Instagram, waar ook afbeeldingen worden gebruikt.

Mensen komen op Pinterest met een bepaald doel. Je kunt hiervan gebruik maken en zo inspelen op waar jouw doelgroep naar opzoek is.

Hier vind je de verschillende onderwerpen van dit artikel, klik op wat voor jou van toepassing is:

Wat is Pinterest precies en waarom zou je het voor je webshop moeten inzetten?

Mensen komen naar dit platform om inspiratie op te doen door middel van afbeeldingen. Ben Silbermann (CEO) beschrijft het bedrijf als ‘Catalogus voor ideeën’ dat gebruikers inspireert om ‘naar buiten te gaan en dat ding te gaan doen’.

Het is dus niet hetzelfde als Instagram, waar je jouw leven en bezigheden kunt delen met anderen. Op Pinterest gaat het bijvoorbeeld vooral om nieuwe ideeën opdoen over meubels, mode en recepten.

Elke foto, ook wel ‘Pin’ genoemd, kun je bewaren en opslaan op een eigen gemaakt bord met een bepaald thema. Elke Pin verwijst terug naar de originele website. Dit is waar het platform interessant wordt voor retailers.

Pinterest

Zoals al genoemd, komen mensen naar Pinterest om inspiratie op te doen. Ze hebben misschien al iets in gedachten wat ze zouden willen hebben, maar weten nog niet precies hoe ze het willen vormgeven. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een nieuw huis, het organiseren van een bruiloft of het vinden van een nieuw origineel recept.

Als je bij Pinterest zoekt naar ‘Woonkamer industrieel’, krijg je de volgende resultaten:

Pinterest search

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Als je dan op één van de resultaten klikt, kun je rechtsboven de afbeelding op ‘Bewaren’ klikken of de link volgen die linksonder de afbeelding staat. In onderstaand geval is dat Marktplaats.nl.

Pinterest pin

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Deze unieke mindset die een gebruiker van Pinterest heeft, vind je niet op andere Social Media kanalen.

Mensen op Pinterest zijn in veel gevallen klaar om iets te kopen en jij kunt hen helpen bij die zoektocht.

Belangrijkste Pinterest statistieken

  • 250 miljoen gebruikers

  • Leeftijdsverdeling gebruik Pinterest in Nederland:

    • 19%   -   15 tot 19 jaar

    • 30%   -   20 tot 39 jaar

    • 21%   -   40 tot 64 jaar

    • 12%   -   65 tot 70 jaar

    • 8%     -   80 jaar en ouder

  • 60% van de gebruikers is vrouw

  • 30% van Pinterest gebruikers heeft iets gekocht wat ze op Pinterest hebben gezien

  • Het wordt het meest gebruikt op mobiel

Sinds 2015 groeit het aantal actieve maandelijkse Pinterest gebruikers met 50 miljoen per jaar. Op dit moment heeft het platform de 250 miljoen gebruikers gepasseerd.

Vergeleken met Instagram (1 miljard actieve gebruikers) en Facebook (2 miljard actieve gebruikers) lijkt het een klein platform. Toch groeit het bedrijf hard en liggen er mooie nieuwe kansen klaar om gebruik van te maken voor jouw bedrijf.Statistieken Pinterest

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

In de afbeelding is te zien welke categorieën het meest populair zijn onder mannen en vrouwen. Eten en drinken is ver uit het meest bekeken topic. Ook DIY (Do It Yourself) projecten zijn erg populair.

Hoe maak je een Pin op Pinterest?

Heb je al wel een persoonlijk Pinterest account maar nog geen voor je bedrijf? dan moet je eerst een business account aanmaken. Dit kun je hier doen.

Vervolgens moet je een aantal velden invullen over je website en wat voor soort bedrijf je hebt. Dan kun je beginnen met het maken van je eigen Pins!

Pinterest pin maken

Tips voor het maken van je eerste Pins:

  • Afbeelding/video

Gebruik altijd verticale afbeeldingen of video's met een hoge kwaliteit. Gebruik een verhouden van 2:3, als je een andere verhouding gebruikt loop je de kans dat je afbeelding wordt afgebroken. Hier vind je meer specificaties.

  • Logo

Zorg dat op elke Pin die je maakt, jouw logo te zien is. Je kunt ook je merk centraal zetten. Wees specifiek en duidelijk in wat je wilt laten zien en waarom het gelinkt is aan jouw bedrijf. Door je logo weer te geven op elke afbeelding, zien mensen direct waar ze moeten zijn.

  • Tekst

Voeg een eenvoudige tekstoverlay toe. Beschrijf kort de context van je afbeelding om je product beter te omschrijven. Aangezien Pinterest vooral op mobiele apparaten wordt gebruikt moet je het niet te lang maken, een aantal woorden is meer dan genoeg.

  • Pin regelmatig

Nu je bent begonnen met het maken van Pins en je verschillende verzamelingen hebt op je borden, moet je dit blijven volhouden. Hoe meer Pins je posts, hoe meer bereik je hebt. Je zou minimaal 10 Pins per dag moeten publiceren om zoveel mogelijk uit je business profiel te halen.

Je hoeft niet altijd zelf een nieuwe pin te maken, je kunt natuurlijk ook van anderen afbeeldingen bewaren op jouw borden. Zorg wel dat van elke 5 Pins, 1 door jouzelf gemaakt is.

  • Deel en Reageer

Wees actief door op Pins van anderen te reageren. Ook dit helpt bij de zichtbaarheid van jouw Posts. Hoe vaker je naam te zien is, hoe groter de kans is dat mensen op je website terecht komen.

Puntjes

Pinterest advertenties

Zoals je kunt zien in onderstaande grafiek, staat Pinterest nog niet zo hoog op het lijstje voor marketeers. De reden hiervoor is dat Pinterest advertenties pas in 2019 is uitgerold in verschillende landen in Europa, waaronder Nederland! Het platform heeft waarschijnlijk nog wat tijd nodig om meer bekendheid te krijgen onder de marketeers.

Statista Pinterest statistics

Om een Pinterest advertentie te maken ga je naar ads.pinterst.com, je kunt ook in de ads manager komen door In de rechterbovenhoek op het ‘+’-teken te klikken en dan op advertentie maken te klikken.

Pinterest Advertentie maken locatie

Ook links boven naast de zoekbalk onder ‘advertenties’ kun je een nieuwe advertentie maken.

Campagnedoelen

Vervolgens kun je een campagnedoel vaststellen. Als je al bekend bent met Facebook advertenties dan komen deze opties je waarschijnlijk wel bekend voor.

Pinterest Campagnedoel

Links staan twee opties om je ’merkherkenning op te bouwen’ (awareness) en rechts staan twee campagnedoelstellingen om een ‘overweging te beïnvloeden’ (Call-To-Actions of aanzet te actie). Je stelt dit doel van te voren in en dan zal Pinterest je advertentie voor dit doel optimaliseren.

  • Merkherkenning: Kies deze campagnedoelstelling als je graag je naamsbekendheid wilt verhogen door middel van een statitische (non-video) Pin. Dit is dus echt een ‘Brand awareness’ campagne.

  • Videoweergaven: Als je meer naamsbekendheid wilt creëren met een video, dan zou je deze doelstelling moeten inzetten.

  • Verkeer: Als je meer traffic wilt genereren naar je website of naar een specifieke landingspagina dan is deze campagne daar perfect voor. Hier wordt dus echt naar een actie gevraagd.

  • App-installatie: Ook hier wordt een actie aangemoedigd. Het gaat hier heel duidelijk om het installeren van een app.

Er is ook nog de optie om je advertentie te optimaliseren voor conversies, maar die is nog niet beschikbaar in Nederland.

Bedenk dus wat je precies wilt bereiken met de advertentie, wat wil je dat de persoon die jouw advertentie ziet moet doen? Houd ook goed in gedachten wat voor soort content je zou willen promoten, welk doel past daar het beste bij?

Campagnedetails

Nu is het tijd om je campagne een naam te geven. Ook kun je hier aangeven hoeveel je maximaal wilt uitgeven per dag en in totaal. Denk hier goed over na, het is goed om met een lager bedrag te beginnen per dag, denk bijvoorbeeld aan €5. Zo kun je goed in de gaten houden hoe jouw doelgroep reageert op de Pins en of het potentie heeft.

Campagnedetails Pinterest advertentie manager

Ook kun je hier aangeven of je een carrousel van je advertentie wilt maken. Dit geeft je de optie om 5 afbeeldingen te laten zien waar de viewer doorheen kan scrollen. Zo kun je dus meerdere dingen tegelijk promoten.

Doelgroep

Op de volgende pagina vul je de naam van de ‘advertentiegroep’ in. Dit is te vergelijken met de advertentieset van Facebook advertentiebeheer.

Dan een heel belangrijk onderdeel van de advertentie: de doelgroep.

Je kunt hier lijsten uploaden, specifieke locaties en talen selecteren, een leeftijdsgrens aangeven en andere details over bijvoorbeeld apparaten.

Pinterst-doelgroepen

Voor verschillende landen kun je al specifieke gebieden of provincies selecteren, maar voor Nederland is dit nog niet mogelijk.

Dan komen we bij de interesses van de doelgroep, geef hier aan wat jouw persona het liefst doet en hoe hun dagelijks leven eruit ziet.

Wat Pinterest weer meer vergelijkbaar maakt met bijvoorbeeld Google Ads, is dat je ook trefwoorden kunt toevoegen waarop jouw advertentie weergegeven mag worden. Bij Pinterest zoeken gebruikers natuurlijk op bepaalde keywords, kom erachter waar jouw doelgroep op zoekt en laat ze zo jouw advertentie zien.

Pinterst-ads

Dan onderaan kun je een budget toevoegen aan de advertentieset en aangeven hoelang je de advertentiegroep wilt laten lopen.

Advertentie Pin maken

Dan zijn we eindelijk aangekomen bij het maken van de daadwerkelijke advertentie.

Je kunt hier kiezen uit een bestaande Pin die je hebt gepost, maar je kunt ook een nieuwe maken.

Het maken van de Pin zelf gaat op dezelfde manier als hierboven beschreven.

Advertentie overzicht

Als je dan eenmaal een advertentie hebt lopen, kun je linksboven onder ‘Advertenties’ > ‘Overzicht’ een overzicht zien van de cijfers van de advertentie. In het ‘Advertentie’-menu vind je ook andere interessante plekken waar je meer dingen kunt inzien over je advertenties. Maak hier zeker gebruik van.

 

Puntjes

Rich Pins

Wat naast advertenties ook beschikbaar is, zijn uitgebreide pins (of ‘Rich Pins’ in het Engels). Deze werken eigenlijk net zo als de Rich Snippets van Google.

Met Uitgebreide Pins kun je meer informatie weergeven over jouw Pin. Er zijn 4 soorten Rich Pins die je kunt inzetten:

  1. Productpins

Dit is waar je de prijs van je product kunt weergeven en of het op voorraad is. Er wordt een link toegevoegd aan de Pin waarmee mensen direct op de webpagina terecht komen waar ze jouw product kunnen kopen.

  1. Receptpins

Receptpins geven extra informatie over recepten. De ingrediënten worden bijvoorbeeld direct weergegeven onder de afbeelding, ook bereidingstijden en portiegroottes kun je hier toevoegen aan jouw Pins.

  1. Artikelpins

Met artikelpins kunnen Pinterest gebruikers artikelen bewaren. Elke artikelpin heeft een kop, informatie over de auteur en een beschrijving.

  1. App-pins

Deze extra optie laat je een installeerknop toevoegen aan je Pin. Zo kunnen gebruikers direct jouw app downloaden, zonder Pinterest te hoeven verlaten. Op dit moment werkt deze optie alleen voor iOS.

Rich Pins voeg je hier toe aan je account. Om te testen of je jouw Rich Pins goed hebt ingesteld, kun je hier naar toe gaan.

Pinterest

Een andere extra optie is de Pinterest Lens. Deze laat je vergelijkbare producten zien als je een foto maakt van een product dat je zou willen hebben. Het gebruik van Pinterest Lens is toegenomen met 140% van februari 2017 tot februari 2018.

Ten slotte werd in de laatste update van Pinterest van 8 november jl. duidelijk dat ze aanpassingen hebben gemaakt in de ‘tijdlijn’ van gebruikers.

Als je in de Pinterest app klikt op ‘volgend’ (of ‘following’) zie je Pins van de accounts die jij volgt. Eerder werden deze Pins net zo weergegeven als op de startpagina. Maar dit hebben ze aangepast naar een overzicht met enkele Pins onder elkaar, ook wel Single Pin view genoemd. Zodra je op de Pin klikt, ga je direct naar de landingspagina die gekoppeld is aan de afbeelding.

Dit zou je nog meer motivatie moeten geven om te beginnen met Pinterest. Met het nieuwe algoritme en design is de kans namelijk nog groter dat gebruikers op jouw website terecht komen.

Puntjes

Pinterest Statistieken

Nu je Pins en borden hebt aangemaakt, kun je naast de zoekbalk klikken op ‘Statistieken’.

 

Pinterest-statistieken2

Hier vind je hoe vaak je Pins zijn bekeken (Impressies), hoe vaak er op je Pins is geklikt (close-ups), hoeveel mensen jouw pins hebben opgeslagen (Bewaard) en hoeveel mensen op jouw Pins hebben geklikt en daarbij ook geklikt hebben op de website link (Kliks).

Hieruit kun je dus handige informatie halen over welke Pins goed presteren en waar je misschien meer mee kunt doen.

Een nieuwe functie die beschikbaar is voor Nederland is de je nu ook kunt zien hoe jouw doelgroep er uit ziet. Dus hoe oud zijn bijvoorbeeld de mensen die jouw Pins bekijken en zijn het overwegend mannen of vrouwen? Welke apparaten worden het meest gebruikt?

Dit is erg interessante informatie en kun je gebruiken om je doelgroep te optimaliseren.

Conclusie

Pinterest is hét platform voor 2019, wees er op tijd bij en bouw jouw Pinterest community nu alvast op. Dit platform biedt veel mogelijkheden die andere Social Media platforms niet hebben.

Wat Pinterest vooral uniek maakt is dat gebruikers weten waar ze ongeveer naar opzoek zijn en dat jij hier als retailer gebruik van kunt maken door aantrekkelijke foto's en video's te delen.

Pinterest biedt Webinars en andere handige informatie bronnen aan om jezelf te ontwikkelen in hun platform. Neem hier dus vooral een kijkje.

Op Pinterest kun je ook goed video’s laten zien. In onze gratis whitepaper leer je over hoe je de perfecte productvideo maakt om nog meer conversies te genereren! Download hier:

 Prefecte Product Video Whitepaper - Gratis Download

15-11-2018

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen