Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Je bedrijfspagina heeft een redelijk aantal Instagram-volgers, maar je wilt er meer (het liefst zo snel mogelijk)! Dit wil je alleen wel organisch doen en er dus niet voor betalen. Want wat is het nut van een heleboel volgers hebben, als ze niet reageren op je posts? In dit artikel leer je 3 basisstrategieën hoe je snel meer Instagram-volgers krijgt (met bonus tips!).
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Look Studio
Zou het niet geweldig zijn als Instagram-gebruikers je direct gaan volgen als je alleen maar een leuke foto van jezelf of je merk post? Ook al is dit wel wat er gebeurt bij grote merken en influencers, toch is dit niet echt een realistische strategie als je nog moet groeien. Dus wat kun je doen om snel meer volgers te krijgen? Wees dus proactief!
Je kunt beginnen met bij je concurrenten te gaan kijken en hun volgers te vinden. Begin die personen vervolgens te volgen en misschien volgen ze jou wel terug.
Als je dit geen goede optie lijkt, kun je ook gewoon doen wat Neil Patel doet: like hun foto’s. Volgens hem zorgen elke 100 willekeurige foto likes (bij mensen die hij niet al volgt) voor 6,1 meer volgers op zijn Instagram.
Of wil je iets onverwachts doen? Reageer en like op de berichten van je concurrenten (met je privéaccount). Misschien gaan hun volgers dan ook jou volgen als je wat humor kunt toevoegen of interessante tips geeft.
Hashtags zijn heel erg belangrijk om je content online veel bekeken te laten worden. Als je niet weet wat hashtags zijn: ze worden gebruikt om onderwerpen te categoriseren.
Als je een foto post, kun je daar een tekst aan toevoegen. Daarbij kun je keywords gebruiken samen met de ‘#’, dit zorgt ervoor dat mensen je foto’s zien als ze op dat woord zoeken. Instagram laat je tot 30 hashtags gebruiken per post; dat geeft je veel opties om ontdekt te worden.
Denk op dezelfde manier over hashtags als keywords bij Google. Net als met zoekmachines, zijn er twee basistechnieken voor de keywords.
De eerste techniek is om de meest populaire tags te gebruiken (bv. #love #instagood #photooftheday).
Met het gebruik van populaire tags kun je veel mensen bereiken en is de kans groter dat je meer volgers krijgt. Maar deze tactiek werkt alleen als het je niet uitmaakt wat je doelgroep is. Ook is de concurrentie hoog bij de meest populaire hashtags, dus dat je daartussen opvalt is niet vanzelfsprekend.
De tweede strategie bij het gebruik van hashtags is het vinden van meer niche keywords of zinnen die minder populair zijn, maar wel populair bij een specifieke doelgroep.
Er zijn misschien minder mensen die zoeken op zulke hashtags, maar de mensen díe er op zoeken zijn waarschijnlijk onderdeel van je directe doelgroep.
Bij deze tactiek gaat kwaliteit dus voor kwantiteit. Onthoud dat het over het algemeen beter is om 10.000 relevante volgers te hebben, dan een miljoen niet relevante. Definieer je doelen en strategieën duidelijk.
Iets om in gedachten te houden is dat je voorzichtig wil zijn met teveel hashtags gebruiken. Het ziet er 'spammerig' uit als je 30 hashtags plaatst bij een foto. Dit kun je vermijden door hashtags als een comment bij de foto te plaatsen, in plaats van direct als omschrijving.
De hashtags in deze post zijn in een comment geplaatst om zo minder 'spammerig' over te komen. Let er op dat er algemene hashtags worden gebruikt, maar ook niche hashtags.
Regelmatig posten is één ding, maar als je echt een relatie wilt opbouwen met je volgers moet je de interactie aangaan.
Als je aan het zoeken bent naar nieuwe volgers op accounts van anderen, zou je hun foto’s kunnen liken. Wat echter een beter idee is, is om een oprechte comment te plaatsen onder de foto. Je kunt ook direct om een reactie vragen van iemand door ze te ‘taggen’ in je bericht, op die manier kun je een gesprek beginnen.
Bij je eigen posts is dit eigenlijk hetzelfde. Als mensen de tijd nemen om een reactie achter te laten, neem dan ook de moeite om hierop te reageren. Misschien kun je niet reageren op elke reactie (en dit kan ook overkomen als wanhopig), maar zoek dan de meest interessante reacties er uit waarvan je denkt dat er een gesprek kan ontstaan.
Wat je ook kunt doen is je volgers aanzetten tot actie. Instagram is niet veel anders dan andere vormen van online marketing. Je wilt je volgers inspireren om actie te ondernemen, dus voeg een call-to-action (CTA) toe aan je post. Het hoeft niet ‘koop nu!’ te zijn, maar een simpele ‘laat een reactie achter’ kan al heel goed werken.
Wat nog beter is dan het vragen om een reactie, is om je volgers te inspireren om uit zichzelf een reactie achter te laten. Gebruik bijvoorbeeld een inspirerende quote. Hier heb je echter wel wat creativiteit voor nodig. Ben je net zo goed met woorden als je bent met de camera?
Als je niet echt een dichter bent, zou je ook een vraag kunnen stellen aan je volgers. Mensen houden er van om hun mening te geven.
“The world does not compare to the universe inside you.” Inspirerende woorden vragen om reacties (Bron: Adam Brett Schneberg @adam.schnee)
Als bedrijf is het geen slecht idee om de foto’s van je volgers te delen. Het delen van user-generated content is een goede manier om met je klanten in contact te komen (denk bijvoorbeeld aan het delen van reviews).
Degene van wie je de post of review deelt, is blij en de kans is groter dat de post nog vaker gedeeld wordt.
Wat echt goed werkt voor interactie, is een winactie. De prijs mag je zelf bepalen, maar over het algemeen is dit een strategie voor bedrijven om merkbekendheid op te bouwen.
Zoals hierboven al genoemd is het delen van user-generated content een geweldige manier om de interactie aan te gaan met je klanten. Echte mensen helpen jouw merk het meest als ze je posts delen.
Je zult niet alleen veel mensen krijgen die foto’s naar je sturen, maar je zult ook getagd en gedeeld worden. Daarbij kun je deze kans gebruiken om je eigen hashtag te maken over je merk. Hier heb je wel weer wat creatief vermogen voor nodig. Probeer de hashtag leuk en eenvoudig te houden.
Dove’s #Likeagirl campagne was vol met inspiratie en zorgde ervoor dat veel mensen een foto instuurden.
Alles draait om timing. Volgens onderzoek van Neil Patel is maandag om 17.00 uur de beste tijd om foto’s te plaatsen op Instagram. Misschien zijn mensen meer geneigd om te reageren op de eerste dag van de werkweek. Hierna zijn woensdag of donderdag om 15.00 uur de beste dagen om te posten.
Het is natuurlijk goed om dit voor jezelf te testen. Elke doelgroep gedraagt zich anders, dus voor jou kunnen de dagen en tijden misschien anders zijn. Wat wel voor de meesten geldt, is dat een ander punt uit het onderzoek laat zien dat een foto het meest actief is in de eerste 3 uur nadat hij gepost is.
Wat bedoel ik met actief? 46,15% van alle reacties worden gegeven in het eerste uur nadat de foto is geplaatst. En 69,23% van de totale reacties worden gegeven binnen de eerste 3 uur. Als je graag interactie wilt, moet je dus zeker onderzoeken wanneer de beste tijd is voor jou.
Sommige afbeeldingen presteren beter dan anderen. Volgens Curalate presteren afbeelding met blauw als de dominante kleur 24% beter dan foto’s met vooral rood of oranje. Ook werken afbeeldingen beter met veel licht beter dan donker. Een zonnige blauwe lucht werkt dus perfect!
Post planner heeft onderzoek gedaan en daar kwam uit dat posts met gezichten 35% meer likes ontvangen dan afbeelding zonder gezichten. Dat betekent dat je de menselijke kant van je merk veel moet laten zien!
Als het kan, moet je mensen zo veel mogelijk taggen. Hiermee verhoog je de kans dat mensen je posts gaan delen. Maar let er wel op dat het past in de context van de afbeelding. Het is heel erg ‘spammy’ als je 50 mensen tagt in een afbeelding die niets met hen te maken heeft.
Meer volgers genereren is een geweldige manier om loyaliteit op te bouwen voor je merk. Loyale klanten zijn de beste klanten, dus zorg ervoor dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en de verschillende lifestyles aanspreken van je doelgroep.
Vergeet niet dat je met een beetje moeite je aantal volgers kan verhogen met echte potentiële klanten. Wees gewoon eerlijk en oprecht, ga de interactie aan en gebruik hashtags!
Originele publicatie: 19 september 2018
Datum update: 8 juli 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.