Zomerdip: 8 tips voor meer verkopen in de zomer

Voor veel bedrijven is het zomerseizoen zeker het rustigere seizoen. Er zijn echter enkele tips die je kan volgen om je verkopen in de zomer een boost te geven. We hebben 8 tips voor je verzameld.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Alena Ozerova

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

 

1. Open een webshop

Als je nog geen webshop hebt geopend, is dit het eerste wat je moet doen. Na de enorme groei in online verkoop zijn de winkelgewoonten van de consument veranderd: steeds meer mensen vinden het handig om vanuit huis te winkelen.  

Naast het inspelen op de nieuwe behoeften van consumenten, stelt een webshop je in staat om je catalogus 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar te stellen en zelfs tijdens sluitingsuren bereikbaar te zijn (via e‑mail, WhatsApp Business , Telegram enzovoort).

Leestip: Wil je een webshop beginnen? Dan hebben wij een aantal tips voor je  verzameld. Download nu onze gratis checklist, via de onderstaande knop. Zo weet je zeker dat je niks vergeet wanneer je dit nieuwe avontuur aangaat!

2. Vind nieuwe klanten dankzij je bestaande klanten

Altijd vertrouwen op dezelfde methoden voor het genereren van leads is de veiligste manier, maar experimenteren met nieuwe kan een stroom van nieuwe klanten opleveren.

Een van deze manieren die nog niet iedereen gebruikt, is referral-marketing; een marketingstrategie die je klanten omvormt tot echte ambassadeurs van je merk en waarmee je dankzij mond-tot-mondreclame nieuwe klanten kunt werven.

Referral-marketing in het kort:

  1. De webshop vraagt de trouwste klanten om het merk aan te bevelen bij vrienden, kennissen of volgers op sociale media in ruil voor een bonus;
  2. De webshop biedt degenen die hun eerste aankoop doen na een aanbeveling van een vriend een korting of een ander soort passende bonus.

Op die manier kan je, zelf als een van je reguliere leadsbronnen opraakt, een regelmatige instroom van nieuwe leads hebben.

 

 

3. Word sponsor

Check of er activiteiten of evenementen zijn die zich lenen voor jouw bedrijf en doelgroep. Bijvoorbeeld het sponsoren van een evenement waarvan je weet dat je potentiële klanten daar zijn.

Zo kan je je onderscheiden van je concurrenten en tegelijkertijd jouw naamsbekendheid vergroten.

4. Bied kortingen en exclusieve aanbiedingen

Speciale aanbiedingen zijn altijd erg aantrekkelijk in de ogen van de consument en zijn soms het meest effectieve middel om ervoor te zorgen dat er veel bezoekers op jouw pagina's komen en jouw producten ontdekken.

Je hebt 3 verschillende mogelijkheden:

  1. Exclusieve zomeraanbiedingen: door exclusieve aanbiedingen aan te bieden, krijgen consumenten het gevoel dat ze hun geld uitgeven om iets exclusiefs te krijgen. Bied niet alleen producten aan, maar roep ook emoties op. Om bijvoorbeeld een after sun te promoten, kan je foto's gebruiken die stranden uitbeelden en de herinnering aan een strandvakantie oproepen.
  2. Tijdelijke aanbiedingen: Het promoten van speciale tijdelijke kortingen (bijvoorbeeld 48 uur) helpt om de verkoop en conversies te verhogen omdat het een gevoel van urgentie creëert. Zorg ervoor dat je het aanbod promoot op je social media-kanalen, in de nieuwsbrief of op je homepage om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Als alternatief kan je ook een pop-up maken die op jouw pagina verschijnt wanneer de bezoeker het kruisje nadert om het venster te sluiten.
  3. Flash-verkopen: Flash-verkopen verhogen, net als tijdelijke aanbiedingen, conversies omdat ze een gevoel van urgentie en exclusiviteit creëren. Als je een flash-sale aanbiedt op een aantal specifieke producten, heb je ook de mogelijkheid om de verkoop te verhogen door middel van upselling en cross-selling, aangezien je klanten al op jouw webshop kijken.
    Flash-verkopen kunnen gepaard gaan met een incentive zoals een gift voor een uitgave vanaf een x-bedrag. Zorg ervoor dat je het aftellen laat zien op je social media-posts en op je homepage om ervoor te zorgen dat de flash-sale niet onopgemerkt blijft.

 

 

5. Maak een redactieplan voor social media

Wanneer je een promotie plant voor het zomerseizoen, moet je beslissen welke kanalen het beste zijn om jouw doelgroep te bereiken. Een van de meest effectieve plekken om je doelgroep te bereiken is social media.

Als je eenmaal weet op welke kanalen jouw klanten het meest actief zijn, is het tijd om een ​​redactioneel plan op te stellen: maak interessante berichten, gebruik zomerthema's en afbeeldingen die passen bij jouw webshops en voeg links toe die geïnteresseerden rechtstreeks naar de landingspagina gaat van de aanbieding of het product.

Om je publiek te motiveren en het bereik van je berichten te vergroten en je tegelijkertijd te onderscheiden van de concurrentie, kun je een wedstrijd maken op sociale media.

Start een social media-wedstrijd

Je potentiële klanten zullen tijdens de vakantie waarschijnlijk hun e‑mail niet checken, maar ze zullen zeker inloggen op hun sociale media-account. Daarom kan het starten van een wedstrijd tijdens de zomermaanden jou helpen de verkoop te stimuleren.

Er zijn verschillende soorten wedstrijden waaruit je kunt kiezen: weggeefacties , foto- of videowedstrijden of raden-en-winnen zijn slechts enkele opties.

Weggeefacties zijn bijzonder effectief en het beste van alles: ze zijn een krachtige manier om gebruikers psychologisch te motiveren, omdat mensen die iets als cadeau krijgen zich vaak gedwongen voelen om 'de gunst terug te geven' en uiteindelijk een aankoop doen.

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

6. Maak een landingspagina speciaal voor je aanbieding

Een landingspagina helpt je om de juiste soort klanten naar de juiste aanbieding voor hen te trekken.

De (potentiële) klant moet, na bijvoorbeeld op de banner op je homepagina of op de link in je social media-post te klikken, rechtstreeks naar de pagina van diens interesse gestuurd worden.

Als de bezoeker daarentegen op een pagina terechtkomt die niets te maken heeft met het aanbod waarop diegene heeft geklikt en moet beginnen met bladeren door de pagina's op je site voordat degene vindt wat 'ie zoekt, neemt de kans op conversie af.

Dus geldt de regel: elk aanbod moet een landingspagina hebben die je klanten zo snel mogelijk naar het einddoel leidt.

Je landingspagina moet het volgende hebben:

  • Een korte beschrijving die duidelijk de voordelen van het aanbod communiceert;
  • Een duidelijk zichtbare CTA (call to action, bijvoorbeeld een 'koop nu!'-knop);
  • Een verklarende afbeelding of video.

Leestip: Hoe maak je eigenlijk de perfecte landingspagina?  Wij hebben de beste tips gebundeld in een super handige checklist. Download  hem gratis via de onderstaande knop.

7. Maak een e‑mailmarketingcampagne

Ten opzichte van 2019 ging in 2020 zowel de openingsratio als de click-through-rate in B2C-e‑commerce van 1,42% naar 1,6%. Dit geeft aan dat gebruikers steeds meer geïnteresseerd zijn in het ontvangen van e‑mails over exclusieve productaanbiedingen of speciale aanbiedingen waarmee ze geld kunnen besparen.

💡 Tip: Vergeet niet om je klantenlijst te segmenteren. Jouw e‑mails zijn alleen effectief als je voor elk type klant een gerichte boodschap en gepersonaliseerde aanbiedingen kan overbrengen.

 

 

8. Extra tip: bereid je voor op kerst

Het is nooit te vroeg om je voor te bereiden op het drukste verkoopseizoen van het jaar - kerst en Sinterklaas.

Als je ondanks je inspanningen om de verkoop in de zomer te verhogen, toch minder te doen hebt dan je zou willen, kan je jouw tijd besteden aan het winterklaar maken van je webshop, aangezien er rond de kersttijd vaak geen tijd is om dat te doen.

Leestip: Tijdens het piekseizoen van kerst en Sinterklaas is er veel te  regelen. Waar moet je aan denken? Wij geven tips om het jezelf makkelijk te  maken én een checklist zodat je niks kan vergeten. Download e‑book

9. Kortom

Zelfs als je omzet in de zomer lager is dan in de rest van het jaar, zijn er enkele dingen die je kan doen om jouw omzet te verhogen.

Alles wat je nodig hebt is:

  1. Open een webshop, als je er nog geen hebt;
  2. Vind nieuwe klanten dankzij nieuwe marketingtechnieken, zoals referral-marketing;
  3. Word sponsor van interessante evenementen voor je doelgroep;
  4. Bied kortingen en exclusieve aanbiedingen;
  5. Wees aanwezig op social media, waar je doelgroep actief i en plaats regelmatig relevante content;
  6. Maak landingspagina's voor je aanbiedingen om je bezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk naar je uiteindelijke doel te brengen;
  7. Adverteer je aanbiedingen en producten via een e‑mailmarketingcampagne;
  8. En ten slotte: besteed een deel van je tijd aan je voorbereidingen op kerst en Sinterklaas.

Het team van Trusted Shops wenst je een succesvolle zomer en fijne vakantiedagen!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 24 juni 2021
Geüpdatet op: 16 mei 2022

24-05-2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen