Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Voor veel bedrijven is het zomerseizoen zeker het rustigere seizoen. Er zijn echter enkele tips die je kan volgen om je verkopen in de zomer een boost te geven. We hebben 8 tips voor je verzameld om deze zomer productief te zijn en om meer klanten naar je webshop te krijgen.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Alena Ozerova
Als je nog geen webshop hebt geopend, is dit het eerste wat je moet doen. Na de enorme groei in online verkoop zijn de winkelgewoonten van de consument veranderd: steeds meer mensen vinden het handig om vanuit huis te winkelen.
Naast het inspelen op de nieuwe behoeften van consumenten, stelt een webshop je in staat om je catalogus 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar te stellen en zelfs tijdens sluitingsuren bereikbaar te zijn (via e‑mail, WhatsApp Business , Telegram enzovoort).
Altijd vertrouwen op dezelfde methoden voor het genereren van leads is de veiligste manier, maar experimenteren met nieuwe kan een stroom van nieuwe klanten opleveren.
Een van deze manieren die nog niet iedereen gebruikt, is referral-marketing; een marketingstrategie die je klanten omvormt tot echte ambassadeurs van je merk en waarmee je dankzij mond-tot-mondreclame nieuwe klanten kunt werven.
Referral-marketing in het kort:
Op die manier kan je, zelf als een van je reguliere leadsbronnen opraakt, een regelmatige instroom van nieuwe leads hebben.
Check of er activiteiten of evenementen zijn die zich lenen voor jouw bedrijf en doelgroep. Bijvoorbeeld het sponsoren van een evenement waarvan je weet dat je potentiële klanten daar zijn.
Zo kan je je onderscheiden van je concurrenten en tegelijkertijd jouw naamsbekendheid vergroten.
Speciale aanbiedingen zijn altijd erg aantrekkelijk in de ogen van de consument en zijn soms het meest effectieve middel om ervoor te zorgen dat er veel bezoekers op jouw pagina's komen en jouw producten ontdekken.
Je hebt 3 verschillende mogelijkheden:
Wanneer je een promotie plant voor het zomerseizoen, moet je beslissen welke kanalen het beste zijn om jouw doelgroep te bereiken. Een van de meest effectieve plekken om je doelgroep te bereiken is social media.
Als je eenmaal weet op welke kanalen jouw klanten het meest actief zijn, is het tijd om een ​​redactioneel plan op te stellen: maak interessante berichten, gebruik zomerthema's en afbeeldingen die passen bij jouw webshops en voeg links toe die geïnteresseerden rechtstreeks naar de landingspagina gaat van de aanbieding of het product.
Om je publiek te motiveren en het bereik van je berichten te vergroten en je tegelijkertijd te onderscheiden van de concurrentie, kun je een wedstrijd maken op sociale media.
Je potentiële klanten zullen tijdens de vakantie waarschijnlijk hun e‑mail niet checken, maar ze zullen zeker inloggen op hun sociale media-account. Daarom kan het starten van een wedstrijd tijdens de zomermaanden jou helpen de verkoop te stimuleren.
Er zijn verschillende soorten wedstrijden waaruit je kunt kiezen: weggeefacties , foto- of videowedstrijden of raden-en-winnen zijn slechts enkele opties.
Weggeefacties zijn bijzonder effectief en het beste van alles: ze zijn een krachtige manier om gebruikers psychologisch te motiveren, omdat mensen die iets als cadeau krijgen zich vaak gedwongen voelen om 'de gunst terug te geven' en uiteindelijk een aankoop doen.
Een landingspagina helpt je om de juiste soort klanten naar de juiste aanbieding voor hen te trekken.
De (potentiële) klant moet, na bijvoorbeeld op de banner op je homepagina of op de link in je social media-post te klikken, rechtstreeks naar de pagina van diens interesse gestuurd worden.
Als de bezoeker daarentegen op een pagina terechtkomt die niets te maken heeft met het aanbod waarop diegene heeft geklikt en moet beginnen met bladeren door de pagina's op je site voordat degene vindt wat 'ie zoekt, neemt de kans op conversie af.
Dus geldt de regel: elk aanbod moet een landingspagina hebben die je klanten zo snel mogelijk naar het einddoel leidt.
Je landingspagina moet het volgende hebben:
Ten opzichte van 2019 ging in 2020 zowel de openingsratio als de click-through-rate in B2C-e‑commerce van 1,42% naar 1,6%. Dit geeft aan dat gebruikers steeds meer geïnteresseerd zijn in het ontvangen van e‑mails over exclusieve productaanbiedingen of speciale aanbiedingen waarmee ze geld kunnen besparen.
💡 Tip: Vergeet niet om je klantenlijst te segmenteren. Jouw e‑mails zijn alleen effectief als je voor elk type klant een gerichte boodschap en gepersonaliseerde aanbiedingen kan overbrengen.
Het is nooit te vroeg om je voor te bereiden op het drukste verkoopseizoen van het jaar - kerst en Sinterklaas.
Als je ondanks je inspanningen om de verkoop in de zomer te verhogen, toch minder te doen hebt dan je zou willen, kan je jouw tijd besteden aan het winterklaar maken van je webshop, aangezien er rond de kersttijd vaak geen tijd is om dat te doen.
Zelfs als je omzet in de zomer lager is dan in de rest van het jaar, zijn er enkele dingen die je kan doen om jouw omzet te verhogen.
Alles wat je nodig hebt is:
Het team van Trusted Shops wenst je een succesvolle zomer en fijne vakantiedagen!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.