Zomerdip: 5 tips voor meer verkopen in de zomer

Het is weer bijna zomer! Voor veel bedrijven zijn de zomermaanden echter het begin van een daling in de verkoop. Wat kun je doen om de verkopen tijdens de rustige zomermaanden te verhogen? We hebben 5 tips voor je!

blogTitle-Summer_income_nl_1

1. Organiseer een actie

Ook al lijkt het houden van een actie als iets wat voor de hand ligt, zijn er vele zaken waar je rekening mee moet houden voordat je zoiets begint.

Eerst moet je namelijk vaststellen waarom je de actie wilt doen en voor wie de actie bestemd is.

Heb je nagedacht over wie je doelgroep zal zijn? Wijkt deze doelgroep af van je reguliere doelgroep? Hoe groot wordt de korting die je wilt aanbieden? Dit zijn allemaal dingen waar je aan moet denken voordat je de actie begint.

Als je een actie gaat organiseren, moet je deze natuurlijk ook aankondigen en promoten. Je zou hiervoor kunnen adverteren op Facebook, Google of Instagram.

2. Bij aankopen boven een bepaald bedrag, een gratis cadeautje aanbieden

Als je geen grote uitverkoop wilt organiseren, kun je overwegen om bij bepaalde bestellingen een klein cadeautje aan te bieden.

Als we nog een stap verder gaan, zou je kunnen overwegen om meerdere cadeautjes voor verschillende aankoopbedragen gratis aan te bieden.  Als je dit als een zomers cadeautje presenteert, moeten de cadeautjes ook daadwerkelijk met de zomer te maken hebben.

Bijvoorbeeld "Bij elke bestelling van €25 ontvang je een gratis zonnebril" en/of "Bij elke bestelling van €50 ontvang je deze koeltas".

Je zou een advertentiecampagne op basis van je promotie kunnen opstellen. Vergeet niet om het ook op je eigen website te promoten. Je kunt bijvoorbeeld een tijdelijke link of banner, waarbij je je klanten informeert over deze tijdelijke aanbieding.

 

3. Organiseer een winactie op social media

Dit is een hele goede manier om je klanten bij je merk te betrekken. Organiseer een campagne of winactie voor het weggeven van gratis producten. Promoot deze wedstrijd met je social media accounts, zoals Instagram en Facebook (wellicht wil je ook een aantal betaalde advertenties overwegen).

Kies een product waarmee je wat positieve spanning kunt opbouwen en stimuleer je volgers om de post te delen. Als de winactie gaat om het insturen van eigen werken, dan zou je ze moeten stimuleren om hun inzendingen te delen.

Als je de juiste hashtags kiest en een geweldige manier bedenkt waarop je je producten op een nieuwe manier presenteert, is het zelfs mogelijk om ervoor te zorgen dat je wedstrijd viral gaat.

 

New call-to-action

 

4. Werk samen met een andere bedrijf en maak reclame voor elkaar

Probeer contact te leggen met een klein bedrijf, waarvan je denkt dat je een goede samenwerking aan kunt gaan.

Als je strandproducten verkoopt, zoek dan naar een bedrijf dat sandalen verkoopt. Als je accessoires voor auto's verkoopt, probeer dan contact te leggen met een bedrijf waar motoren worden verkocht. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Je kunt je klanten nadat ze bij jou voor een bepaald bedrag hebben gekocht, een korting of een tegoedbon voor die andere winkel aanbieden en andersom.

Op deze manier stimuleer je shoppers niet alleen om meer bij beide shops te besteden, maar je krijgt ook toegang tot een nieuwe markt die mogelijk ook interesse in je producten heeft.

Je kunt deze actie via campagnes op basis van e-mail marketing promoten of via betaalde advertenties en via social media.

 

5. Werk aan je SEO

Deze tip is wellicht niet zo 'sexy' als de andere tips, maar dit zou op de lange termijn meer effect kunnen hebben.

SEO (Search Engine Optimisation) is een essentieel onderdeel van alle online bedrijven. Door je website voor SEO te optimaliseren kun je traffic naar je website organisch verhogen (met andere woorden: gratis!).

Het genereren van gratis traffic naar je website is gewoonweg van onschatbare waarde.

 

Wil je meer leren over SEO? Download dan onze handige checklist en wees helemaal op de hoogte van de laatste SEO mogelijkheden:

SEO checklist gratis download

0 Comments