Jouw webshop vs. de giganten: zo win jij!

De webgigant Amazon is eindelijk ook voor de Nederlandse markt live. Voorheen waren alleen (e)boeken beschikbaar via de .NL variant van de website, maar nu kun je ruim honderd miljoen producten (aldus Amazon) bestellen via de webwinkel. Nu is de strijd echt losgebarsten: er komen steeds meer giganten, maar hoe zorg je als webshopeigenaar dat je niet van de markt gedrukt wordt? Wij deden een SWOT-analyse!

Nederland heeft er een nieuwe grote webwinkel bij; Amazon. Dat is voor jou als webshopeigenaar dus nog een concurrent meer. Alsof het al niet genoeg was om te vechten tegen Bol.com en Coolblue! Daarom hebben we een SWOT-analyse gedaan voor je:

  • De sterke punten van de giganten
  • De zwakke punten van de giganten
  • Jouw kansen
  • Jouw bedreigingen

Sterke punten van de giganten

De sterkte van de giganten zit hem ten eerste in de grootte van de webshop. Stel, jij bent gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met fietsen. De meeste producten die jij aanbiedt, bieden de giganten ook aan en meer. Want misschien heeft je klant naast een fietshelm, ook een handtas aan nodig. Via de giganten kun je alles in één keer bestellen. Dat is niet alleen handig, maar ook qua kosten fijn voor de klant. Daar komen we later in dit paragraaf op terug.

Dit is omdat zij zelf veel producten aanbieden, maar Bol.com en Amazon hebben nog een voordeel: ze bieden niet alleen eigen producten aan, maar ook producten van derde winkels, zoals jijzelf. Als kleinere webshop kun je je aansluiten bij deze marktplaatsen. Je betaalt dan een bepaald bedrag aan de website, om jouw producten daar te kunnen tentoonstellen. 

In sommige gevallen bieden marktplaatsen zelfs aan om het logistieke proces uit handen te nemen: jij brengt je producten naar hun magazijn en vanaf daar wordt alles geregeld door de marktplaats.

Leestip: Lees hier meer over de voordelen en nadelen van je aansluiten bij een marktplaats.
Tip: Klik hier om de gratis whitepaper te downloaden over wat je moet weten over een eigen webshop vs. een marktplaats.

Nog een voordeel van deze giganten is: zij kunnen het zich veroorloven om te concurreren met de prijzen én houden deze continu in de gaten. Jij hebt waarschijnlijk geen tijd om dit allemaal de hele dag door in de gaten te houden, waar de giganten mensen hebben om dit te doen.

Daarnaast is het voor de klant fijn om meerdere producten in één keer te kopen, zodat er maar één keer verzendkosten betaald hoeven te worden of helemaal geen verzendkosten, omdat de klant boven een bepaald aankoopbedrag komt. 

Verder hebben de giganten vaak afspraken met de verzendmaatschappijen, of hun eigen levering, waardoor ze speciale levertijden kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld: voor 23:59 uur besteld, morgen in huis. Of zelfs dezelfde dag nog geleverd!

Ten slotte hebben de grote webshops het voordeel van naamsbekendheid. Dit zorgt ervoor dat als iemand iets nodig heeft, zij eerst denken aan die webshop en dus niet meer naar Google gaan voor het product, maar direct naar die webshop surfen. Ook zorgt dit ervoor dat de klanten meer vertrouwen hebben om via deze webshop te kopen.

Zwakke punten van de giganten

Het klinkt allemaal zo fijn, maar de giganten kennen ook zwakke punten. Hoe goed ze hun best ook doen om persoonlijk te zijn, is er toch meer afstand tot de klant. Als je als klant een gigant belt, krijg je één van de honderden klantenservicemedewerkers aan de telefoon en heb je waarschijnlijk ieder contactmoment met een andere medewerker te maken. Als kleine webshop beantwoordt je zelf de telefoon, of heb je een kleine klantenservice, waarbij de klant iedere keer weer dezelfde persoon kan spreken. Dat vindt de klant extra fijn als er iets faliekant verkeerd gaat!

Verder hebben de grote spelers momenteel problemen met reputatie. Elke kleine misstap of vergissing die Bol.com, Amazon of Coolblue maken, worden groot uitgemeten in het nieuws. Denk bijvoorbeeld aan het Coronavirus; Coolblue paste de levertijden en prijzen aan en direct zit het nieuws op de nek van dit bedrijf. Als webshopeigenaar begrijp je dat ze dit deden om teleurstellingen tegen te gaan bij de klanten, maar via het nieuws komt dit snel negatief over.

Jouw kansen

Ten eerste kun je jouw webshop precies inrichten zoals jij wilt en daarmee komt z’n eigen reputatie. De grote webshops hebben bijvoorbeeld niet een uitgesproken groen imago. Jij kan dit wel creëren door je te focussen op duurzame producten en dit in de lay-out van je website te laten weerklinken. Duurzame producten worden steeds populairder, dus daarin ligt zeker een kans.

Daarnaast kun je makkelijk het vertrouwen van je klanten in jouw webshop vergroten. Als je bij Trusted Shops bent aangesloten bijvoorbeeld, heb je een keurmerk, maar ook een betrouwbaar beoordelingssysteem. Dit zijn echte klantervaringen, wat voor jouw toekomstige klanten erg belangrijk kan zijn om de keuze te maken. Ook heeft de klant geld-terug-garantie (onze kopersbescherming), waardoor de klant weet dat als het product niet aankomt, het geld toch terugbetaald wordt. Op die manier biedt jij je klant net zo veel vertrouwen om bij jou te kopen, als via de giganten!

Geïnteresseerd in het Trusted Shops keurmerk en/of de beoordelingen?
Klik hier om contact op te nemen met Trusted Shops!

Verder kan jij een persoonlijke ervaring bieden, die de grote spelers niet kunnen bieden. Jij kunt je klant een handgeschreven briefje in het pakket stoppen, of een persoonlijke e-mail sturen. Ook kan het zijn dat de klant jou aan de telefoon krijgt wanneer er iets mis is, of spreekt de klant continu dezelfde contactpersoon van jouw klantenservice als er hulp nodig is.

Ook heb jij het voordeel dat je een specialist in de producten kunt zijn. Als je de klantenservice van een gigant belt en je wilt specifieke informatie over een product, dienen ze dit eerst door te zetten naar een productspecialist, voordat ze weten wat de specificaties zijn. Dit kost tijd! Jij hebt alle informatie direct op zak, of kunt jouw personeel trainen om alle productinformatie te hebben of makkelijk te kunnen verkrijgen. Dat vindt een klant fijn.

Het is verder handig om te letten op SEO. De giganten komen vaak hoog te staan, maar als jij ervoor zorgt dat het EAN-nummer op je website staat en goede productnamen en -beschrijvingen gebruikt, kan het zijn dat de klant eerder op jouw webshop uitkomt dan de giganten. 

Leestip: lees ook onze gratis whitepaper over de perfecte productbeschrijving! Klik op de banner hieronder om deze te downloaden.
Gratis whitepaper download productbeschrijving

Jouw bedreigingen

Eén van de grote bedreigingen is de levertijd. Wees daarom erg duidelijk over wat jouw levertijd is en als het een lange levertijd bedraagt (bijvoorbeeld omdat je het boek bij je leverancier in Amerika moet bestellen), leg dit vooral aan de klant uit. Houdt de klant ook op de hoogte van de ontwikkelingen van de bestelling als het een lange levertijd betreft.

Verder moet je uitkijken voor de verzendkosten. Soms is het een goed idee om zelf wat bij te leggen, door bijvoorbeeld aan te bieden “Boven de 50 euro gratis verzending”, om je klant te stimuleren om meer te kopen. Houdt de verzendkosten realistisch, vooral betreft de kosten van het product. Niemand wordt blij van een product van 5 euro te vinden, om vervolgens 6,95 euro verzendkosten te moeten betalen!

Probeer ook te voorkomen dat een klant moet retourneren. Dit kan jou uiteindelijk veel geld kosten en daarnaast wordt een klant niet blij als er kosten betaald moeten worden om te retourneren. Klik hier voor tips voor minder retouren, meer verkopen.

De belangrijkste bedreiging voor jou is dat de klant misschien jouw webshop niet vindt. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan SEO en SEA. Vergeet niet dat je ook op veel gratis manieren jouw bekendheid kan vergroten! 

Leestip: Klik hier voor ons artikel over snel meer Instagram-volgers zonder te betalen.

Kortom

De giganten Bol.com, Amazon en Coolblue hebben veel voordelen, maar jij ook! Als jij je eigen webshop hebt, kijk goed naar wat de sterke punten van jouw webshop zijn en laat deze naar voren komen. Kijk ook goed naar de zwakke punten van jouw webshop en speel daarop in; als je klant jou nog niet goed kent, kan het zijn dat vertrouwen ontbreekt. Zorg daarom ervoor dat de klant vol vertrouwen die eerste bestelling bij jou plaatst, om vervolgens door jouw persoonlijke aandacht vaker bij jou te bestellen.

Leestip: Klik hier voor ons artikel hoe jij je kan onderscheiden van je concurrenten.

10-03-2020

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen