5 tips om het navigeren op je website makkelijker te maken

Als je een een professionele website hebt waarop het niet makkelijk is om te navigeren, is als het net alsof je een dure kopieermachine hebt waarbij het papier altijd vastloopt: mensen raken gefrustreerd en lopen weg. We bespreken een aantal basisfuncties voor je website, zodat het navigeren op je website gemakkelijker wordt, de verwarring voor de consumenten verminderd en je meer conversies krijgt.

Meisje met kaart aan de telefoonHet is niet alleen verbazingwekkend hoe verwarrend en rommelig sommige websites nog steeds kunnen zijn, maar ook dat het navigeren op deze websites zo moeilijk is.

We geven je hier 5 tips om de navigatie op je website beter te maken.

#1 Navigatiebalk

Dit zou het eerste element van je website moeten zijn waar je met een kritisch oog naar kijkt.

Als eerste moet je zeker weten dat je de juiste categorieën voor de navigatiebalk kiest. Als webwinkelier moet je de productgroepen op de juiste manier van elkaar scheiden en niet te veel categorieën hebben.

Als je naar het ontwerp kijkt, wil je ook dat je navigatiebalk net iets afwijkt van de overige elementen op je pagina. Hierdoor zal de balk iets meer worden benadrukt, waardoor het voor shoppers makkelijker wordt om te weten waar ze zich bevinden.

Volgens een onderzoek uitgevoerd door KoMarketing wordt het navigatiemenu door maar liefst 50% van de bezoekers gebruikt om zich te oriënteren.

Een ander punt dat je voor de navigatiebalk zou moeten overwegen, is dat je wilt dat deze 'vastgeplakt' is. Een 'vastgeplakte' navigatiebalk wil zeggen dat deze aan de bovenkant van het scherm zichtbaar blijft, onafhankelijk van hoe ver de gebruiker omlaag scrollt. Hierdoor wordt het navigeren veel sneller en kunnen klanten meer pagina's bezoeken zonder verward te raken.

Als laatste kan het ook zinvol zijn om een 'mega menu' aan je navigatiebalk toe te voegen. Misschien herken je deze stijl van grote webwinkels zoals Zalando of Amazon.

Als je een grote productlijn hebt of een lange lijst met producten onderverdeeld in categorieën, kan het zinvol zijn om deze stijl met mega menu's te hebben, zodat klanten zich kunnen oriënteren en snel datgene kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Adidas webshop menu

Adidas heeft veel productcategorieën. Voor hun website is een 'mega menu' echt zinvol

 

*BONUSTIP: je bedrijfslogo staat waarschijnlijk in de linker bovenhoek van je website. Controleer of deze gelinkt is naar de startpagina.

 

#2 Breadcrumbs

Als je deze term niet kent, kun je je voorstellen dat het iets is als het achterlaten van een spoor. Zo kan de shopper de weg weer terug vinden naar waar ze eerder waren.

Laten we aannemen dat ze als gevolg van een advertentie of via een gedeelde post op social media, toevallig op de pagina terecht zijn gekomen.

Ook vinden ze het getoonde product in eerste instantie aantrekkelijk, toch willen ze ook zien welke andere producten je in die specifieke categorie verkoopt.

Breadcrumbs of broodkruimels helpen hen om de andere door jou verkochte producten te vinden.

Zalando webshop menu

De pagina van Zalando heeft twee manieren om de weg terug te vinden.

Direct onder de navigatiebalk is het traditionele spoor met de breadcrumbs weergegeven, terwijl de linker kolom je ook een goed overzicht geeft van waar je op de website bent.

 

#3 Zoekbalk

Als je een geïntegreerde zoekbalk in je website hebt, kan dit net als het mega menu vooral handig zijn voor webshops die veel verschillende soorten producten verkopen.

blogImage-search_hereJe kunt de zoekbalk vergelijken met een medewerker in een fysieke winkel.

Als je als klant in de winkel een bepaald product niet kunt vinden, zou je het aan een medewerker vragen. En als je geen medewerker kunt vinden, dan verlaat je waarschijnlijk de winkel.

De zoekbalk is vergelijkbaar met een verkoper die de klant helpt om een product te vinden dat ze zelf niet konden vinden. Dat komt heel vaak voor.

Econsultancy heeft het gebruik van zoekhulpmiddelen op websites onderzocht en aangetoond dat tot 30% van de bezoekers gebruik maken van de zoekbalk.

perfect product images checklist

Afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt, zou je moeten overwegen om een zoekhulpmiddel te gebruiken waarmee zowel trefwoorden, ingrediënten, sport, modelnummer, enz. kunnen worden gezocht. Geen enkele zoekopdracht zou moeten leiden tot de melding 'Geen zoekresultaten'.

Ook is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de zoekbalk prominent bovenaan de pagina staat. Misschien is het zelfs vastgeplakt, net als de navigatiebalk. Als je het naast je bedrijfslogo plaatst, zal het zeer zeker gevonden worden.

Findify kent een aardige populariteit en heeft vele functies zoals resultaten met synoniemen, toleranties voor spelfouten, voorstellen voor het automatisch aanvullen van woorden en nog veel meer. Swiftype en Addsearch zijn ook soortgelijke oplossingen.

Next webshop kerst design

Het is bijna niet mogelijk om de zoekbalk te missen

#4 Consistentie

Klanten ervaren consistentie als plezierig als ze door een website bladeren. Elke pagina zou dezelfde structuur moeten hebben, zodat de klant heel makkelijk kan vinden hoe naar een nieuwe of vorige pagina gegaan kan worden.

Je zou voor wat betreft het algemene ontwerp en de structuur van de website in principe een 'sjabloon mentaliteit' moeten hebben.

Klanten willen niet alleen consistentie op een website, maar ook voor wat betreft het hele internet. Ook al is het leuk om te proberen om innovatief te zijn met je website, moet je er toch rekening mee houden dat het ontwerp van een website op een aantal zaken gestandaardiseerd zouden moeten zijn.

Zoals pictogrammen voor het winkelmandje en links naar de startpagina via het bedrijfslogo. Als klanten te veel zelf moeten uitvinden, die op andere websites min of meer gestandaardiseerd zijn, kan dit frustrerend werken en tot gevolg hebben dat ze de website verlaten.

Gebruik creativiteit met afbeeldingen en titels, maar zorg ervoor dat deze traditionele elementen duidelijk zijn en gebruiksvriendelijk.

Een ander aspect van consistentie heeft betrekking op het design voor mobiel gebruik en dat de site responsive is. De ervaring met het mobiel gebruik van een website zou gelijk moeten zijn aan de ervaring met reguliere computers.

Vaak wordt shopping via meerdere platformen uitgevoerd (bijv. het bladeren op een mobiel apparaat en het daadwerkelijk kopen via PC). Je shoppers willen daarom de juiste weg weten te vinden als ze van apparaat wisselen.

 

#5 De regel: maximaal 3x klikken

Dit is een vrij eenvoudige regel. In principe betekent deze regel dat een gebruiker elke vorm van informatie door slechts 3x te klikken zou moeten kunnen vinden.

Met een goede navigatiebalk (en 'mega menu'), zou dit geen probleem mogen zijn. Zelfs als je deze regel niet zeer strikt opvolgt, is het goed om dit concept in het achterhoofd te houden. Er is niets vervelender dan potentiële klanten die gefrustreerd de website verlaten, omdat zij als gevolg van een slechte structuur van de website, niet konden vinden wat ze zochten.

Ook je productpagina zelf is een belangrijk onderdeel van je website. Hoe zorg je dat deze zo hoog mogelijk komt bij Google? Download onze gratis checklist en maak je productpagina helemaal SEO proof!

Productpagina SEO Checklist

0 Comments