De grote branding-gids: Logo, social media & meer!

Als je online succesvol wilt zijn, dan moet je een sterk merk hebben. Dit doe je met goede branding, maar hoe werkt branding eigenlijk? In dit artikel leer je wat branding is, waar je op moet letten bij het ontwerpen van je logo en hoe je je merk optimaal presenteert op social media.

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Wat is branding?

Definitie: Branding kan worden gedefinieerd als 'positionering van een merk'.

Factoren zoals het logo, webdesign en bedrijfskleuren (ook wel bekend als huiskleuren) spelen een belangrijke rol hierbij. Het merk moet een gevoel of een imago overbrengen op potentiële klanten.

Het merk loopt door alle kanalen van de bedrijfscommunicatie – zowel intern als extern – en helpt het bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie.

Sommige merken hebben zo’n goede Branding dat je het merk zelfs zonder logo of slogan herkent.

Herken jij onderstaande merken?

Coca-cola

Ikea

Door…

  • Een duidelijke website te hebben die klanten laat zien wat je aanbiedt;

  • In advertenties te investeren die je producten promoten;

  • Het kiezen van duidelijke bedrijfskleuren waar mensen jouw merk aan linken;

  • Een goed logo te ontwerpen en het voor alle social media kanalen gebruiken;

... ben je bezig met het branden van je bedrijf.

Dat betekent dat jij kunt beïnvloeden hoe jouw bedrijf waargenomen wordt. Het gaat namelijk om de indruk die klanten krijgen als ze de naam van je bedrijf horen en zien.

Coca-Cola verkoopt geen 'frisdrank”, maar een gevoel van
ontspanning, vrijheid en geluk.

 

 

 

Waarom is branding zo belangrijk?

Het doel van branding is om potentiële klanten snel en eenvoudig te laten zien waar je voor staat en wat je merk doet.

Dit is belangrijk, omdat een sterk merkimago een enorme impact heeft op de reactie van je (potentiële) klanten op je producten (en prijzen).

Het is belangrijk dat het logo en de uitstraling van je bedrijf aansluiten bij de houding, wensen en behoeften van je doelgroep.

Hier een voorbeeld:

Andere branding...

Logo's van Chanel en Bristol

... een ander image

Wie zich als discounter positioneert, zal geen klanten aantrekken die een luxere levensstijl hebben. Dat geld hetzelfde omgekeerd.

Het opbouwen van een merk

Als je bedrijf of online shop nog geen echte merkuitstraling heeft of als je je merk met een nieuwe draai op de markt wilt zetten, dan is het tijd om jezelf opnieuw uit te vinden.

 

Het perfecte logo – essentieel voor een sterke branding

Geschreven door gastauteur Martin Priesmeier - Martin is hoofdverantwoordelijke voor tekst & inhoud bij het in Mannheim gevestigde marketingbureau Smarttec. Smarttec creëert en beheert de online aanwezigheid van bedrijven die hun succes op het web niet aan het toeval willen overlaten.

Grote bedrijven steken miljoenen in het opbouwen van een merk en een logo. Maar niet iedereen heeft deze middelen, dus geven wij een voorbeeld voor de ondernemers met een minder groot budget.

 

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

Waarom heb je een logo nodig en waarom is het essentieel voor een sterk merk?

Het woord 'branding' komt van brandmerken. Als dieren gebrandmerkt worden, dan wordt een bepaald logo of een bepaalde tekst laten zien zodat iedereen weet van wie de dieren zijn of waar ze bij horen.

Het hebben van je eigen logo kun je zien als het brandmerken van de markt. Op flyers, visitekaartjes, social media, je website en natuurlijk je producten is jouw logo ‘gebrandmerkt’.

Goede branding heeft ook meerdere voordelen:

  1. Het onderscheidt je van de concurrent;

  2. Het versterkt de herkenning van je bedrijf;

  3. Het communiceert niet alleen je bedrijfsnaam, maar ook de eigenschappen waar jij voor staat.

Je bent niet zomaar een bedrijf dat iets verkoopt, als merk ben je een bedrijf dat voor iets staat. Een logo is dus voor het opbouwen van je merk een echte must!

Het schept een band tussen je potentiële klanten en je product door middel van emoties.

Een logo is essentieel voor het opbouwen van een merk

Geen twijfel mogelijk: bij het bouwen van een merk komt veel meer kijken dan alleen een goed logo. Maar met de ontwikkeling van logo's is een eerste en belangrijke stap gezet.

Want je logo is het boegbeeld van je bedrijf. Het siert niet alleen je producten, maar ook je website, je brochures en je social media-kanalen. Bovendien biedt het logo veel mogelijkheden om de kwaliteiten waar je bedrijf voor staat op een pakkende manier aan de klant over te brengen.

Met de start-up Coffee-Up! als voorbeeld laten we je zien hoe je in 5 stappen het perfecte logo voor je bedrijf kunt ontwikkelen.

In 5 stappen naar het perfecte logo

1. Bepaal wat de kern is van je merk

Waar staat je bedrijf voor? Hoe positioneer je jezelf op de markt? Op welke klanten richt je je?

Dit zijn allemaal vragen die aan het begin staan van het brandingsproces. Niets is namelijk vervelender dan een mooi logo te hebben dat eigenlijk niet bij je bedrijf of product past.

Soms gebeurt het ook wel eens dat bedrijven al jaren een logo gebruiken, maar het niet meer bij het merk vinden passen. Dat is heel normaal, tijden veranderen en bedrijven willen zich blijven ontwikkelen.

Zoals de volgende merken dat bijvoorbeeld hebben gedaan:

Logo's PayPal
De geschiedenis van het PayPal-logo.

 

Logo's Mastercard
De geschiedenis van het Mastercard-logo.

Ook in het begin moet je je afvragen:

  • Wie zijn wij?
  • Wat maakt ons bijzonder?
  • Tot wie willen we ons richten?

Met Coffee-Up! werden we (Smarttec, Red.) benaderd door een klant die gespecialiseerd is in het upcyclen van koffieproducten.

Concreet betekent dit dat de afval dat bij de koffieproductie ontstaat, gebruikt wordt om nieuwe artikelen te maken. Coffee-Up! verkoopt bijvoorbeeld kommen gemaakt van koffiedik, of kussens en tassen gemaakt van koffiezakken.

Geen twijfel mogelijk: het bedrijf hecht belang aan duurzaamheid en een bewust gebruik van grondstoffen. De producten zijn ecologisch, maar ze zien er niet uit alsof ze uit oma Erna's aardappelkelder komen - de hippe vormgeving van de zakjes is een echte blikvanger!

Coffee-Up! spreekt klanten aan die tot het stedelijk-alternatieve milieu behoren en ecologisch denken.

💡 Tip van Smarttec: Het logo is het beeld dat je bedrijf bij je klanten achterlaat. Wees dus eerst en vooral duidelijk over hoe je precies door anderen gezien wilt worden.

2. Vind je logosstijl

Er zijn verschillende logosstijlen die je kunt inzetten. Gebruik verschillende lettertypes en meerdere beeldelementen. Je kunt ook kiezen voor alleen een woord of alleen een afbeeldingen.

hema-logo2Design van het Apple-logo

 

 

 

 

 

Terwijl het logo van HEMA alleen uit een rood vierkant bestaat met eenvoudige letters, gebruikt Apple een afbeelding van een gebeten appel die iedereen waarschijnlijk wel kent zonder de bedrijfsnaam te zien.

Natuurlijk kun je je logo op veel verschillende manieren vormgeven en combineren.

Zo heeft het Pepsi-logo letters onder de afbeelding, het Starbucks-logo heeft een soort sticker-look en WNF heeft de bekende panda als mascotte.

Welke variant voor jou van toepassing is, hangt af van waar jouw merk en bedrijf voor staat.

Terug naar ons voorbeeld:

Coffee-Up! is een start-up die weinig naamsbekendheid heeft.

Het merk moet eerst dienovereenkomstig opgebouwd worden. Daarom moet de merknaam beslist in het logo voorkomen. Bovendien suggereert de toevoeging (Up! van Upcycling) al een visuele opwaartse beweging. Onze eerste drie ontwerpen zien er dus als volgt uit:

Gastartikel Branding Bild 2Gastartikel Branding Bild 3Een alternatief zou zijn om het logo in een vintage design te maken: nobele koffie, nobel logo.

Dit idee werd weer verworpen omdat het de doelgroep voorbij ging.

Gastartikel Branding Bild 4De vormgeving is chic, maar de nostalgische charme is tegelijk een beetje ouderwets. Het logo geeft dus niet de frisheid en vernieuwende geest weer die Coffee-Up! belichaamt. Bijgevolg zou het slechts een klein deel van het groene metropolitaanse milieu aanspreken.

In een ander ontwerp neemt onze ontwerper de koffieboon op als visueel element:

Gastartikel Branding Bild 5We besluiten de beste elementen uit deze ontwerpen over te brengen in een nieuw logo: De slanke letters, de opwaartse beweging en de koffieboon.

Dan krijgen we het briljante idee: De koffieboon blijft op dezelfde hoogte als de belettering. Er komt echter een zaadje uit te voorschijn dat boven het logo uittorent. Dit maakt het logo nog sprekender.

Want nu komen zowel de vreugde van vernieuwing (er ontspringt iets nieuws) als de ecologische gedachte (de koffieboon wordt herkenbaar als zaad voor een plant) tot uitdrukking.

Gastartikel Branding Bild 6Het basisidee voor het logo is er, de opdrachtgever staat in vuur en vlam - dus laten we overgaan tot de volgende stap!

💡 Tip van Smarttec: De meeste eerste ontwerpen zien er goed uit, maar kijk verder dan dat. Een logo die écht zegt waar je voor staat zal dat ook duidelijk maken aan je klanten.

3. Kies de beste kleuren

Het is geen geheim dat kleuren een psychologische werking hebben. Omdat kleuren vaak geassocieerd worden met gebeurtenissen of gedachtes, past niet elke kleur bij elk merk.

Daarom communiceer je altijd de essentie van je merk door de kleurkeuze van je logo. Niet elke kleur past bij elk bedrijf.

Hier is een klein overzicht van de dingen die je uit kunt stralen met verschillende kleuren:

  • Zwart: elegantie, standvastigheid

  • Wit: orde, eenvoud

  • Grijs: ervaring, professionaliteit

  • Blauw: rust, vertrouwen

  • Groen: ecologie, natuurlijkheid, duurzaamheid, gezondheid, harmonie

  • Bruin: natuurlijkheid, warmte, traditie

  • Geel: warmte, goed humeur, optimisme

  • Oranje: gedrevenheid, innovatie, enthousiasme met een agressieve touch

  • Rood: passie, zelfvertrouwen, moed

  • Roze: vrouwelijkheid, erotiek

Natuurlijk zijn er nog veel meer kleuren dan die we hier genoemd hebben. Donkerrood straalt namelijk iets anders uit dan lichtrood.

Hou als regel in gedachten dat over het algemeen twee, maximaal drie, kleuren worden gebruikt. Een logo-ontwerp lijkt namelijk al snel te veel en te bond – er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals Google en eBay.

De kleur bruin past perfect bij Coffee-Up!:

Koffiebonen zijn bruin, koffiepoeder is bruin, koffiezakjes zijn bruin - en bruin straalt ook precies de natuurlijkheid uit die deel uitmaakt van de merkessentie van de start-up.

De plantenscheut die in het logo uit de boon tevoorschijn komt, zou hoe dan ook groen van aard zijn en stelt ons in staat om de kenmerken van ecologie en duurzaamheid qua kleur in het ontwerp op te nemen. Door een helder groen te kiezen, communiceren we ook frisheid en vernieuwing - voilà!

 

 

4. Vind het lettertype dat perfect past bij jouw bedrijf

Als je logo woorden of letter-elementen bevat, is de volgende stap het selecteren van het juiste lettertype. In stap 2 heb je waarschijnlijk al een eerste lettertype geselecteerd, hier gaan we nu verder naar kijken.

In het ideale geval staan het lettertype en de afbeelding niet gewoon naast elkaar, maar versterken ze elkaar. Het is belangrijk dat het lettertype niet alleen perfect past bij je logo, maar ook bij je huisstijl.

Telkens weer zien we dat logo lettertypes met weinig zorg gekozen worden. Dat is jammer, want met je belettering heb je de gelegenheid om een uitspraak te doen over de essentie van je merk: Ben je traditioneel, serieus en nobel of liever jong, speels en vernieuwend?

Er ligt dus veel potentieel in deze stap dat je bewust moet ontwikkelen. Een goed overzicht van lettertypen vind je op de fonts-pagina van Google. Font is het Engelse woord voor lettertype.

Verschillende lettertypen van Google
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Fonts.google.com

 

Gastartikel Branding Bild 7Allereerst besluiten we de alle letters in Coffee-Up! in hoofdletters te schrijven. Dit stelt ons ook in staat de koffieboon niet tussen de woorden te plaatsen, maar als een visuele realisatie van de letter op de plaats van de Coffee-O.

Want laten we eerlijk zijn: eerder leek ze meer een vreemd lichaam, nietwaar?

We gebruiken ook relatief dikke letters. Dit geeft ons de gelegenheid de ruwe en ongelijke oppervlaktestructuur van de koffieboon op de letters over te brengen.

💡 Tip: Plan alle stappen met dezelfde doortastendheid. Pas dan zal je logo echt samenhangend zijn.

5. Optimaliseren

Het logo is bijna klaar, hier en daar moet misschien nog wat bijgewerkt worden.

Soms is het logo al helemaal naar wens na stap 4, maar het kan ook zijn dat je meer tijd nodig hebt voor het optimaal maken van je ‘brand’.

Dat is geen probleem, laat het misschien een aantal dagen met rust en kijk er dan weer naar. Misschien krijg je dan nieuwe ideeën!

Een kleine tip als je hier vastloopt: Soms helpt het om een paar dagen aan iets anders te besteden en dan met een helder hoofd naar het logo terug te keren. Ga ook precies na in welke bestandsformaten je het logo nodig hebt - dit voorkomt complicaties later.

We zijn erg blij met ons Coffee-Up!-logo.

We voegen echter het koppelteken tussen de woorden toe (dit was eerder niet mogelijk omdat de koffieboon hier in een eerdere opzet nog zichtbaar was) - het bedrijf heet immers Coffee-Up! en niet Coffee Up!

Gastartikel Branding Bild 8Klaar!

De kurken knallen voor ons - en ook voor onze klanten, natuurlijk. Want Coffee-Up! kan nu echt van start gaan en de markt veroveren met ge-upcyclede koffieproducten - en door zijn klanten herinnerd worden als een duurzaam en innovatief merk.

Veel bedrijven beschouwen de ontwikkeling van een merk als een overbodige kostenfactor. Maar het loont op lange termijn - ook financieel.

Gastartikel Branding Bild 9Coffee-Up!: "Smarttec adviseerde ons vakkundig vanaf de eerste minuut en was een betrouwbare partner bij de opzet van ons bedrijf. Ons logo past perfect bij ons, is ideaal afgestemd op onze doelgroep en communiceert ons idee zonder een woord te zeggen. Ik kan het hele Smarttec-team met een gerust geweten aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een betrouwbare partner voor zijn online winkel".

 

 

De complete handleiding voor social media-branding

Geschreven door gastauteur Alex Levin. Alex Levin is hoofdmarketeer bij Logaster & auteur van het boek 'How to Build a Brand Identity Without Destruction', gepubliceerd in het Russisch en Engels.

Je hebt een geweldig logo voor je bedrijf, maar hoe gebruik je die nu voor het opbouwen van je merk?

De volgende stappen brengen een paar uitdagingen met zich mee. Je logo moet niet alleen correct geplaatst en weergegeven worden, maar het moet er ook professioneel uitzien en een consequent merkimago behouden.

Hoe bereik je dit alles? In dit deel van de branding-gids onthullen we hoe je je social media-pagina's effectief kunt personaliseren met je logo.

Waarom heb je een sterke aanwezigheid op social media nodig?

Het moderne internet is moeilijk voor te stellen zonder de sociale media platforms. Sociale media hebben een enorm bereik en bieden geweldige mogelijkheden om je merk te promoten en je project bekendheid te geven.

Er zijn verschillende redenen waarom een sterke aanwezigheid in de sociale media een absolute must is voor elk bedrijf dat naar succes streeft:

1. Een betere reputatie

Met social media kun je online je reputatie opbouwen en onderhouden. Op de verschillende platformen kun je je (potentiële) klanten informeren, acties promoten en het meeste uit je merk halen.

2. Je bereik wordt vergroot

Social media worden terecht gezien als een van de krachtigste netwerkinstrumenten. Als je actief bent online, dan kun je op zoek gaan naar nieuwe klanten, partners, medewerkers en investeerders.

3. Je spreekt direct je doelgroep aan

Social media geeft je de mogelijkheid om op meerdere punten in de customer journey in contact te komen met je doelgroep, waardoor je je producten en diensten efficiënter kunt promoten.

4. De klantenbinding wordt versterkt

Je kunt snel reageren op klachten, vragen en suggesties van je klanten. Een snelle reactie zal er voor zorgen dat klanten meer vertrouwen krijgen in je merk.

Klacht en antwoord op de Facebook van Airbnb

 

 

5. De SEO wordt verbeterd

Regelmatig bijgewerkte en unieke inhoud zorgt bijna automatisch voor een toppositie in Google, Yahoo en andere zoekmachines.

6. Het marketingeffect wordt vergroot

Je kunt andere marketingkanalen, zoals je blog, nieuwsbrief, webinars en offline evenementen, nieuw leven inblazen door het potentieel van social media op de juiste manier in te zetten.

Leestip: Waarschijnlijk verzamel je al beoordelingen, maar reageer je er ook  op? Reageer niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve. Waarom en  hoe doe je dat? Lees het in onze gids en beantwoord beoordelingen met 1 tot 5  sterren! Download e‑book

Welke social media-platformen werken voor jouw merk?

Hoe weet je welke sociale media platforms de beste kansen bieden om de aandacht van je doelgroep te trekken? Het is tenslotte een heel belangrijke beslissing die zorgvuldig overwogen moet worden.

Iedereen kent de populairste social media platforms - Instagram, Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn.

In het volgende deel van het artikel onthullen we een paar geheimen over hoe je deze platforms kunt gebruiken om je winkel effectief online te promoten.

Wat je verkoopt of aanbied staat centraal

De keuze voor een social media-kanaal om je merk te promoten, hangt af van wat je aanbiedt.

Als je bijvoorbeeld een artiest of creatieveling bent dan is YouTube, Instagram of Soundcloud (muziek) een goede keuze. Voor meer ‘algemene’ producten en diensten is Facebook nog steeds de beste optie.

Instagram is heel erg goed geschikt voor webshop die (vrouwen)kleding verkopen of beroepen waarmee je creatieve foto’s kunt delen.

Analyseer waar je bezoekers vandaan komen

Bekijk je analytics data om te bepalen welke social media netwerken het meeste verkeer genereren. De kanalen die vaak bovenaan staan zijn Facebook, Twitter, Instagram en YouTube.

Probeer niet alle social media kanalen tegelijk aan te pakken. Richt je in plaats daarvan op het kanaal dat de meeste bezoekers genereert naar je website.

Bekijk ook welke kanalen je concurrenten gebruiken, hoe doen ze dit?

Breng je huisstijl naar voren op je social media-accounts

Als je het doel hebt om je bedrijf meer bekendheid te geven, dan moet je je merk ook door laten schemeren op social media-kanalen. Besteed hier veel tijd aan om het op te zetten. Zorg dat formaten goed zijn van de afbeeldingen en hou ze up-to-date.

Investeer echter het grootste deel van je tijd en energie in de 2-3 netwerken die jouw bedrijf het meest beïnvloeden.

Ontwikkel een marketingstrategie

Ontwikkel een duidelijke communicatiestrategie met verschillende soorten content en duidelijke doelen waarbij je het platform in gedacht houdt.

Facebook is bijvoorbeeld een ideaal platform om artikelen en nieuws te delen, te reageren op feedback en om gerichte advertenties te gebruiken. Tegenwoordig kan je er ook je producten op taggen dankzij Facebook Shops

Instagram is goed voor het verkopen van producten door middel van een visueel beeld.

Op YouTube kun je videoreviews, -presentaties en -tutorials plaatsen. Dit zijn ook goede toevoegingen aan je productpagina’s. 

Het is belangrijk om bedrijfswebsites te maken die er goed uitzien. Niet alleen voor branding!

Helaas is het aanmaken van een social media-account alleen niet genoeg. De kunst is om het account levendig te houden met kwaliteitsinhoud. Social media-branding speelt een cruciale rol in het zakenleven - een feit dat aspirant zakenmensen vaak over het hoofd zien.

Het probleem: gebruikers worden vaak overstelpt met te veel informatie. Dit is vooral het geval op social media-platforms. Een mens ziet elke dag honderden merklogo's, zowel op het internet als in het echte leven.

Kijk maar eens om je heen als je over straat loopt, je internet browser opstart of zelfs je portemonnee opent - je ziet een heleboel logo's van bedrijven. Een mooie en informatieve social media-pagina helpt je visueel op te vallen in de menigte die ons elke dag omringt.

Het brengt ook veel voordelen voor je bedrijf:

  1. Trek de aandacht van potentiële klanten: Een mooi logo en andere bedrijfsontwerpen zijn eenvoudige maar doeltreffende visuele hulpmiddelen om nieuws, kortingen, speciale aanbiedingen en andere updates te promoten.
  2. Creëer een complex maar consistent bedrijfsimago: Door social media-platforms te gebruiken als contactpunten met je clientèle, kun je de manier waarop je publiek je merk ziet beheren en controleren. Je reputatie en imago liggen helemaal in jouw handen!
  3. Publiceer merk gerelateerde inhoud: Merk gerelateerde content ziet er aantrekkelijker en professioneler uit dan gewone foto's, video's en tekst. Door zulke inhoud te gebruiken kun je klantenbinding aanmoedigen, je merk organisch promoten en je publiek positief laten reageren op je marketinginspanningen.

Zoals je ziet is een goed opgezette aanwezigheid in de sociale media onmisbaar voor elke onderneming, ongeacht haar specialisatie. Er zijn veel voordelen en de belangrijkste daarvan is de nauwe band met je merk-ambassadeurs.

 

 

Tips voor social media-branding

Je hebt inmiddels een logo en andere elementen vormgegeven, je social media-profielen aangemaakt en een marketingplan opgezet. Nu is het tijd om de kanalen te vullen met content.

We geven je een paar tips die je helpen bij het ontwerpen van je social media-pagina’s:

1. Dezelfde stijl

Gebruik hetzelfde logo, lettertype, dezelfde kleuren en grafische vormgeving op je social media kanalen en op je website. Zorg ervoor dat mensen direct weten dat ze op de juiste plek zijn als ze op een van je links klikken.

Voeg ook een kleine versie van het logo toe aan al de afbeeldingen die je post. Zo zien mensen direct dat de afbeelding van jouw merk is als het gedeeld wordt.

2. Let op de afmetingen van de afbeeldingen

De grootte van je logo en de resolutie moeten voldoen aan de eisen van het platform. (verderop geven we je de preciese dimensies per platform)

Een logo in een bepaalde grootte kan er goed uit zien op Facebook, maar niet op Instagram bijvoorbeeld.

3. Vereenvoudigde logo’s gebruiken

apple-touch-iconAls een platform maar weinig ruimte geeft voor een afbeelding, dan is het misschien zinvol om een vereenvoudigde versie van je logo te gebruiken. Haal bijvoorbeeld de tekst weg, anders zou het misschien niet bruikbaar zijn.

4. Laat de profielfoto en de omslagfoto opvallen

Neem genoeg tijd voor het ontwerpen van je profielfoto en de header (of omslagfoto). Dit zijn de eerste beelden die iemand ziet van je merk, dus je wilt natuurlijk een goede indruk maken.

Ook hier is het belangrijk om dezelfde stijl en kleuren te gebruiken als op je website. Laat de profielfoto en de omslagfoto goed op elkaar aansluiten.

5. Plaats ontwerpen op de juiste manier

Plaats je bedrijfsontwerpen zo mogelijk op dezelfde plaats op de pagina.

6. Gebruik omslagfoto's

De omslagfoto geeft je de ruimte om te experimenteren met bijvoorbeeld het promoten van aanbiedingen en extra content. Ook kun je direct je contactgegevens daar weergeven.

7. Test het op verschillende apparaten

Zorg ervoor dat je je ontwerp test op verschillende apparaten, zo weet je zeker dat het overal goed zichtbaar is.

Let natuurlijk altijd ook de spelling! Je wilt natuurlijk niet je merk promoten als er een fout is in je branding.

Bedenk dat zelfs een kleine fout je marketinginspanningen kan verpesten en je bedrijf minder aantrekkelijk kan doen lijken in de ogen van je klantenkring.

Welk formaat moeten mijn afbeeldingen hebben? (2022)

Er zijn verschillende formaten en afmetingen per kanaal die je het beste werken. Een post met een link heeft een ander formaat afbeelding dan coverfoto. Hieronder vind je de verschillende dimensies per social media-platform.

Goed te weten: px staat voor pixels. Het eerste getal is de breedte, het tweede getal is de hoogte.

Facebook

Facebook geeft zelf aan dat de volgende formaten juist zijn:

  • Profielfoto: minstens 170 x 170 px
  • Omslagfoto: Op computers 820 x 312 px, minstens 400 x 150 px en wordt het snelste geladen als een sRGB JPG-bestand van 851 x 315 px van minder dan 100 kb.
  • Post met afbeelding: 1200 x 630 px
  • Advertentie: minimaal 1080 x 1080 px (let op de verschillende soorten advertenties)

Facebook schrijft zelf: "Voor profielfoto's en omslagfoto's met je logo of tekst kun je voor een betere kwaliteit waarschijnlijk het beste een PNG-bestand gebruiken.

Houd er rekening mee dat de profielfoto van je pagina wordt bijgesneden naar een cirkel in advertenties en berichten terwijl bezoekers van je pagina de vierkante versie zien".

Leestip: Wil je een mooie advertentie maken voor Facebook, maar weet je niet  precies hoe? Wij helpen je graag via onze handleiding. Download hem via de onderstaande knop


Twitter

  • Profielfoto: 400 x 400 px

  • Omslagfoto: 1500 x 500 px
  • Post met afbeelding: minimaal 600 x 335 px (2:1 ratio of 3:4 ratio wordt volledig getoond).
  • Advertentie met tekst oid: 800 x 418 voor 1.91:1 ratio en 800 x 800 voor 1:1 ratio.

  • Advertentie met alleen afbeelding: 1200 x 1200 voor 1:1 ratio en 1200 x 628 voor 1.91:1 ratio.

Twitter schrijft dat de beste bestandstypen JPG, GIF (zonder animatie) of PNG zijn.

 

 

Instagram

  • Profielfoto: 110 x 110 px (groter is beter)
  • Post met afbeelding: 1080 x 1080 px (vierkant) of 1080 x 1350 px (staande rechthoek)
  • Advertentie: Minimaal 1080 x 1080 px, maar houdt rekening met bijv. stories advertenties omdat het staande rechthoeken zijn.

Leestip: Instagram is populair bij veel leeftijds­groepen, maar vooral de  Millennials. Wist je dat je ook advertenties kon plaatsen op dit sociale  medium? Met deze check­list ontbreekt er niks aan jouw Instagram-advertentie.

LinkedIn

De informatie hieronder geldt voor bedrijfspagina's, gebaseerd op de aanbevelingen van LinkedIn zelf. Persoonlijke pagina's kunnen andere afmetingen hebben.

  • Profielfoto: 300 x 300 px
  • Omslagfoto:  1128 x 191 px
  • Post met afbeelding: 1080 x 1080 px (voor 1:1 ratio), 1920 x 1080 px (voor staande rechthoek), 1200 x 644 px (voor afbeelding voor artikel).

Het tabblad 'Werken bij' heeft andere dimenties. Bekijk de pagina van LinkedIn hiervoor.

 

 

YouTube

De dimensies voor YouTube kan je hier vinden.

  • Profielfoto: 800 x 800 px
  • Bannerfoto: 2048 x 1152 px (16:9 ratio)

Leestip: Misschien ben je ook wel geïnteresseerd in het volgende: hoe kun je  de oude vertrouwde YouTube gebruiken om promotie te maken voor jouw webshop? Klik op de onderstaande knop voor onze gratis gids!

Pinterest

  • Profielfoto: 165 x 165 px
  • Post met afbeelding: 1000 x 1500 px

Bekijk de pagina van Pinterest voor meer informatie.

 

 

Handige tools om je social media branding gemakkelijker te maken

We hebben een lijstje voor je gemaakt van tools en diensten die je helpen met het opzetten van jouw social media afbeeldingen.

  • Logaster - Maak en download logo's die aangepast zijn voor verschillende social media-platforms.
  • Create.vista – ontwerp afbeeldingen in verschillende maten.

  • Sproutsocial – Pas het formaat van je afbeeldingen aan.

  • Pablo – Maak een omslagfoto en voeg eenvoudig een tekst toe.

  • Pixabay – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • Pexels – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • unsplash.com – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • JayMantri.com – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • Fonts.google.com – Een grote verzameling van verschillende lettertypen.

  • Coolers.co – Kleurenschema’s voor het maken van omslagfoto’s en andere afbeeldingen.

Social media-branding? Ja!

Een succesvolle onderneming heeft social media nodig om voet aan de grond te krijgen op de markt en de verkoop te verbeteren. Een sterke aanwezigheid online creëert grote kansen, vergroot de naamsbekendheid en wekt vertrouwen bij je klanten.

Met de juiste toepassing van de bovenstaande tips maak je van je social media-pagina's nuttige marketinginstrumenten die de belangstelling voor je bedrijf vergroten en nieuwe klanten aantrekken.

Kortom: Onderschat branding niet

Een sterk merk brengt gevoelens over en kan ervoor zorgen dat producten met meer winst kunnen worden verkocht.

Klanten kunnen zich identificeren met een merk dat bij hen past en worden zo loyale merkambassadeurs. Allemaal door de kracht van branding. Investeren in goede branding is dus zeker de moeite waard.

Hoe je jouw bedrijf positioneert kan het verschil maken: Kopen shoppers bij jou of bij je concurrent?

Naast een sterk merk, zijn reviews ook een belangrijke omzetbooster. Dit is namelijk social proof!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 29 april 2019
Geüpdate op: 30 augustus 2022

30-08-2022

Dan Heller

Dan Heller is een SEO-specialist die Communicatie & Design heeft gestudeerd. Hij is een gepassioneerd content creator met ervaring in vele branches, waaronder e-commerce, vastgoed en mode.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen