De grote Branding Guide: Logo, social media & meer!

Als je online succesvol wilt zijn, dan moet je een sterk merk hebben. Dit doe je met goede branding, maar hoe werkt branding eigenlijk? In dit artikel leer je wat branding is, waar je op moet letten bij het ontwerpen van je logo en hoe je je merk optimaal presenteert op social media.

Logo's

Inhoudsopgave:

Deel 1: Wat is Branding en waarom is het zo belangrijk?

Wat betekent branding?

Definitie: Branding kan worden gedefinieerd als “positionering van een merk”.

Factoren zoals het logo, webdesign en bedrijfskleuren spelen een belangrijke rol hierbij. Het merk moet een gevoel of een imago overbrengen op potentiële klanten.

Het merk loopt door alle kanalen van de bedrijfscommunicatie – zowel intern als extern – en helpt het bedrijf zich te onderscheiden van de concurrentie.

Sommige merken hebben zo’n goede Branding dat je het merk zelfs zonder logo of slogan herkent.

Herken jij onderstaande merken?

Brand Image Coca Cola

Brand Image Ikea

Door…

  • Een duidelijke website te hebben die klanten laat zien wat je aanbiedt

  • In advertenties te investeren die je producten promoten

  • Het kiezen van duidelijke bedrijfskleuren waar mensen jouw merk aan linken

  • Een goed logo te ontwerpen en het voor alle social media kanalen gebruiken

… ben je bezig met het branden van je bedrijf.

 

Dat betekent dat jij kunt beïnvloeden hoe jouw bedrijf waargenomen wordt. Het gaat namelijk om de indruk die klanten krijgen als ze de naam van je bedrijf horen en zien.

Coca-Cola verkoopt niet “frisdrank”, maar een gevoel van
ontspanning, vrijheid en geluk.

 

 

Waarom is branding zo belangrijk?

Het doel van branding is om potentiële klanten snel en eenvoudig te laten zien waar je voor staat en wat je merk doet.

Dit is belangrijk, omdat een sterk merkimago een enorme impact heeft op de reactie van je (potentiële) klanten op je producten (en prijzen).

Het is belangrijk dat het logo en de uitstraling van je bedrijf aansluiten bij de houding, wensen en behoeften van je doelgroep.

Hier een voorbeeld:

branding chanel wibra

Wie zich als discounter positioneert, zal geen klanten aantrekken die een luxere levensstijl hebben. Dat geld hetzelfde omgekeerd.

 

Het opbouwen van een merk

Als je bedrijf of online shop nog geen echte merkuitstraling heeft of als je je merk met een nieuwe draai op de markt wilt zetten, dan is het tijd om jezelf opnieuw uit te vinden.

 

Deel 2: Het perfecte logo – essentieel voor een sterke branding

Het perfectie logo

Grote bedrijven steken miljoenen in het opbouwen van een merk en een logo. Maar niet iedereen heeft deze middelen, dus geven wij een voorbeeld voor de ondernemers met een minder groot budget.

Waarom heb je een logo nodig en waarom is het essentieel voor een sterk merk?

Is een sterk logo een must-have?

Het woord 'branding' komt van brandmerken. Als dieren gebrandmerkt worden, dan wordt een bepaald logo of een bepaalde tekst laten zien zodat iedereen weet van wie de dieren zijn of waar ze bij horen.

Het hebben van je eigen logo kun je zien als het brandmerken van de markt. Op flyers, visitekaartjes, social media, je website en natuurlijk je producten is jouw logo ‘gebrandmerkt’.

Goede branding heeft ook meerdere voordelen:

  1. Het onderscheidt je van de concurrent

  2. Het versterkt de herkenning van je bedrijf

  3. Het communiceert niet alleen je bedrijfsnaam, maar ook de eigenschappen waar jij voor staat.

Je bent niet zomaar een bedrijf dat iets verkoopt, als merk ben je een bedrijf dat voor iets staat. Een logo is dus voor het opbouwen van je merk een echte must!

In 5 stappen naar het perfecte logo

perfect logo in 5 stappen

Stap #1 - Bepaal wat de kern is van je merk

Waar staat je bedrijf voor? Hoe positioneer je jezelf op de markt? Op welke klanten richt je je?

Dit zijn allemaal vragen die aan het begin staan van het brandingsproces. Niets is namelijk vervelender dan een mooi logo te hebben dat eigenlijk niet bij je bedrijf of product past.

Soms gebeurt het ook wel eens dat bedrijven al jaren een logo gebruiken, maar het niet meer bij het merk vinden passen. Dat is heel normaal, tijden veranderen en bedrijven willen zich blijven ontwikkelen.

Zoals de volgende merken dat bijvoorbeeld hebben gedaan:

Paypal logo

MasterCard logo

Google logo

Stap #2 - Vind je logosstijl

Er zijn verschillende logosstijlen die je kunt inzetten. Gebruik verschillende lettertypes en meerdere beeldelementen. Je kunt ook kiezen voor alleen een woord of alleen een afbeeldingen.

hema-logo2apple-logo-design

 

 

 

 

 

Terwijl het logo van HEMA alleen uit een rood vierkant bestaat met eenvoudige letters, gebruikt Apple een afbeelding van een gebeten appel die iedereen waarschijnlijk wel kent zonder de bedrijfsnaam te zien.

Natuurlijk kun je je logo op veel verschillende manieren vormgeven en combineren.

Zo heeft het Pepsi-logo letters onder de afbeelding, het Starbucks-logo heeft een soort sticker-look en WNF heeft de bekende panda als mascotte.

Welke variant voor jou van toepassing is, hangt af van waar jouw merk en bedrijf voor staat.

TIP: De meeste eerste ontwerpen zien er goed uit, maar kijk verder dan dat. Een logo die écht zegt waar je voor staat zal dat ook duidelijk maken aan je klanten.

New call-to-action

Stap #3 - Kies de beste kleuren

Het is geen geheim dat kleuren een psychologische werking hebben. Omdat kleuren vaak geassocieerd worden met gebeurtenissen of gedachtes, past niet elke kleur bij elk merk.

Hier is een klein overzicht van de dingen die je uit kunt stralen met verschillende kleuren:

  • Zwart: elegantie, standvastigheid

  • Wit: orde, eenvoud

  • Grijs: ervaring, professionaliteit

  • Blauw: rust, vertrouwen

  • Groen: ecologie, natuurlijkheid, duurzaamheid, gezondheid, harmonie

  • Bruin: natuurlijkheid, warmte, traditie

  • Geel: warmte, goed humeur, optimisme

  • Oranje: gedrevenheid, innovatie, enthousiasme met een agressieve touch

  • Rood: passie, zelfvertrouwen, moed

  • Roze: vrouwelijkheid, erotiek

farben-branding

Natuurlijk zijn er nog veel meer kleuren dan die we hier genoemd hebben. Donker rood straalt namelijk iets anders uit dan lichtrood.

Hou als regel in gedachten dat over het algemeen twee, maximaal drie, kleuren worden gebruikt.

Een logo ontwerp lijkt namelijk al snel te veel en te bond – er zijn natuurlijk uitzonderingen.

 

Stap #4 - Vind het lettertype dat perfect past bij jouw bedrijf

Als je logo woorden of letter-elementen bevat, is de volgende stap het selecteren van het juiste lettertype. In stap 2 heb je waarschijnlijk al een eerste lettertype geselecteerd, hier gaan we nu verder naar kijken.

Belangrijk is dat het lettertype niet alleen goed past bij het logo, maar ook bij de huisstijl.

Het gebeurt vaak dat mensen zo maar een lettertype kiezen voor hun logo, zonde! Met het lettertype kun je (net als met de kleuren) een gevoel en een karaktereigenschap uitstralen.

Hier vind je een duidelijk overzicht van verschillende lettertypes.

google-fonts-branding

Stap #5 - Optimaliseren

Het logo is bijna klaar, hier en daar moet misschien nog wat bijgewerkt worden.

Soms is het logo al helemaal naar wens na stap 4, maar het kan ook zijn dat je meer tijd nodig hebt voor het optimaal maken van je ‘brand’.

Dat is geen probleem, laat het misschien een aantal dagen met rust en kijk er dan weer naar. Misschien krijg je dan nieuwe ideeën!

 

Deel 3: De complete handleiding voor social media branding

Social Media Branding

Je hebt een geweldig logo voor je bedrijf, maar hoe gebruik je die nu voor het opbouwen van je merk?

Social media hebben een heel breed bereik en bieden veel mogelijkheden om je merk en je bedrijf te promoten.

Er zijn verschillende redenen waarom een goede social media strategie een absolute must is voor elk bedrijf:

1. Een betere reputatie

Met social media kun je online je reputatie opbouwen en onderhouden. Op de verschillende platformen kun je je (potentiële) klanten informeren, acties promoten en het meeste uit je merk halen.

2. Je bereik wordt vergroot

Social media worden terecht gezien als een van de krachtigste netwerkinstrumenten. Als je actief bent online, dan kun je op zoek gaan naar nieuwe klanten, partners, medewerkers en investeerders.

Ook interessant: 5 tips voor beginners voor adverteren op Facebook

BlogImage Social Media Branding

3. Je spreekt direct je doelgroep aan

Social media geeft je de mogelijkheid om op meerdere punten in de customer journey in contact te komen met je doelgroep, waardoor je je producten en diensten efficiënter kunt promoten.

4. De loyaliteit van de klant wordt versterkt

Je kunt snel reageren op klachten, vragen en suggesties van je klanten. Een snelle reactie zal er voor zorgen dat klanten meer vertrouwen krijgen in je merk.

Kundenbindung von AirBnb auf Facebook

5. Meer marketing mogelijkheden

Je kunt andere marketingkanalen zoals je blog, nieuwsbrief, webinars en evenementen delen en promoten via social media en zo een nieuw leven inblazen.

 

Welke social media platformen werken voor jouw merk?

Hoe weet je welk social media kanaal het beste past bij jouw merk en je doelgroep? Dit is belangrijk om te weten, daarom geven we je een paar tips en tricks over de social media platformen.

 

Wat je verkoopt of aanbied staat centraal

De keuze voor een kanaal om je merk te promoten, hangt af van wat je aanbiedt.

Als je bijvoorbeeld een artiest of creatieveling bent dan is YouTube, Instagram of Soundcloud (muziek) een goede keuze. Voor meer ‘algemene’ producten en diensten is Facebook nog steeds de beste optie.

Instagram is heel erg goed geschikt voor webshop die (vrouwen)kleding verkopen of beroepen waarmee je creatieve foto’s kunt delen.

Cakes Instagram

Analyseer waar je bezoekers vandaan komen

Bekijk je analytics data om te bepalen welke social media netwerken het meeste verkeer genereren. De kanalen die vaak bovenaan staan zijn Facebook, Twitter, Instagram en YouTube.

Probeer niet alle social media kanalen tegelijk aan te pakken. Richt je in plaats daarvan op het kanaal dat de meeste bezoekers genereert naar je website.

Bekijk ook welke kanalen je concurrenten gebruiken, hoe doen ze dit?

blogTitle-social-media-branding

Breng je huisstijl naar voren op je accounts

Als je het doel hebt om je bedrijf meer bekendheid te geven, dan moet je je merk ook door laten schemeren op sociale media kanalen. Besteed hier veel tijd aan om het op te zetten. Zorg dat formaten goed zijn van de afbeeldingen en hou ze up-to-date.

 

Maak een marketingstrategie

Ontwikkel een duidelijke communicatiestrategie met verschillende soorten content en duidelijke doelen waarbij je het platform in gedacht houdt.

Facebook is bijvoorbeeld een ideaal platform om artikelen en nieuws te delen, te reageren op feedback en om gerichte advertenties te gebruiken.

Instagram is goed voor het verkopen van producten door middel van een visueel beeld.

Op YouTube kun je videoreviews, -presentaties en -tutorials plaatsen. Dit zijn ook goede toevoegingen aan je productpagina’s. 

blogTitle-das_perfekte_produktvideo

Het is belangrijk om een website te hebben die er goed uitziet. Dit is niet alleen belangrijk voor branding maar ook voor andere punten.

Alleen een social media account is niet genoeg om je bedrijf te laten groeien, maar je kunt ook zeker niet zonder.

 

Tips voor social media branding

Je hebt inmiddels een logo en andere elementen vormgegeven, je social media profielen aangemaakt en een marketingplan opgezet. Nu is het tijd om de kanalen te vullen met content.

We geven je een paar tips die je helpen bij het ontwerpen van je social media pagina’s:

1. Dezelfde stijl

Gebruik hetzelfde logo, lettertype, dezelfde kleuren en grafische vormgeving op je social media kanalen en op je website. Zorg ervoor dat mensen direct weten dat ze op de juiste plek zijn als ze op een van je links klikken.

Voeg ook een kleine versie van het logo toe aan al de afbeeldingen die je post. Zo zien mensen direct dat de afbeelding van jouw merk is als het gedeeld wordt.

Shopify-with-arrow

2. Let op de afmetingen van de afbeeldingen

De grootte van je logo en de resolutie moeten voldoen aan de eisen van het platform. (verderop geven we je de preciese dimensies per platform)

Een logo in een bepaalde grootte kan er goed uit zien op Facebook, maar niet op Instagram bijvoorbeeld.

3. Vereenvoudigde logo’s gebruiken

Als een platform maar weinig ruimte geeft voor een afbeelding, dan is het misschien zinvol om een vereenvoudigde versie van je logo te gebruiken. Haal bijvoorbeeld de tekst weg, anders zou het misschien niet bruikbaar zijn.

Spotify twitter

4. Laat de profielfoto en de omslagfoto opvallen

Neem genoeg tijd voor het ontwerpen van je profielfoto en de header (of omslagfoto). Dit zijn de eerste beelden die iemand ziet van je merk, dus je wilt natuurlijk een goede indruk maken.

Ook hier is het belangrijk om dezelfde stijl en kleuren te gebruiken als op je website. Laat de profiel foto en de header goed op elkaar aansluiten.

Trusted shops Facebook

5. Gebruik je omslagfoto op een slimme manier

De omslagfoto geeft je de ruimte om te experimenteren met bijvoorbeeld het promoten van aanbiedingen en extra content. Ook kun je direct je contactgegevens daar weergeven.

6. Test het op verschillende apparaten

Zorg ervoor dat je je ontwerp test op verschillende apparaten, zo weet je zeker dat het overal goed zichtbaar is.

Let natuurlijk altijd ook de spelling! Je wilt natuurlijk niet je merk promoten als er een fout is in je branding.

Welk formaat moeten mijn afbeeldingen hebben? (2019)

Er zijn verschillende formaten per kanaal die je het beste werken. Een post met een link heeft een ander formaat afbeelding dan coverfoto. Hieronder vind je de verschillende dimensies per social media platform.

Facebook

  • Profielfoto: 180 x 180 px

  • Post met link: 1200 x 627 px

  • Post met foto: 1200 x 630 px

  • Omslagfoto: 820 x 310 px

  • Evenement: 1920 x 1080 px

Gratis Whitepaper download | Facebook advertentie handleiding

Twitter

  • Profielfoto: 400 x 400 px

  • Tweet met foto: 1024 x 512 px
    (minimaal 440 x 220 px, voor de beste kwaliteit is het grootste formaat beter)

  • Omslagfoto: 1500 x 500 px

LinkedIn

  • Profielfoto: 400 x 400 px

  • Post met link: 520 x 272 px

  • Omslagfoto: 1536 x 768 px

  • Achtergrond: 1536 x 768 px

  • Header showcase: 974 x 330 px

Instagram

  • Profielfoto: 110 x 110 px

  • Post: 1080 x 1080 px

  • Thumbnail (klein logo bij advertenties): 161 x 161 px

YouTube

  • Profielfoto: 800 x 800 px

  • Header: 2560 x 1440 (let op: de randen worden afgesneden op verschillende apparaten)

  • Thumbnail video: 1280 x 720 px

Pinterest

  • Profielfoto: 165 x 165 px

  • Board display: 222 x 150 px

  • Pin thumbnail: 50 x 50 px

  • Pins: altijd 236 px breed

 

Handige tools om je social media branding gemakkelijker te maken

We hebben een lijstje voor je gemaakt van tools en diensten die je helpen met het opzetten van jouw social media afbeeldingen.

  • Crello.com – ontwerp afbeeldingen in verschillende maten.

  • Sproutsocial.com – Pas het formaat van je afbeeldingen aan.

  • Pablo – Maak een omslagfoto en voeg eenvoudig een tekst toe.

  • Pixabay – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • Pexels.com – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • unsplash.com – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • JayMantri.com – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • Designpiration.net – Een gratis stockfotowebsite met foto’s in goede kwaliteit.

  • Fonts.google.com – Een grote verzameling van verschillende lettertypen.

  • Coolers.co – Kleurenschema’s voor het maken van omslagfoto’s en andere afbeeldingen.

Conclusie - Onderschat branding niet

Een sterk merk brengt gevoelens over en kan ervoor zorgen dat producten met meer winst kunnen worden verkocht.

Klanten kunnen zich identificeren met een merk dat bij hen past en worden zo loyale klanten. Investeren in goede branding is dus zeker de moeite waard.

Naast een sterk merk, zijn reviews ook een belangrijke omzetbooster. Lees hier waarom reviews zo belangrijk zijn.

Als je dan een goed logo hebt en je brandingsstrategie hebt opgebouwd, wil je natuurlijk ook gevonden worden! Download hieronder onze Productpagina SEO Checklist om bovenaan te komen bij Google:

Productpagina SEO Checklist

0 Comments