Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Op 31 oktober is het weer Halloween. Dit feest begint steeds populairder te worden in Europa, dus ook in Nederland en België. Ook als je geen griezelige producten verkoopt, kun je met weinig budget inhaken op deze feestdag. Wij geven tips en leggen uit waarom je wilt meedoen aan deze trend.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Fotomay
Ten eerste is het goed om te weten dat Halloween in Europa wat anders is dan in de Verenigde Staten. Het langs de deuren gaan voor snoep is iets wat niet heel veel voorkomt in Europa nog, vooral in de landen waar Sint-Maarten (op 11 november) gevierd wordt.
Volgens Motivaction is het vooral populair bij personen onder de 35 en wordt het vooral bij mensen thuis gevierd, met decoraties en/of een kostuum.
Ook zijn er al jaren speciale avonden in attractieparken waarbij acteurs de bezoekers de stuipen op het lijf proberen te jagen en plannen de bioscopen een speciale avond met horrorfilms.
Motivaction geeft aan dat er steeds meer geld uitgegeven wordt aan Halloween (in de doelgroep tot 45 jaar) en dat men het vaker leuk dan vervelend vindt wanneer er aandacht aan besteed wordt.
Als je één van de volgende producten verkoopt zit je sowieso goed, want volgens Motivaction zijn dit de meest verkochte producten: kostuums en schmink, pompoenen, decoraties, snoep en chocolade.
En wat als je niks speciaal voor Halloween verkoopt?
Ook dan kan het lonen een leuke post op social media te zetten of dergelijke, want het gaat erom dat men het een steeds leuker feest vindt. Hieronder lees je tips hoe je, ook als je niks voor Halloween verkoopt, je kan inhaken op dit feest.
Voor elk bedrijf is er wel iets dat je kan doen met Halloween. We geven je daarom wat voorbeelden van wat je kan doen en inspiratie voor je eigen campagnes!
Elke keer weer zeggen we het en we blijven het zeggen: nieuwsbrieven en reclamefolders zijn nog lang niet weg te denken uit de hedendaagse marketing. Steek dit in een leuk Halloween-tintje met oranje en zwart als kleuren, wat pompoenen, vleermuizen, nepbloed en spookjes. In het volgende hoofdstuk geven we je meer inspiratie!
Natuurlijk is social media de makkelijkste plek om promotie te maken en in te haken op zulke feestdagen.
Zo kan je winacties doen, of een vraag stellen zoals: "Wat doe jij met Halloween?"
Ook kan je vragen aan je volgers om foto's te sturen van jouw producten in Halloween-sfeer. In het volgende hoofdstuk laten we zien hoe je dat leuk kan doen!
Verder kan je recepten delen met jouw producten, of misschien een doe-het-zelf-project.
Je kan ook een klein Halloweenfeestje organiseren bij jou in de fysieke winkel. Een griezelige koopavond bijvoorbeeld, of een workshop pompoensnijden! Verkoop je etenswaren en heb je een fysieke winkel? Geef een workshop koken met pompoen, of deel pompoenhapjes in je winkel uit.
Als je echt alles uit de kast wilt trekken, dan pas je toch ook je webshop aan? Laat vleermuizen de muis achtervolgen, laat graaf Dracula de klant welkom heten in een video op je homepage en vergeet niet de kleuren oranje en zwart erin te verwerken.
Ook kan je een speciale categorie aanmaken voor Halloween-producten, zodat iedereen van tevoren weet waar de producten te vinden zijn.
Nu je weet waar je kan promoten met Halloweensferen, wil je natuurlijk wel wat inspiratie hoe je dat dan aanpakt. We laten zien hoe het kan als je wél producten verkoopt voor Halloween en wanneer je geen producten ervoor verkoopt.
Verkoop je kleding? Misschien kan je T-shirts met een vleermuis erop verkopen. Verkoop je vazen? Misschien is een vaas met een jack-o-lantern een leuke toevoeging. Verkoop je speelgoed? Verkoop schattige spookjes, zoals de emoji, als stressbal of in de vorm van een kussentje.
Zie bijvoorbeeld de onderstaande kinderpyjama van onze klant Zeeman. Enorm schattig en tóch Halloween. Kinderen kunnen zo langzaam ook meedoen met het feest, zonder dat het echt eng voor ze wordt.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Zeeman
Misschien heb je helemaal geen mogelijkheid, tijd of zin om specifieke producten voor Halloween in je assortiment te zetten. Dat is geen probleem!
Zet je producten in een spookachtige omgeving, met kaarsen en nepbloed bijvoorbeeld, of eenvoudig een lichtgevende pompoen.
Onze klant Wear2Work verkoopt werkkleding, maar heeft toch leuk ingespeeld op Halloween met de volgende afbeelding:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Wear2Work
Ook doet onze klant Fatboy het heel erg leuk: waarom tover je niet een product om tot een Halloween-plaatje? Dit is namelijk een lichtgevend decoratie 'bolleke' die met Halloween een spook moet voorstellen:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Fatboy
Eén van onze klanten die we er altijd bijhalen als een goed voorbeeld voor user generated content is natuurlijk Xenos. De winkel laat niet alleen een foto van een klant zien, maar tagt daarbij de klant én de artikelen. Als je dit Facebook-bericht via Facebook bekijkt, zie je namelijk 'Klik om deze producten te bekijken' en daar zie je welke producten er op de foto te zien zijn, inclusief een link naar het product.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Xenos
Je kan dus ook een weggeefactie doen, of simpelweg een vraag stellen.
Onze klant Body&Fit deelt dit lekkere recept voor griezelige muffins gemaakt met hun producten:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Bodyandfit_nl
Als je de klant uitnodigt om bij je langs te komen, moet je wel een uitnodiging sturen namelijk. Een voorbeeld van onze klant Hornbach:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Hornbach.nl
Als je graag meedoet aan promotie tijdens de feestdagen, is Halloween een leuke en soms goedkope manier om in te haken.
Het belangrijkste is dat je voor jezelf de overweging maakt of het de moeite waard is en hoeveel budget je eraan uit wilt geven. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw doelgroep in het oog houdt. Als je vooral aan senioren verkoopt, is dit misschien een wat minder populaire feestdag.
En vergeet niet: heb vooral ook lol met wat je doet! Promotiematerialen maken en bedenken is erg leuk voor de creatievelingen onder ons, dus als jij je vermaakt, zal dit te zien zijn aan je materialen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.