Solarplexius: Met vertrouwen meer klanten converteren
Ze maken eenvoudig te installeren getinte ruiten voor duizenden verschillende auto's in heel Europa.
Webshop: solarplexius.co.uk
Markt: B2C
Opgericht in: 1988
Trusted Shops-lid sinds: 2018
Voor dit klantverhaal spraken we Jan Heumann (Online Marketing Manager) en Shikha Singh (Country Manager VK) van Solarplexius.
Inhoudsopgave:
De weg naar succes
Solarplexius is al heel lang actief op het gebied van getinte ruiten. Ze zijn in 1988 in Zweden opgericht en bedienen nu duizenden klanten op meerdere markten in Europa.
Het bedrijf zag de opkomende consumententrends en begon begin jaren 2000 online te verkopen.
Met de auto-industrie in het achterhoofd richtte Solarplexius een eigen kantoor op in Duitsland, terwijl de productie en het hoofdbedrijf in Zweden bleven. Al snel is het relatief kleine familiebedrijf gegroeid tot meer dan 30 werknemers in 2023.
Het betreden van nieuwe markten kan nog steeds een hele uitdaging zijn voor dit ervaren merk. Naast de juridische rompslomp die komt kijken bij het verkrijgen van goedkeuring in verschillende landen, is het ook een uitdaging om vertrouwen op te bouwen bij klanten in nieuwe markten die jouw producten overal op hun auto's zullen plaatsen.
Proefrit op de 'Autobahn'
In de autowereld is verkeer meestal geen goede zaak. In de wereld van e‑commerce kan verkeer echter een groot goed zijn... maar alleen als het kan leiden tot verkoop. Een van de grootste uitdagingen van Solarplexius was om het verkeer dat ze op hun site kregen om te zetten in klanten.
Volgens Jan Heumann, Online Marketing Manager bij Solarplexius:
"We merkten dat we veel verkeer op onze site hadden, maar dat de conversies moesten verbeteren. We wisten dat we vertrouwen moesten opbouwen bij nieuwe klanten. Omdat Duitsland snel uitgroeide tot onze grootste markt, besloten we Trusted Shops op onze website te testen vanwege hun reputatie. We wilden mensen laten zien dat we betrouwbaar zijn."
Met een focus op de Duitse markt was het opbouwen van vertrouwen met behulp van Trusted Shops de duidelijke keuze. Solarplexius besloot het keurmerk van Trusted Shops op hun .de-domein te implementeren.
Het Trusted Shops Keurmerk is een erkenning die wordt toegekend aan webshops die de juiste werkwijzen volgen op basis van EU-regelgeving en gemiddelde klantbeoordelingen.
Webshops die het keurmerk vertonen, bieden hun klanten een kopersbescherming van 30 dagen, die klanten beschermt in geval artikelen niet aankomen o.a.
Het keurmerk is in Duitsland zeer bekend. Volgens een recent onderzoek heeft Trusted Shops een naamsbekendheid van 77% op de Duitse markt.
Hoe presteerde deze 'testrit' in Duitsland? Jan vertelt het ons:
"In het eerste jaar merkten we dat we veel goede beoordelingen kregen, waardoor onze algemene score steeg. We zagen ook ons conversiepercentage met ongeveer 6% stijgen."
Internationale conversies
Samen met Trusted Shops boekte Solarplexius succes in Duitsland.
Het was tijd om te kijken of Trusted Shops ook hun andere doelmarkten kon helpen. Solarplexius besloot om de Trusted Shops-oplossingen in andere regio's te implementeren, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden, Nederland, Spanje en Portugal.
"Toen we zagen hoe succesvol de Duitse markt was, besloten we om de oplossingen ook uit te breiden naar onze andere bestaande markten."
In 2019 voegden ze het keurmerk toe aan hun Britse domein. Vrijwel onmiddellijk werd er een verandering opgemerkt in de prestaties van de site. Shika Singh, UK Country Manager, vertelt ons:
"Er was een daling van bijna 20% in het aantal verlaten winkelwagentjes op de website in het Verenigd Koninkrijk na de implementatie van de Trustbadge®."
Het succes op de Duitse en Britse markt was een geweldige prestatie. Het was echter niet de enige markt waar het keurmerk en de beoordelingen van klanten invloed hadden op hun bedrijf.
In Portugal, waar ze beoordelingen verzamelen en deze weergeven op de startpagina, daalde het aantal verlaten winkelwagentjes met ongeveer 13%. In Italië daalde dit aantal ook met 8%.
De conversies werden duidelijk positief beïnvloed door de oplossingen van Trusted Shops. Het keurmerk met kopersbescherming is een geweldige manier om nieuwe klanten een gevoel van zekerheid te geven. Een ander belangrijk onderdeel van het klanttraject is te weten komen wat andere klanten over een bedrijf zeggen.
Wanneer feedback van klanten helpt om een product te verbeteren
Solarplexius werkt hard aan hun producten en doen hun best om aan de eisen van de klant te voldoen. Hoewel feedback van klanten belangrijk is voor elk bedrijf, weegt het extra zwaar voor een merk waarvan de producten zijn ontworpen voor tienduizenden auto's die over de hele wereld worden geproduceerd.
Zoveel variaties van hun producten maken, brengt uitdagingen met zich mee. Hetzelfde automodel kan in twee verschillende fabrieken aan twee kanten van de wereld worden geproduceerd. Dit betekent dat kleine variaties in het productieproces van een autobedrijf van invloed kunnen zijn op de pasvorm van de producten van Solarplexius.
Bedrijven als deze kunnen feedback van klanten gebruiken om hun producten voortdurend te optimaliseren en perfectioneren. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en een lager rendement. Bedrijven als Solarplexius hebben enorm veel baat bij het verzamelen van en reageren op klantbeoordelingen. Shikha Singh vertelt:
"Het is altijd goed voor potentiële klanten om beoordelingen van eerdere klanten te lezen en het beantwoorden van beoordelingen geeft ons de kans om onze producten te verbeteren omdat ze voor duizenden automodellen worden gemaakt en we betrokken blijven bij onze klanten. Het is een geweldig hulpmiddel als je graag wilt weten wat de klant denkt."
Solarplexius weet dat de customer journey begint voordat de consument op de website komt. Adverteren op Google speelt een belangrijke rol in het verkeer naar hun site. Door gebruik te maken van Google-gecertificeerde beoordelingen van Trusted Shops kunnen ze hun sterrenbeoordelingen direct weergeven in hun Google Ads- en Google Shopping-advertenties; Een hogere doorklikratio vertaalt zich in meer websitebezoek en lagere kosten per klik. Dit resulteert in een effectievere marketingcampagne en een hogere conversie.
Reputatiemanagement met Trusted Shops
Naast de advertenties die in Google verschijnen, zijn organische prestaties op zoekmachines ook belangrijk om verkeer naar de site te trekken.
Wanneer een consument naar beoordelingen voor een bepaald bedrijf zoekt, weergeven shopprofielen beoordelingen van klanten zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen nemen over de service van een webshop. Deze beoordelingsprofielen in de zoekresultaten worden vaak aangevuld met sterren.
Door gebruik te maken van de Trusted Shops Reputation Manager kan Solarplexius hun reputatie in de zoekresultaten verbeteren, zelfs buiten het Trusted Shops-beoordelingsprofiel om.
In het geval van Solarplexius wilden ze de focus leggen op Google Klantenreviews om hun Google Bedrijfsprofiel te verbeteren, dat vaak wordt weergegeven in de zoekresultaten. Ze wilden ook de resultaten van hun Google Ads-campagnes verbeteren, die ook sterrenbeoordelingen kunnen weergeven.
Momenteel sturen ze ongeveer 60% van hun beoordelingsverzoeken naar hun Trusted Shops-profiel en 40% naar hun Google Bedrijfsprofiel.
"Onze Google Klantenreviews zijn ook belangrijk voor ons bedrijf en de Reputation Manager is daarbij erg behulpzaam geweest! We ontvangen 4 en 5 sterren in al onze markten."
De reis met Trusted Shops
Solarplexius maakt producten en verbetert deze na verloop van tijd op basis van de resultaten die ze zien. Ze hebben voor een vergelijkbare aanpak gekozen toen ze met Trusted Shops werkten. Nadat ze duidelijke verbeteringen zagen op de Duitse markt, breidden ze het gebruik van de vertrouwensoplossingen uit naar andere markten.
Zelfs kleinere functies hielpen de prestaties van hun website te verbeteren. Jan Heumann vertelt:
"De exit-intent pop-up werkte erg goed. Bezoekers die van plan waren onze pagina te verlaten, werden geïnspireerd om een aankoop te doen toen ze een kortingscode aangeboden kregen. Dit werkte vooral goed tijdens onze langzamere seizoenen."
Naast de meetbare resultaten die Trusted Shops oplevert voor Solarplexius, viel ook de ervaring van het werken met het team Jan op, vooral voor een bedrijf dat veel oplossingen gebruikt voor hun webshop.
"Het is een van de onderdelen waar we het meest tevreden over zijn. Andere services hebben geen toegewijde customer success manager, dus het is fijn om een relatie op te bouwen met iemand bij wie ik altijd terecht kan als ik problemen heb."
Trusted Shops leeft, net als Solarplexius, van feedback van klanten. Dit leidt tot nieuwe ideeën, innovaties en uiteindelijk producten die bedrijven kunnen helpen vertrouwen op te bouwen bij hun publiek.
Met meer dan 20 jaar ervaring in e‑commerce heeft Trusted Shops geleerd dat niet elk succesvol bedrijf honderden (of duizenden) werknemers heeft.
Jan Heumann werkt dan wel in online marketing, maar zoals velen van ons heeft hij veel verschillende taken binnen het bedrijf. Daarom hecht Trusted Shops zoveel waarde aan het maken van gebruiksvriendelijke producten; van de gebruikersinterface tot de integratie van onze oplossingen in de populairste e‑commerceplatforms en CRM-systemen. Jan vertelt ons:
"Zodra alles geïntegreerd is, is het echt gemakkelijk te gebruiken. Na het instellen werkten de processen soepel en automatisch."
Als je meer wilt weten over het keurmerk met kopersbescherming, ons beoordelingssysteem, de Reputation Manager of een van onze andere vertrouwensoplossingen, neem dan vrijblijvend contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken.