LEDSTORES

Begonnen vanuit een zolderkamer en nu genomineerd tot een van de snelst groeiende bedrijven.

LEDstores logo

 

"Your most unhappy customers are your greatest source of learning"
Kemal Tas, eigenaar van Ledstores

Shopsoftware
CCV Shop

Markt
B2B & B2C

Begonnen in
2012

Vestiging
Amsterdam

Lid sinds
2016

Voor dit klant­verhaal hebben we Kemal Tas, eigenaar van LED­stores Europe gesproken. Klik op het onderwerp om naar de tekst te gaan! 

 

screenshot

De overstap naar B2B-ver­kopen

Hoe omschrijft eigenaar Kemal Tas zijn bedrijf? "Ledstores Europe beheert en exploiteert meerdere (internationale) webwinkels, allemaal gespecialiseerd in LED-verlichting," vertelt hij, "We streven met een team van enthousiaste medewerkers om Europese bedrijven en consumenten te laten kiezen voor LED-verlichting. Zo werken we iedere dag aan een groener leven in een meer duurzame wereld". Maar laten we eerst bij het begin beginnen.

Het begon als een passie, maar groeide uit tot een inter­nationaal bedrijf. Kemal kocht als consument een ledstrip, maar wilde hier meer mee doen. "Ik merkte dat de verlichting mij heel erg aansprak en daarom dacht ik, hier kan ik meer mensen enthousiast mee maken". Via Marktplaats zag hij dat er vraag naar was en zo begon zijn hobby om wat extra geld voor leuke dingen te verdienen.

Hij ging op zoek naar een leverancier omdat hij graag online een duurzaam product wilde verkopen en opende in Nederland de digitale deuren van zijn web­shop. In deze shop voor consumenten kon je sfeer­verlichting voor in huis kopen.

"De bestellingen namen snel toe, waardoor de zolderkamer niet langer geschikt was als magazijn. Ook de rest van de woning werd ingericht als opslagruimte. Bovendien gaf dit het startsein om te zoeken naar het eerste bedrijfspand. Daarna hebben we ervoor gekozen om zakelijke LED-verlichting te verkopen, dit omdat bedrijven vaak grotere bestellingen plaatsen en je ook een relatie op kan bouwen", legt hij uit.

Ook de cijfers liegen er niet om: Led­stores Europe is vandaag de dag een succes­vol bedrijf. Het zet momenteel zo’n 100.000 orders per jaar af, in 10 landen en het eigen merk PURPL Innovative Lighting is volop in ont­wikkeling.

 

Van kleine web­shop naar Europese markt­leider

Kemal is een onder­nemer die leert van gewoon doen en niet te veel na­denken. Tijdens het op­richten van Led­stores Europe werkte hij full­time voor een werk­gever: "Dat is hard werken, maar je krijgt er ook energie van". Hij liep tegen dingen aan bij het op­zetten van zijn bedrijf, maar in plaats van problemen, zag hij op­lossingen. Na drie jaar zijn werk bij z'n werk­gever en z'n eigen web­shop te balanceren, besloot Kemal in het diepe te springen en ging volledig voor Led­stores werken. Het bedrijf was toe aan de volgende fase.

Als werkgever vindt hij de band met zijn medewerkers erg belangrijk en zorgt ervoor dat hij met elke medewerker een klik heeft: "Door iedereen te betrekken bij de groei en doelstelling kun je als bedrijf zijnde pas echt groeien. Het is belangrijk om de juiste mensen op de juiste plek te zetten". 

Door de jaren heen heeft Ledstores de Neder­landse markt goed leren kennen en dit werd beloond met een plek in de Twinkle Top 250, Cross­Border Top 30 en FD Gazellen. "We willen nog hoger komen in deze lijsten, zodat onze betrouwbaarheid omhoog gaat en meer mensen kiezen voor led verlichting dan dat ze voor andere verlichting kiezen. Zodat we samen de wereld te verbeteren", zegt Kemal vol ver­trouwen.

"Wij weten dat onze Duitse klanten meer waarde hechten aan een web­shop-keur­merk van Duits­land, die ook daad­werkelijk wat voor ze kan betekenen".

 

Ob­stakels bij het groeien in Duits­land

"In deze branche zijn consumenten niet loyaal, merk­trouw bestaat niet. Het is voor de klant belangrijk dat zij een product kunnen krijgen voor een zeer aan­trekkelijke prijs", daar is Kemal over­tuigd van. Je zou denken dat dit ook voor zakelijke klanten geldt en voor ieder land, maar het tegen­deel werd bewezen.

Toen Led­stores Europe naar Duits­land uit­breidde, werd het voor Kemal duidelijk dat de Duitse B2B-klant meer waarde hecht aan partijen die ze kennen. Het geeft deze klant een vertrouwd gevoel.

"Zakelijke klanten hechten veel waarde aan ver­trouwen. Als zij te­vreden zijn zullen ze vaker grotere be­stellingen af­nemen", ver­klaart Kemal. Omdat startende buiten­landse web­shops nog on­bekend zijn in Duits­land, hebben deze shops er baat bij om samen te werken met lokale partners om het ver­trouwen van de Duitse consument te ver­groten. Dit ver­hoogt de kans dat een bestelling wordt ge­plaatst. "Zodra de web­shop zijn af­spraken na­komt zal het er­toe kunnen leiden dat een koper een grote vaste klant wordt", legt Kemal uit. Voor Ledstores was Trusted Shops dus een logische partner: het keurmerk is in Duitsland erg bekend.

 

Een kopersbescherming voor meer verkoop in Duitsland

Ook de kopersbescherming en reviews hielpen Ledstores verder. "Wij vinden het belangrijk dat onze klanten eerlijke reviews lezen van andere klanten", vertelt Kemal. Reviews verzamelen in Duitsland gaat het gemakkelijkst via een Duitse reviewpplatform. Dit vergroot de kans dat een klant een review schrijft. "Zowel de klantbeoordelingen als de kopersbescherming helpen bij het groeien in Duitsland".

Klanten vergelijken verschillende bedrijven met elkaar, voordat ze aankoop doen. Volgens Kemal kiezen klanten eerder voor een verkoper met een hogere score. Het is dus ontzettend belangrijk dat een webshop er alles aan doet om de reviewscore te verhogen of te onderhouden. Kemal heeft hier een tip voor: "Onze klanten zijn blij dat ze in hun eigen taal geholpen kunnen worden". Het laat zien dat een webshop betrouwbaar is en net als de kopersbescherming nog meer zekerheid zekerheid geeft.

Iedere belofte die door een webshop of partner wordt gemaakt moet worden nagekomen. Anders gaat dat ten koste van de reputatie en de beoordelingsscore van de desbetreffende partij. "Vertrouwen betekent afspraken nakomen", benadrukt Kemal.

Dit is hoe Ledstores Europe al groot is geworden in Duitsland en een goede score heeft kunnen behalen voor de reviews via het Trusted Shops-platform. Alleen echte klanten kunnen daar een review achterlaten. Toekomstige klanten kunnen dus zien dat Kemal en zijn team er alles aan doen om iedere aankoop tot een succes te brengen. Maar niet alleen de positieve reviews zijn belangrijk, beaamt Kemal: "Wat wij graag willen meegeven is het volgende: Your most unhappy customers are your greatest source of learning".

 

Ben je benieuwd hoe Trusted Shops kan helpen jouw conversie te verbeteren?

Vul het formulier in en één van onze experts neemt contact op, om eens in gesprek te gaan hierover.

Ben je al lid? 
Vul het formulier voor leden in (klik hier).

Als consument kun je gebruik maken van ons contactformulier voor consumenten:
Contactpagina voor consumenten.

 Meer klantverhalen lezen