Bergzeit: Bespaar 50% van je tijd met de Smart Review Assistant
Een internationaal bergsportmerk dat meer dan 40.000 producten verkoopt.
URL: Bergzeit.nl en Bergzeit.de
Markt: B2C
Opgericht in: 1999
Trusted Shops lid sinds: 2019
"Bij het beantwoorden van de beoordelingen is het gewoon leuk om met de assistent te werken".
In dit klantverhaal spreken we met Ute Lehner, Shop Reputation Manager bij Bergzeit, om meer te weten te komen over hun ervaring met Trusted Shops en de Smart Review Assistant:
Bergzeit: Voor bergliefhebbers
Voor Bergzeit is het nooit alleen maar om het verkopen van producten gegaan. Toen het bedrijf in 1999 in Duitsland werd opgericht, begon het als een toerportaal dat mensen dichter bij de bergen bracht.
In 2001 werd de webshop opgericht. Dit werd gevolgd door een fysieke winkel in 2003 ( Holzkirchen) en een andere opende zijn deuren in 2008 (Gmund). In 2017 openden ze hun nieuwe hoofdkantoor in Otterfing en een jaar later gingen ze terug naar hun roots met 'Bergzeit Experience', het creëren van cursussen en rondleidingen voor bergliefhebbers.
Als natuurliefhebbers begon Bergzeit in 2022 zelfs met het produceren en delen van zonne-energie om deze te delen met hun omgeving.
Bergzeit heeft succes en een ongelooflijke groei gekend en dit wordt weerspiegeld in hun shopscore van 4,87* voor Bergzeit.de en 4,65* voor Bergzeit.nl! Met meer dan 2 miljoen klanten die meer dan 40.000 producten van meer dan 500 merken kopen, ontvangt Bergzeit honderden beoordelingen per week.
*Op 27 februari 2023
Over grenzen klimmen met Trusted Shops
Bergzeit is al een aantal jaren partner van Trusted Shops en implementeert de door Google gecertificeerde klantenbeoordelingen en het keurmerk met kopersbescherming in meerdere markten in Europa.
Dit omvat Duitsland, Nederland, België, Italië, Oostenrijk en Zwitserland!
Omdat Bergzeit zo ongelooflijk blijft groeien, ontvangen ze een constante stroom klantbeoordelingen. Met een waardering van 4,87 uit bijna 50.000 beoordelingen kun je concluderen dat de meerderheid van de beoordelingen overweldigend positief is. Natuurlijk richten veel merken hun aandacht op negatieve beoordelingen, wat erg belangrijk is.
Toch geven zelfs positieve beoordelingen merken zoals Bergzeit de kans om te laten zien waar hun merk voor staat. Volgens Ute Lehner, Shop Reputation Manager bij Bergzeit:
"Als je de positieve reviews beantwoordt, maakt dat gewoon een goede indruk op de klanten. Het gevoel dat de winkel geeft is dat het geïnteresseerd is in wat iemand schrijft en dat de beoordeling niet voor niets is geweest. Ik denk dat klanten daar blij mee zijn"
Hoe is het mogelijk om honderden beoordelingen per week bij te houden? Daar komt de Smart Review Assistant van Trusted Shops om de hoek kijken.
Een berg beoordelingen overwinnen
Het beantwoorden van zoveel reviews, zowel positief als negatief, kan een ontmoedigende taak zijn. De Smart Review Assistant maakt het een fluitje van een cent.
De Smart Review Assistant bevat twee onderdelen:
De Intelligent Summary brengt lange reviewteksten automatisch terug tot een paar kernpunten. Dit maakt het makkelijker voor verkopers om beoordelingen te bekijken in het eTrusted Controlecentrum met een duidelijker overzicht van de boodschap van de klant.
De Smart Review Replies-functie maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om een uniek antwoord te genereren voor elke klantenbeoordeling, of die nu positief of negatief is. Verkopers hoeven alleen maar met een muisklik de publicatie van het antwoord te bevestigen. Het is mogelijk om het handmatig aan te passen. Alle reacties verschijnen na publicatie in het beoordelingsprofiel van de webshop.
"Bij het beantwoorden van de beoordelingen is het gewoon leuk om met de assistent te werken. Ik denk dat de antwoorden op de beoordelingen gevarieerder worden. Het ziet er professioneler uit dan voorheen."
In de twee voorbeelden hier kun je zien dat het door AI-gegenereerde antwoord inging op de belangrijkste punten van beide klantbeoordelingen, of de opmerking nu ging over de leveringssnelheid, de retourservice, terugbetalingen of de deskundigheid van medewerkers.
Ondanks het feit dat de tweede klant een product terugstuurde, waren ze erg tevreden over de manier waarop de winkel de kwestie afhandelde. Ze gaven de winkel zelfs 5 sterren! Dit kan potentiële klanten die deze review lezen een gerust gevoel geven. Ze weten dat de winkel het juiste zal doen, zelfs als dingen misschien niet goed gaan.
*Vertaald van het Duitse domein van Bergzeit.
Van bergen molshopen maken
De Smart Review Assistant heeft de praktijktest op Berzeit.de doorstaan. De tool werd gerapporteerd als eenvoudig en 'best leuk' om te gebruiken. De beste maatstaf om de effectiviteit te zien is echter te analyseren hoeveel tijd er werd bespaard op deze tijdrovende maar belangrijke taak voor het merk Bergzeit. Volgens Ute Lehner:
"De Smart Review Assistant maakt het voor mij veel gemakkelijker om de klantbeoordelingen van Bergzeit.de te beantwoorden. Ik bespaar meer dan 50% tijd."
Naast de tijdbesparende voordelen biedt de Smart Review Assistant veel voordelen voor elk bedrijf dat deze tool gebruikt:
- Unieke en relevante reviewreacties met één muisklik
- Een professionelere uitstraling op hun beoordelingsprofiel
- Meer betrokkenheid bij hun klanten
Met dat alles in gedachten is de laatste vraag eenvoudig: Is de Smart Review Assistant nuttig voor bedrijven? Ute is enthousiast:
"Ik zou de Smart Review Assistant zeker aanbevelen. Men benadert met plezier het antwoord op de beoordelingen."