De uitdaging
Vertrouwen dankzij zekerheid
PrintAbout is al tientallen jaren een gevestigde naam in Nederland, maar in Duitsland moest de webshop zich nog bewijzen. Het Duitse domein was nog geen jaar online toen deze A/B-test werd uitgevoerd.
Duitse consumenten staan bekend om kritisch te zijn en vertrouwen speelt een grote rol in hun aankoopgedrag.
"De combinatie van een bekend keurmerk met kopersbescherming en sterren overtuigt klanten dat de webshop betrouwbaar is."
PrintAbout






De oplossing
Vertrouwen in een minder bekende webshop
Bezoekers veranderen pas in klanten wanneer ze zeker zijn dat een webshop betrouwbaar is.
In Duitsland speelt de Community of Trust een cruciale rol in het verkrijgen van vertrouwen vanuit consumenten. Meer dan 45 miljoen leden in onze Community weten dat aangesloten webshops echte beoordelingen, hoge service en zekerheid garanderen.
PrintAbout was al onderdeel van onze Community of Trust, door beoordelingen te verzamelen in verschillende landen in Europa. Maar ze wilden graag de impact testen van het Trusted Shops Keurmerk met bijkomende kopersbescherming, dus begonnen gelijk een A/B-test met hun Duitse domein nadat ze voor de certificering geslaagd waren.
De A/B-test: het Trusted Shops-logo alleen in de header (desktop) en de footer (alle apparaten) te tonen, tegenover de zwevende Trustbadge met kopersbescherming (Käuferschutz), 4,64 sterren en de tekst 'uitstekend' (Sehr gut).
Als onderdeel van de Community of Trust kan de webshop het keurmerk met kopersbescherming bieden. De verwachting was dat bezoekers meer vertrouwen hebben en daarmee zou de conversie dus stijgen.
Het resultaat
Een significante conversiestijging
Conversiestijging: Klanten die de Trustbadge te zien kregen zorgden een conversiestijging van 4,35%.
Desktop: Vooral desktop, waar de Trustbadge altijd in beeld blijft, scoorde goed. De Trustbadge zorgt voor een herinnering aan vertrouwen door het hele aankoopproces.
Meer huismerk verkocht: Duidelijke en significante stijging in aankopen met huismerkproducten erin. Vertrouwen ondersteunt consumenten in nieuwe soort aankopen.
De A/B-test toont aan dat wanneer een keurmerk zichtbaar is, dit je conversie kan verbeteren. Het is een bevestiging dat vertrouwen overtuigend werkt, zowel voor bekende als onbekende merken in een markt.






"Vertrouwen als overtuigingstactiek werkt, zeker als je merk nog onbekend is."
PrintAbout