Kerst 2025: voorspellingen en gids voor webshops

Kerstvoorspellingen en gids voor webshops

Het is alweer tijd om je bedrijf voor te bereiden op de feestdagen en met name kerst. Wat doe je met je site, welke marketinguitingen wil je inzetten en hoe ga je om met leveringen en retouren? Vergeet niet je klantenservice! Kortom: veel dingen om over na te denken. Om je hierbij te helpen hebben we de volgende gids samengesteld met de stappen die je moet ondernemen om van je kerstcampagne 2024 een succes te maken.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Krakenimages.com

1. Salesforce verwachtte trends kerstaankopen 2025

Salesforce, 's werelds grootste CRM-bedrijf, rapporteert over aankooptrends richting het laatste kwartaal van het jaar en de impact die de huidige economie zal hebben op de komende feestdagen. We hebben dit rapport samengevat in dit artikel.

Zoals we ook in de cijfers van consumentenvertrouwen van het CBS zien, zijn shoppers nog steeds voorzichtig met uitgaven, maar Salesforce verwacht dat tijdens de komende feestdagen consumenten meer zullen uitgeven. Verder ziet het bedrijf veel kansen bij kunstmatige intelligentie, oftewel AI.

De vijf voorspellingen van Salesforce:

  • Hypergepersonaliseerde productontdekking is nu beschikbaar.
  • AI-agenten zullen de productiviteit van werknemers verhogen.
  • Omnichannel winkelervaringen zullen de online en offline verkoop een enorme impuls geven.
  • Handelsonzekerheid zal shoppers aanzetten tot wederverkoop, aangezien promoties worden teruggeschroefd.
  • Prijs en kwaliteit zullen loyaliteit stimuleren.

Hypergepersonaliseerde productontdekking is nu beschikbaar

AI-chatassistenten veranderen de manier waarop mensen winkelen. Volgens onderzoek van Salesforce beginnen 5% van de zoekopdrachten tegenwoordig via AI-chatassistenten, zoals ChatGPT, Gemini, Perplexity etc. Voor Gen Z is dat zelf 10%. Ook komt uit het onderzoek dat 39% van de shoppers ergens in hun aankooptraject (shopping journey) AI gebruikt, zowel online als in fysieke winkels.

Waarom? Omdat deze tools hyper-gepersonaliseerde aanbevelingen geven die shoppers vertrouwen en waarderen. Ze fungeren als een brug tussen klant en merk en bieden realtime ondersteuning en advies. Vooral tijdens de feestdagen verwachten consumenten deze hulp bij het vinden van cadeaus.

Slechts 21% van de shoppers heeft geen vertrouwen in AI voor productaanbevelingen.

Voor retailers betekent dit een enorme kans: merken die AI strategisch inzetten voor klantinteractie zullen zich onderscheiden en succes boeken. Naar verwachting zullen AI-aanbevelingen dit seizoen goed zijn voor $ 260 miljard aan online verkopen en $ 1,6 biljoen aan fysieke winkelverkopen.

Aanbevelingen voor je webshop

Bepaal waar je jouw bedrijf in AI-chats wilt terugzien. Je kunt zowel in zoekresultaten te vinden zijn, maar Salesforce geeft ook de tip om een shopping assistant op je webshop te zetten, die je shoppers door hun buyer's journey helpt en gepersonaliseerde aanbevelingen geeft. Zo verhoog je conversie én klantloyaliteit.

AI-agenten zullen de productiviteit van werknemers verhogen

Om verder te gaan over AI: AI-agenten verbeteren niet alleen de winkelervaring, maar ook de werkervaring van medewerkers.

In tijden van krappere budgetten en marges is het cruciaal om de efficiëntie van teams te verhogen. AI-agenten zijn digitale collega’s die zelfstandig kunnen opereren en beslissingen nemen op basis van data en hun training.

Retailers zetten deze technologie steeds vaker in, zowel aan de klantzijde als achter de schermen. Voor klanten zorgen AI-agenten voor gepersonaliseerde aanbevelingen en begeleiding tijdens het aankoopproces. Achter de schermen helpen ze met voorraadbeheer, dynamische prijsstelling, optimalisatie van de supply chain, fraudedetectie en orderverwerking.

Verwachting voor de feestdagen: 35% van de retailers zal AI-agenten inzetten om de productiviteit van hun medewerkers te verhogen.

Aanbevelingen voor je webshop

Begin je AI-strategie met het koppelen van je gegevens. Let hierbij op veiligheid en zorg ervoor dat de gegevens door verschillende systemen en applicaties geharmoniseerd zijn.

Tip van Trusted Shops: Gebruik AI ook voor het reageren op beoordelingen via de Smart Review Assistant en werk zo 2x zo snel.

Omnichannel winkelervaringen zullen de online en offline verkoop een enorme impuls geven

De verwachting is dat fysieke winkels nog steeds dominant blijven, ondanks de stijgende populariteit van digitale kanalen. In 2024 was 83% van alle retailverkopen afkomstig uit fysieke winkels. Toch combineren consumenten steeds vaker online, offline en sociale kanalen in hun aankoopproces. Gemiddeld zijn er negen merkinteracties vóór een aankoop.

Tijdens de feestdagen blijft de fysieke winkel populair: 79% winkelt fysiek, 78% online. Zelfs Gen Z kiest massaal voor de winkel, vooral op Black Friday (65%). Redenen: directe beschikbaarheid, ervaring en productontdekking.

Voor retailers is een goede omnichannelstrategie cruciaal, zodat AI-gedreven personalisatie werkt over alle kanalen met consistente data en realtime voorraadinfo.

Voorspelling: Gen Z zal deze feestdagen drie keer zoveel in fysieke winkels uitgeven als online.

Aanbevelingen voor je webshop

 

 Zorg voor een sterke omnichannelstrategie, zodat klanten jouw merk kunnen ervaren ongeacht het kanaal. Dit is geen luxe, maar een noodzaak om loyaliteit op te bouwen en marktaandeel te winnen.

Handelsonzekerheid zal shoppers aanzetten tot wederverkoop, aangezien promoties worden teruggeschroefd

In de handel is grote onzekerheid en handelsheffingen zetten druk op retailers en consumenten. Door stijgende tarieven en het afschaffen van belastingvrije importdrempels worden marges kleiner en prijzen hoger. Dit leidt tot geannuleerde bestellingen en mogelijke tekorten later dit jaar.

Consumenten passen hun koopgedrag aan:

  • 40% koopt alleen essentiële producten;
  • 26% stelt luxe-aankopen uit;
  • 17% kiest voor tweedehands om kosten te besparen;
  • 46% overweegt gebruikte producten als cadeau.

Tweedehands is populairder door het prijsvoorbeeld (68%), duurzaamheid (35%) en beschikbaarheid.

Consumenten zullen naar verwachting $ 64 miljard uitgeven aan tweedehandsproducten. Tegelijkertijd zullen promoties afnemen, met 2% minder bestellingen via kortingscodes.

Aanbevelingen voor je webshop

Maak een nieuwe prijsstrategie, onderhandel met leveranciers, verbeter inzicht in de supply chain en optimaliseer de orderverwerking. En dat alles zonder de klantbeleving te schaden. Kies voor een langetermijnaanpak om marges te beschermen, in plaats van snelle oplossingen.

Prijs en kwaliteit zullen loyaliteit stimuleren

Sinds 2020 verandert klantloyaliteit elk jaar. In 2025 draait het vooral om prijs en kwaliteit. Consumenten zijn prijsbewust door inflatie, maar verlangen ook weer naar duurzame producten, mede door het einde van belastingvrije import en de overvloed aan goedkope goederen in 2024.

Productkwaliteit is terug als topprioriteit en herhaalaankopen nemen toe. Klanten blijven trouw aan merken die waarde en betrouwbaarheid bieden. Tijdens de feestdagen zullen loyale klanten naar verwachting 20% meer uitgeven dan nieuwe klanten.

Aanbevelingen voor je webshop

Zorg ervoor dat je je beloften nakomt, betreft de prijs-kwaliteitverhouding. Verder is het aan te raden om beloningsprogramma's efficiënt en persoonlijk vormte geven.

2. Basisvoorbereidingen

Analyseer de data van vorig jaar (en nu)

De gegevens die je vorig jaar hebt verzameld zijn zeer waardevol. Je zult je verkoopcijfers kunnen verhogen als je erachter komt welke producten bijzonder populair waren bij klanten, welke marketingstrategieën succesvol waren en welke klantengroep vorig jaar de meeste producten kocht.

Gebruik deze gegevens om je klanten te segmenteren en hen gepersonaliseerde e‑mails te sturen of perfect afgestemde reclamecampagnes te lanceren om je op verschillende klantgroepen te richten. Voor sommige online retailers heeft gerichte reclame al geleid tot een aanzienlijke stijging van de verkoop.

Richt je op de 'winnaars' van vorig jaar, of dat nu specifieke producten of verschillende marketingstrategieën zijn. Wat heeft het immers voor zin om dezelfde strategieën op te zetten die vorig jaar niet werkten?

Kijk ook naar wat de verbeterpunten momenteel zijn voor je webshop. Wat gaat al super volgens klanten en wat kun je nog beter doen?

De Sentimentanalyse van Trusted Shops vat je beoordelingsberichten samen. Zo zie je niet alleen de 5-sterrenbeoordelingen, maar ook de feedback die klanten achterlaten. Daardoor weet je waar je al goed werk levert en waar je kunt verbeteren.

Analyseer de concurrentie

Het is altijd de moeite waard om je concurrenten in de gaten te houden om te zien welke marketingstrategieën ze volgen en welke producten ze promoten.

Het is zelfs zo dat juist in de kersttijd de concurrentie in de e‑commerce heviger wordt en dat zelfs de trouwste klanten zich snel tot je concurrenten kunnen wenden als ze een beter aanbod vinden.

Daarom is het essentieel om goed in de gaten te houden wat je concurrenten aanbieden en zo nodig snel te reageren met een tegenaanbod om geen klanten te verliezen.

Klantenservice optimaliseren

Verbeter de operabiliteit van je telefoonlijnen en/of chat om ervoor te zorgen dat je alle telefoontjes en vragen van klanten snel kunt beantwoorden. Daarvoor is het belangrijk dat er voldoende personeel is.

Analyseer welke tijden van de dag je klanten het meest actief zijn om ze een kwalitatieve klantenservice te bieden.

3. Website

Versier je website met kerstelementen

Werk de omslagfoto van je website bij, neem wat seizoenselementen op, pas je logo op een subtiele manier aan en vergeet niet ook je e‑mailmarketing en nieuwsbriefcampagnes een kersttintje te geven!

Wees vooral origineel en geef je klanten het gevoel dat je ze iets bijzonders te bieden hebt tijdens de feestdagen.

Wanneer je doelgroep ook (cadeaus voor) kinderen bevat, is het ook een goed idee om Sinterklaas niet te vergeten.

Maak een cadeaugids

Help je klanten de juiste cadeaus te vinden door een speciale sectie met cadeau-ideeën. Je kunt deze rubriek onderverdelen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld: 'Voor de huisdieren', 'Voor de klussers', 'Voor beauty-fans' etc.

Zorg ervoor dat de cadeaugids altijd zichtbaar is in het navigatiemenu en ergens anders in je winkel, zodat je bezoekers deze snel kunnen vinden.

💡 Het aanbieden van een gratis cadeau-inpakservice is een manier om meer consumenten tot aankoop aan te zetten.

Bied kortingen aan

Kortingen zijn ook erg gewild tijdens deze periode. Consumenten zijn in deze tijd van het jaar zeer gevoelig voor aanbiedingen en kortingen kunnen twijfelende shoppers extra stimuleren om toch te kopen.

💡 Kortingen bieden een kans voor alle soorten bedrijven, groot of klein, om voorraden vrij te maken. In die zin zou je grote kortingen kunnen geven op producten die in andere seizoenen niet verkocht zijn om het aantal van dergelijke artikelen te minimaliseren.

Integreer een keurmerk en toon klantbeoordelingen

Nu shoppers nog prijsgevoeliger zijn, is het belangrijk dat je vertrouwenselementen in je webwinkel integreert, zoals een keurmerk of klantbeoordelingen, om een veilige winkelreis te garanderen.

Keurmerken laten zien dat online winkels aan een aantal kwaliteitscriteria voldoen en dat het daarom veilig is om er te winkelen.

Aan de andere kant werken de reviews die je van je klanten laat zien, bijvoorbeeld op je productpagina's, als sociaal bewijs (social proof) en helpen ze de consument om sneller de juiste aankoopbeslissing te nemen en verminderen ze het aantal retourzendingen.

Verzamel je nog geen reviews van klanten?

Met het Trusted Shops-beoordelingssysteem kun je volledig geautomatiseerd zowel dienst- als productbeoordelingen verzamelen. Bovendien is Trusted Shops een partner van Google, dus je kunt die opvallende sterbeoordelingen ook weergeven in je Google- en Shopping-advertenties om het verkeer naar je site te vergroten.

Trusted Shops heeft naast een keurmerk voor webshops ook een kopersbescherming. Tot nu toe hebben meer dan 40 miljoen shoppers in Europa hun aankopen beveiligd met deze bescherming.

Controleer het responsive design van je webshop

Een responsive design betekent dat je site zich aanpast aan verschillende apparaten en de verschillende formaten ervan.

Gezien het grote aantal consumenten dat online winkelt via mobiel, moet je ervoor zorgen dat je mobiele website geen schuurpunten heeft. Maak het afrekenproces soepel, want dat maakt het voor je klanten veel gemakkelijker om de aankoop succesvol af te ronden.

Zowel de desktop- als de mobiele versie van je website moeten intuïtief zijn, snel en gemakkelijk laden, en een duidelijke call-to-action-knop hebben.

Als je je webshop uitrust met een responsive design, zal je verkoop deze kerst verveelvoudigd worden. Bovendien bestraft Google de winkels die dat niet doen, dus je hebt al verschillende redenen om je webwinkel aan te passen als je dat nog niet hebt gedaan.

Bied een breed scala aan betaalmethoden

Zorg ervoor dat je webshop een breed scala aan betaalmogelijkheden aanbiedt en dat deze zichtbaar zijn op je site. Als je weinig betaalmethoden aanbiedt, zullen gebruikers je winkel wantrouwen en kunnen ze concluderen dat het een frauduleuze winkel is.

Neem betaalmethoden op die populair zijn in je markt om het kooptraject van je klanten te vergemakkelijken en zo het percentage verlaten karretjes bij het afrekenen te verminderen.

En als je op andere markten actief bent, vergeet dan niet de betaalmethoden te integreren waaraan de consumenten daar de voorkeur geven.

4. SEO en SEA

Optimaliseer je site met seizoensgebonden trefwoorden

Gezien het grote aantal gebruikers dat naar zoekmachines als Google gaat om een bepaald product te zoeken, is het heel belangrijk om de inhoud van je website aan te passen met seizoensgebonden trefwoorden.

Dit zijn immers de trefwoorden die het meeste van je kerstverkeer zullen genereren.

Het zoekvolume voor het trefwoord 'kersttrui' stijgt met Kerstmis. Met Google Trends kun je de zoekinteresse voor een bepaald trefwoord in een bepaalde tijdspanne controleren.

Grafiek van de term Kersttrui in Google Trends
📷 Google Trends/Google Trends

Je kunt de Google Keyword Planner gebruiken om een geschikte zoekwoordkeuze te maken voor je kerstcampagne.

Bereid je Google Ads-campagnes voor

Google Ads zijn een must bij het plannen van je kerstcampagne. Bij het voorbereiden van je Google Ads-campagnes is het belangrijk dat je let op aspecten als, onder andere, het volgende:

  • Bepaal welk budget je voor welke productgroepen voorziet.
  • Bepaal je KPI's; hoeveel verkopen wil je per CPC genereren?
  • Stem je seizoensgebonden keywords af.
  • Stem je landingspagina's af zodra je duidelijk bent over je zoekwoorden.
  • Controleer de optimalisatie voor mobiele apparaten.
  • Geef sterbeoordelingen weer op je Google-advertenties.

5. Social media

Geef je social media-accounts een kersttintje

Net als bij de website en de nieuwsbrief moet je ook je social media-accounts (Facebook, Twitter, Instagram, etc.) versieren met elementen die zinspelen op de datum.

Laat ook hier je creativiteit de vrije loop en geef je klanten het gevoel dat je ze met je publicaties iets bijzonders te bieden hebt.

Houd gebruikers op de hoogte van je promoties

Net zoals je je klanten regelmatig in je nieuwsbrief informeert over komende kerstacties, moet je ook je sociale media-accounts hiervoor gebruiken.

Een populaire methode is bijvoorbeeld een countdown voor speciale aanbiedingen. Herinner je klanten er op een concrete en goed getimede manier aan dat ze vanaf een bepaalde datum, bijvoorbeeld de week van Black Friday, kunnen rekenen op actiekortingen.

Wees concreet, maar onthul niet te veel. Een manier om de aandacht te trekken zou zijn: 'Vanaf xx/xx kun je kortingen tot 50% verwachten'.

Zet ook breaking news en herinneringen op je social media om meer potentiële kopers naar je website te trekken.

Heb je eraan gedacht prijsvragen uit te schrijven om de aandacht van gebruikers te trekken?

Sweepstakes/prijsvragen helpen je om je merkimago te verbeteren door de consument op een andere manier te benaderen. Ze zijn een geweldige manier om je productcatalogus onder de aandacht te brengen en leads te verzamelen.

Als je een prijsvraag lanceert, raad ik aan samen te werken met influencers om een nieuw publiek te bereiken.

6. Leveringen en retouren

Hou je voorraad in de gaten

Tijdens de afgelopen jaren moesten veel bedrijven hun voorraad producten vergroten om mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen te voorkomen. Dat gezegd hebbende, raad ik je aan je voorraad van tijd tot tijd te controleren en zo nodig te vergroten in geval van een mogelijke golf van bestellingen. Zorg ervoor dat je meestgevraagde producten voor het seizoen altijd beschikbaar zijn.

Maak je belofte concreet

Maak je leveringsbelofte concreet en communiceer zo nodig transparant over mogelijke leveringsvertragingen en bied de mogelijkheid om de bestelling te volgen. Dit geeft je klanten vertrouwen in je winkel.

Zorg er ook voor dat je verschillende opties hebt voor transportdiensten om bevoorradingstekorten tijdens de grote golf van bestellingen te voorkomen.

💡 Bied je klanten de mogelijkheid van afhalen in de winkel (als je die hebt) en andere afhaalpunten. Volgens Salesforce groeiden bedrijven die afhaalopties in de winkel en buiten de winkel aanboden tijdens kerst 2020 bijna twee keer zo snel als bedrijven die dat niet deden.

Verleng de retourtermijn

Veel cadeaus worden pas na de kerst gepast, dus het is niet ongewoon om slecht gekozen cadeaus, maten of kleuren tegen te komen.

Een uitgebreid herroepingsrecht biedt je klanten de zekerheid dat ze mislukte aankopen weken na Kerstmis kunnen terugsturen of ruilen. Dit vergroot het vertrouwen in je winkel en leidt mogelijk tot meer verkopen.

7. Heb je ook een fysieke winkel?

  • Zorg voor een goede omnichannelstrategie.
  • Zorg voor voldoende voorraad van artikelen (en niet te veel).
  • Controleer of je fysieke winkel goed bewegwijzerd is om bezoekers aan te trekken.
  • Zorg ervoor dat bij elk product het prijskaartje duidelijk zichtbaar is en dat er seizoenskortingen op staan.
  • Verdeel de populairste producten op verschillende locaties om drukte te voorkomen.
  • Zorg voor voldoende inpakpapier en kerstzakjes. Je kunt ook als back-up neutraal papier inkopen dat toch feestelijk is, maar niet per definitie kerst of Sinterklaas.
  • Zorg ervoor dat je tijdens piekuren meer dan één persoon bij de kassa hebt staan.
  • Controleer of je beveiligingscamera's werken en goed bewaakt worden.
  • Geef nauwkeurige informatie over de beschikbaarheid van je producten en je openingstijden.

03-09-2025
Kies een land: