Om een hoog verkoopcijfer te garanderen en de huidige crisis tijdens de feestdagen het hoofd te bieden, hebben wij de volgende gids samengesteld met de stappen die je moet ondernemen om van je kerstcampagne 2023 een succes te maken.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Krakenimages.com
In dit artikel leer je meer over...
Salesforce, 's werelds grootste CRM-bedrijf, rapporteert over aankooptrends richting het laatste kwartaal van het jaar en de impact die de huidige economie zal hebben op de komende feestdagen. Salesforce verwacht dat de feestdagen 2023 draaien om het tevreden houden van trouwe klanten.
Salesforce geeft aan dat klanten steeds trouwer worden. De verwachting is dat 1 op de 3 bestellingen komen van bestaande klanten.
De vijf voorspellingen van Salesforce:
Zoals je gemerkt hebt staat kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence, AI genoemd) veel in de belangstelling in 2023. De verwachting is dat dit alleen blijft groeien. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 17% van de consumenten ChatGPT gebruikt voor producten te zoeken en voor inspiratie. 10% geeft aan de tool te gebruiken om een boodschappenlijst voor de feestdagen te maken.
Ook webshops gebruiken steeds meer AI in hun dagelijkse werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan productaanbevelingen, maar ook steeds meer originele content wordt door AI gegenereerd.
Volgens Salesforce kun je AI op deze gebieden inzetten om van nieuwe klanten terugkerende klanten te maken:
Wist je dat je met kunstmatige intelligentie ook op beoordelingen kunt reageren? Onze klant Bergzeit testte de Smart Review Assistant van Trusted Shops. Hiermee genereerden ze met AI reacties op beoordelingen, waardoor reageren 2x zo snel ging!
Als je klant niet tevreden is met je retourproces, kan dit betekenen dat diegene niet meer terugkomt bij je. Daarom zijn de volgende punten belangrijk in het retourproces:
78% van de shoppers geeft aan niet over te gaan tot kopen als gratis retourneren geen optie is, geeft Salesforce aan.
Salesforce geeft aan dat 39% van de klanten specifiek zoekt naar een winkel dat click and collect aanbiedt. Het kan zijn dat je zelf geen fysieke winkel hebt, niet veel fysieke locaties hebt en/of niet de mogelijkheid hebt om dit aan te bieden. In dat geval kun je ook kijken naar afleveren op een afhaallocatie.
Social media spelen een grote rol in het dagelijks leven en zo ook in online shoppen. Ook zorgen online advertenties tegenwoordig dat mensen niet alleen online meer kopen, maar ook in de fysieke winkel bepaalde producten gaan bekijken.
Daarom is het belangrijk dat je kijkt naar adverteren via social media en zoekmachines.
Als je lid bent van Trusted Shops en gebruikmaakt van de tool genaamd Google-integratie, kun je jouw beoordelingssterren in Google Ads en Google Shopping laten zien. Dit zorgt ervoor dat meer klanten op jouw advertenties klikken en dit drukt de kosten per klik.
Marktplaats, eBay, Facebook Marketplace; het zijn allemaal populaire sites om tweedehands te kopen. Er zijn dan ook steeds meer bedrijven die specialiseren in refurbished, zoals onze klant met precies die naam: Refurbished.
Gebruikte spullen zijn populairder dan ooit, want mensen willen geld besparen én het is goed voor het milieu.
De gegevens die je vorig jaar hebt verzameld zijn zeer waardevol. Je zult je verkoopcijfers kunnen verhogen als je erachter komt welke producten bijzonder populair waren bij klanten, welke marketingstrategieën succesvol waren en welke klantengroep vorig jaar de meeste producten kocht.
Gebruik deze gegevens om je klanten te segmenteren en hen gepersonaliseerde e‑mails te sturen of perfect afgestemde reclamecampagnes te lanceren om je op verschillende klantgroepen te richten. Voor sommige online retailers heeft gerichte reclame al geleid tot een aanzienlijke stijging van de verkoop.
Richt je op de 'winnaars' van vorig jaar, of dat nu specifieke producten of verschillende marketingstrategieën zijn. Wat heeft het immers voor zin om dezelfde strategieën op te zetten die vorig jaar niet werkten?
Het is altijd de moeite waard om je concurrenten in de gaten te houden om te zien welke marketingstrategieën ze volgen en welke producten ze promoten.
Het is zelfs zo dat juist in de kersttijd de concurrentie in de e‑commerce heviger wordt en dat zelfs de trouwste klanten zich snel tot je concurrenten kunnen wenden als ze een beter aanbod vinden.
Daarom is het essentieel om goed in de gaten te houden wat je concurrenten aanbieden en zo nodig snel te reageren met een tegenaanbod om geen klanten te verliezen.
Verbeter de operabiliteit van je telefoonlijnen en/of chat om ervoor te zorgen dat je alle telefoontjes en vragen van klanten snel kunt beantwoorden. Daarvoor is het belangrijk dat er voldoende personeel is.
Analyseer welke tijden van de dag je klanten het meest actief zijn om ze een kwalitatieve klantenservice te bieden.
Werk de omslagfoto van je website bij, neem wat seizoenselementen op, pas je logo op een subtiele manier aan en vergeet niet ook je e‑mailmarketing en nieuwsbriefcampagnes een kersttintje te geven!
Wees vooral origineel en geef je klanten het gevoel dat je ze iets bijzonders te bieden hebt tijdens de feestdagen.
Help je klanten de juiste cadeaus te vinden door een speciale sectie met cadeau-ideeën. Je kunt deze rubriek onderverdelen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld: 'Voor de huisdieren', 'Voor de klussers', 'Voor beauty-fans' etc.
Zorg ervoor dat de cadeaugids altijd zichtbaar is in het navigatiemenu en ergens anders in je winkel, zodat je bezoekers deze snel kunnen vinden.
💡 Het aanbieden van een gratis cadeau-inpakservice is een manier om meer consumenten tot aankoop aan te zetten.
Kortingen zijn ook erg gewild tijdens deze periode. Consumenten zijn in deze tijd van het jaar zeer gevoelig voor aanbiedingen en kortingen kunnen twijfelende shoppers extra stimuleren om toch te kopen.
💡 Kortingen bieden een kans voor alle soorten bedrijven, groot of klein, om voorraden vrij te maken. In die zin zou je grote kortingen kunnen geven op producten die in andere seizoenen niet verkocht zijn om het aantal van dergelijke artikelen te minimaliseren.
Nu shoppers nog prijsgevoeliger zijn, is het belangrijk dat je vertrouwenselementen in je webwinkel integreert, zoals een keurmerk of klantbeoordelingen, om een veilige winkelreis te garanderen.
Keurmerken laten zien dat online winkels aan een aantal kwaliteitscriteria voldoen en dat het daarom veilig is om er te winkelen.
Aan de andere kant werken de reviews die je van je klanten laat zien, bijvoorbeeld op je productpagina's, als sociaal bewijs (social proof) en helpen ze de consument om sneller de juiste aankoopbeslissing te nemen en verminderen ze het aantal retourzendingen.
Met het Trusted Shops-beoordelingssysteem kun je volledig geautomatiseerd zowel dienst- als productbeoordelingen verzamelen. Bovendien is Trusted Shops een partner van Google, dus je kunt die opvallende sterbeoordelingen ook weergeven in je Google- en Shopping-advertenties om het verkeer naar je site te vergroten.
Trusted Shops heeft naast een keurmerk voor webshops ook een kopersbescherming. Tot nu toe hebben meer dan 25 miljoen shoppers in Europa hun aankopen beveiligd met deze bescherming.
Wil je meer weten? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met onze experts. 👇
Een responsive design betekent dat je site zich aanpast aan verschillende apparaten en de verschillende formaten ervan.
Gezien het grote aantal consumenten dat online winkelt via mobiel, moet je ervoor zorgen dat je mobiele website geen schuurpunten heeft. Maak het afrekenproces soepel, want dat maakt het voor je klanten veel gemakkelijker om de aankoop succesvol af te ronden.
Zowel de desktop- als de mobiele versie van je website moeten intuïtief zijn, snel en gemakkelijk laden, en een duidelijke call-to-action-knop hebben.
Als je je webshop uitrust met een responsive design, zal je verkoop deze kerst verveelvoudigd worden. Bovendien bestraft Google de winkels die dat niet doen, dus je hebt al verschillende redenen om je webwinkel aan te passen als je dat nog niet hebt gedaan.
Zorg ervoor dat je webshop een breed scala aan betaalmogelijkheden aanbiedt en dat deze zichtbaar zijn op je site. Als je weinig betaalmethoden aanbiedt, zullen gebruikers je winkel wantrouwen en kunnen ze concluderen dat het een frauduleuze winkel is.
Neem betaalmethoden op die populair zijn in je markt om het kooptraject van je klanten te vergemakkelijken en zo het percentage verlaten karretjes bij het afrekenen te verminderen.
En als je op andere markten actief bent, vergeet dan niet de betaalmethoden te integreren waaraan de consumenten daar de voorkeur geven.
Gezien het grote aantal gebruikers dat naar zoekmachines als Google gaat om een bepaald product te zoeken, is het heel belangrijk om de inhoud van je website aan te passen met seizoensgebonden trefwoorden.
Dit zijn immers de trefwoorden die het meeste van je kerstverkeer zullen genereren.
Het zoekvolume voor het trefwoord 'kersttrui' stijgt met Kerstmis. Met Google Trends kun je de zoekinteresse voor een bepaald trefwoord in een bepaalde tijdspanne controleren.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Trends
Je kunt de Google Keyword Planner gebruiken om een geschikte zoekwoordkeuze te maken voor je kerstcampagne.
Google Ads zijn een must bij het plannen van je kerstcampagne. Bij het voorbereiden van je Google Ads-campagnes is het belangrijk dat je let op aspecten als, onder andere, het volgende:
Net als bij de website en de nieuwsbrief moet je ook je social media-accounts (Facebook, Twitter, Instagram, etc.) versieren met elementen die zinspelen op de datum.
Laat ook hier je creativiteit de vrije loop en geef je klanten het gevoel dat je ze met je publicaties iets bijzonders te bieden hebt.
Net zoals je je klanten regelmatig in je nieuwsbrief informeert over komende kerstacties, moet je ook je sociale media-accounts hiervoor gebruiken.
Een populaire methode is bijvoorbeeld een countdown voor speciale aanbiedingen. Herinner je klanten er op een concrete en goed getimede manier aan dat ze vanaf een bepaalde datum, bijvoorbeeld de week van Black Friday, kunnen rekenen op actiekortingen.
Wees concreet, maar onthul niet te veel. Een manier om de aandacht te trekken zou zijn: 'Vanaf xx/xx kun je kortingen tot 50% verwachten'.
Zet ook breaking news en herinneringen op je social media om meer potentiële kopers naar je website te trekken.
Sweepstakes/prijsvragen helpen je om je merkimago te verbeteren door de consument op een andere manier te benaderen. Ze zijn een geweldige manier om je productcatalogus onder de aandacht te brengen en leads te verzamelen.
Als je een prijsvraag lanceert, raad ik aan samen te werken met influencers om een nieuw publiek te bereiken.
Tijdens de afgelopen twee jaar moesten veel bedrijven hun voorraad producten vergroten om mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen te voorkomen. Dat gezegd hebbende, raad ik je aan je voorraad van tijd tot tijd te controleren en zo nodig te vergroten in geval van een mogelijke golf van bestellingen. Zorg ervoor dat je meestgevraagde producten voor het seizoen altijd beschikbaar zijn.
Maak je leveringsbelofte concreet en communiceer zo nodig transparant over mogelijke leveringsvertragingen en bied de mogelijkheid om de bestelling te volgen. Dit geeft je klanten vertrouwen in je winkel.
Zorg er ook voor dat je verschillende opties hebt voor transportdiensten om bevoorradingstekorten tijdens de grote golf van bestellingen te voorkomen.
💡 Bied je klanten de mogelijkheid van afhalen in de winkel (als je die hebt) en andere afhaalpunten. Volgens Salesforce groeiden bedrijven die afhaalopties in de winkel en buiten de winkel aanboden tijdens kerst 2020 bijna twee keer zo snel als bedrijven die dat niet deden.
Veel cadeaus worden pas na de kerst gepast, dus het is niet ongewoon om slecht gekozen cadeaus, maten of kleuren tegen te komen.
Een uitgebreid herroepingsrecht biedt je klanten de zekerheid dat ze mislukte aankopen weken na Kerstmis kunnen terugsturen of ruilen. Dit vergroot het vertrouwen in je winkel en leidt mogelijk tot meer verkopen.
Gepubliceerd op: 3 november 2020
Geüpdatet op: 19 september 2023
Nieuws en informatie over online handel. Lees hier het nieuws over actuele trends, tips & tricks, SEO, SEA, marketing etc.
Leer effectieve ChatGPT-prompts maken voor je webshop en ontdek de verschillende mogelijkheden voor e-commerce.