Kerst 2023: voorspellingen en gids voor webshops

Om een hoog verkoopcijfer te garanderen en de huidige crisis tijdens de feestdagen het hoofd te bieden, hebben wij de volgende gids samengesteld met de stappen die je moet ondernemen om van je kerstcampagne 2023 een succes te maken.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Krakenimages.com

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

1. Verwachting kerstaankopen 2023

Salesforce, 's werelds grootste CRM-bedrijf, rapporteert over aankooptrends richting het laatste kwartaal van het jaar en de impact die de huidige economie zal hebben op de komende feestdagen. Salesforce verwacht dat de feestdagen 2023 draaien om het tevreden houden van trouwe klanten.

Salesforce geeft aan dat klanten steeds trouwer worden. De verwachting is dat 1 op de 3 bestellingen komen van bestaande klanten.

De vijf voorspellingen van Salesforce:

  • Kunstmatige intelligentie zal veel invloed hebben op de online uitgaven;
  • Slechte ervaring met retourneren zal 21% van de bestellingen in gevaar brengen;
  • Click and collect zal wereldwijd miljarden extra winst bezorgen;
  • Social media-advertenties zullen voor 10x meer online bezoekers zorgen;
  • 17% van de cadeaus zullen tweedehands zijn.

Leestip: Op veel manieren kun je vertrouwen opbouwen in je webshop. Wij geven  je 7 tips om je op weg te helpen, zodat je van je klanten terugkerende klanten  maakt! Download e‑book

1. Kunstmatige intelligentie speelt een rol in online verkopen

Zoals je gemerkt hebt staat kunstmatige intelligentie (ook wel artificial intelligence, AI genoemd) veel in de belangstelling in 2023. De verwachting is dat dit alleen blijft groeien. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 17% van de consumenten ChatGPT gebruikt voor producten te zoeken en voor inspiratie. 10% geeft aan de tool te gebruiken om een boodschappenlijst voor de feestdagen te maken.

Ook webshops gebruiken steeds meer AI in hun dagelijkse werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan productaanbevelingen, maar ook steeds meer originele content wordt door AI gegenereerd.

Volgens Salesforce kun je AI op deze gebieden inzetten om van nieuwe klanten terugkerende klanten te maken:

  • Marketing: Automatiseer marketingcampagnes en gebruik AI om je te helpen content te creëren voor bijvoorbeeld pagina's, social media, nieuwsbrieven enzovoort.
  • Handel: Gebruik AI om een menselijkere manier van zoeken aan te bieden. Zo vindt je klant het perfecte cadeau.
  • Klantenservice: Door een chatbot te gebruiken kun je veel klantvragen beantwoorden.

Wist je dat je met kunstmatige intelligentie ook op beoordelingen kunt reageren? Onze klant Bergzeit testte de Smart Review Assistant van Trusted Shops. Hiermee genereerden ze met AI reacties op beoordelingen, waardoor reageren 2x zo snel ging!

Leestip: Je kunt veel klanten winnen door te reageren op beoordelingen, maar  er gaat veel tijd in zitten. Onze klant Bergzeit testte onze nieuwe tool de  Smart Review Assistant en kon daardoor 2x zo snel reacties plaatsen! Bekijk verhaal

2. Slechte ervaring met retourneren kost geld

Als je klant niet tevreden is met je retourproces, kan dit betekenen dat diegene niet meer terugkomt bij je. Daarom zijn de volgende punten belangrijk in het retourproces:

  • Duidelijk retourbeleid (vóór de aankoop) 
  • Eenvoudig retourneren
  • Gratis retourneren

78% van de shoppers geeft aan niet over te gaan tot kopen als gratis retourneren geen optie is, geeft Salesforce aan.

3. Click and collect voor meer aankopen

Salesforce geeft aan dat 39% van de klanten specifiek zoekt naar een winkel dat click and collect aanbiedt. Het kan zijn dat je zelf geen fysieke winkel hebt, niet veel fysieke locaties hebt en/of niet de mogelijkheid hebt om dit aan te bieden. In dat geval kun je ook kijken naar afleveren op een afhaallocatie.

 

 

4. Social media-advertenties

Social media spelen een grote rol in het dagelijks leven en zo ook in online shoppen. Ook zorgen online advertenties tegenwoordig dat mensen niet alleen online meer kopen, maar ook in de fysieke winkel bepaalde producten gaan bekijken.

Daarom is het belangrijk dat je kijkt naar adverteren via social media en zoekmachines.

Als je lid bent van Trusted Shops en gebruikmaakt van de tool genaamd Google-integratie, kun je jouw beoordelingssterren in Google Ads en Google Shopping laten zien. Dit zorgt ervoor dat meer klanten op jouw advertenties klikken en dit drukt de kosten per klik.

Info over Google-integratie

5. Tweedehands verkopen populair

Marktplaats, eBay, Facebook Marketplace; het zijn allemaal populaire sites om tweedehands te kopen. Er zijn dan ook steeds meer bedrijven die specialiseren in refurbished, zoals onze klant met precies die naam: Refurbished.

Gebruikte spullen zijn populairder dan ooit, want mensen willen geld besparen én het is goed voor het milieu. 

2. Basisvoorbereidingen

Analyseer de data van vorig jaar

De gegevens die je vorig jaar hebt verzameld zijn zeer waardevol. Je zult je verkoopcijfers kunnen verhogen als je erachter komt welke producten bijzonder populair waren bij klanten, welke marketingstrategieën succesvol waren en welke klantengroep vorig jaar de meeste producten kocht.

Gebruik deze gegevens om je klanten te segmenteren en hen gepersonaliseerde e‑mails te sturen of perfect afgestemde reclamecampagnes te lanceren om je op verschillende klantgroepen te richten. Voor sommige online retailers heeft gerichte reclame al geleid tot een aanzienlijke stijging van de verkoop.

Richt je op de 'winnaars' van vorig jaar, of dat nu specifieke producten of verschillende marketingstrategieën zijn. Wat heeft het immers voor zin om dezelfde strategieën op te zetten die vorig jaar niet werkten?

Analyseer de concurrentie

Het is altijd de moeite waard om je concurrenten in de gaten te houden om te zien welke marketingstrategieën ze volgen en welke producten ze promoten.

Het is zelfs zo dat juist in de kersttijd de concurrentie in de e‑commerce heviger wordt en dat zelfs de trouwste klanten zich snel tot je concurrenten kunnen wenden als ze een beter aanbod vinden.

Daarom is het essentieel om goed in de gaten te houden wat je concurrenten aanbieden en zo nodig snel te reageren met een tegenaanbod om geen klanten te verliezen.

Klantenservice optimaliseren

Verbeter de operabiliteit van je telefoonlijnen en/of chat om ervoor te zorgen dat je alle telefoontjes en vragen van klanten snel kunt beantwoorden. Daarvoor is het belangrijk dat er voldoende personeel is.

Analyseer welke tijden van de dag je klanten het meest actief zijn om ze een kwalitatieve klantenservice te bieden.

 

 

3. Website

Versier je website met kerstelementen

Werk de omslagfoto van je website bij, neem wat seizoenselementen op, pas je logo op een subtiele manier aan en vergeet niet ook je e‑mailmarketing en nieuwsbriefcampagnes een kersttintje te geven!

Wees vooral origineel en geef je klanten het gevoel dat je ze iets bijzonders te bieden hebt tijdens de feestdagen.

Maak een cadeaugids

Help je klanten de juiste cadeaus te vinden door een speciale sectie met cadeau-ideeën. Je kunt deze rubriek onderverdelen in verschillende categorieën, bijvoorbeeld: 'Voor de huisdieren', 'Voor de klussers', 'Voor beauty-fans' etc.

Zorg ervoor dat de cadeaugids altijd zichtbaar is in het navigatiemenu en ergens anders in je winkel, zodat je bezoekers deze snel kunnen vinden.

💡 Het aanbieden van een gratis cadeau-inpakservice is een manier om meer consumenten tot aankoop aan te zetten.

Bied kortingen aan

Kortingen zijn ook erg gewild tijdens deze periode. Consumenten zijn in deze tijd van het jaar zeer gevoelig voor aanbiedingen en kortingen kunnen twijfelende shoppers extra stimuleren om toch te kopen.

💡 Kortingen bieden een kans voor alle soorten bedrijven, groot of klein, om voorraden vrij te maken. In die zin zou je grote kortingen kunnen geven op producten die in andere seizoenen niet verkocht zijn om het aantal van dergelijke artikelen te minimaliseren.

 

 

 

Integreer een keurmerk en toon klantbeoordelingen

Nu shoppers nog prijsgevoeliger zijn, is het belangrijk dat je vertrouwenselementen in je webwinkel integreert, zoals een keurmerk of klantbeoordelingen, om een veilige winkelreis te garanderen.

Keurmerken laten zien dat online winkels aan een aantal kwaliteitscriteria voldoen en dat het daarom veilig is om er te winkelen.

Aan de andere kant werken de reviews die je van je klanten laat zien, bijvoorbeeld op je productpagina's, als sociaal bewijs (social proof) en helpen ze de consument om sneller de juiste aankoopbeslissing te nemen en verminderen ze het aantal retourzendingen.

Leestip: Wil je zorgen dat mensen minder retourneren, maar meer bestellen? Dat  zou natuurlijk de ideale wereld zijn. Download ons gratis e‑book met tips hiervoor! Klik op de onder­staande knop.

Verzamel je nog geen reviews van klanten?

Met het Trusted Shops-beoordelingssysteem kun je volledig geautomatiseerd zowel dienst- als productbeoordelingen verzamelen. Bovendien is Trusted Shops een partner van Google, dus je kunt die opvallende sterbeoordelingen ook weergeven in je Google- en Shopping-advertenties om het verkeer naar je site te vergroten.

Trusted Shops heeft naast een keurmerk voor webshops ook een kopersbescherming. Tot nu toe hebben meer dan 25 miljoen shoppers in Europa hun aankopen beveiligd met deze bescherming.

Wil je meer weten? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op met onze experts. 👇

Contact opnemen

Controleer het responsive design van je webshop

Een responsive design betekent dat je site zich aanpast aan verschillende apparaten en de verschillende formaten ervan.

Gezien het grote aantal consumenten dat online winkelt via mobiel, moet je ervoor zorgen dat je mobiele website geen schuurpunten heeft. Maak het afrekenproces soepel, want dat maakt het voor je klanten veel gemakkelijker om de aankoop succesvol af te ronden.

Zowel de desktop- als de mobiele versie van je website moeten intuïtief zijn, snel en gemakkelijk laden, en een duidelijke call-to-action-knop hebben.

Als je je webshop uitrust met een responsive design, zal je verkoop deze kerst verveelvoudigd worden. Bovendien bestraft Google de winkels die dat niet doen, dus je hebt al verschillende redenen om je webwinkel aan te passen als je dat nog niet hebt gedaan.

Bied een breed scala aan betaalmethoden

Zorg ervoor dat je webshop een breed scala aan betaalmogelijkheden aanbiedt en dat deze zichtbaar zijn op je site. Als je weinig betaalmethoden aanbiedt, zullen gebruikers je winkel wantrouwen en kunnen ze concluderen dat het een frauduleuze winkel is.

Neem betaalmethoden op die populair zijn in je markt om het kooptraject van je klanten te vergemakkelijken en zo het percentage verlaten karretjes bij het afrekenen te verminderen.

En als je op andere markten actief bent, vergeet dan niet de betaalmethoden te integreren waaraan de consumenten daar de voorkeur geven.

 

 

4. SEO en SEA

Optimaliseer je site met seizoensgebonden trefwoorden

Gezien het grote aantal gebruikers dat naar zoekmachines als Google gaat om een bepaald product te zoeken, is het heel belangrijk om de inhoud van je website aan te passen met seizoensgebonden trefwoorden.

Dit zijn immers de trefwoorden die het meeste van je kerstverkeer zullen genereren.

Het zoekvolume voor het trefwoord 'kersttrui' stijgt met Kerstmis. Met Google Trends kun je de zoekinteresse voor een bepaald trefwoord in een bepaalde tijdspanne controleren.

 

Grafiek van de term Kersttrui in Google Trends
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Trends

Je kunt de Google Keyword Planner gebruiken om een geschikte zoekwoordkeuze te maken voor je kerstcampagne.

Bereid je Google Ads-campagnes voor

Google Ads zijn een must bij het plannen van je kerstcampagne. Bij het voorbereiden van je Google Ads-campagnes is het belangrijk dat je let op aspecten als, onder andere, het volgende:

  • Bepaal welk budget je voor welke productgroepen voorziet.
  • Bepaal je KPI's; hoeveel verkopen wil je per CPC genereren?
  • Stem je seizoensgebonden keywords af.
  • Stem je landingspagina's af zodra je duidelijk bent over je zoekwoorden.
  • Controleer de optimalisatie voor mobiele apparaten.
  • Geef sterbeoordelingen weer op je Google-advertenties.

Leestip: Maak je al advertenties via Google Ads of wil je hiermee beginnen? We helpen je graag via deze koste­loze check­list met tips waar je aan moet  denken bij het creëren van de perfecte advertentie. Klik op de onder­staande  knop.

5. Social media

Geef je social media-accounts een kersttintje

Net als bij de website en de nieuwsbrief moet je ook je social media-accounts (Facebook, Twitter, Instagram, etc.) versieren met elementen die zinspelen op de datum.

Laat ook hier je creativiteit de vrije loop en geef je klanten het gevoel dat je ze met je publicaties iets bijzonders te bieden hebt.

 

 

Houd gebruikers op de hoogte van je promoties

Net zoals je je klanten regelmatig in je nieuwsbrief informeert over komende kerstacties, moet je ook je sociale media-accounts hiervoor gebruiken.

Een populaire methode is bijvoorbeeld een countdown voor speciale aanbiedingen. Herinner je klanten er op een concrete en goed getimede manier aan dat ze vanaf een bepaalde datum, bijvoorbeeld de week van Black Friday, kunnen rekenen op actiekortingen.

Wees concreet, maar onthul niet te veel. Een manier om de aandacht te trekken zou zijn: 'Vanaf xx/xx kun je kortingen tot 50% verwachten'.

Zet ook breaking news en herinneringen op je social media om meer potentiële kopers naar je website te trekken.

Heb je eraan gedacht prijsvragen uit te schrijven om de aandacht van gebruikers te trekken?

Sweepstakes/prijsvragen helpen je om je merkimago te verbeteren door de consument op een andere manier te benaderen. Ze zijn een geweldige manier om je productcatalogus onder de aandacht te brengen en leads te verzamelen.

Als je een prijsvraag lanceert, raad ik aan samen te werken met influencers om een nieuw publiek te bereiken.

Leestip: In Europa zijn er bepaalde feest­dagen die iedereen tegelijk viert,  of op een andere dag of juist helemaal niet in andere landen. Als je in het  buiten­land verkoopt, is het dus goed hier­over te weten. Download onze  kalender!

6. Leveringen en retouren

Hou je voorraad in de gaten

Tijdens de afgelopen twee jaar moesten veel bedrijven hun voorraad producten vergroten om mogelijke verstoringen in de toeleveringsketen te voorkomen. Dat gezegd hebbende, raad ik je aan je voorraad van tijd tot tijd te controleren en zo nodig te vergroten in geval van een mogelijke golf van bestellingen. Zorg ervoor dat je meestgevraagde producten voor het seizoen altijd beschikbaar zijn.

Maak je belofte concreet

Maak je leveringsbelofte concreet en communiceer zo nodig transparant over mogelijke leveringsvertragingen en bied de mogelijkheid om de bestelling te volgen. Dit geeft je klanten vertrouwen in je winkel.

Zorg er ook voor dat je verschillende opties hebt voor transportdiensten om bevoorradingstekorten tijdens de grote golf van bestellingen te voorkomen.

💡 Bied je klanten de mogelijkheid van afhalen in de winkel (als je die hebt) en andere afhaalpunten. Volgens Salesforce groeiden bedrijven die afhaalopties in de winkel en buiten de winkel aanboden tijdens kerst 2020 bijna twee keer zo snel als bedrijven die dat niet deden.

Kijktip: De drukke verkoopdagen komen er weer aan: het piekseizoen. Zorg  ervoor dat je shipping en retours goed georganiseerd zijn, om de drukte aan te  kunnen. Niels van Sendcloud geeft tips om zo efficiënt mogelijk te pieken.

Verleng het retourtermijn

Veel cadeaus worden pas na de kerst gepast, dus het is niet ongewoon om slecht gekozen cadeaus, maten of kleuren tegen te komen.

Een uitgebreid herroepingsrecht biedt je klanten de zekerheid dat ze mislukte aankopen weken na Kerstmis kunnen terugsturen of ruilen. Dit vergroot het vertrouwen in je winkel en leidt mogelijk tot meer verkopen.

 

 

7. Heb je ook een fysieke winkel?

  • Zorg voor voldoende voorraad van artikelen (en niet te veel).
  • Controleer of je fysieke winkel goed bewegwijzerd is om bezoekers aan te trekken.
  • Zorg ervoor dat bij elk product het prijskaartje duidelijk zichtbaar is en dat er seizoenskortingen op staan.
  • Verdeel de populairste producten op verschillende locaties om drukte te voorkomen.
  • Zorg voor voldoende inpakpapier en kerstzakjes. Je kunt ook als back-up neutraal papier inkopen dat toch feestelijk is, maar niet per definitie kerst of Sinterklaas.
  • Zorg ervoor dat je tijdens piekuren meer dan één persoon bij de kassa hebt staan.
  • Controleer of je beveiligingscamera's werken en goed bewaakt worden.
  • Bied een contactloze winkelervaring.
  • Geef nauwkeurige informatie over de beschikbaarheid van je producten, je openingstijden en het gezondheids- en veiligheidsbeleid dat je voert.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 3 november 2020
Geüpdatet op: 19 september 2023

27-09-2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen