Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Welke betaalmethoden moet je aanbieden in jouw webshop?

25.11.2021, 9m

Online shopping is heel erg populair op het moment, vooral omdat het altijd en op elk moment van de dag kan. Ook biedt het internet je oneindig veel keuze in producten. Daarbij is de keuze in verschillende betaalmethodes breed. In dit artikel leer je meer over de verschillende betalingsmethodes en wat de voor- en nadelen zijn van elke optie.

Online inkopen is, naast een heleboel andere voordelen, populair omdat er zoveel verschillende betaalmethodes zijn. Als webshop-eigenaar heb je zelf misschien een favoriete betaalmethode, bijvoorbeeld iDEAL of creditcard.

Veel klanten vertrouwen graag op PayPal; daar worden je betalingen namelijk verzekerd. Als winkel geef je waarschijnlijk de voorkeur aan vooruitbetalen, aangezien je dan het geld al binnen hebt voordat de klant het product heeft. In dit artikel bekijken we verschillende betaalmethoden en waarom je deze wilt aanbieden.

In dit artikel kijken we naar...

  1. Op rekening kopen/achteraf betalen (bijv. met Klarna)
  2. Betalen met PayPal
  3. Betalen met iDEAL of Bancontact
  4. (Automatisch) incasso
  5. Met creditcard online betalen
  6. Amazon-betalingen in webshops
  7. Sofort in Duitsland
  8. Betalen in termijnen
  9. Kortom

1. Op rekening kopen/achteraf betalen

Voor klanten is kopen op rekening altijd prettig (als ze er aan denken om de rekening daadwerkelijk te betalen). Het voordeel van deze betaalmethode is dat de consument het product in huis heeft en eerst eens goed kan kijken of het wel is wat hij verwachtte van het product. Daarna hoeft er pas geld overgemaakt te worden.

Een ander voordeel van achteraf betalen ligt bij het retour sturen van producten. De klant hoeft namelijk alleen maar te betalen voor de producten die hij gehouden heeft.

Het probleem voor webshop-eigenaren is echter dat er een te hoog risico aan vast zit. Daarom wordt deze optie door hun liever vermeden.

Ook kan misbruik moeilijk voorkomen worden bij deze vorm van betalen. Vooral kleinere webshops die zich geen betalingsverzuim kunnen veroorloven, geven de voorkeur aan betalingsmethoden waarbij het geld nog voor de levering van het product op hun rekening staat.

Er zijn verschillende bedrijven waarbij je achteraf betalen kan aanbieden. Sommige vragen (jaarlijkse of maandelijkse) servicekosten naast transactiekosten. Dit is een wat duurdere optie voor jou als verkoper, ook als we kijken naar hoeveel de transactiekosten zijn.

Naast de jaarlijkse of maandelijkse kosten moet je een transactiebedrag van tussen de € 0,49 en € 1,95 rekenen en daarbij komen soms ook nog per transactie een percentage van tussen de 3% en 3,75% bij. 

Een aantal providers en tarieven voor achteraf betalen kun je hier vinden.

 

 

2. Betalen met PayPal

Als je over veilig betalen op internet praat, wordt PayPal vaak als goed voorbeeld gezien. Niet alleen voor de klant, maar ook voor de retailer wordt er veilig omgegaan met het geld.

Bij PayPal is het belangrijk dat er geld op het account is gezet, of dat er een bankrekening of creditcard is gekoppeld. 

Als de klant niet zijn accountgegevens wil delen van PayPal, dan kan het PayPal-account ook gekocht worden. Dan hoeven alleen de belangrijkste gegevens gedeeld te worden, zoals naam en verzendadres.

PayPal heeft een extra beveiliging. Het is bij Paypal namelijk makkelijk om je geld terug te vorderen als dit nodig mocht zijn. Dit is onderdeel van de kopersbescherming die zij aanbieden. Daarnaast staat Paypal bekend om hun vriendelijke en goede service tegenover de betalende partij als er een probleem mocht zijn tussen de verkoper en de koper.

PayPal neemt in Europese landen ongeveer 1,9% van het totaalbedrag + € 0,35 als servicekosten per transactie.

Lees hier meer over de merchant fees van PayPal.

 

 

3. Betalen met iDEAL of Bancontact

In Nederland is iDEAL erg populair en in België is daarvoor Bancontact. Deze betaalmethoden schrijven direct het bedrag van de rekening van de klant. Veel mensen vinden dit fijn, omdat ze dan direct weten wat ze verder nog te besteden hebben.

Vooral voor de klanten zonder creditcard is dit een fijne optie, omdat vrijwel alle banken dit aanbieden. Hierbij moet de klant bij de bank bevestigen dat de betaling echt is, een soort digitale handtekening dus. Tegenwoordig is dit vaak per QR-code, maar het kan ook door handmatig in te loggen en/of een bevestiging per app.

Een nadeel van iDEAL en Bancontact voor de klant is dat er geen kopersbescherming is. De klant vertrouwt dus volledig op de webshop. Het kan klanten helpen om te kiezen voor iDEAL en Bancontact als je een externe kopersbescherming hebt, zoals die van Trusted Shops.

iDEAL neemt alleen een vast bedrag per transactie. De kosten hiervan liggen tussen de € 0,29 en € 0,60, wat aan de provider ligt.

Bancontact heeft soms een vast bedrag (€ 0,39) of variërend van 1,5% tot 1,75% en de servicekosten variëren van € 0,20 tot € 0,25.

Hier vind je daar meer informatie over de tarieven van iDEAL en Bancontact.

 

 

4. (Automatische) incasso

Bij een incasso heeft de verkoper de accountinformatie en de toestemming van de klant, zodat geld van het account kan worden afgeschreven.

Winkeliers krijgen zo snel hun geld en de klant kan een snelle levering verwachten van het product, vooral bij grote webwinkels.

Het voordeel voor de klant is dat de betaling binnen 8 weken teruggedraaid kan worden.

Klanten die deze betalingsmethode gebruiken, met toestemming voor het automatisch incassosysteem, laten zien dat ze de webshop vertrouwen en overwegen opnieuw daar te shoppen.

Mocht je met acceptgiro willen beginnen: dit raden we af. Er is onlangs bekend gemaakt dat de acceptgiro verdwijnt in 2023. Wij raden daarom andere vormen van automatische incasso aan.

Een automatische incasso kan worden gedaan via iDEAL, Bancontact of PayPal.

Bij sommige banken betaal je een vast bedrag per maand met daarover een bedrag per transactie.

Leestip: Wil je ook voor­komen dat je klant het winkel­wagentje virtueel vol  achter­laat, zonder echt te kopen? Dat probleem hebben meerdere web­winkeliers.  Wij hebben tips opgesteld om dit te voor­komen! Download deze gratis door op de  onder­staande knop te klikken:

5. Met creditcard online betalen

Er zijn genoeg landen waar het betalen met creditcard veel populairder is dan in Nederland.

Voor mensen die van reizen houden, zijn creditcards zoals VISA of Mastercard erg populair. Ook worden producten in de B2B-branche veel met creditcard betaald. Na het opgeven van de creditcardgegevens wordt de betaling snel gedaan, dit is een voordeel voor de verkoper.

Net zoals met de meeste andere betaalmethodes, kan de klant geld terugkrijgen bij het betalen met een creditcard als er een probleem is met het product of de webshop.

Zo’n terugboeking is een doorn in het oog voor een leverancier. Niet alleen het factuurbedrag wordt geannuleerd maar ook de webshop is de kosten nu ook verschuldigd.

Als vuistregel zijn terugvorderingen met een tarief van 1% aanvaardbaar. Als deze verhouding wordt overschreden, kunnen er problemen met de betalingsprovider optreden.

Als je met creditcard betaald moet je rekening houden met kosten van ongeveer 2,95% + € 0,25 per transactie.

6. Amazon-betalingen in webshops

Iedereen die graag goederen bij Amazon bestelt, is hoogstwaarschijnlijk al een Amazon-klant omdat ze de snelle en veilige betaling waarderen.

Deze zorgeloze betaalmethode en de populariteit van Amazon kunnen ook door winkeliers worden gebruikt, want Amazon Payments is een van de vele betaalmogelijkheden die je in je webshop kunt implementeren.

Er zijn al tal van winkeliers op internet die hun betalingen via Amazon laten lopen en zo hun klanten een andere mogelijkheid bieden om de door hen bestelde producten te betalen.

Voor online shoppers is het een groot voordeel dat betalingen op de gebruikelijke veilige manier kunnen worden gedaan.

Online retailers kunnen ook profiteren van Amazon Payments om ervoor te zorgen dat het geld snel wordt ontvangen.

Amazon rekent 1,9% van het totaal + € 0,35 aan servicekosten voor transacties binnen de Europese Economische Ruimte.

Leestip: Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via  markt­plaatsen, zoals Bol.com of Amazon. Wil je meer leren over verkopen via markt­plaatsen? We hebben een gratis  e‑book geschreven met meer informatie hier­over.

7. Sofort in Duitsland

In Duitsland biedt het bedrijf Sofort GmbH een andere vorm van vooruitbetaling aan voor klanten en dealers.

Dankzij het praktische internetbankieren kan het factuurbedrag snel worden overgemaakt en krijgt de ontvanger snel een bevestiging.

Voor klanten betekent dit veiligheid voor al hun gegevens, en ook dealers of dealers kunnen zich verheugen op een snelle betalingsverwerking.

Dit betekent dat de goederen snel kunnen worden verzonden, wat de tevredenheid van klanten die niet lang op hun goederen willen wachten aanzienlijk verhoogt.

Als servicekosten moeten online retailers rekenen met ongeveer 1,45% + € 0,15 per transactieverzoek.

 

 

8. Betalen in termijnen

Als je in het buitenland verkoopt is betalen in termijnen ook zeker iets wat je moet overwegen. In landen als Portugal is dit populair, maar ook bij onze oosterburen: Duitsland. In Duitsland heet dit 'Ratenkauf'.

In termijnen betalen komt overeen met modern koopgedrag: Nu meenemen, later betalen.

Online shoppers willen niet meer wachten tot ze het geld gespaard hebben tot ze een grote uitgave kunnen doen. Betalen in termijnen is dus een goede optie.

Klanten willen flexibiliteit en daarom is deze financieringsoptie vooral handig voor duurdere producten.

In de meeste gevallen kunnen online shoppers flexibel kiezen voor zowel de looptijd als het te financieren maandbedrag.

Als de klant meer flexibiliteit heeft, is diegene eerder geneigd een aankoop te doen.

Volgens een onderzoek door Ibi Research in Duitsland hebben winkeliers consequent positieve ervaringen gerapporteerd met de introductie van de optie om in termijnen te betalen: 70% van de retailers wist hun omzet te verhogen.

Retailers hechten bijzonder belang aan de reputatie van de aanbieder en het gegarandeerd nemen van risico's.

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

9. Kortom

Betalen op het internet moeten in de eerste plaats de klant een veilig gevoel geven, waarbij de producten snel en veilig worden verzonden. Ook wil je als webshop eigenaar natuurlijk het geld in goede orde ontvangen.

Er zijn genoeg veel gebruikte en veilige betaalmethodes die je zou kunnen aanbieden in je webshop. Toch kan je niet met 100% zekerheid zeggen dat er geen sprake kan zijn van fraudeurs, aan beide kanten.

We bevelen aan om zo veel mogelijk verschillende betalingsmethodes aan te bieden in je webshop om te voldoen aan de wensen van zo veel mogelijk consumenten.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.

 

 

 

Gepubliceerd op: 23 oktober 2018
Geüpdate op: 25 november 2021