Er wordt steeds meer online geshopt en vooral de afgelopen jaren schiet het aantal webshops omhoog. Om je te onderscheiden van je concurrentie, is het belangrijk om een keurmerk voor je webshop te hebben. Zo weten je klanten zeker dat jij een veilige winkel bent. Maar hoe krijg je zo’n webshopkeurmerk?
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Pasuwan
Je wilt waarschijnlijk weten wat belangrijk is om een keurmerk voor je webshop te krijgen. Welke informatie moet je op de website tonen en waar moet je nog meer op letten?
Onze audit-expert Nejra heeft een aantal tips opgesteld om binnen slechts één week al te kunnen slagen.
Zorg ervoor dat je altijd de juiste wettelijke teksten hebt staan in jouw webshop. Denk hierbij aan belangrijke teksten zoals de privacyverklaring en de algemene voorwaarden.
De Kamer van Koophandel heeft een artikel met daarin informatie over wat er in je algemene voorwaarden moet staan.
Deze voorwaarden zijn niet alleen om de klant te beschermen en duidelijkheid te scheppen, maar kan ook discussies eindigen mocht iemand terugkomen met ‘Ik wist dit niet’, waarbij je naar de algemene voorwaarden kan verwijzen. Zorg er wel voor dat je voorwaarden redelijk zijn!
Tip: heb je nog geen wettelijke teksten of wil je een voorbeeld hiervan zien? Bezoek onze Demoshop! Deze teksten kun je zelfs overnemen en aanpassen naar jouw behoeften.
Het herroepingsrecht is één van de belangrijkste factoren in onze audit. Dit is het recht waarbij klanten minimaal 14 dagen de tijd hebben om zich te bedenken en nog eens 14 dagen de tijd, minimaal, om te retouren. Elke webshop moet deze informatie hebben en hier wordt altijd streng naar gekeken.
Vergeet niet om ervoor te zorgen dat je klant toegang heeft tot een herroepingsformulier en een manier om kenbaar te maken te willen retourneren.
Zorg ervoor dat de informatie op alle pagina's geharmoniseerd is. Daarmee bedoelen we dat de informatie over de hele website hetzelfde zegt. Het moet niet zo zijn dat je op de FAQ andere informatie hebt staan omtrent het herroepingsrecht of bijvoorbeeld de verzendkosten, want dat wordt ook opgemerkt! Zorg dus ook niet dat je verborgen kosten hebt wanneer een bestelling afgerond gaat worden.
Het bestelproces is ook belangrijk natuurlijk. Dit is het moment dat klanten daadwerkelijk een betaalplicht aangaan en daar hoort alles overduidelijk te zijn. Vaak heeft men bestelknoppen zoals ‘Bestelling afronden’ of ‘Afrekenen’. Hier moet te allen tijde één van de volgende staan:
Als je nog bij een ander bedrijf zit, is je opzegtermijn meestal enkele maanden. Zorg er daarom voor dat je op tijd je huidige webshopkeurmerk opzegt! In die tijd kun je ook alvast praten met onze experts. Bij Trusted Shops doen onze experts er alles aan om de overstap zo goed mogelijk te laten verlopen.
Overstappen gaat zo:
Als je jouw webshop op de rit hebt, hoeft het niet lastig te zijn om een webshopkeurmerk te krijgen. Zoals Nejra zei: binnen één week kun je al klaar zijn.
Heb je je nog niet aangemeld bij Trusted Shops, maar je bent wel benieuwd hoe onze reviews en ons keurmerk jouw webshop kan helpen? Neem vrijblijvend contact op!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.