Black Friday: kans of bedreiging voor webshops?

De komende Black Friday vindt plaats op de laatste vrijdag van november, dit jaar dus 24 november 2023. Velen beschouwen Black Friday als een van de grootste verkoopdagen van het jaar en daarmee als een kans voor het bedrijfsleven. Black Friday heeft echter ook zijn donkere kant. Hoewel dit evenement voor veel webshops een nieuwe verkoopkans betekent, kan het voor anderen een bedreiging vormen.

Moet jouw webwinkel deelnemen aan Black Friday? In dit artikel informeren we je over de voor- en nadelen van dit geweldige shopping event en geven we je een aantal tips voor het geval je meedoet.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Magi Bagi

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

 

1. Achtergrond van Black Friday

Black Friday kwam voor het eerst voor in de Verenigde Staten en markeerde het einde van Thanksgiving door middel van een enorme hoeveelheid kortingen, zowel in lokale winkels als in webshops. Deze is altijd de laatste vrijdag van november.

De aanbiedingen zijn echter niet meer alleen op die ene dag geconcentreerd. Veel aanbiedingen duren meer dan een week.

Sommige bedrijven kunnen het niet laten om vóór Black Friday een aantal promoties te lanceren en hun verkoopactiviteiten een paar dagen te verschuiven, zodat hun klanten meer dagen kunnen profiteren van hun uitzonderlijke aanbiedingen en zo de concurrentie een stap voor zijn.

Net zoals Black Friday voor veel bedrijven een kans is, is het voor andere bedrijven een obstakel geworden dat kan omslaan in een risico op verlies.

En dit alles zonder rekening te houden met de impact die Black Friday heeft op het milieu.

In dit artikel zullen we het hebben over zowel de voor- als nadelen van Black Friday voor bedrijven. Ook krijg je enkele tips voor de uitverkoop van dit jaar, omdat het onder andere omstandigheden zal plaatsvinden dan andere jaren.

2. Black Friday in Nederland en België

Europa

"In Europa waren Black Friday en Cyber Monday veruit de meest geconcentreerde verkoopactiviteiten in de detailhandel. Cyber Monday en het onlangs gestarte shopping event Singles' Day hebben ook een grotere verkoopactiviteit op gang gebracht"
Bron: Statista

Het bovenstaande citaat komt van Statista uit hun Dossierplus over kerstinkopen in Europa in 2018.

 

 

 

Volgens Statista heeft de bewustwording van Black Friday en Cyber Monday shopping events in Europa geleid tot een grotere deelname, waardoor deze twee verkoopdagen "een alledaagse aanwezigheid in de kerstinkopen van de Europese consument" zijn geworden.

Nederland en België

Black Friday groeit enorm. In 2019 gaf nog maar 56% aan Black Friday te kennen, waar in 2021 dit al 80% is, blijkt uit onderzoek van Kieskeurig. De consument verwacht een korting tussen de 20 en 40%. Het is ook goed om te weten dat 6 op de 10 consumenten een aanbieding niet direct vertrouwen en deze vergelijken met andere webshops. Vooral elektronica is populair tijdens deze verkooptijd.

Uit een onderzoek van ABN AMRO (monitor Duurzaamheid vierde kwartaal 2019) blijkt dat bijna 25% van de Nederlanders specifiek wachten op Black Friday om aankopen te doen. Toch vindt meer dan 70% dat Black Friday stimuleert om onnodige aankopen te doen.

Volgens Statista was de omzet op Black Friday in 2017 in Nederland 338% en in België 165% van het gemiddelde van de overige vrijdagen in november. In 2014 was dat 42%, in 2015 groeide het naar 77% en in 2016 barste het echt uit: 162%.

In 2018 waren er in Nederland 58 miljoen pintransacties die dag, volgens Adformatie 21% meer dan een jaar ervoor. De Black Friday-aankopen waren goed voor 750,5 miljoen euro.

Volgens Statista is Black Friday vooral online erg populair: maar 15% shopt alleen in winkels tijdens deze uitverkoop.

Black Friday is perfect getimed voor de laatste Sint-cadeautjes gezien er nog ongeveer een week te gaan is om het te laten leveren, mits online besteld. Ook voor de kerst is het natuurlijk een goed moment. 

 

 

 

Zoals je in de afbeelding hieronder ziet, kopen Nederlanders het liefst online tijdens Black Friday.

 

Statistieken van Statista waaruit blijken dat Nederlanders liever online shoppen tijdens Black Friday
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Statista/Klarna

3. Voordelen van Black Friday

Grote bedrijven winnen

Wie koopt er niet liever cadeaus op dagen dat er producten in de uitverkoop zijn? Het is duidelijk dat het aanbieden van grote kortingen rond Sinterklaas en kerst een makkelijke manier is om veel kopers aan te trekken en de zakelijke verkoop te intensiveren.

Zo genereerde Amazon in 2019 tijdens de kerst-, Black Friday- en Cyber Monday-periode 78,13 miljard euro. Dat is 21% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

"Black Friday is een week geworden, maar de grote dag is nog steeds vrijdag en we willen dat degenen die de site hebben bezocht om de vijf minuten aanbiedingen vinden."
Bron: Ana Costi

Ana Costi is Amazon's consumer marketing manager voor Spanje en Italië.

Kijk eens naar je voorraad

Het is bewezen dat veel online bedrijven tijdens de crisisperiode hun voorraad hebben moeten vergroten om mogelijke onderbrekingen in de distributieketen te voorkomen.

Rekening houdend met de verwachte aankooptrends voor dit laatste kwartaal, en als je daarbovenop grote kortingen aanbiedt, raad ik je aan je voorraad van tijd tot tijd te controleren en, indien nodig, te verhogen in het licht van een mogelijke golf van orders.

 

 

Voor logistieke partijen is het een goudmijn

Tijdens het Black Friday- en Kerstseizoen 2020, en zoals aangegeven door de Logistiek en Transport Business Organisatie van Spanje (UNO), hebben transportbedrijven in die periode 50 miljoen pakketten verdeeld, 45% van het totaal van de kerstcampagne. Dit komt overeen met gemiddeld 4 miljoen zendingen per dag. Deze cijfers zijn natuurlijk te wijten aan de covid-gedreven e-commerce-boom.

Aan de ene kant stimuleren deze cijfers de versnelde ontwikkeling van de logistieke sector in die dagen, maar aan de andere kant heeft het massale consumentisme dat tijdens Black Friday plaatsvindt een grote impact op het milieu. Dit brengt ons bij ons tweede deel. 

4. Nadelen van Black Friday

Het milieu lijdt eronder

Om aan de behoeften van dit massale consumentisme te voldoen, is het noodzakelijk om veel zendingen te maken voor zowel productleveringen als retouren, om kartonnen en plastic verpakkingen te produceren om de bestellingen voor te bereiden en om natuurlijke hulpbronnen of grondstoffen te gebruiken voor de productie van de gevraagde producten.

De onmogelijkheid om orders te bundelen, onder andere omdat veel kleine zendingen apart worden uitgevoerd, leidt tot een toename van de uitstoot van vervuilende gassen.

"Online winkelen is minder ecologisch verantwoord wanneer er geen minimale aankoop nodig is die de hele operatie kan compenseren", voegt Neus Soler Labajos, docent economie en bedrijfskunde aan de Open Universiteit van Catalonië toe in een artikel van de universiteit.

Bovendien is volgens de VN 7.500 liter water nodig voor de productie van jeans, wat overeenkomt met het gemiddelde drinkwater van 7 jaar oud. Dat gezegd hebbende, is de mode-industrie de op één na meest vervuilende industrie op de planeet, die meer koolstofuitstoot produceert dan alle internationale vluchten en verschepingen samen.

 

 

 

De laatste jaren heeft de modesector zijn productie vermenigvuldigd, van twee seizoenen naar meer dan zes, om elke twee maanden nieuwe artikelen en trends aan te bieden aan een consument die kleding weggooit nadat hij deze een paar keer heeft gedragen.

"Elke campagne die overmatige consumptie bevordert, en vooral van producten die geen basisbehoeften zijn maar een aanvulling, heeft een sterke impact op het milieu", legt Eduard Josep Álvarez Palau uit, docent in de Masteropleiding Stedenbouwkunde aan de afdeling Economie en Bedrijfskunde van de Open Universiteit van Catalonië (UOC).

Om de vervuiling door de modewereld tegen te gaan, zijn er bewegingen ontstaan zoals 'buy nothing year', die de consument ertoe aanzetten om een jaar lang geen kleding te kopen en dus niet te kopen om maar te kopen.

Het milieubewustzijn groeit nog steeds in Nederland en België, mede dankzij bepaalde bewegingen.

"We zijn op de Gran Via in Madrid om midden in Black Friday aan te geven dat de massaconsumptie de klimaatcrisis verergert. Er zijn nog maar drie dagen te gaan voor de COP25 in Madrid en met deze actie willen we eraan herinneren dat de hyperconsumptie en de industriële activiteit die deze activiteit in stand houdt, achter de stijging van de temperaturen op de planeet zitten", wijst de organisatie erop.

 

Tweet in het Spaans over een klimaatstaking tijdens Black Friday
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Twitter/Mrequenaoficial

 

De Tweet vertaald:
"Verschillende groepen, geïnspireerd door Greta Thunberg, roepen op tot een klimaatstaking op deze Black Friday".

De tekst in de foto:
"Het klimaat is aan het veranderen. Waarom doe jij dat niet? Nu actie"

Vandaag de dag zijn er al een aantal merken die zelfs hun activiteit tijdens Black Friday stopzetten. Zo sluit het sportuitrustingsmerk REI vanaf 2015 zijn winkels voor alle Black Fridays.

Het bedrijf geeft zijn medewerkers de dag vrij en moedigt hen en hun klanten aan om de dag in de buitenlucht door te brengen in plaats van rond te hangen in een winkelcentrum. Deze doet dit met de #OptOutside-campagne.

Screenshot van Rei.com voor de campagne Opt Outside tijdens Black Friday
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Rei

 

 

'Make Friday green again'

Maar niet alle bedrijven kunnen zich dit soort acties veroorloven, omdat dit zou betekenen dat de dag van het hoogste inkomen van het jaar wordt opgegeven.

Om deze reden en als alternatief voor Black Friday sluiten steeds meer kleine en duurzame bedrijven zich aan bij Green Friday met als doel mensen bewust te maken van het feit dat een andere vorm van consumptie mogelijk is en zo de negatieve impact op het milieu te verminderen.

Volgens een Nielsen-studie zegt 66% van de consumenten wereldwijd bereid te zijn meer te betalen voor duurzame merken.

 

Screenshot van FAGUO op Twitter voor Green Friday
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Twitter/FAGUO_FR

MKB lijdt onder Black Friday

Maar niet elk bedrijf is een winnaar in deze situatie. Voor het MKB kan Black Friday een bedreiging vormen.

Concurreren met grote bedrijven en multinationals met grote kortingen kan een economische inspanning zijn voor kleine bedrijven waarvan het resultaat verlies kan betekenen.

Bovendien is er op drukke dagen als Black Friday meer personeel nodig om een goede klantenservice te bieden, en dat zou meer personeelskosten met zich meebrengen.

Als je besluit om concurrerend te zijn en lagere prijzen te hanteren, wees dan te allen tijde op de hoogte van de mogelijke risico's die dit met zich meebrengt. De andere optie zou zijn om uit het spel te blijven. Sommige bedrijven hebben zich al gerealiseerd dat dit soort reducties voor hen niet rendabel zijn.

Zo heeft Meuf Paris, een Franse online winkel, dit bericht gepubliceerd op zijn Instagram-account, waarin wordt uitgelegd waarom het bedrijf niet langer wenst deel te nemen aan Black Friday.

 

Meuf Paris op Instagram over Black Friday
Meuf Paris op Instagram over Black Friday Bron: Instagram/Meuf Paris

 

Vertaling van de afbeelding:
Geen Black Friday hier, maar waarom?
Omdat we het hele jaar door eerlijke prijzen hebben!
Onze prijzen omvatten:
- Ethische materialen (biologisch katoen);
- Franse en Portugese productie met respect voor de werknemers;
- Een prijs die creativiteit en het team achter het merk beloont;
- 1 euro per bestelling aan de vereniging 'het huis voor vrouwen' (la Maison des Femmes), dat vrouwelijke slachtoffers van geweld helpt.

De winkel legt uit dat er geen evenwicht is tussen de productie-ethiek en het doel van Black Friday. De in Frankrijk geproduceerde artikelen met 100% organisch katoen brengen hoge productiekosten met zich mee die onverenigbaar zijn met de enorme prijsverlagingen van Black Friday.

Meer bestellingen betekent meer retouren

Gezien de grote kortingen en het gemak van het winkelen vanaf elk op internet aangesloten apparaat, hebben consumenten de neiging om meer te kopen dan ze nodig hebben op Black Friday.

Echter, als gevolg van impulsief consumentengedrag, hoe meer bestellingen je ontvangt, hoe meer je terugkrijgt.

De redenen voor het terugsturen kunnen verschillende zijn: het product voldoet niet aan de verwachtingen van de consument, verkeerde maat, de consument koopt het product vanwege de gereduceerde prijs, zelfs wetende dat hij het gaat terugsturen, onder andere.

Usizy, een platform dat gespecialiseerd is in het oplossen van maatproblemen voor distributeurs, verklaarde dat meer dan 25% van de kleding en meer dan 10% van het schoenen dat tijdens de kerstcampagne van 2019 werd gekocht, zou worden geretourneerd, wat een daling van de verkoop en inverse logistieke kosten met zich mee zou brengen.

"De snelheid van de retourzendingen hangt sterk af van de voorwaarden die door elke e‑commerce worden gesteld: als ze gratis zijn en bij thuisbezorging worden opgehaald, zal het hoger zijn dan wanneer de klant de inspanning van de zending of de kosten van de retourzending op zich moet nemen. Integendeel, de handel die hen niet gratis aanbiedt, zal te maken krijgen met meer besluiteloze gebruikers die het aankoopproces niet afmaken uit angst voor de verwerking van een retourzending en de kosten daarvan, en dus een aanzienlijk omzetverlies" zegt Iñaki García, CEO van Usizy.

Aan dit laatste citaat wil ik toevoegen dat de stijging van het aantal retouren ook te wijten is aan het feit dat veel bedrijven het herroepingsrecht tijdens Black Friday en tijdens de feestdagen uitbreiden. Zo maken ze het gemakkelijker voor de koper om de Sint- en kerstcadeaus zelfs in februari te retourneren.

Ook hierbij moet je nadenken over deze kwestie en zo handelen om te zorgen dat je bedrijf positief blijft draaien en ook voor je eigen rust.

Leestip: Wil je zorgen dat mensen minder retourneren, maar meer bestellen? Dat  zou natuurlijk de ideale wereld zijn. Download ons gratis e‑book met tips hiervoor! Klik op de onder­staande knop.

7 tips voor je webshop voor Black Friday

1. Toon een keurmerk en verzamel klantbeoordelingen

Door gebruik te maken van de toename van online aankopen en webshops zijn er steeds meer nepwinkels op het internet. En het is geen wonder dat tijdens Black Friday, een van de drukste tijden van het jaar, het aantal zwendelpraktijken weer toeneemt.

Daarom moeten consumenten die niet gewend zijn aan online winkelen, beter worden geïnformeerd over waar ze veilig kunnen kopen. Daarom moet je betrouwbare elementen in je online winkel integreren, zoals: een keurmerk (kwaliteitslabel), een beoordelingssysteem, een breed scala aan betaalmethoden, enz.

Trusted Shops kan je hierbij helpen. Neem vrijblijvend contact op om erachter te komen wat wij voor jouw webshop kunnen betekenen:

Contact opnemen

2. Bekijk je voorraad

Knelpunten bij de levering en problemen bij de verzending kunnen een blijvende negatieve indruk achterlaten op de klanten. Vooral op Black Friday wordt een bovengemiddeld aantal orders op het internet geplaatst.

Veel meer online shoppers zullen niet alleen de grote spelers in e-commerce bezoeken, maar zullen ook zoeken naar aanbiedingen in kleine en middelgrote winkels. Zorg er dus voor dat je een inventarisatie hebt uitgevoerd, je magazijn hebt aangevuld en de huidige trends hebt geobserveerd om je hoofd boven het water te kunnen houden als klanten aanvallen tijdens het bestellen.

3. Minimaliseer de verzendkosten

Een andere manier om nog meer inkomsten te genereren en stimulansen te creëren om te kopen, is om je verzendkosten te verlagen. Met zo veel aanbiedingen, besteden online klanten op de grootste dag van het jaar veel aandacht aan waar ze hier en daar geld kunnen besparen. Winkels die hun verzendkosten op nul zetten vanaf een bepaalde minimale bestelwaarde, of zelfs in het algemeen, worden op Black Friday weekenden vaker bezocht.

 

 

 

4. Geef je website een responsive design

40% van de Black Friday-shoppers in 2019 hebben hun aankoop gedaan vanaf een ander apparaat dan bij hun eerste bezoek, en deze trend zal naar verwachting dit jaar doorzetten (Bron: socialmediapymes).

Het hebben van een responsieve webshop verbetert niet alleen de winkelervaring van je klanten, maar vermenigvuldigt ook je omzet die dag. Bovendien bestraft Google die winkels die dat niet zijn, dus heb je twee goede redenen om je webshop aan te passen als je dat nog niet hebt gedaan.

5. Verleng de retourperiode

Veel shoppers profiteren van de geweldige kortingen op Black Friday om sint- en kerstcadeaus te kopen. Omdat veel cadeaus na de Sinterklaas en kerst worden uitgeprobeerd, is het belangrijk dat je het herroepingsrecht verlengt, zodat de gebruiker het cadeau in de weken na de kerstperiode kan retourneren.

Deze actie vergroot het vertrouwen in jou en leidt mogelijk tot meer verkopen.

Leestip: In Europa zijn er bepaalde feest­dagen die iedereen tegelijk viert,  of op een andere dag of juist helemaal niet in andere landen. Als je in het  buiten­land verkoopt, is het dus goed hier­over te weten. Download onze  kalender!

6. Vergroot de zichtbaarheid van je aanbiedingen op al je kanalen

Gebruik alle mogelijke kanalen, zoals je social media-accounts, nieuwsbrief, etc. om je (potentiële) klanten op de hoogte te houden van je acties en speciale aanbiedingen.

Zorg ook voor een bijpassende opmaak en gebruik hashtags (#blackfriday #cybermonday #blackfriday2022) om de zichtbaarheid en het bereik van je inhoud te vergroten.

Een andere manier om de zichtbaarheid en interesse in je producten op Black Friday te vergroten, is door samen te werken met influencers.

 

 

7. Bied een omnichannel-ervaring

Volgens Google zegt 46% van de consumenten in Spanje en 45% in Frankrijk dit jaar gebruik te zullen maken van online cadeau-opties en in de winkel of contactloos af te halen.

Meer dan ooit moeten bedrijven zich inspannen om de consument op elk contactpunt een naadloze winkelervaring te bieden, zodat de klant keuzes kan maken die rekening houden met zijn behoeften.

Ook is 60% van de kopers van plan om deze kerst online te shoppen als een artikel op voorraad is voordat ze naar de fysieke winkel gaan.

Geef ook aan wanneer je winkel geopend is via bijvoorbeeld Google. Klanten komen namelijk niet als ze niet zeker zijn! En als je een speciale opening hebt: laat dit groots weten via je site, social media en nieuwsbrief.

 

 

Kortom

Zoals je misschien gemerkt hebt, is Black Friday niet alleen een zakelijke kans, maar het is ook een gebeurtenis die een grote impact kan hebben op het voortbestaan van sommige merken en bedrijven.

Ook worden steeds meer consumenten in de wereld zich bewust van de milieuschade die Black Friday veroorzaakt, dus het zou me niet verbazen als in de toekomst het duurzame alternatief Green Friday zijn plaats zou innemen.

Gezien de in dit artikel genoemde gegevens en de voor dit jaar verwachte inkooptrends is het nu aan jou om al deze informatie te verwerken en gewetensvol te handelen, rekening houdend met de behoeften en beperkingen van je bedrijf!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 22 oktober 2020
Geüpdatet op: 22 augustus 2023

30-08-2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen