De door AI aangestuurde ChatGPT-tool was de afgelopen weken het populairste onderwerp in technologie en internet. Google bereidt zijn reactie op deze software al voor, die heeft een eigen app genaamd Gemini (voorheen Bard). Het lijdt geen twijfel dat kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol gaat spelen in onze wereld – ook in e-commerce. Hoe gebruik je deze technologie in het bedrijfsleven en hoe bereid je je voor op deze veranderingen?
Het gebruik van AI (artificial intelligence/kunstmatige intelligentie) is een van de populairste e-commercetrends voor 2023.
Kunstmatige intelligentie is een systeem dat de verzamelde gegevens gebruikt en analyseert en op basis daarvan beslist wat te doen. Dit kan b.v. dankzij machine learning of cognitieve API's.
Kunstmatige intelligentie biedt dus een oplossing voor een probleem of het voorzien in de behoefte van gebruikers op basis van wat het al weet (of heeft geleerd) over andere gebruikers.
De voordelen van het gebruik van kunstmatige intelligentie zijn vooral de automatisering van processen, eenvoudigere planning en tijdsbesparing. In het geval van e-commerce kan AI b.v. bij het personaliseren van berichten aan specifieke klanten, hun service of bij retargeting.
Het onderwerp kunstmatige intelligentie is niets nieuws – ook niet in de e‑commercebranche. Sterker nog, veel gebruikers realiseren zich vaak niet eens dat ze op AI gebaseerde oplossingen gebruiken. De afgelopen jaren heeft deze technologie echter zo'n dynamische ontwikkeling doorgemaakt dat het potentieel ervan door steeds meer ondernemers wordt opgemerkt.
De groeiende aanwezigheid van kunstmatige intelligentie in de hoofden van ondernemers (en niet alleen) is de laatste tijd vooral te danken aan de tool ChatGPT.
Dit is een systeem van OpenAI dat antwoorden op vragen van gebruikers genereert - het werkt als een chatbot. Het maakte een echte sensatie op internet dankzij conversaties die door internetgebruikers werden gepubliceerd.
ChatGPT is echter geen gewone chatbot. Het heeft een groot potentieel in online marketing en SEO. De tool kan onder andere hele teksten over een bepaald onderwerp maken op basis van materiaal dat op het web beschikbaar is, een lijst van onderwerpen voorstellen op basis van trefwoorden, teksten vertalen, statistieken verkrijgen of helpen bij het maken van een metatitel en -beschrijving.
Het gebruik van ChatGPT in het bedrijfsleven wordt echter in verband gebracht met enkele zorgen voor marketeers en IT-specialisten. SEO – voornamelijk die met betrekking tot de evaluatie van teksten gegenereerd door kunstmatige intelligentie door Google of met betrekking tot het kopiëren van inhoud uit andere bronnen. Ondertussen heeft de zoekmachine zelf kortgeleden een eigen antwoord op de populaire tool aangekondigd.
Gemini (voorheen Bard), zoals de op kunstmatige intelligentie gebaseerde toepassing van Google heet, zal een andere taal gebruiken dan ChatGPT en zal worden geïntegreerd met de zoekmachine zelf en andere diensten van de internetgigant. Het hoofddoel? De manier waarop gebruikers online naar informatie zoeken veranderen.
Gemini zal niet de eerste kennismaking van Google met AI zijn. Al in 2021 kondigde het bedrijf de bereidheid aan om deze technologie te ontwikkelen als een van de belangrijkste aannames voor de komende jaren.
Zoals we al hebben vermeld, heeft AI een groot potentieel als het gaat om het ondersteunen van het functioneren van bedrijven uit vele sectoren. Veel webshops maken er al gebruik van.
Het grootste voordeel van kunstmatige intelligentie in e-commerce is het besparen van tijd en geld. De implementatie van veel van dergelijke oplossingen helpt de personeelskosten te verlagen. De neutraliteit en snelheid van werken van AI-mechanismen heeft een positief effect op de ervaring van de gebruiker, die vrijwel direct antwoord krijgt op een vraag of een oplossing voor een probleem.
Doordat de klant een gepersonaliseerd aanbod of content krijgt op basis van zijn voorkeuren of eerdere aankopen, is de kans groter dat hij besluit tot een transactie te komen. Door gebruikersgegevens te verzamelen, kun je b.v. productaanbevelingen, reclameboodschappen of speciale aanbiedingen op maat maken. Dit betekent weer betere verkopen en conversies voor jou.
Welke specifieke oplossingen zijn er op het gebied van kunstmatige intelligentie voor e‑commerce? Hier volgen er een paar.
Ten eerste het meest voor de hand liggende voorbeeld van het gebruik van kunstmatige intelligentie in zakelijke activiteiten. Chatbots zijn al een veelgebruikte oplossing in webshops.
Omdat ze 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn voor klanten, stroomlijnen ze het klantenserviceproces. Ze gebruiken vooraf gedefinieerde vragen en passen de antwoorden aan de problemen van de klant aan. De implementatie ervan op de website bespaart tijd en vereist geen betrokkenheid van een groot aantal medewerkers van de klantenservice.
Meer geavanceerde bots zijn virtuele assistenten. Deze systemen leren van de antwoorden die eerder door andere gebruikers zijn gegeven, waardoor ze een meer accurate en gepersonaliseerde ervaring bieden. Betere afstemming van producten en diensten op de voorkeuren van een potentiële klant betekent een kans op meer omzet.
AI kan je ook helpen de effectiviteit van retargeting-campagnes te vergroten en de kosten ervan te verlagen door het aanbod beter af te stemmen op een specifieke gebruiker.
Hoe werkt het? Een gebruiker die je website al eerder heeft bezocht, maar het doel niet heeft bereikt (bijv. producten aan het winkelmandje toegevoegd, maar uiteindelijk geen aankoop heeft gedaan), krijgt bij het volgende bezoek als productaanbeveling artikelen te zien die hem interesseren of informatie over de voor hen geldende korting.
Deze optie is bijvoorbeeld beschikbaar in Google Ads of Facebook Ads als dynamische remarketing.
En omdat we het toch al hebben over aanbevelingen van specifieke producten, kunnen we niet anders dan up- en cross-selling noemen. Ter herinnering: beide concepten zijn gebaseerd op het voorstellen van overeenkomende, duurdere of complementaire artikelen aan gebruikers op basis van de artikelen die zijn bekeken of toegevoegd aan het winkelmandje. Deze strategie vertaalt zich eigenlijk in meer verkopen.
Dankzij kunstmatige intelligentie gaan cross- en upselling een stap verder. De klant krijgt producten aangeboden die nog beter aansluiten bij zijn voorkeuren, bijvoorbeeld op basis van de geselecteerde categorieën of merken. En preciezere suggesties betekenen een grotere kans dat het product daadwerkelijk aan de winkelwagen wordt toegevoegd.
Een interne zoekmachine is een zeer belangrijke tool in een online winkel, die, wanneer geoptimaliseerd, de conversieratio aanzienlijk kan beïnvloeden.
Automatisch aanvullen is natuurlijk een van de meest voorkomende faciliteringen als het gaat om het gebruik van de zoekmachine op een webshop. Dankzij kunstmatige intelligentie kun je potentiële klanten echter eerst die producten laten zien die ze al hebben gekocht of waar ze in het verleden naar op zoek waren.
Een andere facilitering voor klanten kan bijvoorbeeld zijn het herkennen van typefouten en het weergeven van correcte resultaten op basis van de ingevoerde zin. Nauwkeurigere resultaten zijn natuurlijk een kans om het gewenste product sneller te vinden en betere verkopen te realiseren.
Gesproken zoekopdrachten, populair in de afgelopen jaren, is ook een van de voorbeelden van het gebruik van kunstmatige intelligentie. Het bestaat natuurlijk uit het doorzoeken van het assortiment zonder zinnen in te voeren, maar door ze bijvoorbeeld in de microfoon van de smartphone te zeggen.
Gezien het feit dat steeds meer gebruikers telefonisch winkelen, kan Voice Search voor hen een zeer handige oplossing zijn, waardoor het risico op fouten wordt geëlimineerd en het bijvoorbeeld nuttig is wanneer de klant de naam van een bepaald merk niet meer zeker weet.
Visual Search is de mogelijkheid om op afbeelding te zoeken. Dit is een iets hoger niveau van AI-gebruik, maar het is vermeldenswaard, bijvoorbeeld voor winkels die actief zijn in de schoonheids-, mode- of interieurindustrie. De gebruiker kan zijn fotobestand uploaden en suggesties ontvangen voor vergelijkbare producten die in de winkel verkrijgbaar zijn.
Sindskort kan je ook op reviews reageren met kunstmatige intelligentie. Met de Smart Review Assistant van Trusted Shops genereer je met één klik een suggestie voor een reactie op je review, vervolgen kan je deze aanpassen of direct zo publiceren. Daarnaast geeft de tool ook een samenvatting van de beoordeling, zodat je snel kan lezen waar het over gaat.
Klik op de onderstaande knop om meer hierover te leren:
Zoals je kunt zien, is de aanwezigheid van kunstmatige intelligentie in e-commerce-activiteiten niet langer een idee rechtstreeks uit sciencefictionfilms, maar de huidige realiteit. Het is de moeite waard om naar dergelijke oplossingen te zoeken, niet alleen om je team te ontlasten, de efficiëntie van de operaties te verhogen of tijd en geld te besparen, maar ook om het imago op te bouwen van een modern bedrijf dat trends volgt.
Op AI gebaseerde oplossingen zijn in veel gevallen niet alleen gemak voor jou, maar ook voor je potentiële klanten, die sneller antwoord krijgen op hun vragen of sneller het gewenste product vinden.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.