Als je een kleine webshop hebt (of zelfs een kleine fysieke winkel), ken je naar alle waarschijnlijkheid de uitdrukking 'Het is gemakkelijker om aan een terugkerende klant te verkopen dan om een nieuwe klant te overtuigen'. Dan is je volgende vraag wellicht: 'Hoe kan ik van een eenmalige klant, een terugkerende klant maken?' Dat is een goede vraag. Een van de beste manieren om van een klant een trouwe klant te maken, is het gebruiken van een loyaliteitsprogramma. Vandaag bespreken we welk type programma's beschikbaar zijn en waar je nog meer aan moet denken bij een succesvol loyaliteitsprogramma.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Ivan Kruk
Loyaliteitsprogramma's zijn de laatste jaren erg populair en op dit gebied werden geweldige innovaties ontwikkeld. Laten we eens bekijken welke opties beschikbaar zijn.
Laten we beginnen met het oorspronkelijke loyaliteitsprogramma - het puntensysteem. Je kent dit concept. Het principe is gebaseerd op het feit dat hoe meer je koopt, hoe meer punten je krijgt. Het idee is dat het niet alleen klanten motiveert om weer bij je winkel te kopen, maar het kan hen zelfs stimuleren om per aankoop meer te besteden dan ze aanvankelijk gedaan zouden hebben.
Stel dat je beloning is gebaseerd op het toekennen van 1000 punten voor elke aankoop van 20 euro, maar 2000 punten voor elke aankoop van 30 euro. Met andere woorden, ze ontvangen 100% meer punten, terwijl ze maar 50% meer uitgeven.
Dit zou hen kunnen stimuleren om nog een of twee producten in het winkelmandje te plaatsen, om zo in aanmerking te komen voor het aantal punten dat ze graag zouden willen hebben.
Spelsystemen kennen een steeds toenemende populariteit. Educatieve apps gebruiken het om hun studenten en retailers te belonen en hen te stimuleren om het te gebruiken en om hun klanten aan te moedigen om meer te kopen.
Het concept is eenvoudig. Hoe meer de klant uitgeeft, hoe hoger het niveau is waarin ze worden geplaatst. Hogere niveaus bieden betere beloningen en misschien wel een exclusieve toegang (bijv. de mogelijkheid om als eerste nieuwe producten te kopen, enz.).
Door de klant hun trofeeën, mijlpalen en voortgang te tonen (hoe dichter ze een 'volgend niveau' benaderen), zul je hen stimuleren om meer te kopen op het moment dat ze steeds dichterbij het volgende niveau komen, waar nog meer beloningen op hen wachten.
Door je klanten met verschillende onderscheidingen en niveaus te belonen, stimuleer je hen om meer uit te geven zodat ze op het volgende niveau meer kunnen besparen.
Dit 'beloningssysteem' is iets anders, omdat je de klant niet echt een beloning geeft. Op waarde gebaseerde systemen zijn eigenlijk heel eenvoudig.
Afhankelijk van de hoeveelheid geld waarvoor je klant koopt, ken je hen een bepaald bedrag toe dat aan een liefdadigheidsinstelling of een goed doel van hun keuze zal worden geschonken. Uiteraard is het afhankelijk van je bedrijf en je beoogde klant, maar dit beloningsprogramma kan net zo aantrekkelijk zijn als een van de traditionele beloningsprogramma's.
Als je bijvoorbeeld een product verkoopt dat gemaakt is van 100% gerecyclede materialen, zou je aan een liefdadigheidsinstelling kunnen doneren die helpt bij het herbouwen van de regenwouden. Als je producten voor huisdieren verkoopt, zou je aan plaatselijke dierenasiels kunnen doneren. Je begrijpt het. In principe is dit type programma ontwikkeld voor bedrijven met een doelgroep van maatschappelijk bewuste mensen.
Het samenwerken met andere bedrijven kan een geweldige manier zijn om meer bekendheid voor je kleine bedrijf te genereren. Tegelijkertijd krijgen je klanten ook nog eens een hogere beloning, iets wat ze zeer zeker zullen waarderen.
In feite heeft een onderzoek van American Express aangetoond dat 72% van de Amerikanen de voorkeur hebben voor een beloningsprogramma waarmee ze bij vele winkels kunnen kopen, in plaats van een beloningsprogramma voor slechts één merk. Coalitieprogramma's zijn perfect geschikt om dit soort flexibiliteit te bieden.
Als je eigenaar bent van een fysieke winkel, zou je een gesprek kunnen aangaan met een aantal andere plaatselijke winkeliers. Als je alleen een webwinkel hebt, zijn er ook andere mogelijkheden.
Het is ook een optie om je klanten te belonen als ze nieuwe klanten aanbrengen. Als je bedrijf niet het gehele jaar steunt op herhaalde aankopen (zoals een monteur of een belastingadviseur), kan dit beloningssysteem iets voor je zijn. Als tegenprestatie kun je klanten die nieuwe klanten aanbrengen, een korting voor het volgende jaar aanbieden.
Als je je loyaliteitsprogramma opstelt, zijn er een aantal zaken waar je aan moet denken. Natuurlijk moet je een keuze maken voor het type programma dat je voor je klanten wilt opzetten (en welke het meest zinvol is).
Je zou echter niet moeten vergeten dat deze loyaliteitsprogramma's niet alleen dienen om je klanten tevreden te laten blijven. Als eigenaar van een bedrijf kun je geweldige inzichten krijgen in de koopgewoontes van je klanten.
Als klanten bijvoorbeeld een bepaalde waarde in hun winkelmandje moeten hebben om in aanmerking te komen voor een beloning, kan het interessant zijn om te weten welke producten worden 'toegevoegd' om je klanten te helpen om die drempelwaarde te bereiken. Deze kennis kan je helpen je voorraad te beheren en om te achterhalen welke producten je bij volgende promoties zou kunnen aanbieden.
Hoe wil je deze beloningsprogramma onder de aandacht brengen? Met andere woorden, hoe stimuleer je mensen om hieraan deel te nemen? Misschien kun je hen een korting van 5 euro aanbieden, puur en alleen om hen te stimuleren om een account aan te maken.
Ook al zal dit voor eigenaren van kleine bedrijven als een behoorlijke investering lijken, zou je moeten overwegen wat de resultaten kunnen zijn: de klant zal heel waarschijnlijk kopen EN omdat ze nu een account bij je hebben, zal het afrekenproces in de toekomst veel sneller gaan. Dit is een uiterst goede tactiek om je conversieratio's te verhogen.
Als ze een account bij je aanmaken, wil dat zeggen dat je hen ook e-mail marketingcampagnes kunt toesturen. Dat lijkt misschien 'ouderwets', maar het is waarschijnlijk de beste marketingtactiek vanuit het perspectief van ROI.
Als je een vorm van loyaliteits- of beloningsprogramma hebt, wil je mogelijk overwegen om hen voor bepaalde events extra punten toe te kennen. Ook al zal dit mogelijk het beste functioneren voor een op punten gebaseerd systeem, is het nooit verkeerd om je klanten op hun verjaardag een kleine attentie aan te bieden.
Het is een uitstekende manier om je bedrijf bij hen onder de aandacht te brengen. Maar dat niet alleen, je kunt op deze manier ook een sterkere emotionele binding met klanten creëren.
Als laatste adviseren we je om wat tijd te investeren in het maken van een 'Pagina met een toelichting'. Door de voorwaarden van het programma duidelijk toe te lichten, zorg je ervoor dat er geen verwarring kan ontstaan over hoe het programma werkt. Je kunt hen ook stimuleren en tips geven om hen aan te moedigen iets meer te besteden.
Het is duidelijk dat het creëren van een loyaliteitsprogramma of een beloningsprogramma zowel voor jou als voor je klanten lonend kan zijn. Uiteindelijk zul je een sterkere band met je klanten opbouwen en hen loyaler aan je merk maken. Ponskaarten behoren tot het verleden, maar nu hebben eigenaren van een bedrijf betere inzichten en marketingstrategieën.
Gepubliceerd op: 28 juni 2018
Geüpdatet op: 1 juni 2023
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.
Het Chinese Nieuwjaar (Maanjaar) wordt in verschillende culturen groots gevierd. Welke impact heeft dit op jouw webshop?