Hoe gebruik je kortingsacties tijdens de feestdagen?

Het aanbieden van kortingen is een veelgebruikte marketingstrategie. Ook tijdens de feestdagen zijn mensen op zoek naar acties. Als je kortingen aanbiedt zijn consumenten eerder geneigd om voor jouw webshop te kiezen dan voor de concurrent. Je moet echter wel aan een aantal punten denken voordat je begint met je kortingsacties, zodat zowel jij als winkeleigenaar maar ook de consument ervan profiteert.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/VectorMine

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

1. Wat is het voordeel van een kortingsactie?

Het succes van kortingscodes en andere vergelijkbare kortingsacties kan eenvoudig worden gemeten, omdat je kunt zien hoe vaak een kortingscode is ingevoerd in het bestelproces. Kortingsbonnen kunnen ook flexibel worden gebruikt, je hoeft ze dus niet alleen maar voor één moment in het jaar te gebruiken. Het beste scenario is een win-winsituatie voor beide partijen: je klanten besparen geld en jij verhoogt het aantal conversies in je webshop.

Leestip: Tijdens het piekseizoen van kerst en Sinterklaas is er veel te  regelen. Waar moet je aan denken? Wij geven tips om het jezelf makkelijk te  maken én een checklist zodat je niks kan vergeten. Download e‑book

2. Hoe maak ik een kortingscode?

Bij het maken van een kortingscode kun je kiezen uit drie kortingsacties: een vast bedrag (bijv. € 5), een kortingspercentage (bijv. 10%) of gratis extra items of services (twee voor de prijs van één, gratis verzendkosten, cadeaupapier, spaarpunten, etc.).

Je kunt ook de geldigheidsperiode van de kortingscode beperken om een soort tijdsdruk te creëren. Ook kun je er een minimale bestelwaarde aan linken als een vereiste voor het gebruik van de kortingscode. Het uitsluiten van bepaalde producten is ook iets wat vaak gebeurt.

3. Hoeveel korting moet ik geven?

Als het gaat om de hoogte van de korting, is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen gierigheid en overdrevenheid. Een korting van 1% trekt natuurlijk niemand aan, een korting van 60% is een echte uitverkoop en is wat aan de hoge kant. Kortingen tussen de 5% en 20% zijn het meest gebruikelijk.

4. Aan wie moet ik de korting aanbieden?

Bij het aanbieden van kortingen wordt vaak onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe klanten. Dit kan er anders namelijk voor zorgen dat loyale klanten die al langer bij jou komen zich gediscrimineerd voelen tegenover de nieuwe klanten. Om dit te voorkomen moet je zo’n aanbieding goed organiseren.

Je kunt beide groepen op dezelfde manier aanspreken of verschillende gerichte aanbiedingen doen. Bijvoorbeeld in brieven, posts op social media of nieuwsbrieven die alleen zijn geadresseerd aan de ene of de andere klantengroep.

5. Wat is de beste tijd om een korting aan te bieden?

Probeer zo snel mogelijk nieuwe klanten met kortingen te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld een exit-intent pop-up gebruiken. Dit is een pop-up die mensen zien als ze op het punt staan om je website te verlaten.

Bestaande klanten moet je daarentegen niet te vroeg kortingen aanbieden. Deze klanten zijn namelijk sneller in staat om uit zichzelf nog een aankoop te doen zonder dat ze een kortingscode hebben ontvangen. Je kunt hen bijvoorbeeld een aantal weken na de eerste aankoop een relevante aanbieding doen via de nieuwsbrief of gerelateerd aan hun eerdere aankoop.

6. Waar kan ik het beste de korting aanbieden?

Je kunt kortingscodes plaatsen op je webshop, maar ook daarbuiten. Als je een tegoedbon in je winkel wilt plaatsen, kun je ook hier een exit-intent pop-up gebruiken. Ook een lange termijn advertentie op je homepagina werkt erg goed voor specifieke producten.

Buiten je eigen winkel kun je ook je kortingscodes verspreiden via bijvoorbeeld brievenpost en nieuwsbrieven. Ook kun je Trusted Shops gebruiken om korting te geven: Je kunt tegoedbonnen aanbieden aan het einde van het beoordelingsproces via de bevestigingspagina. Zo moedig je ze aan om opnieuw een aankoop bij je te doen.

7. Kortom

Nieuwe en oude klanten kun je beide bereiken met het aanbieden van vouchers en kortingen. De truc is hoe, waar en wanneer ze moeten worden verzonden. Tijdens de feestdagen krijg je veel bezoekers op je website, als je deze allemaal een geoptimaliseerde korting aanbiedt kopen ze wellicht in de toekomst opnieuw bij jouw winkel.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

Originele publicatie: 8 november 2018
Datum update: 22 november 2023

 

22-11-2023

Johannes Lemm

Johannes Lemm is Content Manager in B2B-marketing bij Trusted Shops. Hij is gepassioneerd over het schrijven van boeiende teksten over de wereld van online retail.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen