In vele landen is Moederdag al geweest, maar in regio Antwerpen is deze op 15 augustus. Dat betekent natuurlijk dat er weer cadeautjes gekocht moeten worden. Moederdag-marketing is iets wat je gewoon niet mag negeren (net zoals Moederdag zelf iets is wat je niet mag negeren!). Wat je ook van de feestdag vindt, als je een bedrijf runt, is Moederdag een mooie gelegenheid om wat omzet te maken.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Yuganov Konstantin
In Europa wordt Moederdag meestal in de eerste helft van het jaar gevierd. Afhankelijk van het land varieert dit echter van februari (in Noorwegen) tot juni (in Luxemburg).
Dit zijn de verschillende dagen waarop Moederdag gevierd wordt in Europa:
Er zijn nog meer Moederdagen over de hele wereld. Kijk voor een volledige lijst op deze Wikipedia-pagina.
Moederdag wordt wereldwijd gevierd en dat is niet voor niets! Voordat we enkele cijfers voor de afzonderlijke markten bekijken, kijken we eerst even naar de volgende grafiek, die de houding van shoppers vergeleken met Moederdag in verschillende wereldwijde markten laat zien.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Statista
Of consumenten nu cadeaus voor Moederdag kopen omdat ze dat willen (Polen!) of omdat ze dat moeten (Denemarken), het is duidelijk dat veel consumenten meedoen. Kan iemand na dit onderzoek nog twijfelen aan hoeveel de Polen van hun moeders houden?
Laten we eens kijken naar wat cijfers van de afzonderlijke markten. Hier zijn een paar cijfers uit heel Europa:
Nederlanders lijken net zoveel van hun moeders te houden als ieder ander. Hier is niets verbluffends te melden. Volgens een onderzoek van Statista:
Duitsers geven veel uit op Moederdag. Niet alleen de omzet van bloemisten verdubbelt in de week van Moederdag, maar ook de detailhandel als geheel maakt veel mee in de aanloop naar Moederdag. Volgens de Duitse Handelsvereniging (HDE):
In Duitsland staat Moederdag, na kerst en Pasen, bekend als de meest belangrijke feestdag op het gebied van consumptie.
Moeders zijn duidelijk erg belangrijk in Duitsland.
Britse shoppers behoren tot de beste ter wereld. Als het op Moederdag aankomt, gaan ze er vol voor. Volgens Statista:
Het is vermeldenswaardig dat dit cijfer een duik heeft genomen in 2023 (£ 1,28 miljard), maar dat zou niemand moeten verbazen gezien de wereldwijde economische situatie. Het is interessant om te zien wat er de komende jaren gebeurt.
De Fransen zijn geen uitzondering. Je kunt verwachten dat de meeste mensen cadeaus kopen voor hun moeder. Met een budget van rond de € 50 kun je veel van de typische cadeaus verwachten: bloemen, sieraden, parfum. Volgens French Moments:
Polen staat bekend om zijn feestdagen waarop elk familielid wordt gevierd. Er is niet alleen Moederdag en Vaderdag, maar ze hebben ook Omadag, Opadag en Kinderdag.
Omdat onze moeders zo belangrijk zijn en alles bij elkaar houden, is het zeker dat de meeste Polen hun moeders wat extra liefde zullen tonen. We hebben eerder in dit artikel al gezien hoe de Poolse markt denkt over Moederdag, maar volgens Statista laten ze ook zien dat ze het serieus nemen. Ze zetten woorden om in daden:
Eén ding is zeker: niemand kan beweren dat Polen niet van hun moeders houden!
In Spanje geven vooral mannelijke shoppers veel uit voor Moederdag. Het is echter ook gebruikelijk om cadeaus te kopen voor de verschillende moeders in je leven, of dat nu een oma, zus, tante of partner is. Volgens start.io:
Als we kijken naar de leeftijd van Moederdagshoppers in Spanje:
Houd rekening met al deze factoren wanneer je Moederdag-marketingcampagnes in Spanje organiseert.
De gemiddelde aankoopwaarden variëren sterk op de Italiaanse markt. Het is echter het vermelden waard dat de meeste mensen nog steeds een cadeau voor hun moeder kopen. Volgens een onderzoek van Statista:
Als retailer wordt er van jou verwacht dat je eerder aan de feestdagen (en dus Moederdag) denkt dan je klanten. Met andere woorden: Je moet op tijd beginnen met Moederdag-marketing om je klanten er daadwerkelijk aan te laten denken.
Hoe doe je dit? Er zijn een paar opties.
Je kunt dit doen op verschillende manieren, geef je homepage bijvoorbeeld een nieuw design met een bloemenmotief. Dit kun je ook doen voor je nieuwsbrief of je advertenties (hier gaan we verder op in). Hoe groots je het wilt maken is natuurlijk aan jou; het gaat erom dat je op tijd bent en duidelijk maakt dat de dag er aan komt.
Naast het creëren van visuele verwijzingen op je homepage, kun je ook iets directers doen, zoals het maken van een Moederdag-cadeaugids en het maken van een speciale landingspagina gewijd aan cadeau-ideeën.
Je marketinginspanningen (d.w.z. sociale media en e-mailmarketingcampagnes) kunnen naar deze landingspagina verwijzen. Met een speciale landingspagina kun je de budgetten voor je Moederdag-marketingcampagne optimaliseren. Door zoekwoorden te targeten in je advertenties die aanwezig zijn op je landingspagina's, zul je waarschijnlijk je kosten-per-klik (costs per click, CPC) prijzen zien dalen omdat advertentieplatforms hun relevantie zullen herkennen.
Een ander nuttig idee is om je producten te segmenteren in 'moeder'-categorieën.
Is moederslief een chocoladeliefhebber of een reislustige moeder? Is ze een muziekverzamelaar of een boekenwurm? Is ze een sportieve moeder? Richt je op deze zoekwoorden en bouw je landingspagina's/cadeaugidsen rond deze categorieën.
Vergeet niet dat moeders ook in niches kunnen passen. Soms helpt het tonen van elk van deze categorieën je klanten om te beslissen wat het perfecte cadeau zou zijn. Probeer de bezoekers van je site te inspireren.
Het is ook belangrijk om te onthouden dat Moederdag een leuke en gezellige feestdag moet zijn, dus de teksten op je website (of landingspagina) moeten dat weerspiegelen.
Je kunt een aantal kanten op met social media: Maak een advertentiecampagne waarin je je beste cadeaus voor moeders uitlicht. Als je budget beperkt is, probeer dan wat organische posts. In het volgende hoofdstuk laten we je voorbeelden zien van andere bedrijven.
Wat organische berichten betreft, kun je bijvoorbeeld beoordelingen van klanten delen. Af en toe een lovende beoordeling delen is nooit een slecht idee, maar voor Moederdag kun je iets anders proberen. Probeer bijvoorbeeld beoordelingen te delen waarin het woord 'moeder' voorkomt.
Met het platform voor beoordelingen van Trusted Shops is het eenvoudig om te filteren op dergelijke beoordelingen. Met de Social Media Creator-tool kun je die beoordelingen in een paar klikken omzetten in berichten voor social media.
Van daaruit kun je creatief worden met je koppen en hashtags om de aandacht te vestigen op je geweldige productlijn of je even geweldige klantenservice.
Hoe subtiel je wilt zijn is helemaal aan jou, maar een eenvoudige social post als deze zou je klanten eraan moeten herinneren dat Moederdag eraan komt.
Als aanvulling op je e-mailcampagne kun je coupons aanbieden of een uitverkoop promoten in je marketingcampagnes.
In de Moederdag-nieuwsbrief kun je ook kortingsacties toevoegen. Denk in dit geval niet aan de lagere winst die je zult maken per product, want je zult tijdens Moederdag waarschijnlijk meer verkopen dan in een ‘normale’ maand waar geen feestdag is. Alle korting die je weggeeft, verdien je dus terug!
Denk ook aan kortingscodes die klanten ontvangen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Geef van te voren duidelijk aan dat ze dit zullen ontvangen, dan maak je de kans namelijk groter dat ze een aankoop zullen doen.
Ook het meegeven van een kleinigheidje bij de bestelling zoals een parfumtester of een persoonlijk kaartje voor de moeder geeft een extra persoonlijk tintje dat vaak erg gewaardeerd wordt door klanten.
Bedenk dat je winkelende klanten misschien wel meer zijn dan alleen zonen en dochters.
Denk bijvoorbeeld aan oma’s, nichten, vrienden en natuurlijk partners. Vergeet niet dat sommige mensen ook een 'bonus-moeder' hebben, omdat hun ouders een nieuwe partner hebben na gescheiden te zijn of na het overlijden van een.
Houd dus in gedachten dat je doelgroep anders is rond Moederdag als je adverteert met Moederdag-acties.
Bedenk je welke keywords, oftewel trefwoorden, deze mensen zullen gebruiken om het beste cadeau voor de moeder in hun leven te vinden.
Ondanks dat je van je moeder houdt, kun je toch wel vergeten dat deze speciale dag eraan komt. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat we een belangrijke dag vergaten.
Maar voorbereid zijn op de last-minute-stormloop van aankopen is slechts de helft van de strijd, dus bereid je marketingbudget goed voor en laat wat geld vrij voor die laatste week. Tijdens die laatste paar dagen kun je misschien overschakelen van subtiel herinneren aan Moederdag naar duidelijke herinneringen.
Hoewel het moeilijk kan zijn om op het laatste moment fysieke geschenken te leveren, kun je overwegen om je last-minute-kopers afdrukbare cadeaubonnen aan te prijzen. Als je wel snelle verzendmogelijkheden biedt, zorg er dan voor dat je dit op je pagina benadrukt.
Als je een lokale winkel hebt, kun je wat lokale digitale advertenties overwegen, zoals Google Maps of Waze.
We hadden het net al over social media, dus geven we nog wat inspiratie.
Onze klant Dille & Kamille kwam op de dag zelf met een heerlijk recept voor zelfgebakken koekjes.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Dilleenkamille
Zie bijvoorbeeld deze van de Hema, waarbij je gelijk ideeën krijgt voor cadeaus via de afbeelding, maar ook via de link naar tips gestuurd wordt:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/@hema
Of onze klant Budgetplant geeft inspiratie voor wie zich op het laatste moment realiseert dat het Moederdag is:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/budgetplantvenlo
Een paar snelle tips om reclame te maken voor de mensen die van alle bijzondere moeders in hun leven houden. Als je vroeg (en laat) in de gedachten van je klanten komt, kan Moederdag een geweldige kans voor je webshop zijn! Vergeet alleen de bloemen voor je eigen moeder niet!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.