Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Moederdag-marketing – 5 tips om meer te verkopen

05.07.2022, 6m

Voor de meeste landen is Moederdag al geweest, maar voor regio Antwerpen komt 'ie er weer aan: Op maandag 15 augustus. Dat betekent natuurlijk dat er weer cadeautjes gekocht moeten worden. Moederdag-marketing is iets wat je gewoon niet mag negeren (net zoals Moederdag zelf iets is wat je niet mag negeren!). Wat je ook van de feestdag vindt, als je een bedrijf runt, is Moederdag een mooie gelegenheid om wat omzet te maken.

Tip: De feestdagen komen eraan - laat zien dat je webshop betrouwbaar is. En  bij de feestdagen hoort natuurlijk ook een cadeautje. Neem nu contact met ons  op en ontvang van onze experts een persoonlijke korting cadeau.

Geloof je me niet? Bekijk dan de feiten:

Volgens Adformatie.nl viert 52,8% van de Nederlanders Moederdag. Dat is nog hoger bij de buren: 63,9% van de Duitsers en 67,2% van de Belgen doen iets voor deze speciale dag. Volgens Fonkonline.nl koopt 58% hun Moederdagcadeau online en is de gemiddelde besteding online bijna € 25. 

Moederdag-marketing

Als retailer wordt er van jou verwacht dat je eerder aan de feestdagen (en dus Moederdag) denkt dan je klanten. Met andere woorden: Je moet op tijd beginnen met Moederdag-marketing om je klanten er daadwerkelijk aan te laten denken.

Hoe doe je dit? Er zijn een paar opties.

Je kunt dit doen op verschillende manieren, geef je homepage bijvoorbeeld een nieuw design met een bloemenmotief. Dit kun je ook doen voor je nieuwsbrief of je advertenties. Hoe groots je het wilt maken is natuurlijk aan jou; het gaat erom dat je op tijd bent en duidelijk maakt dat de dag er aan komt.

 

 

 

Wat ook een goed idee kan zijn, is een categorie voor Moederdag toevoegen aan je menu, of een hele gids met producten die leuk zijn als cadeau. De meesten weten vaak niet precies wat ze hun moeder gaan geven, als je hen een handje helpt met goede ideeën zullen ze dit zeker waarderen!

Het kan nuttig zijn om uit te zoeken hoe je de moeders kunt categoriseren in de context van je producten. Is moeder-de-beste een chocoladeliefhebber, of een reismoeder? Is ze een muziekverzamelaar of een boekenwurm?

Bedenk dat ook moeders in niches kunnen passen. Soms helpt het tonen van elk van deze categorieën je klanten te beslissen wat het perfecte cadeau zou zijn. Streef ernaar de bezoekers van je site te inspireren.

Kortingacties en promoties

Als aanvulling op je e-mailcampagne kun je coupons aanbieden of een uitverkoop promoten in je marketingcampagnes.

In de Moederdag-nieuwsbrief kun je ook kortingsacties toevoegen. Denk in dit geval niet aan de lagere winst die je zult maken per product, want je zult tijdens Moederdag waarschijnlijk meer verkopen dan in een ‘normale’ maand waar geen feestdag is. Alle korting die je weggeeft, verdien je dus terug!

Denk ook aan kortingscodes die klanten ontvangen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Geef van te voren duidelijk aan dat ze dit zullen ontvangen, dan maak je de kans namelijk groter dat ze een aankoop zullen doen.

Ook het meegeven van een kleinigheidje bij de bestelling zoals een parfumtester of een persoonlijk kaartje voor de moeder geeft een extra persoonlijk tintje dat vaak erg gewaardeerd wordt door klanten.

 

 

Moederdag op social media

En natuurlijk mag social media niet ontbreken. Hierbij wat ideeën!

Onze klant Dille & Kamille kwam vorig jaar op de dag zelf met een heerlijk recept voor eigengebakken koekjes.

 

Zie bijvoorbeeld deze van de Hema, waarbij je gelijk ideeën krijgt voor cadeau's via de afbeelding, maar ook via de link naar tips gestuurd wordt:

 

Of onze klant Budgetplant geeft inspiratie voor wie zich op hat laatste moment realisteert dat het Moederdag is:

 

 

Als je aan Moederdag denkt, denk je misschien niet direct aan de Mediamarkt. Echter kwam Mediamarkt Machelen met dit goede idee (vooral voor de komende jaren goed in gedachten houden):

 

 

Denk ook aan consumenten met meerdere moeders in hun leven

Bedenk dat je winkelende klanten misschien wel meer zijn dan alleen zonen en dochters.

Denk bijvoorbeeld aan oma’s, nichten, vrienden en natuurlijk partners. Vergeet niet dat sommige mensen ook een 'bonus-moeder' hebben omdat hun ouders een nieuwe partner hebben na gescheiden te zijn. 

Houd dus in gedachten dat je doelgroep anders is rond Moederdag als je adverteert met Moederdag-acties.

Bedenk je welke keywords, oftewel trefwoorden, deze mensen zullen gebruiken om het beste cadeau voor de moeder in hun leven te vinden.

Wees voorbereid op last-minute shoppers

We houden allemaal van onze moeders, toch? Maar, laten we eerlijk zijn. Sommigen van ons eindigen met op het laatste moment inkopen doen (we hebben het allemaal wel eens meegemaakt).

Maar voorbereid zijn op de last-minute-stormloop van aankopen is maar de helft van de strijd, dus bereid je marketingbudget goed voor en laat wat geld vrij voor die laatste week. Tijdens die laatste paar dagen kun je misschien overschakelen van subtiel herinneren aan Moederdag naar duidelijke herinneringen.

Leestip: Het is handig om je marketing­budget in de gaten te houden. Voor je  het weet geef je veel uit, maar met minimale resultaten. Download daarom de gratis check­list met tips om je hierbij te helpen. Klik  hier­voor op de knop hier­onder.

Hoewel het moeilijk kan zijn om op het laatste moment fysieke geschenken te leveren, kun je overwegen om je last-minute kopers afdrukbare cadeaubonnen aan te prijzen. Als je wel snelle verzendmogelijkheden biedt, zorg er dan voor dat je dit op je pagina benadrukt.

Als je een lokale winkel hebt, kun je wat lokale digitale advertenties overwegen, zoals Google Maps of Waze.

 

 

Kortom

Een paar snelle tips om reclame te maken voor de mensen die van alle bijzondere moeders in hun leven houden. Als je vroeg (en laat) in de gedachten van je klanten komt, kan Moederdag een geweldige kans voor je webshop zijn! Vergeet alleen de bloemen voor je eigen moeder niet!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content  tweewekelijks in je mailbox.

 

 

 

Gepubliceerd op: 2 mei 2019
Geüpdate op: 5 juli 2022