Moederdag-marketing – 5 tips om meer te verkopen

Moederdag komt er weer langzaam aan voor Nederland en België (12 mei). Dat betekent natuurlijk dat er weer cadeautjes gekocht moeten worden. Moederdag-marketing is iets wat je gewoon niet mag negeren (net zoals Moederdag zelf iets is wat je niet mag negeren!). Wat je ook van de feestdag vindt, als je een bedrijf runt, is Moederdag een mooie gelegenheid om wat omzet te maken.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Yuganov Konstantin

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

In dit artikel...

Wanneer is het Moederdag in Europa?

In Europa wordt Moederdag meestal in de eerste helft van het jaar gevierd. Afhankelijk van het land varieert dit echter van februari (in Noorwegen) tot juni (in Luxemburg).

Dit zijn de verschillende dagen waarop Moederdag gevierd wordt in Europa:

  • 2e zondag van februari (11 februari 2024): Noorwegen
  • 3 maart: Georgië
  • 8 maart (tijdens Vrouwendag): Albanië, Armenië, Wit-Rusland, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kosovo, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië, Rusland, Servië
  • 4e zondag in de veertigdagentijd (10 maart 2024): Ierland, Verenigd Koninkrijk
  • 25 maart: Slovenië
  • 1e zondag van mei (5 mei 2024): Hongarije, Litouwen, Roemenië, Portugal, Spanje
  • 2e zondag van mei (12 mei 2024): Oostenrijk, België, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Duitsland, Griekenland, Groenland, IJsland, Italië, Liechtenstein, Nederland, Slowakije, Zwitserland, Turkije, Oekraïne
  • 26 mei: Polen
  • Laatste zondag van mei (26 mei 2024): Zweden
  • Laatste zondag van mei of 1e zondag van juni, zodat het niet samenvalt met Pinksteren
    (26 mei 2024): Frankrijk

Er zijn nog meer Moederdagen over de hele wereld. Kijk voor een volledige lijst op deze Wikipedia-pagina.

Leestip: In Europa zijn er bepaalde feest­dagen die iedereen tegelijk viert,  of op een andere dag of juist helemaal niet in andere landen. Als je in het  buiten­land verkoopt, is het dus goed hier­over te weten. Download onze  kalender!

Statistieken voor Moederdag

Moederdag wordt wereldwijd gevierd en dat is niet voor niets! Voordat we enkele cijfers voor de afzonderlijke markten bekijken, kijken we eerst even naar de volgende grafiek, die de houding van shoppers vergeleken met Moederdag in verschillende wereldwijde markten laat zien.

Grafiek waarin te zien is welke landen aan Moederdag doen omdat het moet, of omdat ze het willen
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Statista

Of consumenten nu cadeaus voor Moederdag kopen omdat ze dat willen (Polen!) of omdat ze dat moeten (Denemarken), het is duidelijk dat veel consumenten meedoen. Kan iemand na dit onderzoek nog twijfelen aan hoeveel de Polen van hun moeders houden?

Laten we eens kijken naar wat cijfers van de afzonderlijke markten. Hier zijn een paar cijfers uit heel Europa:

Moederdag in Nederland

Nederlanders lijken net zoveel van hun moeders te houden als ieder ander. Hier is niets verbluffends te melden. Volgens een onderzoek van Statista:

60,5% van de Nederlanders viert Moederdag.

Moederdag in Duitsland

Duitsers geven veel uit op Moederdag. Niet alleen de omzet van bloemisten verdubbelt in de week van Moederdag, maar ook de detailhandel als geheel maakt veel mee in de aanloop naar Moederdag. Volgens de Duitse Handelsvereniging (HDE):

In Duitsland staat Moederdag, na kerst en Pasen, bekend als de meest belangrijke feestdag op het gebied van consumptie.

Moeders zijn duidelijk erg belangrijk in Duitsland.

Moederdag in het VK

Britse shoppers behoren tot de beste ter wereld. Als het op Moederdag aankomt, gaan ze er vol voor. Volgens Statista:

De Britse detailhandelsbestedingen voor Moederdag bedroegen £ 1,49 miljard in 2022.

Het is vermeldenswaardig dat dit cijfer een duik heeft genomen in 2023 (£ 1,28 miljard), maar dat zou niemand moeten verbazen gezien de wereldwijde economische situatie. Het is interessant om te zien wat er de komende jaren gebeurt.

Leestip: Waarschijnlijk verzamel je al beoordelingen, maar reageer je er ook  op? Reageer niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve. Waarom en  hoe doe je dat? Lees het in onze gids en beantwoord beoordelingen met 1 tot 5  sterren! Download e‑book

Moederdag in Frankrijk

De Fransen zijn geen uitzondering. Je kunt verwachten dat de meeste mensen cadeaus kopen voor hun moeder. Met een budget van rond de € 50 kun je veel van de typische cadeaus verwachten: bloemen, sieraden, parfum. Volgens French Moments:

2/3 van de Franse volwassenen is van plan om iemand een Moederdagcadeau te geven.

Moederdag in Polen

Polen staat bekend om zijn feestdagen waarop elk familielid wordt gevierd. Er is niet alleen Moederdag en Vaderdag, maar ze hebben ook Omadag, Opadag en Kinderdag.

Omdat onze moeders zo belangrijk zijn en alles bij elkaar houden, is het zeker dat de meeste Polen hun moeders wat extra liefde zullen tonen. We hebben eerder in dit artikel al gezien hoe de Poolse markt denkt over Moederdag, maar volgens Statista laten ze ook zien dat ze het serieus nemen. Ze zetten woorden om in daden:

76% van de Polen is van plan om dit jaar een Moederdagcadeau te kopen.

Eén ding is zeker: niemand kan beweren dat Polen niet van hun moeders houden!

Moederdag in Spanje

In Spanje geven vooral mannelijke shoppers veel uit voor Moederdag. Het is echter ook gebruikelijk om cadeaus te kopen voor de verschillende moeders in je leven, of dat nu een oma, zus, tante of partner is. Volgens start.io:

76,4% van de Moederdag-shoppers in Spanje zijn mannen.

Als we kijken naar de leeftijd van Moederdagshoppers in Spanje:

  • 57% is 18-24 jaar oud
  • 32,8% is 25-34 jaar oud

Houd rekening met al deze factoren wanneer je Moederdag-marketingcampagnes in Spanje organiseert.

Moederdag in Italië

De gemiddelde aankoopwaarden variëren sterk op de Italiaanse markt. Het is echter het vermelden waard dat de meeste mensen nog steeds een cadeau voor hun moeder kopen. Volgens een onderzoek van Statista:

66% van de Italianen is van plan een cadeau te kopen voor Moederdag.

Tips voor Moederdag-marketing

Als retailer wordt er van jou verwacht dat je eerder aan de feestdagen (en dus Moederdag) denkt dan je klanten. Met andere woorden: Je moet op tijd beginnen met Moederdag-marketing om je klanten er daadwerkelijk aan te laten denken.

Hoe doe je dit? Er zijn een paar opties.

Wijzigingen op de website

Je kunt dit doen op verschillende manieren, geef je homepage bijvoorbeeld een nieuw design met een bloemenmotief. Dit kun je ook doen voor je nieuwsbrief of je advertenties (hier gaan we verder op in). Hoe groots je het wilt maken is natuurlijk aan jou; het gaat erom dat je op tijd bent en duidelijk maakt dat de dag er aan komt.

Naast het creëren van visuele verwijzingen op je homepage, kun je ook iets directers doen, zoals het maken van een Moederdag-cadeaugids en het maken van een speciale landingspagina gewijd aan cadeau-ideeën.

Je marketinginspanningen (d.w.z. sociale media en e-mailmarketingcampagnes) kunnen naar deze landingspagina verwijzen. Met een speciale landingspagina kun je de budgetten voor je Moederdag-marketingcampagne optimaliseren. Door zoekwoorden te targeten in je advertenties die aanwezig zijn op je landingspagina's, zul je waarschijnlijk je kosten-per-klik (costs per click, CPC) prijzen zien dalen omdat advertentieplatforms hun relevantie zullen herkennen.

Een ander nuttig idee is om je producten te segmenteren in 'moeder'-categorieën.

Is moederslief een chocoladeliefhebber of een reislustige moeder? Is ze een muziekverzamelaar of een boekenwurm? Is ze een sportieve moeder? Richt je op deze zoekwoorden en bouw je landingspagina's/cadeaugidsen rond deze categorieën.

Vergeet niet dat moeders ook in niches kunnen passen. Soms helpt het tonen van elk van deze categorieën je klanten om te beslissen wat het perfecte cadeau zou zijn. Probeer de bezoekers van je site te inspireren.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat Moederdag een leuke en gezellige feestdag moet zijn, dus de teksten op je website (of landingspagina) moeten dat weerspiegelen.

Pro tip: Verkeer naar je site krijgen is altijd een belangrijke stap op weg naar meer verkoop. Maar als het winkelend publiek er eenmaal is, moet je site vertrouwen wekken. Dit geldt vooral voor shoppers die je merk nog niet kennen.

Social media-posts

Je kunt een aantal kanten op met social media: Maak een advertentiecampagne waarin je je beste cadeaus voor moeders uitlicht. Als je budget beperkt is, probeer dan wat organische posts. In het volgende hoofdstuk laten we je voorbeelden zien van andere bedrijven.

Wat organische berichten betreft, kun je bijvoorbeeld beoordelingen van klanten delen. Af en toe een lovende beoordeling delen is nooit een slecht idee, maar voor Moederdag kun je iets anders proberen. Probeer bijvoorbeeld beoordelingen te delen waarin het woord 'moeder' voorkomt.

Met het platform voor beoordelingen van Trusted Shops is het eenvoudig om te filteren op dergelijke beoordelingen. Met de Social Media Creator-tool kun je die beoordelingen in een paar klikken omzetten in berichten voor social media.

Van daaruit kun je creatief worden met je koppen en hashtags om de aandacht te vestigen op je geweldige productlijn of je even geweldige klantenservice.

Hoe subtiel je wilt zijn is helemaal aan jou, maar een eenvoudige social post als deze zou je klanten eraan moeten herinneren dat Moederdag eraan komt.

Kortingacties en promoties

Als aanvulling op je e-mailcampagne kun je coupons aanbieden of een uitverkoop promoten in je marketingcampagnes.

In de Moederdag-nieuwsbrief kun je ook kortingsacties toevoegen. Denk in dit geval niet aan de lagere winst die je zult maken per product, want je zult tijdens Moederdag waarschijnlijk meer verkopen dan in een ‘normale’ maand waar geen feestdag is. Alle korting die je weggeeft, verdien je dus terug!

Denk ook aan kortingscodes die klanten ontvangen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Geef van te voren duidelijk aan dat ze dit zullen ontvangen, dan maak je de kans namelijk groter dat ze een aankoop zullen doen.

Ook het meegeven van een kleinigheidje bij de bestelling zoals een parfumtester of een persoonlijk kaartje voor de moeder geeft een extra persoonlijk tintje dat vaak erg gewaardeerd wordt door klanten.

Denk ook aan consumenten met meerdere moeders in hun leven

Bedenk dat je winkelende klanten misschien wel meer zijn dan alleen zonen en dochters.

Denk bijvoorbeeld aan oma’s, nichten, vrienden en natuurlijk partners. Vergeet niet dat sommige mensen ook een 'bonus-moeder' hebben, omdat hun ouders een nieuwe partner hebben na gescheiden te zijn of na het overlijden van een. 

Houd dus in gedachten dat je doelgroep anders is rond Moederdag als je adverteert met Moederdag-acties.

Bedenk je welke keywords, oftewel trefwoorden, deze mensen zullen gebruiken om het beste cadeau voor de moeder in hun leven te vinden.

Wees voorbereid op last-minute-shoppers

Ondanks dat je van je moeder houdt, kun je toch wel vergeten dat deze speciale dag eraan komt. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat we een belangrijke dag vergaten.

Maar voorbereid zijn op de last-minute-stormloop van aankopen is slechts de helft van de strijd, dus bereid je marketingbudget goed voor en laat wat geld vrij voor die laatste week. Tijdens die laatste paar dagen kun je misschien overschakelen van subtiel herinneren aan Moederdag naar duidelijke herinneringen.

Hoewel het moeilijk kan zijn om op het laatste moment fysieke geschenken te leveren, kun je overwegen om je last-minute-kopers afdrukbare cadeaubonnen aan te prijzen. Als je wel snelle verzendmogelijkheden biedt, zorg er dan voor dat je dit op je pagina benadrukt.

Als je een lokale winkel hebt, kun je wat lokale digitale advertenties overwegen, zoals Google Maps of Waze.

Inspiratie voor Moederdag op social media

We hadden het net al over social media, dus geven we nog wat inspiratie.

Onze klant Dille & Kamille kwam op de dag zelf met een heerlijk recept voor zelfgebakken koekjes.

Instagram-post van Dille en Kamille voor Moederdag
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Dilleenkamille

 

Zie bijvoorbeeld deze van de Hema, waarbij je gelijk ideeën krijgt voor cadeaus via de afbeelding, maar ook via de link naar tips gestuurd wordt:

Facebook-post van Hema voor Moederdag
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/@hema

 

Of onze klant Budgetplant geeft inspiratie voor wie zich op het laatste moment realiseert dat het Moederdag is:

Facebook-post van Budgetplant voor Moederdag
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/budgetplantvenlo

Kortom

Een paar snelle tips om reclame te maken voor de mensen die van alle bijzondere moeders in hun leven houden. Als je vroeg (en laat) in de gedachten van je klanten komt, kan Moederdag een geweldige kans voor je webshop zijn! Vergeet alleen de bloemen voor je eigen moeder niet!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Originele publicatie: 2 mei 2019
Datum update: 26 februari 2024

26-02-2024

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen