Moederdag Marketing – 4 tips om meer verkopen te genereren!

Het is weer bijna Moederdag en dat betekent natuurlijk dat er weer inkopen worden gedaan. Als je dus een webshop hebt, is het slim om op deze dag in te springen met acties en promoties. We geven je hier verschillende tips over hoe je dit het beste doet.

Moederdag

Volgens Statista viert 60% van de Nederlanders Moederdag. 53% daarvan geeft aan ook een cadeau te kopen voor zijn of haar moeder (zie grafiek). Dit laat zien dat Moederdag nog steeds erg populair is voor het geven van cadeaus en dus een perfecte inhaak optie is voor webshops!

Statista statistieken

Maar waar geven de meeste mensen dan geld aan uit voor Moederdag? Statista heeft ook daar een interessante grafiek voor:

Statista statistieken 2

Dat betekent dus dat het grootste percentage die een cadeau koopt voor zijn of haar moeder dat doet om haar te verwennen met een fysiek cadeau, ook uiteten gaan staat hoog op het lijstje.

Maar wat kun jij doen om jouw webshop in aanmerking te laten komen voor Moederdag? We geven je hier een aantal tips.

 

Moederdag Marketing

Er wordt verwacht dat jij als retailer je aan Moederdag herinnert voordat je klanten dit doen. Met andere woorden: Je moet op tijd beginnen met Moederdag Marketing om je klanten er daadwerkelijk aan te laten denken.

Je kunt dit doen op verschillende manieren, geef je homepage bijvoorbeeld een nieuw design met een bloemenmotief. Dit kun je ook doen voor je nieuwsbrief of je advertenties. Hoe groots je het wilt maken is natuurlijk aan jou, het gaat erom dat je op tijd bent en duidelijk maakt dat de dag er aan komt.

Wat ook een goed kan zijn is een categorie toevoegen aan je menu speciaal voor Moederdag. De meesten weten vaak niet precies wat ze hun moeder gaan geven, als je hen een handje helpt met goede ideeën zullen ze dit zeker waarderen!

 

Korting acties en promoties

In de Moederdag nieuwsbrief kun je ook korting acties toevoegen. Denk in dit geval niet aan de lagere winst die je zult maken per product, want je zult tijdens Moederdag waarschijnlijk meer verkopen dan in een ‘normale’ maand waar geen feestdag is.

Denk ook aan kortingscodes die klanten ontvangen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Geef van te voren duidelijk aan dat ze dit zullen ontvangen, dan maak je de kans namelijk groter dat ze een aankoop zullen doen.

Ook het meegeven van een kleinigheidje bij de bestelling zoals een parfum tester of een persoonlijk kaartje voor de moeder geeft een extra persoonlijk tintje dat vaak erg gewaardeerd wordt door klanten.

 

Denk ook aan consumenten met ‘meerdere moeders’ in hun leven

Wat bedoelen we hier mee? Nou, het blijkt dat veel van de Moederdag aankopen niet gedaan worden door alleen maar zoons of dochters. Denk bijvoorbeeld aan opa’s, oma’s, neven, nichten, vrienden en natuurlijk partners.

Houdt dus in gedachten dat je doelgroep anders is rond Moederdag als je adverteert met moederdagacties.

Bedenk waar deze mensen op zouden zoeken voor het beste cadeau voor de moeder in hun leven en probeer hen op die keywords te bereiken.

 

Wees voorbereid op last-minute shoppers

Zoals altijd zijn er mensen die op zich op het laatste moment bedenken dat het Moederdag is. Dan willen ze natuurlijk snel het cadeau bezorgd hebben.

Bereid je marketing campagnes (en je marketing budget) dus voor op een laatste sprint. Als je weet dat het leveren van producten iets langer gaat duren door de drukte, geef dit dan ook duidelijk op je website aan. Er is niets vervelender dan een website die onjuiste informatie verstrekt.

 

Tot slot

Met deze Moederdag marketing tips zul je veel moeders blij maken!

Om je verkopen optimaal te stimuleren moet je een goede tekst hebben voor je productpagina, anders hebben je marketing inspanningen maar weinig zin. Download onze gratis whitepaper hieronder:

Gratis whitepaper download productbeschrijving

0 Comments