Moederdag-marketing – 5 tips om meer verkopen te genereren!

07.07.2020, 4m

In Nederland en België is het al Moederdag geweest, maar voor de Antwerpse moeders is 15 augustus ook een Moederdag! Goed om te weten als je aan deze regio verkoopt. Dat betekent natuurlijk dat er weer cadeautjes gekocht moeten worden. Als je dus een webshop hebt, is het slim om op deze dag in te springen met acties en promoties. We geven je hier verschillende tips over hoe je dit het beste doet.

Moederdag

Volgens Statista viert 60% van de Nederlanders Moederdag. 53% daarvan geeft aan ook een cadeau te kopen voor zijn of haar moeder (zie grafiek). Dit laat zien dat Moederdag nog steeds erg populair is voor het geven van cadeaus en dus een perfecte inhaak optie is voor webshops!

Statista statistieken

Maar waar geven de meeste mensen dan geld aan uit voor Moederdag? Ook daar heeft Statista een interessant grafiek voor:

Statista statistieken 2

Dat betekent dus dat het grootste percentage die een cadeau koopt voor zijn of haar moeder dat doet om haar te verwennen met een fysiek cadeau. Uiteten gaan staat hoog op het lijstje, al kan dat dit jaar anders uitpakken. 

Wat kan jij doen om klanten naar jouw webshop te trekken voor Moederdag? We geven je hier een aantal tips.

Moederdag-marketing

Als retailer wordt er van jou verwacht dat je eerder aan Moederdag denkt dan de rest van het land. Met andere woorden: Je moet op tijd beginnen met Moederdag-marketing om je klanten er daadwerkelijk aan te laten denken.

Je kunt dit doen op verschillende manieren, geef je homepage bijvoorbeeld een nieuw design met een bloemenmotief. Dit kun je ook doen voor je nieuwsbrief of je advertenties. Hoe groots je het wilt maken is natuurlijk aan jou, het gaat erom dat je op tijd bent en duidelijk maakt dat de dag er aan komt.

Wat ook een goed idee kan zijn, is een categorie voor Moederdag toevoegen aan je menu. De meesten weten vaak niet precies wat ze hun moeder gaan geven, als je hen een handje helpt met goede ideeën zullen ze dit zeker waarderen!

Wil je meer weten over nieuwsbriefmarketing? Klik hier voor ons artikel met 9 tips voor een succesvolle nieuwsbriefcampagne! 

Korting acties en promoties

In de Moederdag-nieuwsbrief kun je ook kortingsacties toevoegen. Denk in dit geval niet aan de lagere winst die je zult maken per product, want je zult tijdens Moederdag waarschijnlijk meer verkopen dan in een ‘normale’ maand waar geen feestdag is.

Denk ook aan kortingscodes die klanten ontvangen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Geef van te voren duidelijk aan dat ze dit zullen ontvangen, dan maak je de kans namelijk groter dat ze een aankoop zullen doen.

Ook het meegeven van een kleinigheidje bij de bestelling zoals een parfumtester of een persoonlijk kaartje voor de moeder geeft een extra persoonlijk tintje dat vaak erg gewaardeerd wordt door klanten.

Moederdag op social media

En natuurlijk mag social media niet ontbreken. 

Zie bijvoorbeeld deze van de Hema, waarbij je gelijk ideeën krijgt voor cadeau's via de afbeelding, maar ook via de link naar tips gestuurd wordt:

Of Intratuin Enschede die vorig jaar met deze bezorgservice kwam:

Als je aan Moederdag denkt, denk je misschien niet direct aan de Mediamarkt. Echter kwam Mediamarkt Machelen met dit goede idee:

Denk ook aan consumenten met ‘meerdere moeders’ in hun leven

Wat bedoelen we hier mee? Nou, het blijkt dat veel van de Moederdag aankopen niet gedaan worden door alleen maar zoons of dochters. Denk bijvoorbeeld aan opa’s, oma’s, neven, nichten, vrienden en natuurlijk partners. Vergeet niet dat sommige mensen ook een "bonus-moeder" hebben omdat hun ouders een nieuwe partner hebben na gescheiden te zijn. 

Houd dus in gedachten dat je doelgroep anders is rond Moederdag als je adverteert met Moederdag-acties.

Bedenk je welke keywords, oftewel trefwoorden, deze mensen zullen gebruiken om het beste cadeau voor de moeder in hun leven te vinden.

Wees voorbereid op last-minute shoppers

Zoals altijd zijn er mensen die op zich op het laatste moment bedenken dat het Moederdag is. Dan willen ze natuurlijk snel het cadeau bezorgd hebben.

Bereid je marketingcampagnes (en je marketingbudget) dus voor op een laatste sprint. Als je weet dat het leveren van producten iets langer gaat duren door de drukte, geef dit dan ook duidelijk op je website aan. Er is niets vervelender dan een website die onjuiste informatie verstrekt.

Daarnaast kun je ook digitale cadeaubonnen aanbieden. Als je dan ook een leuke lay-out hebt om de code op uit te printen, is dat een leuk last-minute cadeau!

Tot slot

Met deze tips voor Moederdag-marketing zul je veel moeders blij maken!

Om je verkopen optimaal te stimuleren moet je een goede tekst hebben voor je productpagina, anders hebben je marketinginspanningen maar weinig zin. Download onze gratis whitepaper hieronder:

Gratis whitepaper download productbeschrijving