Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Moederdag-marketing – 5 tips om meer verkopen te genereren!

13.04.2021, 7m

Moederdag komt er weer aan voor Nederland en België: zondag 9 mei, om precies te zijn. Dat betekent natuurlijk dat er weer cadeautjes gekocht moeten worden. Als je dus een webshop hebt, is het slim om op deze dag in te springen met acties en promoties. We geven je hier verschillende tips over hoe je dit het beste doet, zowel qua producten als marketing.

Moederdag

Volgens Statista viert 60% van de Nederlanders Moederdag. 53% daarvan geeft aan ook een cadeau te kopen voor diens moeder (zie grafiek). Dit laat zien dat Moederdag nog steeds erg populair is voor het geven van cadeaus en dus een perfecte inhaker is voor webshops!

Statista statistieken

 

Maar waar geven de meeste mensen dan geld aan uit voor Moederdag? Ook daar heeft Statista een interessant grafiek voor:

Statista statistieken 2

Dat betekent dus dat het grootste percentage die een cadeau koopt voor zijn of haar moeder dat doet om haar te verwennen met een fysiek cadeau. Uiteten gaan staat hoog op het lijstje, al kan dat dit jaar anders uitpakken. 

Wat kan jij doen om klanten naar jouw webshop te trekken voor Moederdag? We geven je hier een aantal tips.

blogTitle-webinar-groei_merk_Duitsland-2v0001-w400h300Goed om te weten voor iedereen die internationaal verkoopt: in de meeste landen is het op 9 mei Moederdag. Denk hierbij aan Nederland, België, maar ook Duitsland. Donderdag om 15:00 uur houden we een webinar over het groeien van je merk in Duitsland. Meld je gratis aan!

Meld je aan

Moederdag tijdens corona

Vorig jaar was de eerste Moederdag tijdens corona. Hierdoor zagen we in Nederland een grote stijging bij bloemenwinkels. In België zaten de fysieke bloemenwinkels echter dicht en werden de bloemen minder verkocht. Dit jaar kunnen we mogelijk veel verkopen verwachten in deze branche, gezien er nu (op afspraak) weer geshopt kan worden in de fysieke winkel.

Maar ook online deed het goed. Rond Moederdag zagen wij zeker een stijging in aankopen bij de webshops die onze Trustbadge® dragen. Online cadeau's bestellen is heel populair nu we niet samen kunnen zijn! Denk dus aan een brievenbuspakket met (gedroogde) bloemen bijvoorbeeld. Ook doet chocolade het altijd goed bij elke feestdag. Wat stuur jij je moeder deze Moederdag?

 

 

Moederdag-marketing

Als retailer wordt er van jou verwacht dat je eerder aan de feestdagen (en dus Moederdag) denkt dan de rest van het land. Met andere woorden: Je moet op tijd beginnen met Moederdag-marketing om je klanten er daadwerkelijk aan te laten denken.

Hoe doe je dit? Er zijn een paar opties.

Je kunt dit doen op verschillende manieren, geef je homepage bijvoorbeeld een nieuw design met een bloemenmotief. Dit kun je ook doen voor je nieuwsbrief of je advertenties. Hoe groots je het wilt maken is natuurlijk aan jou; het gaat erom dat je op tijd bent en duidelijk maakt dat de dag er aan komt.

Wat ook een goed idee kan zijn, is een categorie voor Moederdag toevoegen aan je menu, of een hele gids met producten die leuk zijn als cadeau. De meesten weten vaak niet precies wat ze hun moeder gaan geven, als je hen een handje helpt met goede ideeën zullen ze dit zeker waarderen!

Het kan nuttig zijn om uit te zoeken hoe je de moeders kunt categoriseren in de context van je producten. Is moeder-de-beste een chocoladeliefhebber, of een reismoeder? Is ze een muziekverzamelaar of een boekenwurm?

 

 

Korting acties en promoties

Als aanvulling op je e-mailcampagne kun je coupons aanbieden of een uitverkoop promoten in je marketingcampagnes.

In de Moederdag-nieuwsbrief kun je ook kortingsacties toevoegen. Denk in dit geval niet aan de lagere winst die je zult maken per product, want je zult tijdens Moederdag waarschijnlijk meer verkopen dan in een ‘normale’ maand waar geen feestdag is. Alle korting die je weggeeft, verdien je dus terug!

Denk ook aan kortingscodes die klanten ontvangen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Geef van te voren duidelijk aan dat ze dit zullen ontvangen, dan maak je de kans namelijk groter dat ze een aankoop zullen doen.

Ook het meegeven van een kleinigheidje bij de bestelling zoals een parfumtester of een persoonlijk kaartje voor de moeder geeft een extra persoonlijk tintje dat vaak erg gewaardeerd wordt door klanten.

email-teaser-google_shopping-w400h300Wil je via Google goed gevonden worden? Via Google Shopping vergroot je jouw zichtbaarheid. Wij hebben een e‑book geschreven met tips hoe jij je Google Merchant account het beste instelt. Klik op de knop hieronder om deze gratis te bekijken.

Bekijk gratis e-book ️

 

 

Moederdag op social media

En natuurlijk mag social media niet ontbreken. Hierbij wat ideeën!

Onze klant Dille & Kamille kwam vorig jaar op de dag zelf met een heerlijk recept voor eigengebakken koekjes.

 

Zie bijvoorbeeld deze van de Hema, waarbij je gelijk ideeën krijgt voor cadeau's via de afbeelding, maar ook via de link naar tips gestuurd wordt:

 

Of onze klant Budgetplant geeft inspiratie voor wie zich op hat laatste moment realisteert dat het Moederdag is:

 

 

Als je aan Moederdag denkt, denk je misschien niet direct aan de Mediamarkt. Echter kwam Mediamarkt Machelen met dit goede idee (vooral voor de komende jaren goed in gedachten houden):

 

 

Denk ook aan consumenten met ‘meerdere moeders’ in hun leven

Wat bedoelen we hier mee? Nou, het blijkt dat veel van de Moederdag aankopen niet gedaan worden door alleen maar zoons of dochters. Denk bijvoorbeeld aan opa’s, oma’s, neven, nichten, vrienden en natuurlijk partners. Vergeet niet dat sommige mensen ook een "bonus-moeder" hebben omdat hun ouders een nieuwe partner hebben na gescheiden te zijn. 

Houd dus in gedachten dat je doelgroep anders is rond Moederdag als je adverteert met Moederdag-acties.

Bedenk je welke keywords, oftewel trefwoorden, deze mensen zullen gebruiken om het beste cadeau voor de moeder in hun leven te vinden.

Wees voorbereid op last-minute shoppers

Zoals altijd zijn er mensen die op zich op het laatste moment bedenken dat het Moederdag is. Dan willen ze natuurlijk snel het cadeau bezorgd hebben.

Bereid je marketingcampagnes (en je marketingbudget) dus voor op een laatste sprint. Als je weet dat het leveren van producten iets langer gaat duren door de drukte, geef dit dan ook duidelijk op je website aan. Er is niets vervelender dan een website die onjuiste informatie verstrekt.

Daarnaast kun je ook digitale cadeaubonnen aanbieden. Als je dan ook een leuke lay-out hebt om de code op uit te printen, is dat een leuk last-minute cadeau!

 

 

Tot slot

Met deze tips voor Moederdag-marketing zul je veel moeders blij maken!

Bekijk gratis e‑book Om je verkopen optimaal te stimuleren moet je een goede tekst hebben voor je productpagina, anders hebben je marketinginspanningen maar weinig zin. Download ons gratis e‑book via de knop.

 

 

nl-teaser-L-legal-newsletterBlijf op de hoogte! 📬

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

 

 

 

Publicatiedatum: 2 mei 2019
Laatste update: 13 april 2021