Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

De doelgroepen van social media omschreven

30.06.2022, 12m

Er zijn veel verschillende social media, met allemaal een eigen doelgroep. Sommige doelgroepen overlappen, waardoor het lastig is om te weten waar jouw publiek zich bevindt. Daarom hebben wij hierbij een overzicht gemaakt met de doelgroepen per social media.

In dit artikel kijken we naar de doelgroep van de volgende sociale media:

 

Webinar tip: Het piekseizoen komt er weer aan; dit betekent drukte maar ook  veel kansen om goed te verkopen. Niels Bergmans van Sendcloud vertelt in deze  webinar hoe je je hierop voorbereidt. Denk o.a. aan het automatiseren van  verzending. De webinar is op 19 okt. om 15:00 uur en na afloop sturen we de opname.

Maar eerst...

Voor we ingaan op alle individuele social media is het belangrijk om te weten dat jongeren meer minuten per dag besteden aan social media, maar dat het ook onder de oudere groepen (en ook gepensioneerden!) steeds populairder wordt. 

We kijken hierbij niet naar het sociale medium WhatsApp omdat je dit medium als bedrijf vooral gebruikt voor klantenservice, minder voor marketing. Dit is overigens wel het meest gebruikte sociale medium! Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2022 door Newcom Research & Consultancy is WhatsApp het populairste medium in Nederland: 12,5 gebruikers, waarvan 9,7 miljoen dagelijkse gebruikers. Wil je toch weten hoe je Whatsapp het beste gebruikt voor jouw bedrijf? Lees dan ons artikel over 4 manieren om je bedrijf te laten groeien met berichten-apps

Het is goed om vooraf te weten dat bepaalde media bijvoorbeeld het meest populair zijn onder jongeren, maar dat wilt niet gelijk zeggen dat dit het belangrijkste medium is voor deze doelgroep.

Leuk feitje: volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2022 door Newcom Research & Consultancy zijn we allemaal meer social media gaan gebruiken van 2020 tot 2022, maar vooral de leeftijdsgroep 20-39 jaar.

 

 

TikTok

Doelgroep TikTok

TikTok is niet alleen één van de nieuwere sociale media, maar ook één met de jongste doelgroep. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2022 zitten er in 2022 zo’n 3 miljoen Nederlandse gebruikers op TikTok (in 2021 was dat nog 1,7 miljoen). Daarvan zijn er 1,4 miljoen in de categorie de 6 t/m 19 jaar. Dat is dus bijna de helft van de Nederlandse gebruikers. Deze categorie is de generatie Z. 

Wil je meer weten over generatie Z? Lees ook ons artikel ‘Generation Z - Zo bereik je deze nieuwe doelgroep’. Hierin leer je meer over de marketing voor deze leeftijdsgroep.

Overigens is de grootste groep (als je per 5 jaar kijkt) de categorie 20 t/m 24 jaar, met 695.000 gebruikers. Ook bij de leeftijdscategorie 25 t/m 29 jaar is de app hard in populariteit gestegen de afgelopen 2 jaar.

Verder geeft datzelfde onderzoek uit 2020 aan dat vooral meiden de app gebruiken. Rond tweederde van de gebruikers (onder de 18) is een meid. Dit kan eventueel verklaard worden door de danschallenges die de app aanbiedt. Toch zitten tussen de 10% en 24% van de jongens onder de 18 op de app. 

Mocht je meer willen weten over TikTok-marketing, dan raden we je het artikel ‘TikTok-marketing: zo bereik je jongeren’ aan. 

Volgens Omnicore is de gemiddelde engagement op TikTok 17,99%. Dit betekent dus dat dit percentage niet alleen scrollt maar ook echt reageert op de content. Twee jaar geleden was dit nog bijna 30%, dus des te populairder de app wordt, des te minder de engagement is.

 

 

Wat is de doelgroep van TikTok?

De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment. Onderschat de app overigens niet voor de doelgroep 20 t/m 29 jaar, want ook in die leeftijd zijn vele gebruikers te vinden.

Facebook

Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er in 2022 zo’n 10,3 miljoen Nederlanders op Facebook. Dit is 87.000 mensen minder dan het jaar ervoor. Daarvan zit iets minder dan de helft dagelijks op de site. Dit is het populairste sociale medium (na WhatsApp). Volgens Statista is 79,7% van de Belgische gebruikers maandelijks actief op Facebook (in maart 2022).

Opvallend is dat het percentage gebruikers in de meeste leeftijdscategoriën stabiel blijft of iets groeit, terwijl in de leeftijdscategorie 15-19 jaar een sterke daling is. In 2022 zit nog maar 20% van de 15 tot 19-jarigen dagelijks op dit medium. Voor de jongeren onder de 20 is Facebook het minst belangrijke medium en de jongvolwassenen van 20 t/m 29 jaar zijn ook steeds minder hier te vinden. Hoe ouder de doelgroep, hoe belangrijker het medium is voor die groep. 

Opvallend is ook dat Facebook voor gepensioneerden hét sociale medium is.

Facebook heeft niet exact een niche of doelgroep waarop het inspeelt, waardoor het voor alle leeftijden interessant zou kunnen zijn. 

Volgens Statista is het engagement percentage voor Q4 2021 gemiddeld 0,13% voor Facebook-berichten.

Wat is de doelgroep van Facebook?

De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.

Leestip: Wil je een mooie advertentie maken voor Facebook, maar weet je niet  precies hoe? Wij helpen je graag via onze handleiding. Download hem via de onderstaande knop

Instagram

Instagram heeft sinds 2019 een grote groei gemaakt van de social media op de Nederlandse markt. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 zitten er dit jaar 6,6 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op dit medium. Het bijzondere aan dit medium is dat het volledig op afbeeldingen/foto’s gebaseerd is. 

Opvallend is dat het medium in de categorie 15-19 jaar voor het eerst afneemt in populariteit. Voor 20 t/m 29 jaar is het sinds dit jaar voor het eerst het meest populaire sociale medium (na WhatsApp).

Hierdoor kunnen we dus concluderen dat Instagram vooral een medium is waar je jongvolwassenen kan vinden.

Omnicore komt met het interessante feitje dat 70% van de shopfanaten rondkijken op Instagram om te winkelen. Instagram is ook erg populair voor influencers. Deze bespreken vaak producten, waardoor het logisch is dat het winkelende publiek daar rondkijkt.

Wij hebben ook een artikel geschreven over influencer-marketing, over wat het is en hoe je in contact komt.

Volgens Omnicore hebben zakelijke accounts met minder dan 10.000 volgers een engagement-rate van 1,11% Het is dus slim om vooral op Instagram dingen te plaatsen waarop mensen willen reageren. Een vraag, een uitdaging, noem maar op. 

Wat is de doelgroep van Instagram?

De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.

Interessant is dat Instagram ook veel door shoppers gebruikt wordt, wat overeenkomt met het feit dat er veel influencers zijn die producten bespreken op dit medium.

Leestip: Het kan zijn dat je nog niet heel goed bent in Instagram, of niet  goed weet wat je ermee kunt doen.Lees daarvoor ons Ultieme Hand­boek voor  Instagram, zodat je weet waar je moet beginnen. Klik op de knop hier­onder.

Twitter

Twitter is nog steeds aan het groeien onder de Nederlanders. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 door Newcom Research & Consultancy zitten er momenteel 3,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op Twitter. De meeste van deze groep is tussen de 20 en 40 jaar, dus voornamelijk millennials. 

Twitter wordt niet alleen door bedrijven gebruikt voor marketing, maar ook voor klantenservice.

Volgens Omnicore’s feiten over Twitter hebben gebruikers van dit medium een grotere emotionele band met het medium dan andere sociale media en blijft de content hun ook beter bij.

Op Twitter is een platform waar veel gesproken wordt over het nieuws van nu. Het platform is dus goed om in te haken op de actualiteit.

 

Toch is het opvallend dat volgens Scrunch een engagement tussen de 0,02% en 0,09% goed is. Dit komt mogelijk doordat veel mensen ook 'draadjes' plaatsen, waarin ze 1 onderwerp in meerdere tweets bespreken. Dan reageren mensen dus met één bericht op één tweet en niet op alle tweets. Ook is het zo dat veel mensen gewoon hun gedachten erop zetten waar verder niemand op reageert.

 

 

Wat is de doelgroep van Twitter?

De doelgroep van Twitter is voornamelijk volwassenen tussen de 20 en 40 jaar. Deze mensen zijn daarnaast actief bezig met het nieuws/de actualiteit. 

LinkedIn

LinkedIn groeit niet heel hard meer in Nederland, maar volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 zitten er toch 5 miljoen Nederlanders op van 15 jaar en ouder. Het medium richt zich vooral op het bedrijfsleven, dus zul je er vooral een oudere doelgroep tegenkomen, maar weinig gepensioneerden. 

De grootste leeftijdsgroepen op dit medium zijn dan ook 20 t/m 39 jaar (47% heeft een account) en 40 t/m 64 jaar (37% heeft een account). 

Omdat LinkedIn net wat anders is dan de andere sociale media, hebben we ook een artikel geschreven over LinkedIn-marketing. Hierin staat precies uitgelegd hoe je ervoor kan zorgen dat jouw LinkedIn-berichten goed scoren. Dit is vooral belangrijk gezien de engagement van LinkedIn maar op 2% ligt, volgens Aamplify. Volgens Omnicore komt ongeveer 30% van de engagement van eigen personeel af. Voor HR-doeleinden is dit dus een krachtig medium.

In tegenstelling tot de meeste social media zijn de meeste gebruikers van LinkedIn mannelijk. Ook geeft Hootsuite aan dat ze vaak een opleiding gevolgd hebben. Dat is vrij logisch als je bedenkt dat de meeste banen waarbij je LinkedIn zou gebruiken, gevuld zijn door voornamelijk mannen met een opleiding.

 

 

Wat is de doelgroep van LinkedIn?

De doelgroep van LinkedIn zijn de werkende demografie. Dit is dus de leeftijdscategorie tussen de 20 en 65 jaar. De meeste LinkedIn-gebruikers zijn mannen en hebben een opleiding gevolgd.

Pinterest

Pinterest heeft zo’n 4,2 miljoen Nederlandse gebruikers (van 15+), aldus het Nationaal Social Media Onderzoek 2022. Dit medium heeft vooral gebruikers tussen de 20 tot 40 jaar: 32% hiervan heeft een account. Ook in de leeftijd 40-65 heeft 1 op de 4 een account en 15-20 heeft 1 op de 5 een account. Dagelijks gebruik is over alle leeftijden ongeveer hetzelfde: zo’n 5% gebruikt Pinterest dagelijks.

Pinterest is ook niet een medium dat zozeer bedoeld is om dagelijks te gebruiken, maar vooral om inspiratie op te doen. 

Uit een onderzoek van ComScore blijkt dat 8 op de 10 moeders in de Verenigde Staten op Pinterest zit. Deze doelgroep is zeer waarschijnlijk voor de Nederlandse en Vlaamse markt niet anders. Waarom zitten specifiek zij op Pinterest? Zoals je in ons artikel over Pinterest-marketing kunt lezen, omschrijft Ben Silbermann (mede-oprichter van Pinterest) de website als ‘een catalogus voor ideeën’. Het gaat hier dus vooral om ideeën om dingen te maken, te koken of te doen. 

 

Pinterest verdeling
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Neil Patel

 

Je kunt dus wel zeggen dat Pinterest vooral een creatief platform is. Volgens Omnicore vinden gebruikers dat het medium een positieve vibe heeft. Deze website leent zich goed om nieuwe producten in een positieve omgeving te introduceren.

Volgens Pinterest is een engagement rate van 2-5% voor promoted Pins normaal.

Wat is de doelgroep van Pinterest?

De meeste gebruikers van Pinterest zijn vrouwen (en veel moeders!) die houden van creatief zijn. Ze zoeken er naar ideeën voor dingen om te doen of te maken. De gebruikers zoeken hier naar inspiratie en nieuwe producten. 

 

 

YouTube

YouTube is een bijzonder medium omdat dit medium zich eigenlijk uitsluitend op videocontent richt. Dit sociale medium is goed voor 9,3 miljoen Nederlandse gebruikers (van 15+) volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020. Het medium stijgt niet alleen in gebruikers, maar ook in dagelijks gebruik. 

Opvallend is dat YouTube door meer dan 90% van de jongeren en jongvolwassenen tussen de 15 en 24 jaar wordt gebruikt. Ook meer dan 50% van de 6 tot 8-jarigen gebruiken YouTube.

YouTube is vrijwel bij elke leeftijdscategorie populair: zelfs 1 op de 3 van de 80-plussers heeft een account. 

Volgens Influence4You ligt de engagement rate van YouTube op zo’n 4,74%.

Wat is de doelgroep van YouTube?

YouTube heeft een brede doelgroep. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium. Toch zie je dat het dagelijkse gebruik en aantal accounts onder de jongeren meer is dan de oudere gebruikers.

Leestip: Misschien ben je ook wel geïnteresseerd in het volgende: hoe kun je  de oude vertrouwde YouTube gebruiken om promotie te maken voor jouw webshop? Klik op de onderstaande knop voor onze gratis gids!


 

Snapchat

Snapchat is een beetje een vreemde eend in de bijt. Dit medium draait namelijk alleen om privéberichten (die je normaal maar één keer kan bekijken) en stories (die kun je voor een bepaalde tijd meerdere keren zien, zsiteoals bij andere social media). 

Er zitten 3,2 miljoen Nederlanders (van 15+) op dit medium, volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022. Alleen jongeren van 15 t/m 19 jaar vinden dit medium belangrijk. De andere leeftijdsgroepen lijken niet geïnteresseerd te zijn. 

Leuk feitje: Bij Snapchat kun je AR-filters gebruiken.

 

 

Wat is de doelgroep van Snapchat?

Snapchat is vooral populair bij jongeren van 15 t/m 19 jaar. De volwassenen van 20 t/m 29 jaar zijn ook wel geïnteresseerd in het medium, maar ouder dan dat zijn de aantallen vrij laag.

Kortom

Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en Youtube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn. De andere sociale media spelen meer in op een bepaalde groep, zoals LinkedIn op werkende inspeelt en Pinterest op knutselaars en klussers. Verdiep je dus goed in jouw doelgroep zodat je deze het beste kunt aanspreken via sociale media!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content  tweewekelijks in je mailbox.

 

Gepubliceerd op: 28 mei 2020
Geüpdate op: 30 juni 2022