Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Er zijn veel verschillende social media, met allemaal een eigen doelgroep. Sommige doelgroepen overlappen, waardoor het lastig is om te weten waar jouw publiek zich bevindt. Daarom hebben wij hierbij een overzicht gemaakt met de doelgroepen per social media.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Net Vector
Voor we ingaan op alle individuele social media is het belangrijk om te weten dat jongeren meer minuten per dag besteden aan social media, maar dat het ook onder de oudere groepen (en ook gepensioneerden!) steeds populairder wordt.
We kijken hierbij niet naar het sociale medium WhatsApp omdat je dit medium als bedrijf vooral gebruikt voor klantenservice, minder voor marketing. Dit is overigens wel het meest gebruikte sociale medium! Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2024 door Newcom Research & Consultancy is WhatsApp het populairste medium in Nederland: 13,4 miljoen gebruikers (12,5 in hetzelfde onderzoek in 2022), waarvan 10,4 miljoen dagelijkse gebruikers. Wil je toch weten hoe je Whatsapp het beste gebruikt voor jouw bedrijf? Lees dan ons artikel over 4 manieren om je bedrijf te laten groeien met berichten-apps.
Het is goed om vooraf te weten dat bepaalde media bijvoorbeeld het meest populair zijn onder jongeren, maar dat wil niet gelijk zeggen dat dit het belangrijkste medium is voor deze doelgroep.
Uit datzelfde onderzoek blijkt dat 14,3 miljoen Nederlanders op social media zitten.
Leuk feitje: volgens het socialmedia-onderzoek zijn we allemaal meer social media gaan gebruiken van 2020 tot 2024, maar vooral de leeftijdsgroep 20-39 jaar. Gemiddeld zitten Nederlanders op 4,4 platformen.
TikTok is niet alleen één van de nieuwere sociale media, maar ook één met de jongste doelgroep. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2024 zitten er in 2024 zo’n 4,3 miljoen Nederlandse gebruikers op TikTok (in 2021 was dat nog 1,7 miljoen). Ook geeft het onderzoek aan dat meer dan de helft van de jongeren tussen 15 en 19 jaar op TikTok zitten. Deze categorie is de generatie Z.
Wil je meer weten over generatie Z? Lees ook ons artikel ‘Generation Z - Zo bereik je deze nieuwe doelgroep’. Hierin leer je meer over de marketing voor deze leeftijdsgroep.
Ook bij de leeftijdscategorie 20 t/m 29 jaar is de app hard in populariteit gestegen de afgelopen jaren en zit ook bijna de helft op het medium.
Verder geeft datzelfde onderzoek uit 2020 aan dat vooral meiden de app gebruiken. Rond tweederde van de gebruikers (onder de 18) is een meid. Dit kan eventueel verklaard worden door de danschallenges die de app aanbiedt. Toch zitten tussen de 10% en 24% van de jongens onder de 18 op de app.
Volgens Omnicore is de gemiddelde engagement op TikTok 5,3% (voor accounts met 100.000+ volgers). Dit betekent dus dat dit percentage niet alleen scrolt, maar ook echt reageert op de content. Dit is veel meer dan Instagram (1,1%) en X/Twitter (0,3%)
De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar (30% van de 6- tot 8-jarigen), zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment. Onderschat de app overigens niet voor de doelgroep 20 t/m 29 jaar, want ook in die leeftijd zijn vele gebruikers te vinden.
Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 zitten er in 2022 zo’n 10,1 miljoen Nederlanders op Facebook. Dit is 0,2 miljoen meer dan een jaar ervoor. Daarvan zitten bijna 7 miljoen gebruikers dagelijks op de site. Dit is het populairste sociale medium (na WhatsApp). Volgens Statista is 79,7% van de Belgische gebruikers maandelijks actief op Facebook (in maart 2022).
Opvallend is dat het percentage gebruikers in de meeste leeftijdscategoriën stabiel blijft of iets groeit, terwijl in de leeftijdscategorie 15-19 jaar een sterke daling is (al sinds 2016). In 2024 zit nog minder dan 10% van de 15 tot 19-jarigen dagelijks op dit medium. Voor de jongeren onder de 20 is Facebook het minst belangrijke medium en de jongvolwassenen van 20 t/m 29 jaar zijn ook steeds minder hier te vinden. Hoe ouder de doelgroep, hoe belangrijker het medium is voor die groep.
Opvallend is ook dat Facebook voor gepensioneerden hét sociale medium is (blijkt uit het onderzoek van 2022).
Facebook heeft niet exact een niche of doelgroep waarop het inspeelt, waardoor het voor alle leeftijden interessant zou kunnen zijn.
Volgens Statista is het engagement percentage voor Q4 2021 gemiddeld 0,13% voor Facebook-berichten.
De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.
Instagram heeft sinds 2019 een grote groei gemaakt van de social media op de Nederlandse markt. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 zitten er dit jaar 6,6 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op dit medium. Het bijzondere aan dit medium is dat het volledig op afbeeldingen/foto’s gebaseerd is.
Opvallend is dat het medium in de categorie 15-19 jaar voor het eerst afneemt in populariteit. Voor 20 t/m 29 jaar is het sinds dit jaar voor het eerst het meest populaire sociale medium (na WhatsApp).
Hierdoor kunnen we dus concluderen dat Instagram vooral een medium is waar je jongvolwassenen kan vinden.
Omnicore komt met het interessante feitje dat 70% van de shopfanaten rondkijken op Instagram om te winkelen. Instagram is ook erg populair voor influencers. Deze bespreken vaak producten, waardoor het logisch is dat het winkelende publiek daar rondkijkt.
Wij hebben ook een artikel geschreven over influencer-marketing, over wat het is en hoe je in contact komt.
Volgens Omnicore hebben zakelijke accounts met minder dan 10.000 volgers een engagement-rate van 1,11% Het is dus slim om vooral op Instagram dingen te plaatsen waarop mensen willen reageren. Een vraag, een uitdaging, noem maar op.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Interessant is dat Instagram ook veel door shoppers gebruikt wordt, wat overeenkomt met het feit dat er veel influencers zijn die producten bespreken op dit medium.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 X@TrustedShopsNL
X/Twitter is nog steeds aan het groeien onder de Nederlanders. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 door Newcom Research & Consultancy zitten er momenteel 3,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op Twitter. De meeste van deze groep is tussen de 20 en 40 jaar, dus voornamelijk millennials.
Twitter wordt niet alleen door bedrijven gebruikt voor marketing, maar ook voor klantenservice.
Volgens Omnicore’s feiten over X/Twitter hebben gebruikers van dit medium een grotere emotionele band met het medium dan andere sociale media en blijft de content hun ook beter bij.
Op Twitter is een platform waar veel gesproken wordt over het nieuws van nu. Het platform is dus goed om in te haken op de actualiteit.
Toch is het opvallend dat volgens Scrunch een engagement tussen de 0,02% en 0,09% goed is. Dit komt mogelijk doordat veel mensen ook 'draadjes' plaatsen, waarin ze 1 onderwerp in meerdere tweets bespreken. Dan reageren mensen dus met één bericht op één tweet en niet op alle tweets. Ook is het zo dat veel mensen gewoon hun gedachten erop zetten waar verder niemand op reageert.
De doelgroep van Twitter is voornamelijk volwassenen tussen de 20 en 40 jaar. Deze mensen zijn daarnaast actief bezig met het nieuws/de actualiteit.
LinkedIn groeit niet heel hard meer in Nederland, maar volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 zitten er toch 5,5 miljoen Nederlanders op van 15 jaar en ouder. Dit is 510.000 meer dan een jaar eerder. Het medium richt zich vooral op het bedrijfsleven, dus zul je er vooral een oudere doelgroep tegenkomen, maar weinig gepensioneerden. Daarvan is 1,2 miljoen dagelijks actief.
Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 zijn de grootste leeftijdsgroepen op dit medium dan ook 20 t/m 39 jaar (47% heeft een account) en 40 t/m 64 jaar (37% heeft een account).
Omdat LinkedIn net wat anders is dan de andere sociale media, hebben we ook een artikel geschreven over LinkedIn-marketing. Hierin staat precies uitgelegd hoe je ervoor kan zorgen dat jouw LinkedIn-berichten goed scoren. Dit is vooral belangrijk gezien de engagement van LinkedIn maar op 2% ligt, volgens Aamplify. Volgens Omnicore komt ongeveer 30% van de engagement van eigen personeel af. Voor HR-doeleinden is dit dus een krachtig medium.
In tegenstelling tot de meeste social media zijn de meeste gebruikers van LinkedIn mannelijk. Ook geeft Hootsuite aan dat ze vaak een opleiding gevolgd hebben. Dat is vrij logisch als je bedenkt dat de meeste banen waarbij je LinkedIn zou gebruiken, gevuld zijn door voornamelijk mannen met een opleiding.
De doelgroep van LinkedIn zijn de werkende demografie. Dit is dus de leeftijdscategorie tussen de 20 en 65 jaar. De meeste LinkedIn-gebruikers zijn mannen en hebben een opleiding gevolgd.
Pinterest heeft zo’n 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers (van 15+), aldus het Nationaal Social Media Onderzoek 2024. Volgens het onderzoek uit 2022 heeft dit medium vooral gebruikers tussen de 20 tot 40 jaar: 32% hiervan heeft een account. Ook in de leeftijd 40-65 heeft 1 op de 4 een account en 15-20 heeft 1 op de 5 een account. Uit het onderzoek van 2024 blijkt dat 0,9 miljoen mensen dagelijks actief zijn.
Pinterest is ook niet een medium dat zozeer bedoeld is om dagelijks te gebruiken, maar vooral om inspiratie op te doen.
Uit een onderzoek van ComScore blijkt dat 8 op de 10 moeders in de Verenigde Staten op Pinterest zit. Deze doelgroep is zeer waarschijnlijk voor de Nederlandse en Vlaamse markt niet anders. Waarom zitten specifiek zij op Pinterest? Zoals je in ons artikel over Pinterest-marketing kunt lezen, omschrijft Ben Silbermann (mede-oprichter van Pinterest) de website als ‘een catalogus voor ideeën’. Het gaat hier dus vooral om ideeën om dingen te maken, te koken of te doen.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Neil Patel
Je kunt dus wel zeggen dat Pinterest vooral een creatief platform is. Volgens Omnicore vinden gebruikers dat het medium een positieve vibe heeft. Deze website leent zich goed om nieuwe producten in een positieve omgeving te introduceren.
De meeste gebruikers van Pinterest zijn vrouwen (en veel moeders!) die houden van creatief zijn. Ze zoeken er naar ideeën voor dingen om te doen of te maken. De gebruikers zoeken hier naar inspiratie en nieuwe producten.
YouTube is een bijzonder medium omdat dit medium zich eigenlijk uitsluitend op videocontent richt. Dit sociale medium is goed voor 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers (van 15+) volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024. In 2023 was dit 9,9 miljoen. Het medium stijgt niet alleen in gebruikers, maar ook in dagelijks gebruik: 3,6 miljoen in 2024, in 2023 was dat 3,5 miljoen.
Opvallend is dat YouTube door meer dan 90% van de jongeren en jongvolwassenen tussen de 15 en 24 jaar wordt gebruikt. Ook meer dan 50% van de 6 tot 8-jarigen gebruiken YouTube.
YouTube is vrijwel bij elke leeftijdscategorie populair: zelfs 1 op de 3 van de 80-plussers heeft een account.
Volgens Influence4You ligt de engagement rate van YouTube op zo’n 4,74%.
YouTube heeft een brede doelgroep. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium. Toch zie je dat het dagelijkse gebruik en aantal accounts onder de jongeren meer is dan de oudere gebruikers.
Snapchat is een beetje een vreemde eend in de bijt. Dit medium draait namelijk alleen om privéberichten (die je normaal maar één keer kan bekijken) en stories (die kun je voor een bepaalde tijd meerdere keren zien, zoals bij andere social media).
Er zitten 3,8 miljoen Nederlanders (van 15+) op dit medium, volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024. Daarvan zijn 2,4 miljoen dagelijks actief. Dit is lager dan 2023; toen waren er nog 2,5 miljoen mensen dagelijks actief.
Volgens het onderzoek Nationaal Social Media Onderzoek 2022 Alleen jongeren van 15 t/m 19 jaar vinden dit medium belangrijk. De andere leeftijdsgroepen lijken niet geïnteresseerd te zijn. Je ziet ook in het onderzoek van 2024 dat Snapchat op WhatsApp na het belangrijkste sociale medium is bij jongeren van 15-19 jaar (ongeveer 65% gebruikt Snapchat). Als we kijken naar 20 t/m 29 jaar daalt het naar zo'n 50% en staat het medium derde na WhatsApp en Instagram.
Interessant om te weten: van 6 t/m 8 jaar gebruikt 25% Snapchat, van 9 t/m 11 jaar is dat al 38% en 12 t/m 14 jaar is het 60%.
Snapchat is vooral populair bij jongeren van 15 t/m 19 jaar. De volwassenen van 20 t/m 29 jaar zijn ook wel geïnteresseerd in het medium, maar ouder dan dat zijn de aantallen vrij laag.
Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en YouTube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn. De andere sociale media spelen meer in op een bepaalde groep, zoals LinkedIn op werkende inspeelt en Pinterest op knutselaars en klussers. Verdiep je dus goed in jouw doelgroep zodat je deze het beste kunt aanspreken via sociale media!
11-03-2024Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.