De doelgroepen van social media

28.05.2020, 11m

Er zijn veel verschillende social media, met allemaal een eigen doelgroep. Sommige doelgroepen overlappen, waardoor het lastig is om te weten waar jouw publiek zich bevindt. Daarom hebben wij hierbij een overzicht gemaakt met de doelgroepen per social media.

 

In dit artikel kijken we naar de doelgroep van de volgende sociale media:


Maar eerst...

Voor we ingaan op alle individuele social media is het belangrijk om te weten dat jongeren meer minuten per dag besteden aan social media, maar dat het ook onder de oudere groepen (en ook gepensioneerden!) steeds populairder wordt. 

We kijken hierbij niet naar het sociale medium WhatsApp omdat je dit medium als bedrijf vooral gebruikt voor klantenservice, minder voor marketing. Dit is overigens wel het meest gebruikte sociale medium! Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 door Newcom Research & Consultancy zit er meer dan 90% van de Nederlanders (van 15+) op WhatsApp. Wil je toch weten hoe je Whatsapp het beste gebruikt voor jouw bedrijf? Lees dan ons artikel over 4 manieren om je bedrijf te laten groeien met berichten-apps

Het is goed om vooraf te weten dat bepaalde media bijvoorbeeld het meest populair zijn onder jongeren, maar dat wilt niet gelijk zeggen dat dit het belangrijkste medium is voor deze doelgroep.


TikTok

blogTitle_tiktok_us

TikTok is niet alleen één van de nieuwere sociale media, maar ook één met de jongste doelgroep. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er in 2020 zo’n 1.125.000 Nederlandse gebruikers op TikTok. Daarvan zijn er 520.000 in de categorie de 9 t/m 19 jaar. Dat is dus bijna de helft van de Nederlandse gebruikers. Deze categorie is de generatie Z. 

Wil je meer weten over generatie Z? Lees ook ons artikel ‘Generation Z - Zo bereik je deze nieuwe doelgroep’. Hierin leer je meer over de marketing voor deze leeftijdsgroep.

Verder geeft het onderzoek aan dat vooral meiden de app gebruiken. Rond tweederde van de gebruikers (onder de 18) is een meid. Dit kan eventueel verklaard worden door de danschallenges die de app aanbiedt. Toch zitten tussen de 10% en 24% van de jongens onder de 18 op de app. 

Mocht je meer willen weten over TikTok-marketing, dan raden we je het artikel ‘TikTok-marketing: zo bereik je jongeren’ aan. 

Volgens Omnicore is de gemiddelde engagement op TikTok 29%. Dit betekent dus dat 1 op de 3 niet alleen scrollt maar ook echt reageert op de content.

Wat is de doelgroep van TikTok?

De doelgroep van TikTok is generatie Z, dus de jongeren onder de 20 jaar. Vooral kinderen, soms zelfs zo jong als 6 jaar, zitten op dit sociale medium. De toon is speels en voornamelijk entertainment.


Facebook

landingpage-wp_facebook_ads_fr

Facebook is vooral een medium voor de generaties ouder dan generatie Z. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er in 2020 zo’n 10,4 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op Facebook. Dit is 230.000 mensen meer dan het jaar ervoor. Daarvan zit 7,1 miljoen dagelijks op het medium. Dat is heel wat! Volgens Statista is 78% van de Vlamingen maandelijks actief op Facebook.

Opvallend is dat het percentage gebruikers in de meeste leeftijdscategoriën stabiel blijft of iets groeit, terwijl in de leeftijdscategorie 15-19 jaar een sterke daling is. In 2020 zit nog maar de helft van de 15 tot 19-jarigen op dit medium, waar dit in de andere leeftijdscategorieën een stuk hoger ligt. Voor de jongeren onder de 20 is Facebook het minst belangrijke medium, terwijl het voor iedereen van 20 jaar en ouder juist (op WhatsApp na) het belangrijkste is. Hoe ouder de doelgroep, hoe belangrijker het medium is voor die groep. 

Opvallend is ook dat Facebook voor gepensioneerden hét sociale medium is.

Facebook heeft niet exact een niche of doelgroep waarop het inspeelt, waardoor het voor alle leeftijden interessant is. 

Volgens Statista is het engagement percentage voor België 4,83% en voor Nederland 5,71%. Dat lijkt een laag percentage, maar is vergeleken bij andere social media vrij hoog.

Wat is de doelgroep van Facebook?

De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.

email-teaser-nl-facebook-reichtweiteJe kan nu natuurlijk wel tips gebruiken om de perfecte Facebook-advertentie te maken. Download onze gratis handleiding!

Meer over de handleiding


Instagram

blogTitle-Instagram

Instagram heeft sinds 2019 de grootste groei gemaakt van de social media op de Nederlandse markt. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er dit jaar 5,6 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op dit medium. Het bijzondere aan dit medium is dat het volledig op afbeeldingen/foto’s gebaseerd is. 

Opvallend is dat het medium vooral in de leeftijdscategorie 15-20 populair is en dan de populariteit afneemt. Meer dan 80% van die groep zit op Instagram, waar in de leeftijdscategorie 20-39 jaar minder dan 60% het medium gebruikt. Dat is overigens nog steeds veel als je erbij nadenkt!

Hierdoor kunnen we dus concluderen dat Instagram vooral een medium is waar je oudere jongeren kunt bereiken. Na Whatsapp vinden zij dit de belangrijkste social media. 

Omnicore komt met het interessante feitje dat 70% van de shopfanaten rondkijken op Instagram om te winkelen. Instagram is ook erg populair voor influencers. Deze bespreken vaak producten, waardoor het logisch is dat het winkelende publiek daar rondkijkt.

Wij hebben ook een artikel geschreven over influencer-marketing, over wat het is en hoe je in contact komt.

Volgens Scrunch is het al heel wat als je een engagement van 3,5% hebt op Instagram. Het is dus slim om vooral op Instagram dingen te plaatsen waarop mensen willen reageren. Een vraag, een uitdaging, noem maar op. 

Wat is de doelgroep van Instagram?

De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.

Interessant is dat Instagram ook veel door shoppers gebruikt wordt, wat overeenkomt met het feit dat er veel influencers zijn die producten bespreken op dit medium.

email-teaser_instagram_artikelbild_200x150Nu wil je misschien Instagram gebruiken voor advertenties, maar dat kan op het eerste oog niet eenvoudig lijken. Daarom hebben we een handige gratis handboek om je verder te helpen.

Meer over de gratis whitepaper


Twitter

Twitter is nog steeds (sterk) aan het groeien onder de Nederlanders. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 door Newcom Research & Consultancy zitten er momenteel 2,8 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op Twitter. De meeste van deze groep is tussen de 20 en 40 jaar, dus voornamelijk millennials. 

Twitter wordt niet alleen door bedrijven gebruikt voor marketing, maar ook voor klantenservice.

Volgens Omnicore’s feiten over Twitter hebben gebruikers van dit medium een grotere emotionele band met het medium dan andere sociale media en blijft de content hun ook beter bij.

Op Twitter is een platform waar veel gesproken wordt over het nieuws van nu. Het platform is dus goed om in te haken op de actualiteit. Toch is het opvallend dat volgens Scrunch een engagement van minder dan 1% normaal is. Dit komt mogelijk doordat veel mensen ook “draadjes” plaatsen, waarin ze 1 onderwerp in meerdere tweets bespreken. Dan reageren mensen dus met één bericht op één tweet en niet op alle tweets. Ook is het zo dat veel mensen gewoon hun gedachten erop zetten waar verder niemand op reageert.

Wat is de doelgroep van Twitter?

De doelgroep van Twitter is voornamelijk volwassenen tussen de 20 en 40 jaar. Deze mensen zijn daarnaast actief bezig met het nieuws/de actualiteit. 


LinkedIn

blogTitle-linkedin-ads

LinkedIn groeit niet heel hard meer in Nederland, maar volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 zitten er toch 4,7 miljoen Nederlanders op van 15 jaar en ouder, al zegt Statista dat het er 8,5 miljoen Nederlanders in totaal zijn. Het medium richt zich vooral op het bedrijfsleven, dus zul je er vooral een oudere doelgroep tegenkomen, maar weinig gepensioneerden. 

De grootste leeftijdsgroepen op dit medium zijn dan ook 20 t/m 39 jaar (47% heeft een account) en 40 t/m 64 jaar (37% heeft een account). 

Omdat LinkedIn net wat anders is dan de andere sociale media, hebben we ook een artikel geschreven over LinkedIn-marketing. Hierin staat precies uitgelegd hoe je ervoor kan zorgen dat jouw LinkedIn-berichten goed scoren. Dit is vooral belangrijk gezien de engagement van LinkedIn maar op 2% ligt, volgens Aamplify.

In tegenstelling tot de meeste social media zijn de meeste gebruikers van LinkedIn mannelijk. Ook geeft Hootsuite aan dat ze vaak een opleiding gevolgd hebben. Dat is vrij logisch als je bedenkt dat de meeste banen waarbij je LinkedIn zou gebruiken, gevuld zijn door voornamelijk mannen met een opleiding.

Wat is de doelgroep van LinkedIn?

De doelgroep van LinkedIn zijn de werkende demografie. Dit is dus de leeftijdscategorie tussen de 20 en 65 jaar. De meeste LinkedIn-gebruikers zijn mannen en hebben een opleiding gevolgd.


 


Pinterest

titulo blog pinterest marketing

Pinterest heeft zo’n 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers (van 15+), aldus het Nationaal Social Media Onderzoek 2020. Dit medium heeft vooral gebruikers tussen de 20 tot 40 jaar: 32% hiervan heeft een account. Ook in de leeftijd 40-65 heeft 1 op de 4 een account en 15-20 heeft 1 op de 5 een account. Dagelijks gebruik is over alle leeftijden ongeveer hetzelfde: zo’n 5% gebruikt Pinterest dagelijks.

Pinterest is ook niet een medium dat zozeer bedoeld is om dagelijks te gebruiken, maar vooral om inspiratie op te doen. 

Uit een onderzoek van ComScore blijkt dat 8 op de 10 moeders in de Verenigde Staten op Pinterest zit. Deze doelgroep is zeer waarschijnlijk voor de Nederlandse en Vlaamse markt niet anders. Waarom zitten specifiek zij op Pinterest? Zoals je in ons artikel over Pinterest-marketing kunt lezen, omschrijft Ben Silbermann (mede-oprichter van Pinterest) de website als ‘een catalogus voor ideeën’. Het gaat hier dus vooral om ideeën om dingen te maken, te koken of te doen. 

Statistieken Pinterest

Bron: Neil Patel

Je kunt dus wel zeggen dat Pinterest vooral een creatief platform is. Volgens Omnicore vinden gebruikers dat het medium een positieve vibe heeft. Deze website leent zich goed om nieuwe producten in een positieve omgeving te introduceren.

Volgens Pinterest is een engagement rate van 2-5% voor promoted Pins normaal.

Wat is de doelgroep van Pinterest?

De meeste gebruikers van Pinterest zijn vrouwen (en veel moeders!) die houden van creatief zijn. Ze zoeken er naar ideeën voor dingen om te doen of te maken. De gebruikers zoeken hier naar inspiratie en nieuwe producten. 


YouTube

blogTitle-webinar-YouTube_voor_webwinkels

YouTube is een bijzonder medium omdat dit medium zich eigenlijk uitsluitend op videocontent richt. Dit sociale medium is goed voor 9,1 miljoen Nederlandse gebruikers (van 15+) volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020. Het medium stijgt niet alleen in gebruikers, maar ook in dagelijks gebruik. 

Opvallend is dat YouTube door meer dan 90% van de jongeren en jongvolwassenen tussen de 15 en 24 jaar wordt gebruikt. Ook meer dan 50% van de 6 tot 8-jarigen gebruiken YouTube.

YouTube is vrijwel bij elke leeftijdscategorie populair: zelfs 1 op de 3 van de 80-plussers heeft een account. 

Volgens Influence4You ligt de engagement rate van YouTube op zo’n 4,74%.

Youtube marketing toolYouTube voor bedrijven is een beroep apart. Daarom hebben we een webinar gegeven over dit onderwerp. 

Webinar terugkijken

Wat is de doelgroep van YouTube?

YouTube heeft een brede doelgroep. Zowel jongeren als ouderen gebruiken het medium. Toch zie je dat het dagelijkse gebruik en aantal accounts onder de jongeren meer is dan de oudere gebruikers. 

teaserNL-YouTube-de-SOok hebben we een handleiding geschreven over YouTube voor je bedrijf. Download hem gratis via de knop hieronder!

Meer over de gratis whitepaper

 


Snapchat

snapchat-ecommerce

Snapchat is een beetje een vreemde eend in de bijt. Dit medium draait namelijk alleen om privéberichten (die je normaal maar één keer kan bekijken) en stories (die kun je voor een bepaalde tijd meerdere keren zien, zsiteoals bij andere social media). 

Er zitten 1,5 miljoen Nederlanders (van 15+) op dit medium, volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020. Alleen jongeren van 15 t/m 19 jaar vinden dit medium belangrijk. De andere leeftijdsgroepen lijken niet geïnteresseerd te zijn. 

Leuk feitje: Bij Snapchat kun je AR-filters gebruiken. Lees ook ons artikel over augmented reality en virtual reality

Wat is de doelgroep van Snapchat?

Snapchat is vooral populair bij jongeren van 15 t/m 19 jaar. De volwassenen van 20 t/m 29 jaar zijn ook wel geïnteresseerd in het medium, maar ouder dan dat zijn de aantallen vrij laag.

 


Kortom

Over het algemeen zitten vooral jongeren van 15 t/m 20 jaar op sociale media, maar ook ouderen beginnen deze steeds meer te gebruiken. Als je een brede doelgroep hebt, zijn Facebook en Youtube de beste kanalen, omdat daar alle leeftijdscategorieën vaak te vinden zijn en de media relatief neutraal zijn. De andere sociale media spelen meer in op een bepaalde groep, zoals LinkedIn op werkende inspeelt en Pinterest op knutselaars en klussers. Verdiep je dus goed in jouw doelgroep zodat je deze het beste kunt aanspreken via sociale media!

whitepaperTeaser-termsSOCIALMEDIA-h540Duizelen de termen je een beetje? Download onze gratis whitepaper over de social media-terminologie! Wij leggen uit wat de verschillende uitspraken betekenen.

Lees de gratis whitepaper