15 contentideeën voor je social media-marketing

Aanwezigheid op sociale media is tegenwoordig essentieel en zou onderdeel moeten zijn van elke marketingstrategie. Opvallen in de massa is niet altijd gemakkelijk en kost daarom veel tijd en moeite.

Daarom is goede content essentieel en in het beste geval creatief en interessant. In ons artikel laten we je daarom 15 ideeën zien voor social media-content die je kunt gebruiken om je aanwezigheid op de platforms op te bouwen. We vertellen je ook waar je op moet letten.

Voordat we echter aan de slag gaan met de inhoudsideeën voor sociale media, moeten we een paar dingen verduidelijken.

Welk platform kies ik?

De juiste keuze van social media-kanaal kan een enorme impact hebben op je bedrijf. Daarom moet je één of twee kanalen kiezen die je voornamelijk zult gebruiken.

Er zijn inmiddels veel platforms die vooral door een bepaalde doelgroep worden gebruikt.

Bepaal daarom op welk platform jouw doelgroep de meeste tijd doorbrengt.

 

 

 

Natuurlijk zul je geen platform vinden waar alleen je doelgroep vertegenwoordigd is, maar het is al bekend op welke social media-kanalen jongeren en volwassenen tegenwoordig vooral zitten.

Als je bijvoorbeeld een jong modebedrijf bent dat kleding voor tienermeisjes verkoopt, hoef je niet per se te adverteren op een platform dat vooral door volwassenen wordt gebruikt.

Om deze reden is het kiezen van het juiste platform erg belangrijk omdat het de spil is van je social media-marketingstrategie. Er zijn talloze platforms om uit te kiezen. Iedereen heeft een andere focus als het gaat om inhoud:

 

 

Kwaliteit voor kwantiteit

Afhankelijk van je keuze van welk kanaal je voornamelijk hebt gekozen voor je aanwezigheid op sociale media, is de beslissing voor je content ook essentieel. Het moet immers je potentiële klanten overtuigen van je bedrijf.

Omdat er elke dag nieuwe inhoud wordt geüpload, worden de gebruikers van de platforms overspoeld met indrukken. Bovendien is de aandachtsspanne van de gebruiker erg kort.

Om deze reden moet je de content interessant, begrijpelijk en creatief maken.

Het moet de gebruiker direct aanspreken en laten zien waar je bedrijf voor staat. Berichten die geen aandacht trekken, worden gewoon over het hoofd gezien en genegeerd.

 

 

 

Stem je gestelde doelen af op je content en vraag jezelf af waar je doelgroep in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Als het gaat om de regelmaat van je berichten, moet je je zeker concentreren op de kwaliteit in plaats van op de kwantiteit van berichten.

Goede content kost tijd en moet goed doordacht zijn. Onthoud altijd dat jouw content ook je bedrijf en je merk vertegenwoordigt.

Om altijd een overzicht van je content te hebben en herhalingen te voorkomen, moet je een redactioneel plan maken door te documenteren wat er al online staat, wat er nog moet komen en wat werkt.

Content werkt wanneer het gebruikers aanmoedigt om te communiceren, wat het volgende betekent: Jouw volgers communiceren met je via je social media-profiel door je berichten leuk te vinden, erop te reageren en ze te delen.

 

 

 

Content-ideeën

Het creëren van nieuwe en interessante content kan een dagelijkse uitdaging zijn, zelfs voor gevestigde social media-experts.

Maar hoe diverser de inhoud, hoe leuker en spannender je feed is voor je volgers. Het wekelijks uploaden van hetzelfde type berichten kan leiden tot desinteresse en het risico om volgers en potentiële klanten te verliezen.

Met verschillende bijdragen kun je ook verschillende doelen bereiken, zoals het vergroten van het bereik of interactie met gebruikers.

teaserNL-sbb-user-generated-content-LLeestip: Download onze gratis e-book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)!

Dit type content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onderstaande knop.

Download gratis

 

Wees authentiek!

Volgers vinden het geweldig als je authentiek bent en je karakter laat zien met je content. Het is over het algemeen belangrijk om je te onderscheiden van de massa en je kunt dit bereiken door benaderbaar te zijn voor je volgers.

Wees dus eerlijk en transparant met je content. Tegenwoordig kunnen volgers snel zien of een bedrijf of merk niet eerlijk is en ‘nep’ content plaatst.

Een voorbeeld van niet-authentiek kan een foto zijn die te veel is bewerkt en er dus te perfect uitziet. Daarmee verliest het zijn geloofwaardigheid.

 

 

 

Laat je volgers zien waar je producten zijn gemaakt, waar ze van zijn gemaakt of waar het productontwerpproces plaatsvindt. Fouten kunnen op elk moment voorkomen en je eerste reactie zou waarschijnlijk zijn om die inhoudelijke fout te wissen.

Leer van de fout en laat je volgers zien dat ze ook maar mensen zijn door erop te reageren.

email-teaser-reviews_negative_positive_thumbs-w400h300Leestip: Als je die principes in je achterhoofd houdt, kun je van een negatieve beoordeling, met de juiste reactie, juist de situatie omzetten naar een positieve ervaring voor de potentiële nieuwe klant.

Vaak is het minder belangrijk dat je een fout maakt, maar heel belangrijk hoe je het oplost. Wij geven tips!

Naar gratis e‑book

Nu komen we bij de 15 content-ideeën waarmee je je social media-feed interessant en gevarieerd kunt maken:

1. Beantwoord de vragen van de volgers

Je volgers hebben misschien vragen over je producten of je bedrijf in het algemeen.

Je kunt deze op veel verschillende manieren beantwoorden, zoals blogposts of video's.

2. Achter de schermen

Maak een video of foto van de processen die achter de schermen plaatsvinden.

Volgers waarderen het als een bedrijf hen meeneemt achter de schermen en je de processen achter de producten laat zien.

3. User Generated Content

Laat je klanten jouw product in actie fotograferen of filmen of het product beoordelen.

Repost deze klantbeoordeling of een afbeelding met het product en de bijbehorende verklaring zelf.

4. Prijsvragen

Prijsvragen verbeteren de interactie met de volger. Vaak zijn de vereisten om deel te nemen aan een prijsvraag dat het betreffende bericht gedeeld wordt en het social media-profiel van het bedrijf gevolgd of geliked wordt.

5. Raadpleeg andere profielen

Als je de pagina vna een ander bedrijf deelt, kan dit ertoe leiden dat zij de gunst terugbetalen.

Dit type content geeft je de mogelijkehdi om meer volgers te krijgen die mogelijk al de profielen van andere bedrijven volgen.

Dit type cross-promotie kan voor beide partijen zeer winstgevend zijn.

 

 

6. Ga live

Veel platforms bieden nu de mogelijkheid om live te gaan via een livestream om direct met je volgers te communiceren. Ga bijvoorbeeld wekelijks op een bepaalde dag live zodat je volgers precies weten wanneer je online komt.

7. Stel je volgers een vraag

Laat je volgers met je communiceren door middel van een vraag. Je kunt bijvoorbeeld vragen welke content ze bijzonder leuk vinden of wat ze nog meer zou interesseren. Of als je bijvoorbeeld barbecues verkoopt, vraag je: "Wat eet jij het liefst van de barbecue?"

8. Maak gebruik van video's

Studies tonen aan dat video's een 135% groter bereik hebben dan foto's. Dit kunnen productvideo's, how-to-video's of een beeldvideo over je bedrijf zijn.

Hoe dan ook; video's lijken de voorkeur te hebben van alle social media-platforms, Instagram Reels is hier een goed voorbeeld van. Zorg ervoor dat je het gebruikt!

9. Maak verhalen

Deze functie is momenteel een van de belangrijkste en meest populaire onder gebruikers op Snapchat, Instagram en Facebook. Ze verdwijnen binnen 24 uur en zijn daarom van korte duur inhoud.

10. Spannende afbeeldingen met informatie

Naast video's zijn infographics een belangrijk onderdeel van het maken van content. Graphics bieden goede inzichten en zijn vaak erg spannend voor je volgers.

11. Stel je team voor

Zoals we al hebben gezien, zijn authenticiteit en persoonlijkheid een zeer belangrijk onderdeel van een marketingstrategie voor social media. Stel je team voor en laat je volgers zien wie er daadwerkelijk aan de winkel werkt.

12. Deel spannende evenementen

Als expert in de branche weet je precies welke evenementen er in de nabije toekomst plaatsvinden. Laat je volgers weten waar deze plaatsvinden en of je erbij bent.

email-teaser-fair_beurs-w300h225Leestip: Eindelijk vinden fysieke beurzen weer plaats, maar het is even weer nadenken wat we allemaal mee moeten nemen en moeten voorbereiden. 

Download daarom onze gratis checklist als een opfrisser om weer goed voorbereid op de beurs te verschijnen.

Naar de gratis checklist

 

13. Gebruik advertenties op sociale media

Het is mogelijk om advertenties te plaatsen op social media zoals Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter en Pinterest. Dit omvat ook handige analysetools die je meer kunnen vertellen over je fanbase.

Deze informatie kan worden gebruikt om nog betere contentideeën te ontwikkelen.

email-teaser-Google_ads-w400h300Leestip: Heb jij al een paar ads lopen via social media? Of misschien wil je er binnenkort mee beginnen? Dan is het goed om te weten dat Facebook dynamische advertenties heeft, die dus veranderen om zo goed mogelijk te presteren (want daar heeft Facebook ook baat bij). Wij hebben een e‑book geschreven met tips!

Naar de gratis gids

14. Het laatste nieuws

Heb je belangrijk nieuws uit je branche? Informeer je volgers over de huidige veranderingen en innovaties. Zo vestig je jezelf als influencer en onderscheid je je van je concurrentie.

15. Vacatureadvertenties zijn ook content

Gebruik social media om nieuwe medewerkers aan te trekken. Een post op je social media-kanaal zal zeer waarschijnlijk de juiste kandidaten aanspreken.

Er zijn er immers die al enthousiast zijn over jouw bedrijf of merk.

Bonustip : gebruik #hashtags!

Hashtags zijn een zeer belangrijk onderdeel van je social media-strategie. Gebruik trefwoorden die de foto of video goed beschrijven en zet er een "#" voor.

Er zijn twee basisstrategieën die je kunt gebruiken bij het gebruik van hashtags:

  1. Gebruik van populaire hashtags (bijv. #love #instagood #photooftheday)
  2. Zoek woorden die niet erg populair zijn, maar wel actief worden gebruikt door je doelgroep

De eerste strategie is erg handig als je doel is om meer volgers te krijgen.

Als je de tweede strategie gebruikt, zullen minder gebruikers jouw afbeeldingen en video's vinden , maar je doelgroep zal ze gemakkelijker vinden.

Onthoud: hier gaat kwaliteit voor kwantiteit.

Het is beter om 1.000 volgers te hebben die geïnteresseerd zijn in en interactie hebben met je inhoud dan 10.000 volgers die niets met je inhoud te maken hebben. Maar wees voorzichtig en gebruik niet te veel hashtags.

Tip: Als je wilt voorkomen dat de hashtags de tekst onder de inhoud domineren, kun je ze ook in de reacties plaatsen.

En nog een tip: Je hebt een hashtag ontworpen die je bedrijf vertegenwoordigt, maar niemand weet ervan of gebruikt hem echt? Neem deze hashtag dan mee in je offline advertentiecampagnes.

Print het op je printadvertenties, op bewegwijzering in je bedrijf en presenteer het op belangrijke evenementen.

 

 

Kortom

We hebben in dit bericht gezien dat goede content van hoge kwaliteit essentieel is als je succesvol wilt zijn met je social media-marketingstrategie.

Wees dus creatief en maak gevarieerde inhoud die ervoor zorgt dat je volgers met jou communiceren.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

02-11-2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen