Social media’s blauwe vinkje: hoe krijgt je webshop er een?

23.06.2020, 12m

Overal op social media kun je hem vinden: het vinkje achter de naam. Dit is een verificatie dat het account écht van diegene is die ze beweren te zijn. Waarom hebben mensen dit vinkje en hoe krijg je er eigenlijk een? We hebben het voor je uitgezocht.

blogTitle_verification_social_media_680x280

In dit artikel leren we meer over:

  • Wat heb je aan een vinkje op social media?
  • Hoe krijg je een vinkje?
  •   Waar je geen vinkje krijgt en waarom.

Wil je doen aan social media-marketing maar weet je niet goed waar? Lees het artikel ‘De doelgroepen van social media’.

Wat heb je aan een vinkje op social media?

Om te begrijpen wat je met het vinkje kan, is het belangrijk om ons af te vragen wat het eigenlijk betekent. Het vinkje bij social media betekent dat het account geverifieerd is. Dus dit is hét account van het betreffende persoon of bedrijf.

Als persoon is het lastig om geverifieerd te worden, omdat eigenlijk alleen bekendheden zo’n vinkje (ook wel eens badge genoemd) ontvangen. Als bedrijf zijnde is het een stuk eenvoudiger.

Het nut van dit vinkje is dus simpel: om te zorgen dat mensen weten dat dit het officiële kanaal is en geen satire, een nep account of dergelijke. Zoals je weet is online vertrouwen steeds belangrijker. Mensen zijn eerder geneigd een account te volgen als deze geverifieerd is, wat dus zorgt voor meer volgers en uiteindelijk meer traffic naar jouw website.

Zo is het ook mogelijk om voorrang te krijgen in zoekopdrachten (binnen het social media-platform) als jouw account is geverifieerd. Dit is niet het geval bij alle sociale media.

Hoe krijg je een vinkje?

LET OP: gebruik nooit een service (betaald of niet) die voorstelt jou te helpen met de verificatie. Dit is meestal een scam. Daarom is het belangrijk om het zelf te leren.

Ten eerste is het goed om te weten welke sociale media een vinkje aanbieden. Niet alle sociale media bieden de optie aan momenteel. We beginnen dus met de sociale media waar je een vinkje kan krijgen en in het volgende hoofdstuk bespreken we de media waar je (waarschijnlijk) geen vinkje krijgt, omdat het óf te moeilijk is, of het platform heeft geen verificatie.

Tip: Voer altijd je informatie waarheidsgetrouw in. Zo niet, kan het zijn dat het bedrijf besluit je nooit te verifiëren. Duidelijke fouten tellen uiteraard niet mee, maar controleer al je gegevens voor je verzendt. Ook helpt het als je jouw sociale media op je website laat zien.

Nu we dat weten, gaan we verder met stap voor stap hoe je er een krijgt!

Facebook

Op Facebook wordt er onderscheid gemaakt tussen het verifiëren van een bedrijf en dat van een persoon (mits bekendheid). Omdat je hier waarschijnlijk bent voor je bedrijf, richten wij ons hier alleen op het bedrijf. Verifiëren via Facebook is wat verwarrend.

Als bedrijf zijn er meerdere manieren om je te verifiëren: via domeinverificatie of door een gewone bedrijfsverificatie. Dit is natuurlijk een goede stap in de richting, maar dit geeft je niet direct de blauwe badge. Wij zullen je uitleggen hoe je het vinkje, dus de blauwe badge, kunt aanvragen.

  1. Klik rechtsbovenin op het vraagteken.
  2. Klik op 'Helpcentrum'.
  3. Typ in de zoekbalk: 'verificatiebadge'.
  4. Klik op het artikel genaamd: “Hoe vraag ik een geverifieerde badge aan op Facebook?”
  5. Scroll naar de tekst “Je kunt een verzoek indienen door een contactformulier in te vullen.” en klik op 'een contactformulier'. Zoals je het al raadt: om al deze stappen over te slaan kun je in dit artikel ook op die link klikken.
  6. Vul de gegevens in.

Het formulier is niet volledig in het Nederland vertaald.
De gegevens die Facebook vraagt zijn:

  • Of je een profiel of een pagina wilt verifiëren. Als bedrijf zal dit waarschijnlijk een pagina zijn.
  • “Select a category for the Page or Profile”. Hier geef je aan wat voor een pagina je hebt. De opties zijn deels in het Nederlands.
  • “Which Country is this entity from?”. Hier geef je aan in welk land je bedrijf staat ingeschreven.
  • Er wordt gevraagd een foto van een identiteitsbewijs toe te voegen. In het geval van een bedrijf is dit een document met daarop een officieel zegel/watermerk van je organisatie, zoals:
    • De telefoonrekening of een nutsrekening van je organisatie
    • Een oprichtingscertificaat
    • Oprichtingsakte
    • Belasting- of belastingvrijstellingsdocumenten van je organisatie
  • Daarnaast wilt Facebook graag weten waarom je geverifieerd wilt worden.
  • Optioneel kun je invoeren wat je andere sociale media-accounts zijn en of je verdere opmerkingen hebt.

Let op: je mag in principe maar één pagina laten verifiëren, maar als je taalspecifieke hebt (zoals Trusted Shops) dan mag je die uiteraard ook verifiëren. Wees ook heel duidelijk en specifiek aan waarom deze pagina een verificatie verdient en ondersteun dit met links indien mogelijk. Je account moet actief zijn, je informatie moet ingevuld zijn, je moet een profielfoto hebben en minstens één bericht geplaatst hebben.

Dien maximaal 1 verzoek per keer in (dus overleg in het bedrijf wie hiervoor verantwoordelijk is) en mocht je afgewezen worden, kun je na 30 dagen het weer proberen.

email-teaser-nl-facebook-reichtweiteAls je met Facebook bezig bent, wil je daar ook vast op adverteren. Wil je meer leren over Facebook-advertenties? Lees onze gratis handleiding hierover!

Meer over de handleiding

Instagram

Het verifiëren via Instagram gaat makkelijk als je Instagram op je telefoon hebt geïnstalleerd. De stappen zijn simpel:

  1. Klik rechts onderin op het icoontje van een persoon.
  2. Klik rechts bovenin op de 3 streepjes om het menu te openen.
  3. Klik rechts onderin op 'Instellingen'.
  4. Klik op 'Account'.
  5. Klik op 'Verificatie aanvragen', bijna onderaan.
  6. Vul de gevraagde gegevens in.

Voor stap 6 vraagt Instagram de volgende gegevens:

  • Je gebruikersnaam (al ingevuld)
  • Je volledige naam
  • 'Bekend als', dus je bedrijfsnaam.
  • Categorie. Hierbij kun je aangeven waar je Instagram over gaat.
  • Ten slotte vragen ze een foto van je identiteitsbewijs, dus je rijbewijs, paspoort of ID-kaart, om te bevestigen dat je bent wie je zegt dat je bent.

Let op: Je moet uiteraard wel voldoen aan de gebruiksvoorwaarden en richtlijnen voor de community. Je mag als bedrijf uiteraard maar één account verifiëren en het account moet openbaar zijn en een bijdrage hebben.

Instagram kan je aanvraag afwijzen omdat je niet aan de eisen voldoet, omdat je niet bekend genoeg bent of omdat er niet naar jouw bedrijf gezocht wordt. Het goede nieuws is: 30 dagen na afwijzing kan je het gewoon weer proberen.

email-teaser_instagram_artikelbild_200x150Doe ook aan Instagram-advertenties om je traffic te vergroten. Wij helpen je een handje, met ons ultieme handboek!

Meer over de gratis whitepaper

Pinterest

Ook Pinterest biedt een verificatie voor de accounts aan. Deze is echter niet blauw, zoals de meeste sociale media, maar in de huisstijl van Pinterest: rood.

  1. Zorg dat je een zakelijk account hebt. Op de website van Pinterest kun je lezen hoe.
  2. Voeg je logo toe als profielafbeelding.
  3. Claim je website. Pinterest heeft een duidelijke uitleg hoe je jouw website kan claimen, ook specifieke instructies voor bepaalde e-commerce-software.
  4. Zorg dat alle informatie op je profiel is ingevuld. Dit is je naam, een bio, locatie en je websitelink.
  5. Link je Facebook- en/of Twitter-account aan je Pinterest-account. Het liefst een Facebook-account dat geverifieerd is.
  6. Nog geen rood vinkje? Vul het contactformulier in.

Het contactformulier is niet in het Nederlands, wat het lastig kan maken. Er is ook geen optie om gelijk aan te geven dat het om de verificatie gaat. Ik raad daarom aan om te kiezen voor ‘Businesses and advertising’ en dan vervolgens ‘Business profile setup’. Daar kun je kiezen voor ‘Something else’. Vul vervolgens je contactgegevens in, zodat het team contact kan opnemen met jou.

Lees ook ons artikel ‘Pinterest Marketing: Organisch en met advertenties verkopen genereren’ voor meer tips voor jouw bedrijfsprofiel.

Hier krijg je (waarschijnlijk) geen vinkje…

Naast platformen waar je wél een vinkje krijgt, is het ook goed om te kijken waar je vrijwel zeker geen vinkje krijgt en waarom. Daarom hieronder een overzicht.

Twitter

We beginnen met een onmogelijk te verifiëren account: Twitter. Momenteel schrijft Twitter in het helpcenter artikel ‘Over geverifieerde accounts’ dat het geen nieuwe applicaties aanneemt. Beter gezegd, al een aantal jaar niet meer. Twitter’s officiële support account liet weten dat het bedrijf tijdens de COVID-19 uitbraak wél de accounts van gezondheidsexperts geverifieerd heeft.

blogteaser_wp-survive_financial_crisis_w200xh150Nu de COVID-19 pandemie in Nederland en België onder controle lijkt te zijn, is het nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met de economische situatie. Wil je voorbereid zijn op een financiële crisis? Lees deze gratis whitepaper.

Meer over de gratis whitepaper

Er gaan nu geruchten dat in 2020 Twitter tóch de deuren weer opent voor verificaties. Daarom bekijken we belangrijke punten voor verificatie. Dat komt mede dankzij dit bericht:

Als je naar Twitter’s helpcenter bent gegaan wordt je niet veel wijzer hiervan. Er wordt simpelweg gezegd:

“Een account kan worden geverifieerd als het wordt aangemerkt als account van algemeen belang. Hieronder vallen gewoonlijk accounts van gebruikers op het gebied van muziek, acteren, mode, overheid, politiek, religie, journalistiek, media, sport, het bedrijfsleven en andere belangrijke interessegebieden.”

Kortom: je persoonlijke Twitter-account kun je niet laten verifiëren tenzij je bekend bent, of een bedrijf.

Verder gaan we uit van de verificaties vóór de optie offline gehaald werd.

  1. Vul je volledige profiel in. Dit zijn dus je naam, je bio, locatie en geboortedatum. Kies ook een profielfoto en een omslagfoto.
  2. Klik op 'Meer'.
  3. Klik op 'Instellingen en privacy'.
  4. Voer bij 'Account' je gebruikersnaam in, verifieer je telefoonnummer en verifieer je e-mailadres.
  5. Klik op 'Privacy en veiligheid' en zorg dat 'Je Tweets afschermen' niet is aangevinkt. Je Tweets dienen namelijk open te zijn voor iedereen.

Het wordt aangeraden om als geverifieerd account (en als bedrijf sowieso handig) gebruik te maken van de tweestapsverificatie.

De gegevens die Twitter waarschijnlijk gaat vragen, gebaseerd op de vragen die ze voorheen stelden:

  • Gebruikersnaam.
  • Of je een bedrijfsaccount wilt verifiëren.
  • Geef minstens twee links die bewijzen dat je bent wie je zegt dat je bent. Het beste is om alle vijf de velden in te vullen.
  • Vertel in maximaal 500 woorden waarom jij geverifieerd moet worden. Geef hierbij aan wat jij bijdraagt aan de Twitter-gemeenschap.

Bij het laatste punt moet je denken aan dat mensen je beter kunnen vinden en dat je online vertrouwen erg belangrijk vindt, bijvoorbeeld.

Kortom: Twitter komt nog, maar je kunt je alvast voorbereiden.

email-teaser-about_trusted_shops-200x150Wil je trouwens ook meer vertrouwen creëren voor jouw website? Lees in deze gratis whitepaper hoe Trusted Shops daarbij kan helpen!

Meer over de gratis whitepaper

YouTube

De verificatie van YouTube is ook voor maar weinig bedrijven weggelegd. De grootste eis is: je moet meer dan 100.000 abonnees hebben. Als je naar de pagina ‘Verificatiebadges op kanalen’ van YouTube Help gaat en je bent ingelogd via het account dat je op YouTube gebruikt, zie je al snel of je in aanmerking komt voor de badge.

Verder is het belangrijk dat je originele content creëert - dus alle content moet van je eigen ideeën komen. De 100.000 grens is al vrij hoog, dus het zal lastig zijn.

teaserNL-YouTube-de-SOverigens is YouTube wel een goed middel om voor je bedrijf te gebruiken, mits je weet hoe. Wij hebben daarom voor jou een whitepaper opgesteld om je hierbij te helpen.

Meer over de gratis whitepaper

Snapchat

Snapchat heeft geen echt verificatieproces. Het belangrijkste is dat je héél populair bent op de app. Daarom zit deze in dit hoofdstuk en niet in het hoofdstuk hiervoor. Ook krijg je geen verificatievinkje, maar je komt tussen de Official Stories terecht.

Wil je toch een poging wagen? Dan moet je contact opnemen met Snapchat. Dat gaat zo via de app:

  1. Klik linkboven op je profielfoto.
  2. Klik op het icoontje zoals hiervoor om bij de instellingen te komen.
  3. Scroll naar beneden naar ‘Ondersteuning’ en klik op ‘Ik heb hulp nodig’.
  4. Klik rechtsboven op het menu-icoontje.
  5. Kies ‘Contact us’.
  6. Kies ‘My snapchat isn’t working’.
  7. Kies ‘Other’.
  8. Kies ‘Yes’.
  9. Kies ‘My issue is not listed’.
  10. Vervolgens kun je eindelijk het contactformulier invullen.

Deze informatie vraagt Snapchat van je:

  • Je gebruikersnaam (al ingevuld)
  • E-mail
  • Telefoonnummer
  • Bij ‘Device’ vul je in het apparaat waarop je zit.
  • Bij ‘When did you start having this issue?’ vul je de dag van vandaag in.
  • Bij ‘What information should we know’ vul je een mooie pitch in waarom jij geverifieerd moet worden.

WhatsApp

WhatsApp heeft een verificatie, maar deze optie is slechts voor een klein aantal bedrijven beschikbaar. Deze zit namelijk nog in de pilot-fase en hierover hebben we daarom geen informatie.

TikTok

Zoals het platform zelf niet erg traditioneel is, is ook het verificatieproces van TikTok niet zoals bij de andere platformen. Een team van TikTok zoekt actief naar accounts om te verifiëren, genaamd The Creator Launch Team. Volgens geverifieerde gebruikers is het niet eenvoudig om het felbegeerde vinkje te ontvangen.

Het probleem met de TikTok stappen is: het is geen garantie dat je geverifieerd wordt en het is veel werk. Wij begrijpen dat als bedrijf zijnde het beter is dat je TikTok naar jouw website linkt en vice versa, zodat je (toekomstige klanten) je vinden.

Dit zijn namelijk de stappen van geverifieerde gebruiker @themrspedersen:

  1. Zorg dat je elke dag meer volgers krijgt.
  2. Zorg dat volgers steeds meer tijd besteden aan het bekijken van jouw TikTok-video’s.
  3. Zorg dat je bekend bent via zoekmachines, dus gebruik SEO.
  4. Dit gaat samen met punt 3: zorg dat je in publicaties benoemd bent. Het is belangrijk voor TikTok dat je bekend bent en niet snel stopt met het medium.
  5. Zorg voor virale content.
  6. Zorg dat je geverifieerd bent op andere social media.

Wil je leren over TikTok-marketing? Lees ons artikel ‘TikTok-marketing: zo bereik je jongeren’.

Kortom

Online vertrouwen is erg belangrijk en wordt steeds belangrijker. Daarom kan verificatie jou helpen met meer mensen naar jouw social media en dus naar jouw website te krijgen. Voor Twitter en andere sociale media is het nog even wachten tot je geverifieerd kan worden. Echter kun je nu al je accounts klaarmaken hiervoor en je andere kanalen al laten verifiëren.

Online vertrouwen is niet alleen belangrijk voor social media, maar ook voor je website. Bekijk daarom de oplossingen van Trusted Shops voor jouw website. We bieden voor iedereen het gesloten beoordelingssysteem aan, zodat alleen échte klanten die bij jou gekocht hebben of jouw service gebruikt hebben, een beoordeling kunnen achterlaten. Voor webshops bieden we ook een keurmerk en kopersbescherming (geld-terug-garantie) aan.