Overal op social media kun je hem vinden: het vinkje achter de naam. Dit is een verificatie dat het account écht van diegene is die ze beweren te zijn. Waarom hebben mensen dit vinkje en hoe krijg je er eigenlijk een? We hebben het voor je uitgezocht.
In dit artikel leren we meer over:
Om te begrijpen wat je met het vinkje kan, is het belangrijk om ons af te vragen wat het eigenlijk betekent. Het vinkje bij social media betekent dat het account geverifieerd is. Dus dit is hét account van het betreffende persoon of bedrijf.
Als persoon is het lastig om geverifieerd te worden, omdat eigenlijk alleen bekendheden zo’n vinkje (ook wel eens badge genoemd) ontvangen. Als bedrijf zijnde is het een stuk eenvoudiger.
Het nut van dit vinkje is dus simpel: om te zorgen dat mensen weten dat dit het officiële kanaal is en geen satire, een nep account of dergelijke. Zoals je weet is online vertrouwen steeds belangrijker. Mensen zijn eerder geneigd een account te volgen als deze geverifieerd is, wat dus zorgt voor meer volgers en uiteindelijk meer traffic naar jouw website.
Zo is het ook mogelijk om voorrang te krijgen in zoekopdrachten (binnen het social media-platform) als jouw account is geverifieerd. Dit is niet het geval bij alle sociale media.
LET OP: gebruik nooit een service (betaald of niet) die voorstelt jou te helpen met de verificatie. Dit is meestal een scam. Daarom is het belangrijk om het zelf te leren.
Ten eerste is het goed om te weten welke sociale media een vinkje aanbieden. Niet alle sociale media bieden de optie aan momenteel. We beginnen dus met de sociale media waar je een vinkje kan krijgen en in het volgende hoofdstuk bespreken we de media waar je (waarschijnlijk) geen vinkje krijgt, omdat het óf te moeilijk is, of het platform heeft geen verificatie.
Tip: Voer altijd je informatie waarheidsgetrouw in. Zo niet, kan het zijn dat het bedrijf besluit je nooit te verifiëren. Duidelijke fouten tellen uiteraard niet mee, maar controleer al je gegevens voor je verzendt. Ook helpt het als je jouw sociale media op je website laat zien.
Nu we dat weten, gaan we verder met stap voor stap hoe je er een krijgt!
Op Facebook wordt er onderscheid gemaakt tussen het verifiëren van een bedrijf en dat van een persoon (mits bekendheid). Omdat je hier waarschijnlijk bent voor je bedrijf, richten wij ons hier alleen op het bedrijf. Verifiëren via Facebook is wat verwarrend.
Let op: Meta maakte op 19 februari 2023 bekend te gaan beginnen met een abonnement voor het vinkje. Dit is eerst alleen in Australië en Nieuw-Zeeland het geval, maar zal uitgerold moeten worden naar alle landen.
Bij het verifiëren van je Facebook-pagina kijkt de site naar verschillende punten. Hierbij wordt gekeken of het een echt bedrijf (of persoon) is natuurlijk. Ook wordt hierbij gekeken naar je bekendheid.
Verder is het goed om te weten dat je maar één profiel of pagina per persoon of bedrijf mag verifiëren. Heb je taalspecifieke pagina's, zoals Trusted Shops NL en Trusted Shops FR bijvoorbeeld? Daarvan mag je uiteraard meerdere verifiëren.
Ook moet je profiel voltooid zijn, dus het info-gedeelte moet ingevuld zijn, je moet een pagina- of profielfoto hebben en recente actief geweest zijn met minstens één bericht.
Als bedrijf zijn er meerdere manieren om je te verifiëren. Wij zullen je uitleggen hoe je het vinkje, dus de blauwe badge, kunt aanvragen.
Tegenwoordig is het formulier volledig in het Nederlands.
Wat wordt er gevraagd:
Dien maximaal 1 verzoek per keer in (dus overleg in het bedrijf wie hiervoor verantwoordelijk is) en mocht je afgewezen worden, kun je na 30 dagen het weer proberen.
Instagram is tegenwoordig van dezelfde eigenaar als Facebook en de verificatie lijkt daarom erg op elkaar. Echter wordt je niet automatisch op beide platformen geverifieerd: dit dien je apart aan te vragen.
Let op: Meta maakte op 19 februari 2023 bekend te gaan beginnen met een abonnement voor het vinkje. Dit is eerst alleen in Australië en Nieuw-Zeeland het geval, maar zal uitgerold moeten worden naar alle landen.
Je moet uiteraard wel voldoen aan de gebruiksvoorwaarden en richtlijnen voor de community. Verder zijn de vereisten voor een geverifieerde badge op Instagram eigenlijk hetzelfde als bij Facebook.
Het verifiëren via Instagram gaat makkelijk als je Instagram op je telefoon hebt geïnstalleerd. De stappen zijn simpel:
Voor stap 6 vraagt Instagram de volgende gegevens:
Instagram kan je aanvraag afwijzen omdat je niet aan de eisen voldoet, omdat je niet bekend genoeg bent of omdat er niet naar jouw bedrijf gezocht wordt. Het goede nieuws is: 30 dagen na afwijzing kan je het gewoon weer proberen.
Ook Pinterest biedt een verificatie voor de accounts aan. Geverifieerde verkopers krijgen een blauw vinkje, maar er bestaat ook een rood vinkje: voor als je een geverifieerd acocunt hebt of maker bent.
Om te kunnen verifiëren bij Pinterest, heb je een zakelijk account nodig. Dit is volledig gratis en hoe het werkt, staat op de site van Pinterest beschreven.
Als je geverifieerd wilt worden als verkoper, moet je natuurlijk voldoen aan de richtlijnen voor verkopers.
Pinterest heeft verschillende verificaties. Wij gaan hier in op het verifiëren als verkoper én het verifiëren van een gewoon account.
Als je wilt verifiëren als verkoper:
Dit wordt ook wel 'verified merchant program', VMP, genoemd. Dit is momenteel alleen beschikbaar in Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Mexico, Nederland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten of Zwitserland.
Verifiëren van een gewoon business-account:
In het contactformulier is geen specifieke categorie voor verificatie. Ik raad je daarom aan om te gaan naar 'Bedrijven, winkelen en adverteren' en vervolgens 'Bedrijfsprofiel opzetten' en in de volgende stap 'Iets anders'.
Twitter was voorheen onmogelijk om te verifiëren, maar tegenwoordig is dit weer mogelijk.
Let op: Sinds Elon Musk Twitter heeft overgenomen, gaat het vinkje waarschijnlijk $ 8 per maand kosten. Wanneer dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Je account moet authentiek zijn, dus je geeft een koppeling naar je officiële website. Ook moet je een officieel e‑mailadres gebruiken. Deze moet bevestigd zijn, of zorg voor een bevestigd telefoonnummer.
Verder wordt er, net als bij Instagram en Facebook, gevraagd naar links met artikelen over jouw website, eventueel je wikipedia-pagina, enzovoort. En net als de andere social media moet je actief zijn en een openbaar account hebben.
Ten slotte moet je je aan de regels van Twitter houden en mag je de afgelopen 12 maanden geen schorsing van 12 uur of 7 dagen hebben gehad.
Twitter is vrij kieskeurig met de verificatie, maar het niet niet onmogelijk. Wij kijken naar hoe je als bedrijf je verifieert.
Het kan zijn dat je de volgende gegevens moet verstrekken om je bekendheid en authenticiteit vast te stellen:
Het wordt aangeraden om als geverifieerd account (en als bedrijf sowieso handig) gebruik te maken van de tweestapsverificatie.
Naast platformen waar je wél een vinkje krijgt, is het ook goed om te kijken waar je vrijwel zeker geen vinkje krijgt en waarom. Daarom hieronder een overzicht.
De verificatie van YouTube is ook voor maar weinig bedrijven weggelegd. De grootste eis is: je moet meer dan 100.000 abonnees hebben. Als je naar de pagina ‘Verificatiebadges op kanalen’ van YouTube Help gaat en je bent ingelogd via het account dat je op YouTube gebruikt, zie je al snel of je in aanmerking komt voor de badge.
Verder is het belangrijk dat je originele content creëert - dus alle content moet van je eigen ideeën komen. Ook moet je een kanaalbanner hebben, moet je beschrijving ingevuld zijn en dien je een profielfoto te hebben. Zoals bij alle andere social media wordt geëist dat je actief bent.
In een uitzonderlijk geval verifieert YouTube proactief kanalen onder de 100.000 abonnees, omdat ze bekend zijn buiten YouTube.
Snapchat heeft geen echt verificatieproces. Het belangrijkste is dat je héél populair bent op de app (minstens 50.000 kijkers per verhaal). Daarom zit deze in dit hoofdstuk en niet in het hoofdstuk hiervoor. Ook krijg je geen verificatievinkje, maar je komt tussen de Official Stories terecht.
Wil je toch een poging wagen? Dan moet je contact opnemen met Snapchat. Dit is alleen mogelijk via de app.
WhatsApp heeft een verificatie, maar deze optie is slechts voor een klein aantal bedrijven beschikbaar. Deze zit namelijk nog in de pilot-fase en hierover hebben we daarom geen informatie. Wel leuk te weten: bij WhatsApp is het vinkje natuurlijk niet blauw maar groen.
Zoals het platform zelf niet erg traditioneel is, is ook het verificatieproces van TikTok niet zoals bij de andere platformen. Een team van TikTok zoekt actief naar accounts om te verifiëren, genaamd The Creator Launch Team. Volgens geverifieerde gebruikers is het niet eenvoudig om het felbegeerde vinkje te ontvangen.
Het probleem met de TikTok stappen is: het is geen garantie dat je geverifieerd wordt en het is veel werk. Wij begrijpen dat als bedrijf zijnde het beter is dat je TikTok naar jouw website linkt en vice versa, zodat je (toekomstige klanten) je vinden.
Dit zijn namelijk de stappen van geverifieerde gebruiker @themrspedersen:
Online vertrouwen is erg belangrijk en wordt steeds belangrijker. Daarom kan verificatie jou helpen met meer mensen naar jouw social media en dus naar jouw website te krijgen. Voor Twitter en andere sociale media is het nog even wachten tot je geverifieerd kan worden. Echter kun je nu al je accounts klaarmaken hiervoor en je andere kanalen al laten verifiëren.
Online vertrouwen is niet alleen belangrijk voor social media, maar ook voor je website. Bekijk daarom de oplossingen van Trusted Shops voor jouw website. We hebben een beoordelingssysteem, zodat klanten die bij jou gekocht hebben of jouw service gebruikt hebben, een beoordeling kunnen achterlaten. Ook bieden we ook een keurmerk en kopersbescherming (geld-terug-garantie) aan zodat de shopper weet dat jouw webshop betrouwbaar is.
Gepubliceerd op: 23 juni 2020
Geüpdatet op: 8 november 2022
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.