Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

Blauw vinkje op social: hoe je webshop er een krijgt

14.06.2022, 12m

Overal op social media kun je hem vinden: het vinkje achter de naam. Dit is een verificatie dat het account écht van diegene is die ze beweren te zijn. Waarom hebben mensen dit vinkje en hoe krijg je er eigenlijk een? We hebben het voor je uitgezocht.

In dit artikel leren we meer over:

  1. Wat heb je aan een vinkje op social media?
  2. Hoe krijg je een vinkje?
  3. Waar je geen vinkje krijgt en waarom.

 

Tip: Zit je erover na te denken om je aan te melden voor een webshop-keurmerk,  maar wil je eerst weten of jouw webshop wel aan de eisen voldoet? Wij  controleren je winkel nu gratis en vrijblijvend met de audit quickscan! Je laat  immers je ogen toch ook opmeten voor je een bril koopt?

1. Wat heb je aan een vinkje op social media?

Om te begrijpen wat je met het vinkje kan, is het belangrijk om ons af te vragen wat het eigenlijk betekent. Het vinkje bij social media betekent dat het account geverifieerd is. Dus dit is hét account van het betreffende persoon of bedrijf.

Als persoon is het lastig om geverifieerd te worden, omdat eigenlijk alleen bekendheden zo’n vinkje (ook wel eens badge genoemd) ontvangen. Als bedrijf zijnde is het een stuk eenvoudiger.

Het nut van dit vinkje is dus simpel: om te zorgen dat mensen weten dat dit het officiële kanaal is en geen satire, een nep account of dergelijke. Zoals je weet is online vertrouwen steeds belangrijker. Mensen zijn eerder geneigd een account te volgen als deze geverifieerd is, wat dus zorgt voor meer volgers en uiteindelijk meer traffic naar jouw website.

Zo is het ook mogelijk om voorrang te krijgen in zoekopdrachten (binnen het social media-platform) als jouw account is geverifieerd. Dit is niet het geval bij alle sociale media.

 

 

2. Hoe krijg je een vinkje?

LET OP: gebruik nooit een service (betaald of niet) die voorstelt jou te helpen met de verificatie. Dit is meestal een scam. Daarom is het belangrijk om het zelf te leren.

Ten eerste is het goed om te weten welke sociale media een vinkje aanbieden. Niet alle sociale media bieden de optie aan momenteel. We beginnen dus met de sociale media waar je een vinkje kan krijgen en in het volgende hoofdstuk bespreken we de media waar je (waarschijnlijk) geen vinkje krijgt, omdat het óf te moeilijk is, of het platform heeft geen verificatie.

Tip: Voer altijd je informatie waarheidsgetrouw in. Zo niet, kan het zijn dat het bedrijf besluit je nooit te verifiëren. Duidelijke fouten tellen uiteraard niet mee, maar controleer al je gegevens voor je verzendt. Ook helpt het als je jouw sociale media op je website laat zien.

Nu we dat weten, gaan we verder met stap voor stap hoe je er een krijgt!

Facebook

Op Facebook wordt er onderscheid gemaakt tussen het verifiëren van een bedrijf en dat van een persoon (mits bekendheid). Omdat je hier waarschijnlijk bent voor je bedrijf, richten wij ons hier alleen op het bedrijf. Verifiëren via Facebook is wat verwarrend.

Vereisten geverifieerde badge Facebook

Bij het verifiëren van je Facebook-pagina kijkt de site naar verschillende punten. Hierbij wordt gekeken of het een echt bedrijf (of persoon) is natuurlijk. Ook wordt hierbij gekeken naar je bekendheid.

Verder is het goed om te weten dat je maar één profiel of pagina per persoon of bedrijf mag verifiëren. Heb je taalspecifieke pagina's, zoals Trusted Shops NL en Trusted Shops FR bijvoorbeeld? Daarvan mag je uiteraard meerdere verifiëren.

Ook moet je profiel voltooid zijn, dus het info-gedeelte moet ingevuld zijn, je moet een pagina- of profielfoto hebben en recente actief geweest zijn met minstens één bericht.

Hoe verifieer je een Facebook-pagina?

Als bedrijf zijn er meerdere manieren om je te verifiëren. Wij zullen je uitleggen hoe je het vinkje, dus de blauwe badge, kunt aanvragen.

  1. Ga naar de site van Facebook.
  2. Klik op het pijltje dat naar beneden wijst, rechtsbovenin.
  3. Klik op 'Hulp en ondersteuning'. 
  4. Klik op 'Helpcentrum'.
  5. Typ in de zoekbalk: 'verificatiebadge'.
  6. Klik op het artikel genaamd: “Hoe vraag ik een geverifieerde badge aan op Facebook?
  7. Scroll naar de tekst “Je kunt dit formulier invullen om je profiel of pagina te verifiëren.” en klik op 'dit formulier invullen'. Zoals je het al raadt: om al deze stappen over te slaan kun je in dit artikel ook op die link klikken.
  8. Vul de gegevens in.

Tegenwoordig is het formulier volledig in het Nederlands.

Wat wordt er gevraagd:

  • Of je een profiel of pagina wilt verifiëren
  • Kies je pagina, dan dien je de pagina te selecteren
  • Er wordt om een document gevraagd om de identiteit van jou of je bedrijf te bevestigen. Dit kan zelfs een recente energierekening zijn.
  • Geef aan in welke categorie je actief bent en welk land/welke regio.
  • Je kunt ook je doelgroep of alias ingeven, maar dit is niet nodig.
  • Verder kan je 5 artikelen/social media-accounts/overige links toevoegen om je identiteit te bevestigen.

Dien maximaal 1 verzoek per keer in (dus overleg in het bedrijf wie hiervoor verantwoordelijk is) en mocht je afgewezen worden, kun je na 30 dagen het weer proberen.

 

 

Instagram

Instagram is tegenwoordig van dezelfde eigenaar als Facebook en de verificatie lijkt daarom erg op elkaar. Echter wordt je niet automatisch op beide platformen geverifieerd: dit dien je apart aan te vragen.

Vereisten geverifieerde badge Instagram

Je moet uiteraard wel voldoen aan de gebruiksvoorwaarden en richtlijnen voor de community. Verder zijn de vereisten voor een geverifieerde badge op Instagram eigenlijk hetzelfde als bij Facebook.

Hoe verifieer je een Instagram-pagina?

Het verifiëren via Instagram gaat makkelijk als je Instagram op je telefoon hebt geïnstalleerd. De stappen zijn simpel:

  1. Klik rechts onderin op je foto.
  2. Klik rechts bovenin op de 3 streepjes om het menu te openen.
  3. Klik rechts onderin op 'Instellingen'.
  4. Klik op 'Account'.
  5. Klik op 'Verificatie aanvragen', bijna onderaan.
  6. Vul de gevraagde gegevens in.

Voor stap 6 vraagt Instagram de volgende gegevens:

  • Je gebruikersnaam (al ingevuld)
  • Je volledige naam
  • Het document waarmee je wilt verifiëren. Dit kan bijv. een energierekening zijn.
  • Categorie. Hierbij kun je aangeven waar je Instagram over gaat. Ook vragen ze het land/de regio waar je actief bent.
  • Je kunt ook je doelgroep of alias ingeven, maar dit is niet nodig.
  • Verder kan je 5 artikelen/social media-accounts/overige links toevoegen om je identiteit te bevestigen.

Instagram kan je aanvraag afwijzen omdat je niet aan de eisen voldoet, omdat je niet bekend genoeg bent of omdat er niet naar jouw bedrijf gezocht wordt. Het goede nieuws is: 30 dagen na afwijzing kan je het gewoon weer proberen.

Leestip: Het kan zijn dat je nog niet heel goed bent in Instagram, of niet  goed weet wat je ermee kunt doen.Lees daarvoor ons Ultieme Hand­boek voor  Instagram, zodat je weet waar je moet beginnen. Klik op de knop hier­onder.

Pinterest

Ook Pinterest biedt een verificatie voor de accounts aan. Geverifieerde verkopers krijgen een blauw vinkje, maar er bestaat ook een rood vinkje: voor als je een geverifieerd acocunt hebt of maker bent.

Vereisten verificatie Pinterest

Om te kunnen verifiëren bij Pinterest, heb je een zakelijk account nodig. Dit is volledig gratis en hoe het werkt, staat op de site van Pinterest beschreven.

Als je geverifieerd wilt worden als verkoper, moet je natuurlijk voldoen aan de richtlijnen voor verkopers

Hoe verifieer je een Pinterest-account?

Pinterest heeft verschillende verificaties. Wij gaan hier in op het verifiëren als verkoper én het verifiëren van een gewoon account.

Als je wilt verifiëren als verkoper:

Dit wordt ook wel 'verified merchant program', VMP, genoemd. Dit is momenteel alleen beschikbaar in Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Mexico, Nederland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten of Zwitserland.

  1. Claim je website. Pinterest heeft een duidelijke uitleg hoe je jouw website kan claimen.
  2. Zorg dat je een gegevensbron hebt. Dit is een bestand waar je producten met hun eigenschappen (bijv. prijs etc) in omschreven staat. Deze moet ergens gehost worden zodat Pinterest deze dagelijks kan uitlezen.
  3. Koppel je catalogus om je producten zichtbaar te maken op Pinterest. "Minstens 50% van je producten moet met succes worden ingeladen om in aanmerking te komen voor VMP"
  4. Intstaleer de Pinterest-tag op je website. Dit is een code zodat Pinterest kan bijhouden wie jouw website bezoekt etc. na het zien van je advertentie op Pinterest.
  5. Vervolgens vul je de gegevens in via de aanmeldpagina.

Verifiëren van een gewoon business-account:

  1. Voeg je logo toe als profielafbeelding.
  2. Claim je website. Pinterest heeft een duidelijke uitleg hoe je jouw website kan claimen.
  3. Zorg dat alle informatie op je profiel is ingevuld. Dit is je naam, een bio, locatie en je websitelink.
  4. Link je Facebook- en/of Twitter-account aan je Pinterest-account. Het liefst een Facebook-account dat geverifieerd is.
  5. Nog geen rood vinkje? Vul het contactformulier in.

In het contactformulier is geen specifieke categorie voor verificatie. Ik raad je daarom aan om te gaan naar 'Bedrijven, winkelen en adverteren' en vervolgens 'Bedrijfsprofiel opzetten' en in de volgende stap 'Iets anders'. 

 

 

Twitter

Twitter was voorheen onmogelijk om te verifiëren, maar tegenwoordig is dit weer mogelijk.

Vereisten verificatiebadge Twitter

Je account moet authentiek zijn, dus je geeft een koppeling naar je officiële website. Ook moet je een officieel e‑mailadres gebruiken. Deze moet bevestigd zijn, of  zorg voor een bevestigd telefoonnummer.

Verder wordt er, net als bij Instagram en Facebook, gevraagd naar links met artikelen over jouw website, eventueel je wikipedia-pagina, enzovoort. En net als de andere social media moet je actief zijn en een openbaar account hebben.

Ten slotte moet je je aan de regels van Twitter houden en mag je de afgelopen 12 maanden geen schorsing van 12 uur of 7 dagen hebben gehad.

Hoe verifieer je een Twitter-account?

Twitter is vrij kieskeurig met de verificatie, maar het niet niet onmogelijk. Wij kijken naar hoe je als bedrijf je verifieert.

  1. Zet een link naar je website in je profiel.
  2. Vul je volledige profiel in. Kies ook een profielfoto en een omslagfoto.
  3. Klik op de drie puntjes in het menu.
  4. Klik op 'Instellingen en privacy'.
  5. Voer bij 'Jouw account' je gebruikersnaam in, verifieer je telefoonnummer en verifieer je e‑mailadres.
  6. Klik op 'Privacy en veiligheid' en zorg dat 'Je Tweets afschermen' niet is aangevinkt onder het kopje 'Publiek en taggen'. Je Tweets dienen namelijk open te zijn voor iedereen.
  7. Ga terug naar 'Jouw account' en lik op de knop 'Verificatie verzoeken'.

Het kan zijn dat je de volgende gegevens moet verstrekken om je bekendheid en authenticiteit vast te stellen:

  • Een link naar de website van je bedrijf
  • Een link naar een stabiel Wikipedia-artikel over je bedrijf
  • Links naar 3 of meer nieuwsartikelen over je bedrijf
  • Bewijs dat je account een aantal volgers heeft in de top 0,05% van actieve accounts uit dezelfde geografische regio

Het wordt aangeraden om als geverifieerd account (en als bedrijf sowieso handig) gebruik te maken van de tweestapsverificatie.

 

 

3. Hier krijg je (waarschijnlijk) geen vinkje…

Naast platformen waar je wél een vinkje krijgt, is het ook goed om te kijken waar je vrijwel zeker geen vinkje krijgt en waarom. Daarom hieronder een overzicht.

YouTube

De verificatie van YouTube is ook voor maar weinig bedrijven weggelegd. De grootste eis is: je moet meer dan 100.000 abonnees hebben. Als je naar de pagina ‘Verificatiebadges op kanalen’ van YouTube Help gaat en je bent ingelogd via het account dat je op YouTube gebruikt, zie je al snel of je in aanmerking komt voor de badge.

Verder is het belangrijk dat je originele content creëert - dus alle content moet van je eigen ideeën komen. Ook moet je een kanaalbanner hebben, moet je beschrijving ingevuld zijn en dien je een profielfoto te hebben. Zoals bij alle andere social media wordt geëist dat je actief bent.

In een uitzonderlijk geval verifieert YouTube proactief kanalen onder de 100.000 abonnees, omdat ze bekend zijn buiten YouTube.

Snapchat

Snapchat heeft geen echt verificatieproces. Het belangrijkste is dat je héél populair bent op de app (minstens 50.000 kijkers per verhaal). Daarom zit deze in dit hoofdstuk en niet in het hoofdstuk hiervoor. Ook krijg je geen verificatievinkje, maar je komt tussen de Official Stories terecht.

Wil je toch een poging wagen? Dan moet je contact opnemen met Snapchat. Dit is alleen mogelijk via de app.

WhatsApp

WhatsApp heeft een verificatie, maar deze optie is slechts voor een klein aantal bedrijven beschikbaar. Deze zit namelijk nog in de pilot-fase en hierover hebben we daarom geen informatie. Wel leuk te weten: bij WhatsApp is het vinkje natuurlijk niet blauw maar groen.

 

 

TikTok

Zoals het platform zelf niet erg traditioneel is, is ook het verificatieproces van TikTok niet zoals bij de andere platformen. Een team van TikTok zoekt actief naar accounts om te verifiëren, genaamd The Creator Launch Team. Volgens geverifieerde gebruikers is het niet eenvoudig om het felbegeerde vinkje te ontvangen.

Het probleem met de TikTok stappen is: het is geen garantie dat je geverifieerd wordt en het is veel werk. Wij begrijpen dat als bedrijf zijnde het beter is dat je TikTok naar jouw website linkt en vice versa, zodat je (toekomstige klanten) je vinden.

Dit zijn namelijk de stappen van geverifieerde gebruiker @themrspedersen:

  1. Zorg dat je elke dag meer volgers krijgt.
  2. Zorg dat volgers steeds meer tijd besteden aan het bekijken van jouw TikTok-video’s.
  3. Zorg dat je bekend bent via zoekmachines, dus gebruik SEO.
  4. Dit gaat samen met punt 3: zorg dat je in publicaties benoemd bent. Het is belangrijk voor TikTok dat je bekend bent en niet snel stopt met het medium.
  5. Zorg voor virale content.
  6. Zorg dat je geverifieerd bent op andere social media.

Kortom

Online vertrouwen is erg belangrijk en wordt steeds belangrijker. Daarom kan verificatie jou helpen met meer mensen naar jouw social media en dus naar jouw website te krijgen. Voor Twitter en andere sociale media is het nog even wachten tot je geverifieerd kan worden. Echter kun je nu al je accounts klaarmaken hiervoor en je andere kanalen al laten verifiëren.

Online vertrouwen is niet alleen belangrijk voor social media, maar ook voor je website. Bekijk daarom de oplossingen van Trusted Shops voor jouw website. We hebben een beoordelingssysteem, zodat klanten die bij jou gekocht hebben of jouw service gebruikt hebben, een beoordeling kunnen achterlaten. Ook bieden we ook een keurmerk en kopersbescherming (geld-terug-garantie) aan zodat de shopper weet dat jouw webshop betrouwbaar is.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content  tweewekelijks in je mailbox.

 

Gepubliceerd op: 23 juni 2020
Geüpdate op: 14 juni 2022