TikTok-marketing: zo bereik je jonge shoppers

Je hebt waarschijnlijk al wel eens van TikTok gehoord, maar wat is dit nieuwe social media-platform en hoe werkt het? Ontdek wat TikTok is en hoe je dit kan gebruiken om meer klanten te bereiken en hen kan inspireren om bij jou te shoppen!

 

Gebruikers brengen dagelijks 39 minuten door op het nieuwe videonetwerk TikTok. Op het gebied van entertainment biedt het platform veel mogelijkheden en het is niet alleen interessant voor consumenten, maar ook voor bedrijven als marketingkanaal.

Er zijn veel verschillende manieren waarop de nieuwe sociale netwerksite kan worden gebruikt op het gebied van marketing.

Als je bedenkt hoeveel tijd de jongere generatie doorbrengt op de app, is het een goede manier om je te richten op de generatie Z. Studies tonen aan dat deze generatie niet geïnteresseerd is in perfecte content en zich eigenlijk aangetrokken voelt tot authentieke content dat niet perfect in scène is gezet. 

Dit is waar TikTok op in speelt en de mogelijkheid biedt om authentieke en leuke content te creëren! 

Voordat we naar de zakelijke kant van TikTok kijken, laten we eerst kijken naar wat het platform eigenlijk is en hoe het werkt.

Leestip: Als je mooie of grappige reviews hebt, wil je deze het liefst delen.  Via social media zorgt dat ook nog voor extra promotie. Om je hierbij te  helpen, hebben wij een tool ontwikkeld om je eTrusted-reviews eenvoudig te  delen. Leer meer hierover!

 

1. Wat is TikTok?

TikTok is een social media-netwerk dat in 2016 is gelanceerd en zich richt op videocontent. Het is afkomstig van de apps "Musical.ly" en de Aziatische tegenhanger "Douyin" die door het Chinese technologiebedrijf ByteDance werd gecreëerd.

De gebruikers van de app kunnen amusante video's bekijken die tussen 15 seconden en één minuut lang zijn en ze kunnen ook zelf video's uploaden. De app draait om het produceren van video's met muziek op de achtergrond. 

Eén van de belangrijkste soorten content op het platform zijn "lip-sync" video's. De playbackvideo’s dus. Gebruikers kiezen een bepaald liedje en doen dan alsof ze het liedje zingen, terwijl ze zelf filmen. Soms worden er ook dansbewegingen opgenomen. 

Een ander format is de "challenge", uitdaging dus. Dit bestaat uit meerdere video's van verschillende mensen met een bepaalde hashtag, waardoor andere gebruikers worden aangemoedigd om mee te doen aan een uitdaging. Hier gaan we zo verder op in.

Ook al draait de inhoud van TikTok vooral om muziek, het heeft zich uitgebreid tot een verscheidenheid aan niche interesses zoals komedie, dans, beauty en sport.

De inhoud is niet "perfect" en benadert de productie van inhoud op een meer maffe en eenvoudige manier. De bedoeling is dat het gewoon leuk is en om de creativiteit te vergroten.

De video's kunnen worden bewerkt met tools die door het platform worden aangeboden, zoals filters, stickers en andere effecten om ze aantrekkelijker te maken. Over het algemeen richt de app zich op het verticale formaat en beschrijven gebruikers hun video's met een korte tekst en hashtags.

De doelgroep van de app is de groep jonge jongeren van Generatie Z die tussen de 13 en 18 jaar oud zijn. De app is echter ook zeer populair onder Millennials (ongeveer tussen de 24 en 40 jaar). 

 

 

2. Hoe werkt TikTok?

Net als veel andere social media is TikTok een mobiele applicatie die zowel voor Android als iOS beschikbaar is.

In vergelijking met andere social media apps valt TikTok op, omdat het de enige is die zich uitsluitend concentreert op videocontent.

Na het downloaden en installeren van de app op een mobiel apparaat kan de gebruiker inloggen met een Facebook-, Instagram- of Twitter-account waar diegene de naam handmatig kan wijzigen.

Het is echter niet verplicht om een profiel aan te maken om de video's op de app te kunnen bekijken.

Zodra de app wordt geopend, worden er fullscreen video's gepresenteerd in de home-feed. De feed is onderverdeeld in "Volgend” (wat je volgt dus) en “Voor jou”.

Terwijl de eerste feed alleen video's toont van mensen die de gebruiker besluit te volgen, gebruikt de tweede feed een algoritme en rangschikt de video's die aan de gebruiker worden voorgesteld op basis van de video's en categorieën die ze al hebben bekeken.

TikTok For You paginaScreenshot van een TikTok "Voor jou"-scherm.

Als de gebruiker een video een like wil geven, kan diegene op het hart-icoontje klikken dat zich aan de rechterkant bevindt. Om andere kanalen te volgen, kunnen ze op de gebruikersnaam klikken en op “Volgen”.

Net als op andere social media is er ook een sectie voor reacties voor interactie met de inhoud. Een functie die ook is opgenomen op het scherm en de video's is het "delen"-pictogram, waarmee de gebruikers de video's kunnen delen op andere social media.

De menubalk onderaan bestaat uit vijf pictogrammen:

  • Start, dit is dus de homepagina. 

  • Het pictogram voor “ontdekken”, waarmee de gebruiker kan zoeken naar video's in categorieën als komedie, dans, veganistisch, enz.

  • Het "+" pictogram, waarmee de video's kunnen worden gemaakt of geüpload vanuit de galerij.

  • Het inbox-icoon, dat toegang biedt tot alle meldingen.

  • Het "ik"-pictogram met het persoonlijke profiel van de gebruiker.

 

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

 

Na het opnemen van een video of het uploaden van een video uit de galerij, kunnen gebruikers gebruik maken van filters en effecten. Deze omvatten:

  • Beautyfilters, dat zijn speciale AR-filters (augmented reality) die zorgen voor "schoonheidscorrecties". 

  • Kleurenfilters (in de app gewoon “filters”), die gebruiker in staat stelt de kleur van de video te veranderen.

  • Een timer die de gebruiker kan gebruiken als hij de sluiter niet steeds wil indrukken. Met de timerfunctie kan diegene dan de tijd en de video instellen terwijl ze de knop niet de hele tijd hoeven in te drukken.

  • Een snelheidsfilter dat kan worden gebruikt om video's te vertragen of te versnellen.

Een van de belangrijkste functies van de app is natuurlijk de muziek. In het creatiegedeelte van de app kan de gebruiker een muzieknoot vinden met het woord "geluiden" bovenaan het scherm.

TikTok geluiden-paginaHet scherm "Geluiden".

Na het aanklikken hiervan kunnen ze een overzichtspagina vinden waar ze hun muziek kunnen kiezen. Deze muziek wordt dan toegevoegd aan de clip en loopt op de achtergrond.

Een speciale functie die TikTok heeft is de "TikCode". Elke gebruiker heeft een TikCode waarmee hij/zij kan worden gevonden.

TikTok TikCodeHet scherm met de TikCode.

Dit is zeer nuttig om een TikTok-kanaal te promoten op andere sociale media. Gebruikers kunnen de QR-code scannen en TikTok stuurt ze automatisch door naar de betreffende pagina.

I. Playbackvideo’s, hashtag challenge en live-streamen

Ben je op andere social media video's tegengekomen met mensen die dezelfde danspasjes doen? Deze video's vallen onder de hashtag-uitdaging, oftewel hashtag challenge.

Maar wat is een hashtag challenge?

Een hashtag challenge is een bepaald soort uitdaging voor gebruikers om aan deel te nemen, die gebaseerd is op hashtags. In de meeste gevallen heeft de uitdaging te maken met het uitvoeren van een specifieke actie.

TikTok kondigt nieuwe uitdagingen aan voor zijn gebruikers door middel van hun meldingen. In de hashtag challenges zijn er echter geen winnaars; het heeft meer te maken met het feit dat deelname wordt gezien als iets positiefs door de gemeenschap. De meest bekende uitdagingen worden weergegeven op de "ontdek" pagina. 

Naast deze uitdagingen zijn de populairste content op TikTok playbackvideo's, oftewel lipsync. Gebruikers kiezen een bepaald liedje en filmen dat vervolgens zelf terwijl ze playbacken en/of erop dansen.

De playback is echter niet alleen beperkt tot liedjes, het kunnen ook beroemde sketches zijn van andere social media.

Andere inhoud kan bestaan uit memes, korte tutorials of grappen. Een leuk pluspunt van de app is dat het een directe link naar de Instagram-verhalen mogelijk maakt. Dus zodra je iets op TikTok plaatst, kan deze inhoud ook op Instagram worden geplaatst.

Net als andere sociale netwerksites biedt TikTok de mogelijkheid tot live-streamen. Zodra een gebruiker een live-stream start, worden diens volgers op de hoogte gebracht en kunnen ze zelfs hun favoriete influencers ondersteunen met een donatie.

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

3. Hoe kun je TikTok gebruiken voor je bedrijf?

In het eerste kwartaal van 2018 haalde TikTok zijn concurrenten (Facebook, Instagram en YouTube) voorbij met 54,8 miljoen app-downloads. Op dit moment telt de app 500 miljoen actieve gebruikers en dit getal neemt dagelijks toe.

Om te weten of het medium voor jouw bedrijf interessant is, moet je weten wat de doelgroep van TikTok is. Ongeveer 66% van de gebruikers op TikTok zijn jonger dan 30 jaar en vormen daarmee een interessante doelgroep voor veel bedrijven.

 

 

 

Omdat het plezier en de creativiteit van de app op de voorgrond staan, is het niet erg moeilijk om te beginnen met het creëren van inhoud. De video's hoeven niet van hoge kwaliteit te zijn en zijn daarom relatief eenvoudig te produceren.

Daarom kun je verschillende manieren uitproberen om jouw producten te promoten. Als je de video's eenvoudig en luchtig houdt, zullen ze authentieker overkomen dan een video die tot in de details in scène is gezet. "Perfecte" content speelt geen overheersende rol op TikTok en is voorbehouden aan andere social media-platforms.

Als voorbeeld hebben we het bedrijf Lush die hun producten laten zien met een leuke videodemonstratie:

Een ander aspect dat aantrekkelijk kan zijn voor bedrijven is het starten van een hashtag challenge. Dit kan direct gekoppeld worden aan je merk of aan je product.

Het retailmerk Guess heeft de hashtag challenge in hun voordeel gebruikt. Ze moedigden de gebruikers aan om zichzelf te filmen met hun nieuwe denimlijn en de hashtag #InMyDenim te gebruiken.

Zo heeft een gebruiker dit gecreëerd: 

Hashtag challenges kunnen helpen om meer bereik te creëren op de app en om de naamsbekendheid van het merk te vergroten. Als je niet weet wat je als hashtag challenge moet gebruiken, kun je op zoek gaan naar hashtag challenges van andere bedrijven en daar inspiratie opdoen.

Hashtag challenges promoten dus niet alleen je bedrijf, maar creëren ook interactie en betrokkenheid.

Influencers zijn ook actief geworden op TikTok en maken een groot deel uit van de inhoud van de app. Omdat de jongere generatie tegen alles is wat op traditionele advertenties lijkt, kan het werken met influencers echt helpen om een verbinding te maken met deze specifieke generatie.

Om resultaten te krijgen van het werken met influencers op TikTok, moet je ervoor zorgen dat je doelgroep past bij de doelgroep van de influencer.

 

 

I. TikTok-advertenties

Net als andere social media-platforms kun je via TikTok ook adverteren. Zo kun je potentiële klanten bereiken via een specifieke doelgroepbenadering. 

TikTok-advertenties zijn tegenwoordig voor België en Nederland beschikbaar, maar nog niet voor alle landen. Klik hier voor alle landen waar TikTok-adverteren mogelijk is.

Op dit moment is het mogelijk om campagnes te starten via een aparte website van TikTok. De volgende opties zijn beschikbaar...

1. In-feed native content

De in-feed native video is een advertentie die verschijnt in de gebruikers-feed en is vooral gericht op hen.

Deze video-advertenties kunnen variëren van 5 tot 15 seconden lang, verschijnen in volledig scherm (16:9) en met het "geluid aan". Als jouw doel is om het bewustzijn en de prestaties te verhogen, dan is dit het beste formaat.

Je kunt een call-to-action-knop (CTA) toevoegen, die gebruikers kan leiden naar een landingspagina, download-pagina, of stuur ze naar een hashtag challenge-pagina.

Bovendien kunnen andere gebruikers de advertentie delen op andere social media-platforms en kun je dus meer aandacht vragen voor jouw advertentie.

TikTok biedt de volgende statistieken als het gaat om in-feed native content:

  • Impressions

  • Clicks

  • CTR

  • Video Views

  • Likes

  • Comments

  • Shares

  • Unique Reach

2. Branded hashtag-uitdagingen

Zoals eerder vermeld is een hashtag challenge iets wat door TikTok zelf wordt geïnitieerd, maar bedrijven kunnen ook een challenge starten met betaalde advertenties.

Dit betekent dat een bepaalde hashtag kan worden gelanceerd in verband met het merk en het bedrijf kan dus TikTok voor 6 dagen overnemen met zijn uitdaging binnen de "Ontdek"-pagina.

Hierdoor kunnen bedrijven hun betrokkenheid en bereik vergroten. TikTok biedt de volgende statistieken als het gaat om hashtag-uitdagingen:

  • Banner clicks

  • Impressions

  • Hashtag page views

  • Number of user-generated videos

  • Total video views

  • Likes

  • Comments

  • Shares

 

 

3. Brand takeover-ads

Brand takeover ads (merkovernames) zijn een zeer exclusieve format. De advertentie verschijnt direct bij het openen van de app. Het kan een foto zijn of een GIF die drie tot vijf seconden op het scherm blijft staan.

Dit advertentieformat creëert een groot deel van de toon (het deel van de exposure dat een merk krijgt), wat dan ook de volledige aandacht van de TikTok-gemeenschap trekt. Daarom is het een perfect formaat als je de naamsbekendheid en het bereik van je merk wilt vergroten.

TikTok biedt de volgende statistieken:

  • Impressions

  • Clicks

  • CTR

  • Unique Reach

4. Branded lenses/effect

Het advertentieformat branded lens biedt het gebruik van 3D-objecten, gezichtsfilters en meer. Wanneer gebruikers video's maken op het platform, kunnen ze kiezen uit verschillende branded lenses om hun inhoud aantrekkelijker te maken.

TikTok biedt adverteerders de mogelijkheid om met een creatief team hun eigen branded lens te maken.

Leestip: Als iemand jouw bedrijf googlet, ziet diegene waarschijnlijk als  eerste jouw Google Bedrijfs­profiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Wij hebben  een hand­leiding gemaakt om je op weg te helpen. Goed om te weten: je kunt daar  ook reviews verzamelen. Zowel het profiel als onze tips zijn gratis!

5. Influencer

Influencers zijn ook een groot deel van TikTok geworden en ze hebben een grote gemeenschap om zich heen gekregen. Ze hebben elk hun eigen persoonlijke stijl en creëren interactieve content, die vervolgens andere gebruikers stimuleert om interactie met hun content te hebben.

TikTok biedt een 'Custom Influencer Package' aan. Dit betekent dat de app bedrijven en merken de mogelijkheid biedt om verbonden te zijn met een belangrijke influencer in hun bedrijf waarmee ze kunnen werken aan invloedrijke content.

Als je besluit om met een influencer te werken, kun je jouw doelgroep veel sneller bereiken en krijg je meer bekendheid.

II. Contentideeën voor je bedrijfsprofiel

Hoewel TikTok zich alleen richt op videocontent, zijn er verschillende contentideeën die je kunt gebruiken om je merk of producten te promoten. Als dansen, playbacken en een grappige hashtag challenge niet passen bij je bedrijfsimago, kun je de app ook op een andere manier gebruiken. Lees hier over TikTok social media-marketing.

1. Alleen tekst

Als je cameraschuw bent of als het hele concept van playbacken niet past bij je bedrijfsimago, kun je ervoor kiezen om video's te maken met alleen maar tekst erin.

Misschien wilt je jouw kijkers wat tips geven uit je branche, doe-het-zelf-tips of iets wat je in een paar seconden als boodschap kunt overbrengen. 

2. Hergebruik je Instagram-verhalen

Als je niet zeker weet wat je op TikTok moet plaatsen, kan het een grote hulp zijn om naar je andere social media-platforms te kijken. Kijk naar je content die je al hebt gepost en kijk of je een deel ervan kunt hergebruiken.

Misschien heb je een korte video waarin je "achter de schermen" aan het werk bent of een van je producten presenteert? Dat kan ook interessant zijn voor TikTok!

3. Leer je publiek over...

Niet alleen playbacken en dansvideo's zijn populair op TikTok. Individuele mensen en bedrijven zijn het platform gaan gebruiken om hun gedachten en kennis te delen met hun publiek.

Dit kan heel goed werken, of het nu iets is uit je branche, je bedrijf, of over je producten. TikTok hoeft niet in de eerste plaats te worden gebruikt om je klanten te betrekken bij grappige video's, maar kan ook op een informatieve manier worden gebruikt. 

Zo gebruikt het Rode Kruis TikTok voor deze educatieve video:

@rodekruis Wie zijn vingers brandt... 😅#fyp #lerenoptiktok #rodekruis ♬ original sound - rodekruis

Kortom

We hebben gezien dat TikTok een nieuwe manier is om potentiële klanten te bereiken. Interessante en authentieke content kan ervoor zorgen dat gebruikers meer willen weten over jou en je bedrijf! 

Of je nu je producten laat zien of je publiek leert over nieuwe ontwikkelingen in je branche, TikTok kan een nieuw kanaal zijn om relaties te creëren met potentiële en bestaande klanten. 

De volgende stap is het downloaden van de app en een duik in het TikTok-avontuur!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 2 april 2020
Geüpdate op: 3 mei 2022

03-05-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen