Wat consumentenvertrouwen betekent voor winkels
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Het voornaamste doel van elke marketinginspanning is om op te vallen, gezien te worden en een potentiële klant te bereiken om je aandacht op te vestigen. Je wilt vooral jezelf duidelijk onderscheiden van de concurrentie.
Maar de concurrentie heeft hetzelfde in gedachten.
Dus, op welke manier kun je je merk, je product en alles wat je doet boven de concurrentie uit laten springen?
Er beter uit zien? Misschien.
Meer variëteit aanbieden? Eventueel.
Op prijs concurreren? Niet altijd...
Er zijn veel verschillende manieren om jezelf te onderscheiden van je concurrenten, en deze hoeven niet allemaal het verlagen van je normen te betekenen.
Sterker nog, het grootste deel van wat we vandaag bespreken, gaat eigenlijk over jezelf verbeteren!
Branding speelt een grote rol bij het vaststellen wie je bent en wat je doet. ‘Branding’, jouw merk en waar het voor staat. En dat zorgt voor vertrouwen.
Hoogwaardige, maar vooral consistente branding is wat je onderscheidt van de concurrentie.
Hoe?
Kijk eens naar RedOxx Luggage.
Hun rode logo is erg opvallend.
Een soortgelijk lettertype wordt elders op de website herhaald en is aangepast voor een niche van hun producten - veiligheidstassen.
De branding is niet zo sterk dat deze slechts één doelgroep aanspreekt - het spreekt handelaars, reizigers, fabrieksarbeiders, en stedelijke ontdekkingsreizigers aan... iedereen die een stevige tas wilt die lang mee gaat.
Deze branding wordt bovendien consistent herhaald op alle sociale media- en productpagina's.
Hun inclusieve en consistente branding schreeuwt niet onaangenaam hard naar de lezer, maar het valt wel goed op en is memorabel.
Denk eens terug aan het moment dat je de beste klantenservice ooit ontving. Met kop en schouders boven de rest van je branche uitsteken als het om klantenservice gaat, is slechts één van de manieren om je te onderscheiden van de concurrent.
Bovendien is het verwennen van je klanten een vorm van investeren in marketing, omdat je tevreden klant ongetwijfeld jouw naam tegen zijn of haar vrienden zal herhalen.
Maar in welke andere gebieden kan je de beste zijn, en zo jezelf en je product of merk onderscheiden?
Je retourbeleid.
Lupinepet is een klein bedrijf dat harnassen, riemen en halsbanden maakt voor honden (en katten!)
Elk product wordt ondersteund door hun levenslange 'zelfs als afgekauwde' garantie.
Ze onderscheiden zich van hun concurrentie door dit aan te bieden. Ze weten dat één van de problemen van hun klanten is dat honden graag op hun halsband kauwen.
Dat kan een dure hobby zijn voor een baasje. Dus lost Lupinepet het probleem van hun klanten op door levenslange garantie te bieden. Geen vragen gesteld, geen uitleg nodig. Een erg vriendelijk retourbeleid.
Dit zorgt ervoor dat een potentiële klant naar hen neigt wanneer deze een concurrerend merk vergelijkt met Lupinepet.
Rolls Royce vergelijkt zichzelf niet met Ford en Nordstrom vergelijkt zichzelf ook niet met H&M.
Waarom?
Omdat dit totaal verschillende merken zijn die een product verkopen aan compleet verschillende uiteinden van de markt.
88% van klanten onderzoekt producten online voordat ze een aankoop doen.
YouTube-, Amazon-recensies en andere vergelijkingswebsites hebben het heel gemakkelijk gemaakt voor mensen om alles over je te weten te komen voordat ze zich aan jou of je product binden.
Maar niets zal je waargenomen waarde meer naar beneden halen dan jezelf direct naast een concurrent plaatsen.
Het is volstrekt onnodig om de aandacht van de klant op de concurrent te richten, want mensen die geïnteresseerd zijn in je merk maar in de verleiding komen door een ander, zullen dit vergelijken zelf al doen.
Houd je marketing gericht op jezelf, niet op de concurrent.
Binnen je branding of ontwerpcatalogus moet een duidelijke en beknopte definitie van de toon en het imago van je merk zijn.
Stel vast of je volwassen en serieus bent, zoals een platform voor online bankieren, of speels en vrolijk zoals het e-mailmarketingplatform MailChimp.
Zoals je ziet is je toon meer dan alleen een stem. Mailchimp's humor komt terug in de beeldspraak van hun chimpansee die letterlijk in zweet uitbreekt door het klikken op de knop 'verzenden'.
Je kunt de ‘toon’ voelen in foto’s en afbeeldingen.
Kijk hieronder om te zien wat bagage-merk Away op hun productpagina's doet:
Deze GIF die op hun productpagina staat laat het gemak van het hebben van een oplader ingebouwd in je bagage zien - op een humoristische manier.
Zonder uitleg, in een plaatje, zorgt Away voor wat humor bij een droog product - bagage.
Hierdoor steken zij met kop en schouders boven de rest van de concurrenten uit.
Je productverpakking is het enige stukje marketing dat 100% van je klanten bereikt.
Daarom is het belangrijk dat je productverpakking niet alleen de toon en het imago van je merk weergeeft, maar dat deze ook opvalt.
Unboxing-video’s komen steeds vaker voor op YouTube, deels omdat zoveel mensen nu op zoek zijn naar recensies van een product voordat ze een aankoop doen.
De unboxing-video van een fan kan een geweldig stukje marketing voor je zijn, als dit op de juiste manier gedaan wordt.
Zowel hoofd- als bijzaak in een unboxing video is... je raadt het al: de verpakking.
Door gebruik te maken van hoogwaardige productverpakkingen, zorg je ervoor dat elke klant, en iedereen die een unboxing-video van je product ziet, je branding onthoudt.
Ze zullen ook je product onthouden en nog belangrijker; je merknaam.
Een unieke karaktereigenschap van je merk kan zijn dat je milieubewust bent. Is je product gemaakt van gerecycled materiaal, en hernieuwbare bronnen?
Ook kan het zijn dat je producten specifiek voor kinderen, dieren, gehandicapten, ernstig zieke mensen of ouderen bedoeld zijn.
Verbind jezelf met een goed doel, ga een samenwerking aan, als je zelf of als je product iets met bovengenoemde zaken te maken heeft.
Steel Blue workboots, een Australisch schoenenbedrijf werkte nauw samen met liefdadigheidsinstantie beyondblue, om geld in te zamelen voor geestelijke gezondheidszorg.
Ze gingen zelfs zo ver dat ze een schoen met beperkte oplage creëerden om dit aan de aandacht te brengen.
Waarom?
Omdat Steel Blue wist dat hun doelgroep, de arbeider, heel waarschijnlijk niet over psychische problemen praat.
Hiermee verkreeg zowel Steel Blue als Beyondblue naamsbekendheid bij een publiek dat nog nooit van hen had gehoord.
Maatschappelijk bewustzijn is een sterke marketingtool.
Wanneer prijs een belangrijke factor is, maar het niet mogelijk is om je prijs te verlagen, overweeg dan om te laten zien waar het geld heen gaat.
Buffer is een bedrijf dat ongelooflijk transparant is. Om ervoor te zorgen dat klanten precies weten waar hun geld naartoe gaat, kunnen ze werkelijk ieder aspect van het bedrijf zien.
Via het 'transparantie-dashboard’ van Buffer kun je dingen zien als teamsalarissen, inkomsten, de routekaart voor producten, en je kan zelfs zien welk boek elke werknemer leest in zijn vrije tijd.
Klinkt dit als iets dat veel andere bedrijven zouden doen?
Natuurlijk niet.
Maar door transparant te zijn en door de wereld uit te nodigen om naar al hun gevoelige gegevens te kijken, onderscheidt Buffer zich van de concurrent.
Dit is een geweldige manier om jezelf te onderscheiden van je concurrenten, maar je moet hiervoor je competitie redelijk goed kennen.
Zodra je zeker weet dat jouw product op iedere mogelijke manier beter is dan dat van de concurrent: bied er meer variëteit van aan.
Bijvoorbeeld; kleur.
Als je concurrentie een soortgelijk product in vijf kleuren aanbiedt, zoek dan een manier om jouw versie van het product in 10 verschillende kleuren aan te bieden.
Dit is met name een slimme tactiek als je producten te koop zijn op een marktplaats als Amazon of eBay.
Dat komt omdat je op deze sites letterlijk naast je concurrent geplaatst wordt.
In het onderstaande voorbeeld is dat heel duidelijk te zien; een product te koop op Amazon, met veel kleurvarianten - en de concurrentie er direct onder geplaatst.
Jouw merk springt eruit, door meer keuzes, meer variatie of een breder scala aan opties aan te bieden. Op deze manier maak je jouw product het meest aantrekkelijk, ook in een zee van andere producten.
Dit laatste punt gaat niet over opvallen, maar in plaats daarvan dat je blijft opvallen terwijl je groeit.
Een natuurlijk neveneffect van groeien is dat je je klant steeds beter leert kennen. Je ontdekt tegen welke problemen zij aanlopen en je ziet op welke manier hun problemen veranderen.
Om consequent op te blijven vallen, is het daarom belangrijk dat je regelmatig reflecteert en dat je evalueert op welke andere manieren je kunt blijven opvallen.
Misschien houdt dit in dat je je concurrenten beter moet bestuderen. Dit kan ook betekenen dat je door een rebranding-fase heen moet gaan.
Zoals elke ondernemer weet; het is cruciaal om te blijven groeien en veranderen en je aan te passen aan de markt.
Uiteindelijk zal niet iedereen die in contact komt met je product, er verliefd op worden. Je bedrijf onderscheiden van de rest, draait om uniek en gedenkwaardig zijn, terwijl je jezelf onder de aandacht brengt van potentiële klanten die jouw product eventueel kunnen waarderen.
Op welke andere manieren denk je dat een merk als het jouwe opvalt? Wat is er nodig om opgemerkt te worden in een overvolle markt?
Phil is een harige Australiër die in Warschau, Polen woont. Een schrijver voor Packhelp , die geniet van kleine ondernemingen zien starten, leren, groeien en gedijen. Hij is editor van expatspoland en houdt van zijn hond, Star Wars, van heavy metal en van zijn vriendin – in willekeurige volgorde. Volg hem op Twitter als je van dat soort dingen houdt.
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Juni is Pride-maand en vele bedrijven gebruiken dit als een marketingmoment. Maar waar moet je rekening mee houden?