Verhoog je gemiddelde orderwaarde (AOV): 5 tips
Ontdek effectieve strategieën en praktische tips om de gemiddelde orderwaarde (AOV) van je webshop te verhogen.
Humor kan goed helpen om je social media-marketing te boosten. Veel bedrijven proberen zich regelmatig via hun grappige kant te laten zien. Humor is naast een potje lachen ook een serieuze zaak. Op social media kan het juiste gebruik van humor zelfs tot een hogere engagement rate leiden. Maar de lijn tussen grappig en vervelend gevonden worden is dun. Hoe ga je als bedrijf om met humor in communicatie? In dit blog lees je hoe humor werkt, waarom het effectief is en hoe je humor inzet op je socialmediakanalen, maar ook wat de valkuilen kunnen zijn.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Pixel-Shot
Wat sommige personen beschouwen als een goede grap, kan voor een ander wel eens overkomen als een belediging. Zo is humor universeel, maar gevoel voor humor niet. Maar wat is humor dan nou precies? Van Dale definieert humor als ‘dat wat grappig is’ of ‘gevoel voor wat grappig is’. Er is dus geen eenduidige formule voor, en dat is wat het zo lastig maakt. Leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, maar ook culturele verschillen zorgen voor het anders opvatten van grappen. Het one-size-fits-all-principe gaat dus wat betreft humor niet op.
In ‘Anatomy of the joke’ (1976), beschrijft Arthur Berger humor als een incongruente boodschap die tot uiting komt op een geheel onverwacht moment. Een verrassing of een onverwacht iets zorgt ervoor dat (ondanks we ons over het algemeen prettig voelen bij alles wat te verwachten is) er een lach op ons gezicht komt bij het horen van een goede grap. Ook houden we er een positief gevoel aan over. Met goede humor kun je je als bedrijf onderscheiden van de concurrentie, maar het is dus wel belangrijk dat je goed nagaat wie je doelgroep is en bij wie, welke grap goed in de smaak zal vallen.
Humor is overtuigend, houdt de aandacht vast en wordt voor een lange tijd herinnerd. De expert betreft humor, professor Rod Martin, bevestigt dat grappen zorgen voor sociale verbinding. Je kunt het dus zien als de perfecte kans om je bedrijf of merk te verbinden met je doelgroep.
Inhaken op emoties is al een hele lange tijd effectief binnen marketing. Een groot deel van de aankoopbeslissingen worden genomen op basis van gevoel. Daarom wordt emotionele marketing vaak ingezet. Dat kan in de vorm van een pakkende boodschap die empathie of medeleven oproept, maar ook in humoristische vorm. Door te lachen maakt het menselijk lichaam onder andere dopamine en endorfine aan, dit zijn hormonen die zorgen voor een goed gevoel. Eerdere onderzoeken van Spielmann (2014) en Zhang (1996) bevestigen dat humor zorgt voor verbinding tussen het merk en de doelgroep, ook op langere termijn.
Over enkele maanden is het weer 1 april. Het is een traditie voor bedrijven om deze dag met beide handen aan te grijpen en humor toe te voegen aan hun online campagnes.
Humor blijft niet onopgemerkt bij consumenten. Om deze reden zijn bedrijven altijd bezig met het maken van grappige content. Het gebruik van humor kent veel voordelen, maar kan ook een negatieve impact hebben op je reputatie. Daarom is het van groot belang om goed na te denken over inhakers en het maken van grappen online. Lees hieronder de do’s en don’ts als het aankomt op humor in socialmediamarketing.
Bij het creëren van een grap, is het belangrijk dat het onderwerp aansluit bij het merk. Je grap moet niet ergens op inhaken met het doel om maar mee te varen om het meevaren. Het werkt bijvoorbeeld niet als je als bakker gaat inhaken op Gekke Sokkendag. Dat slaat natuurlijk nergens op.
De inhaker, hij is inmiddels niet meer weg te denken uit de wereld van social media marketing. Bij het bedenken en het inhaken met een goede grap draait alles om snelheid. Als je snel genoeg bent, kun je met je inhaker meevaren op het sentiment van de gebeurtenis. Wil je inhaken op een gebeurtenis met een grap, dan moet je weten dat de berichten die het snelst zijn vaker meer gewaardeerd worden dan de berichten later op de dag. Wees dus niet alleen actueel, maar zorg ook dat je er optijd bij bent.
Dit is een top voorbeeld van Hema op vrijdag de dertiende:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/Hema
Op social media lezen mensen vaak snel en hebben ze een niet lang de aandacht voor je bericht. Het kort en bondig formuleren van je grap is dus super belangrijk om jouw grap goed over te laten komen. Een grap is pas goed, als er geen uitleg bij nodig is.
Dit is een goed voorbeeld van een kort en bondig bericht:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/Pickwick
Het is niet makkelijk om een goede grap te bedenken, en het kost veel moeite en tijd. Zorg daarom dat je iets maakt waar je trots op kan zijn. Het zou jammer zijn als je een super grappige inhaker bedenkt, maar commentaar krijgt op het visueel. Maak dus iets wat er mooi en sterk uitziet. Het is ook belangrijk dat het niet te commercieel oogt.
Het kan geen kwaad om soms als merk uit je comfortzone te stappen. Een strak en zakelijke aanpak werkt niet altijd even goed op social media, maar dat is toch wat veel bedrijven doen. Het is goed om soms wat geks te bedenken, een beetje menselijkheid is niet verkeerd en daar hoort een beetje brutaliteit bij.
Dit klinkt misschien logisch, maar flauwe en te gemakkelijke updates op je social media worden vaak niet grappig gevonden. Test dus voor dat je iets post eerst even met een aantal collega’s wat zij ervan vinden. Lachen ze niet, dan weet je genoeg.
Het is natuurlijk logisch dat je je laat inspireren door wat anderen doen op social media. Bijna iedere grap is al eens gemaakt, maar een-op-een grappen van elkaar stelen is not done. Vermeld er op zijn minst de bron bij.
Zo waren er eens twee pizzaketens die precies dezelfde afbeelding plaatsten. Ook al is de afbeelding nog zo leuk, is dit geen goed idee.
Het kan zijn dat de grap die je verzonnen hebt door jouw collega’s wel grappig gevonden wordt, maar bij een andere groep mensen helemaal verkeerd valt. Denk dus goed na bij het maken van een grap en zorg ervoor dat je mensen niet kwetst. Dit doet je merk namelijk niet veel goeds en kan het imago van je merk schaden.
Een fastfoodketen plaatste eens 'Women belong in the kitchen', wat absoluut niet in de smaak viel.
Het is belangrijk om duidelijk te zijn als je een grap maakt. Mensen moeten overtuigd zijn dat het ook daadwerkelijk een grap is en niet beginnen te twijfelen. Deze tompouce-deodorant van de Hema is een goed voorbeeld:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/Hema
Klanten kunnen teleurgesteld raken, want misschien willen ze juist het product. De deodorant met tompouce-geur heeft misschien wel fans!
Zeker in tijden van nepnieuws is het belangrijk dat je wel eerlijk blijft. Verkondigen dat je gaat stoppen met een bepaald product, terwijl dit niet zo is, is dus niet grappig. Het kan juist veel boosheid en teleurstelling teweeg brengen, en dat is wat je natuurlijk wilt voorkomen.
Je kunt humor dus inzetten als een krachtige tool in je socialmediamarketing om meer naamsbekendheid, traffic en klanten te krijgen. Vergeet ook 1 april niet, het is namelijk een mooie kans om een originele marketingcampagne in te plannen.
Onthoud alleen goed dat humor een geweldige manier kan zijn om de aandacht te trekken en om viral te gaan, maar dat het ook riskant kan zijn. Ga dus niet te ver om extra aandacht te krijgen. De kans dat het je imago schaadt, is groter dan dat het je iets oplevert.
Hopelijk heb je na het lezen van onze do’s en don’ts genoeg inspiratie om zelf humor aan je socialmediamarketing toe te voegen. Veel succes met het bedenken en uitvoeren van jouw marketingcampagne!
Originele publicatie: 12 januari 2023
Datum update: 3 januari 2024
Ontdek effectieve strategieën en praktische tips om de gemiddelde orderwaarde (AOV) van je webshop te verhogen.
Vrouwendag is een goed marketingmoment voor je webshop. Niet alleen voor shops met juwelen, chocolade en bloemen!