Coolshirtz, een modebedrijf, neemt de hashtags van het merk en de campagne op in hun social media-accounts en moedigt hun klanten aan om ook hun hashtags te gebruiken.

#WeesCreatief #WeesMemorabel
Trending hashtags
Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, zijn trending hashtags gebaseerd op onderwerpen die op dit moment populair zijn op sociale media.
Als je een trending hashtag tegenkomt die geassocieerd kan worden met je bedrijf of product, moet je die zeker in je berichten opnemen.
Posten die dit soort hashtags bevatten, kunnen mogelijk door het grote publiek worden gezien.
Het risico bestaat natuurlijk dat er een controversiële trend wordt ingezet. Dit is waarschijnlijk de meest riskante strategie voor een bedrijf, omdat het het meeste potentieel heeft voor publieke terugslag als jouw intenties onoprecht lijken.
OnlineHomeShopUK, een bedrijf dat woninginrichting verkoopt, nam deel aan de kussensloopuitdaging (#PillowDressChallenge).

#CheckDeTrends #WeesVoorzichtig
Inhoudelijke hashtags
Wanneer je inhoudelijke hashtags gebruikt, wil je gewoon hashtags kiezen die betrekking hebben op de inhoud van je bericht. Dit is als het taggen van je bericht op categorie.
Met dit soort hashtags heb je direct contact met je volgers (of liever gezegd met je doelgroep), dus dit is ook zeer relevant voor bedrijven.
Als je bijvoorbeeld thee verkoopt in je online winkel, kun je afbeeldingen van je producten delen door hashtags zoals #thee toe te voegen, maar je kunt ook creatief zijn en hashtags zoals #teaparty of #tijdvoorthee gebruiken.
The Tea Makers of London nemen inhoudelijke hashtags op in hun post op LinkedIn. De hashtags zijn onder andere #afternoontea #theteammakers en natuurlijk goede ouderwetse #tea.

#CreatiefMaarRelevant
💡 Tips om de beste hashtags te maken om jouw webwinkel te promoten
Hier zijn wat do's en don'ts als het gaat om hashtagging.
👍 Doe onderzoek naar je publiek
Voordat je een hashtag deelt op social media, moet je erachter komen waar je publiek het over heeft.
Kijk wat je volgers op social media posten om te weten te komen wat de meest geschikte hashtags zijn.
Ga door je lijst met volgers en probeer erachter te komen welke onderwerpen of wensen zij delen.
Welke hashtags gebruiken ze?
Misschien kan je een aantal van die ideeën of zelfs hun hashtags toevoegen aan je campagnes of bepaalde berichten.
Zelfs als je besluit om niet dezelfde hashtags te gebruiken, zal het onderzoek je nog steeds helpen om je volgers (en potentiële klanten) beter te begrijpen en misschien wil je zelfs je campagnes of berichten achteraf aanpassen.
Deze strategie geldt vooral voor bedrijven die een bepaalde bedrijfsstrategie willen uitvoeren of speciale producten willen promoten via sociale media.
Ook non-profits gebruiken social media. Hieronder zie je een bericht van de Dierenbescherming. Ze gebruiken verschillende hashtags, zoals #baasgezocht, #asieldier, #dierenasiel.

#KenJePubliek
👍 Ga ook voor "lange staart" hashtags
We hebben hier een paar secties op terug gehint, maar je kunt je natuurlijk richten op zeer populaire hashtags. Echter, net als bij SEO, betekenen populaire "keywords" veel concurrentie.
Als je nog nooit gehoord hebt van lange staartsleutelwoorden, is het concept eenvoudig. Korte zoektermen met één woord (bijv. thee) kunnen miljoenen zoekopdrachten opleveren. Dat is veel kijkers, maar het betekent ook dat honderden bedrijven strijden om een hoge ranking voor het woord "thee".
Echter, een woord als "theekransje" heeft misschien minder totaal zoekopdrachten, maar de mensen die wel op zoek zijn naar die term zullen meer betrokken zijn en meer geneigd zijn om theeliefhebbers te zijn - de ideale klant.
Met andere woorden, door het vinden van "minder populaire" hashtags, zou je uiteindelijk een kleine, maar zeer geëngageerde nichemarkt kunnen vinden. Tuurlijk, ze hebben misschien minder berichten, maar degenen die de hashtag verkennen kunnen gewoon jouw doelpubliek zijn.
#TheeVoorTwee
👍 Hoe je hashtags eruit moeten zien
Nadat je klaar bent met het doen van je onderzoek, kun je doorgaan met het maken van berichten met hashtags.
Probeer wat te verzinnen dat zowel pakkend als eenvoudig is.
Voor de leesbaarheid zou je de eerste letter van elk woord met een hoofdletter kunnen zetten. (#MakkelijkerTeLezen)
Houd er rekening mee dat je social media-marketingstrategie en je 'hashtagging' afhankelijk moet zijn van het social media-platform dat je gebruikt.
In Twitter, bijvoorbeeld, zou je slechts één of twee hashtags per post moeten gebruiken, terwijl op Instagram een flink aantal hashtags tussen de acht en tien zou liggen. Met Facebook en LinkedIn zou je het waarschijnlijk ook willen beperken tot één of twee hashtags.
#GoedAdvies
👎 Wat te vermijden bij het maken van hashtags voor sociale media
Plaats geen hashtag zonder er eerst onderzoek naar te hebben gedaan.
Ook zullen mensen je hashtags waarschijnlijk niet onthouden als je ze niet zo kort mogelijk probeert te houden. (#EenHashtagZoalsDezeIsLastigTeLezenVindJeOokNiet)
Hashtag niet elk woord! (#ook #wil #niemand #dit #lezen)
Doe je best om de hashtags toe te voegen op het moment van het posten (niet achteraf). Als je de hashtag achteraf toevoegt op Instagram, zal je bericht nog steeds verschijnen in de hashtag pagina volgens de originele post tijd, niet wanneer je de hashtag toevoegt. Dit maakt de post minder detecteerbaar.
Vermijd het gebruik van hashtags met een tweede betekenis - ze kunnen je volgers en je potentiële publiek in de war brengen.
🔄 Kortom
Het opnemen van hashtags in je social media-berichten kan leiden tot een groeiend publiek, het bereiken van potentiële klanten op het platform en het stimuleren van je betrokkenheid.
Daarom zijn hashtags een geweldige manier voor je om je webshop een boost te geven op social media!
#Succes met het proberen van de #hashtags!
Volg ons ook op Twitter, Facebook en LinkedIn!