Verbeter je social media-posts met #hashtags

Het gebruik van social media om je online shop te promoten is geen nieuwe strategie. Als je wilt dat je online shop niet alleen het bereik maar ook de klantenkring groeit, dan heb je social media waarschijnlijk al geïntegreerd in je marketingstrategie. Er zijn echter bepaalde zaken waar je beter naar kunt kijken. Een daarvan is het gebruik van hashtags in jouw berichten.

In dit artikel laten we zien hoe je jouw social media-marketing kunt verbeteren met hashtags!

 

In dit artikel leer je...

  • ❔ Wat een hashtag is;
  • ❓ Waarom je hashtags nodig hebt;
  • 🎓 Welke typen hashtags er zijn;
  • 💡 Tips om de juiste hashtags te vinden;
  • 👎 Wat je niet moet doen.

 

email-teaser-instagram_post_con_humor_200x150Kun je wel wat hulp gebruiken bij je Instagram-marketing? Download onze gratis handleiding via de onderstaande knop en leer meer hierover!

Naar het handboek

❔ Ten eerste: Wat is een hashtag?

Een hashtag is een woord (of een reeks woorden) voorafgegaan door een hekje/matje (#). Ze worden gebruikt voor communicatie binnen sociale netwerken zoals Twitter, Facebook, Instagram enzovoort.

Gebruikers en bedrijven op deze sociale netwerken zullen vaak hashtags (bijv. #trustedshops) aan hun berichten toevoegen om ontdekt te worden omdat deze "tags" aanklikbaar en doorzoekbaar zijn.

Als je op zo'n hashtag klikt, kom je op een hashtag overzichtspagina voor die specifieke term. Hier kan je alle berichten die gebruikers hebben aangemaakt met deze specifieke hashtag in chronologische volgorde (of andere sorteermogelijkheden) terugvinden. Veel gebruikers gebruiken deze functie om nieuwe inhoud te ontdekken met betrekking tot hun interesses, locatie, noem maar op.

Lokale bedrijven in Londen zouden hun berichten kunnen taggen met #londontown om wat meer bezoekers te krijgen.

In de meeste social media-netwerken kun je zien welke hashtags momenteel het meest door gebruikers worden gebruikt ("trending"). Je kunt dus zien welke inhoud en welke onderwerpen enorm populair zijn en steeds vaker besproken worden in het betreffende land, de betreffende regio of de betreffende groep.

De meest populaire social media platforms die gebruik maken van hashtags zijn Twitter (de initiatiefnemers), Instagram en Pinterest. Maar ook LinkedIn en Facebook gebruiken ze in mindere mate.

Email-teaser-brexit_200x150De Britten zijn de EU uit en als er geen deal komt, betekent dat we per 1 januari te maken krijgen met veel meer regels als we importeren naar of exporteren van het Verenigd Koninkrijk. Wees voorbereid met deze gratis checklist! Klik op de onderstaande knop.

Meer over de gratis checklist

❓ Waarom heb ik hashtags nodig?

Met de juiste hashtags heb je meer kans om potentiële nieuwe klanten te bereiken voor je online shop.

Mensen die je social media-profiel nog niet volgen, kunnen de hashtags die je in je berichten hebt gebruikt tegenkomen en daarna je profiel bezoeken.

In feite is het opnemen van goede hashtags in je social media-strategie een effectieve manier om meer mensen het social media-profiel van je online shops te laten volgen en daarmee de betrokkenheid en merkbekendheid te vergroten.

 

 

 

Denk aan hashtags als een combinatie van SEO- en targeting-strategieën.

Door te focussen op een set van trefwoorden (wat in wezen hashtags zijn), kan je ontdekt worden wanneer je berichten verschijnen in deze hashtag overzichtspagina's, vergelijkbaar met hoe je pagina zou kunnen verschijnen in een Google-zoekopdracht voor een specifiek trefwoord of zoekterm.

Net zoals je onderzoek zou kunnen doen naar je publiek en een koperspersonage zou kunnen creëren om uit te vinden welke zoekwoorden je moet gebruiken op je website en online marketing campagnes, wetende welke hashtags ze gebruiken, is een belangrijk onderdeel van effectieve targeting ook.

 

🎓 Drie typen hashtags

In principe zijn er drie verschillende soorten marketingstrategieën om te gebruiken bij hashtagging:

  • merk- en campagnespecifieke hashtags;
  • trending hashtags;
  • inhoudelijke hashtags.

Merk- en campagnespecifieke hashtags

Dit soort hashtags zijn waarschijnlijk het meest interessant voor je. Hiermee kan je producten, slogans, campagnes of je merk in het algemeen promoten.

Met dat in gedachten, moet je ervoor zorgen om te werken met een unieke hashtag die zal worden geassocieerd met jouw bedrijf en merk.

Laat mensen op social media deze hashtags ook gebruiken (bijvoorbeeld bij een fotowedstrijd)! Zo promoten ze uiteindelijk jouw bedrijf met hun eigen posts!

 

Coolshirtz, een modebedrijf, neemt de hashtags van het merk en de campagne op in hun social media-accounts en moedigt hun klanten aan om ook hun hashtags te gebruiken.

screenshot
 

#WeesCreatief #WeesMemorabel

Trending hashtags

Zoals je waarschijnlijk al geraden hebt, zijn trending hashtags gebaseerd op onderwerpen die op dit moment populair zijn op sociale media.

Als je een trending hashtag tegenkomt die geassocieerd kan worden met je bedrijf of product, moet je die zeker in je berichten opnemen.

Posten die dit soort hashtags bevatten, kunnen mogelijk door het grote publiek worden gezien.

Het risico bestaat natuurlijk dat er een controversiële trend wordt ingezet. Dit is waarschijnlijk de meest riskante strategie voor een bedrijf, omdat het het meeste potentieel heeft voor publieke terugslag als jouw intenties onoprecht lijken.

 

OnlineHomeShopUK, een bedrijf dat woninginrichting verkoopt, nam deel aan de kussensloopuitdaging (#PillowDressChallenge).

screenshot
 

#CheckDeTrends #WeesVoorzichtig

Inhoudelijke hashtags

Wanneer je inhoudelijke hashtags gebruikt, wil je gewoon hashtags kiezen die betrekking hebben op de inhoud van je bericht. Dit is als het taggen van je bericht op categorie.

Met dit soort hashtags heb je direct contact met je volgers (of liever gezegd met je doelgroep), dus dit is ook zeer relevant voor bedrijven.

Als je bijvoorbeeld thee verkoopt in je online winkel, kun je afbeeldingen van je producten delen door hashtags zoals #thee toe te voegen, maar je kunt ook creatief zijn en hashtags zoals #teaparty of #tijdvoorthee gebruiken.

 

The Tea Makers of London nemen inhoudelijke hashtags op in hun post op LinkedIn. De hashtags zijn onder andere #afternoontea #theteammakers en natuurlijk goede ouderwetse #tea.

screenshot
 

#CreatiefMaarRelevant

💡 Tips om de beste hashtags te maken om jouw webwinkel te promoten

Hier zijn wat do's en don'ts als het gaat om hashtagging.

👍 Doe onderzoek naar je publiek

Voordat je een hashtag deelt op social media, moet je erachter komen waar je publiek het over heeft.

Kijk wat je volgers op social media posten om te weten te komen wat de meest geschikte hashtags zijn.

Ga door je lijst met volgers en probeer erachter te komen welke onderwerpen of wensen zij delen.

Welke hashtags gebruiken ze?

Misschien kan je een aantal van die ideeën of zelfs hun hashtags toevoegen aan je campagnes of bepaalde berichten.

Zelfs als je besluit om niet dezelfde hashtags te gebruiken, zal het onderzoek je nog steeds helpen om je volgers (en potentiële klanten) beter te begrijpen en misschien wil je zelfs je campagnes of berichten achteraf aanpassen.

Deze strategie geldt vooral voor bedrijven die een bepaalde bedrijfsstrategie willen uitvoeren of speciale producten willen promoten via sociale media.

Ook non-profits gebruiken social media. Hieronder zie je een bericht van een vrijwilliger bij ‘t Julialaantje in Rijswijk. Ze gebruikt verschillende hashtags, zoals #asielhond, #ikzoekbaas, #hondenleven enzovoort.

#KenJePubliek

👍 Ga ook voor "lange staart" hashtags

We hebben hier een paar secties op terug gehint, maar je kunt je natuurlijk richten op zeer populaire hashtags. Echter, net als bij SEO, betekenen populaire "keywords" veel concurrentie.

Als je nog nooit gehoord hebt van lange staartsleutelwoorden, is het concept eenvoudig. Korte zoektermen met één woord (bijv. thee) kunnen miljoenen zoekopdrachten opleveren. Dat is veel kijkers, maar het betekent ook dat honderden bedrijven strijden om een hoge ranking voor het woord "thee".

Echter, een woord als "theekransje" heeft misschien minder totaal zoekopdrachten, maar de mensen die wel op zoek zijn naar die term zullen meer betrokken zijn en meer geneigd zijn om theeliefhebbers te zijn - de ideale klant.

Met andere woorden, door het vinden van "minder populaire" hashtags, zou je uiteindelijk een kleine, maar zeer geëngageerde nichemarkt kunnen vinden. Tuurlijk, ze hebben misschien minder berichten, maar degenen die de hashtag verkennen kunnen gewoon jouw doelpubliek zijn.

#TheeVoorTwee

👍 Hoe je hashtags eruit moeten zien

Nadat je klaar bent met het doen van je onderzoek, kun je doorgaan met het maken van berichten met hashtags.

Probeer wat te verzinnen dat zowel pakkend als eenvoudig is.

Voor de leesbaarheid zou je de eerste letter van elk woord met een hoofdletter kunnen zetten. (#MakkelijkerTeLezen)

Houd er rekening mee dat je social media-marketingstrategie en je 'hashtagging' afhankelijk moet zijn van het social media-platform dat je gebruikt.

In Twitter, bijvoorbeeld, zou je slechts één of twee hashtags per post moeten gebruiken, terwijl op Instagram een flink aantal hashtags tussen de acht en tien zou liggen. Met Facebook en LinkedIn zou je het waarschijnlijk ook willen beperken tot één of twee hashtags.

#GoedAdvies

 

teaserNL-la_publicidad_en_facebook-1v-w200h150Wil je Facebook ads maken, maar je kunt wel wat hulp gebruiken? Geen probleem. Download onze gratis handleiding via de onderstaande knop!

Meer over de handleiding

👎 Wat te vermijden bij het maken van hashtags voor sociale media

Plaats geen hashtag zonder er eerst onderzoek naar te hebben gedaan.

Ook zullen mensen je hashtags waarschijnlijk niet onthouden als je ze niet zo kort mogelijk probeert te houden. (#EenHashtagZoalsDezeIsLastigTeLezenVindJeOokNiet)

Hashtag niet elk woord! (#ook #wil #niemand #dit #lezen)

Doe je best om de hashtags toe te voegen op het moment van het posten (niet achteraf). Als je de hashtag achteraf toevoegt op Instagram, zal je bericht nog steeds verschijnen in de hashtag pagina volgens de originele post tijd, niet wanneer je de hashtag toevoegt. Dit maakt de post minder detecteerbaar.

Vermijd het gebruik van hashtags met een tweede betekenis - ze kunnen je volgers en je potentiële publiek in de war brengen.

🔄 Kortom

Het opnemen van hashtags in je social media-berichten kan leiden tot een groeiend publiek, het bereiken van potentiële klanten op het platform en het stimuleren van je betrokkenheid.

Daarom zijn hashtags een geweldige manier voor je om je webshop een boost te geven op social media!

#Succes met het proberen van de #hashtags!

Volg ons ook op Twitter, Facebook en LinkedIn!

 

Wil je dat we je op de hoogte houden?

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content tweewekelijks in je mailbox.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief
 
 

 

18-08-2020

Lena Wolff

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen