Hoe kun je LinkedIn gebruiken voor je bedrijf?

Inmiddels weten we dat social media marketing essentieel is om je bedrijf bekendheid te geven. We hebben het er vaak over hoe belangrijk Facebook, Instagram en zelfs Pinterest zijn, maar vandaag gaan we het hebben over een helaas verwaarloosd social media platform, namelijk LinkedIn. Waarom zou je LinkedIn voor je bedrijf moeten hebben? Wat voor soort social media platform is LinkedIn en hoe kun je het in je voordeel gebruiken?

De belangrijkste reden? Je professionele netwerk uitbreiden. Voor individuen is het een geweldige plek om contact te houden met oude collega's, contacten te vinden voor nieuwe bedrijven of een nieuwe baan te zoeken.

Maar hoe promoot je je bedrijf effectief op LinkedIn?

We hebben alles verzameld wat je moet weten over de marketing van je bedrijf op LinkedIn. Als dit je interesseert, lees dan dit artikel verder.

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Waarom zou je een LinkedIn pagina voor je bedrijf moeten hebben?

1. Om het image van je bedrijf te verbeteren

Door een LinkedIn pagina voor je bedrijf te maken, creëer je ook een digitale plek voor je werknemers, die een LinkedIn profiel hebben, om het bedrijf waarvoor ze werken toe te voegen aan hun persoonlijke profiel, dit werkt als vrijwel gratis reclame.

Je medewerkers kunnen op hun beurt bedrijfsgerelateerde items zoals artikelen, projecten, foto's en webinars op hun profiel delen. Het is ook belangrijk dat je in je bedrijfsprofiel werknemersgerelateerde inhoud plaatst, zoals foto's van een evenement of beurs, om zowel je werknemers het gevoel te geven dat ze een essentieel onderdeel zijn van je bedrijf als om de 'menselijke kant' van het bedrijf te laten zien.

2. Omdat het een professioneler platform is

LinkedIn dient niet alleen als social media platform, maar ook als kanaal om op de hoogte te blijven van nieuws van verschillende bedrijven. Door zijn professionele uitstraling wordt LinkedIn vaak gebruikt door verschillende bedrijven om hun klanten en partners op de hoogte te houden van het laatste nieuws. Het is mogelijk om projecten te plaatsen, artikelen te delen en zelfs vacatures te plaatsen.

 

Het is minder waarschijnlijk dat individuele producten worden aangeprezen op LinkedIn, dit soort inhoud wordt overgelaten aan socials zoals Facebook of Instagram. LinkedIn gaat meer over het tonen van alle prestaties van je bedrijf en is ook een geweldig hulpmiddel om de concurrentie in de gaten te houden.

 

 

3. Om nieuwe leads te genereren


Dit platform is de perfecte plek om nieuwe leads te genereren. Er zijn een aantal acties die je helpen om zowel leads te genereren als je pagina populairder te maken.

Reageer op verschillende manieren, zowel met je eigen inhoud als met inhoud van pagina's die relevant zijn voor je bedrijf. Je kunt liken, commentaar geven of delen, al deze acties zijn nuttig om jezelf bekend te maken. Om succesvol te zijn op dit platform moet je actief zijn, al is het alleen maar door een bericht te liken.

Word lid van groepen die met je bedrijf te maken hebben. Er zijn groepen voor elk onderwerp en je deelname helpt je niet alleen om jezelf bekend te maken, maar ook om een expert in je vakgebied te worden. Een ding om in gedachten te houden is om deze gelegenheid niet te interpreteren als een moment voor publiciteit, praat niet te veel over je bedrijf, probeer in plaats daarvan actief deel te nemen aan de discussies die in de groep plaatsvinden, door vragen te stellen of te reageren op de zorgen van anderen.

Vergeet niet dat, omdat LinkedIn nog steeds een sociale netwerksite is, het belangrijk is om niet te vergeten regelmatig inhoud te plaatsen, wat altijd belangrijk is om je publiek geïnteresseerd te houden in je bedrijf en leads te creëren. Het is niet nodig om nieuwe inhoud speciaal voor LinkedIn te maken, je kunt ook informatie delen over een door je bedrijf georganiseerd webinar of artikelen van je blog delen om verkeer naar je site te leiden.

Als je LinkedIn alleen wilt gebruiken om te adverteren, ook al zou dat een gemiste kans zijn om jezelf te verbeteren, kun je je wenden tot LinkedIn advertenties. Later in dit artikel zullen we je laten zien hoe LinkedIn advertenties werken, dus als je geïnteresseerd bent, lees dan verder.

4. Vacatures delen

Zoals we in punt 2 al vermeldden, is LinkedIn een geweldig platform voor het plaatsen van vacatures. Het is niet alleen nuttig om de nieuwe functie in je bedrijf bekend te maken, maar na het plaatsen van de vacature kunnen geïnteresseerden direct op LinkedIn solliciteren, zonder een vinger uit te steken. Je werknemers kunnen de openstaande functie ook in hun profiel delen en zo meer aandacht voor je bedrijf brengen.

 

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

Hoe maak je een LinkedIn pagina voor je bedrijf?

Maak een bedrijfspagina

Om toegang te krijgen tot LinkedIn moet je eerst een persoonlijke account hebben. Dit wordt ook de beheerder van je bedrijfspagina (je kunt later andere paginabeheerders toevoegen). We raden je aan je aan te melden met je werkmail.

Nadat je je persoonlijke account hebt aangemaakt, kun je je bedrijfspagina aanmaken.

  1. Inloggen;

  2. Klik op het pictogram "Werk" in de rechterbovenhoek van je browser;

  3. Scroll naar de onderkant van het menu dat verschijnt en selecteer 'Maak een bedrijfspagina';

  4. Selecteer het type pagina: bedrijf, etalagepagina of onderwijsinstelling;

  5. Nadat je het type pagina hebt geselecteerd, vink je het vakje aan waarin je bevestigt dat je toestemming hebt om de linkedin pagina te maken. Begin vervolgens met het invullen van je gegevens;

  6. Klik tenslotte op 'Pagina maken'.

Optimaliseer je pagina

Nu is het tijd om je nieuwe pagina te optimaliseren zodat hij opvalt en je publiek opbouwt.

Scroll eerst naar beneden en klik op de knop 'Pagina bewerken'.

Vul alle velden in dit deel in met extra informatie. Dit maakt voor gebruikers duidelijk wat je doet en helpt je om je SEO op LinkedIn te verbeteren, d.w.z. om in de zoekresultaten te verschijnen.

Tips om je pagina te optimaliseren

Gebruik vertalingen

Heb je het geluk dat je een wereldwijd publiek hebt? Je hoeft niet voor elke taal een andere bedrijfspagina te maken, maar kunt in plaats daarvan vertalingen toevoegen. De pagina kan vertalingen bevatten voor maximaal 20 talen en bevat velden voor naam, tagline en beschrijving.

Voeg een omslagafbeelding toe

Gebruik deze ruimte om de aandacht te vestigen op je laatste productlancering of ander nieuws. Denk eraan het eenvoudig te houden.

Als je daarentegen geen reclame wilt maken voor een product op je omslag, kun je gewoon een omslag maken met je bedrijfslogo, waarbij het belangrijk is om geen lege ruimte over te laten en geen omslag te gebruiken die 'anoniem' is, d.w.z. niet aan je bedrijf herinnert, want die geven een indruk van onprofessionaliteit.

Voeg trefwoorden toe in je beschrijving

Je LinkedIn pagina wordt geïndexeerd door Google, dus neem trefwoorden, niet te geforceerd, op in de eerste alinea van je bedrijfsbeschrijving. Beperk je tot hooguit 3-4 alinea's over je visie, waarden, producten en diensten. Denk er altijd aan te streven naar eenvoud.

Een pagina maken is het gemakkelijke deel. Het actief houden met inhoud die je publiek wil is het moeilijke deel, tenzij je een strategie hebt voor het posten op sociale media.

Richard van der Bloom, trainer in social selling, publiceerde onlangs zijn jaarlijkse rapport over het algoritme van LinkedIn. Hieronder hebben we tips voor je social media marketing strategie gegroepeerd om te overwegen wanneer je je publiek wilt laten groeien of hun betrokkenheid bij je LinkedIn berichten wilt vergroten.

  1. Let op de frequentie waarmee je post, want die kan een negatieve invloed hebben op je berichten. Dit betekent dat het publiceren van twee berichten achter elkaar de 'groei' van beide kan verminderen. Het publiceren van een bericht binnen 18 uur na het publiceren van het vorige bericht kan de potentiële groei van beide met 15% tot 30% verminderen;

  2. De ideale lengte van een bericht op LinkedIn is tussen de 1200 en 1600 tekens;

  3. De soorten berichten die het beste presteren zijn polls (met niet meer dan 4 antwoordmogelijkheden), carrouselberichten, berichten met documenten en berichten die bestaan uit tekst en meer dan één foto;

  4. De slechtst presterende typen berichten zijn berichten met video's en met een of meer externe links;

  5. Als je een video op LinkedIn wilt plaatsen zijn er een paar dingen om rekening mee te houden: upload de video rechtstreeks in de LinkedIn post - in plaats van de videolink in je post toe te voegen, video's met een vierkant formaat presteren beter dan andere soorten formaten en, tenslotte, video's waarin je persoonlijk aanwezig bent presteren beter dan video's waarin andere mensen zitten of video's zonder mensen;

  6. Het optimale aantal hashtags is minimaal 3 en maximaal 5;

  7. Reacties op je berichten kunnen een tweesnijdend zwaard zijn. Als het eerste commentaar onder je bericht je eigen commentaar is, schaadt dit de prestaties van je bericht. Omgekeerd zal het beantwoorden van andermans commentaar onder je bericht, binnen het eerste uur nadat je het geplaatst hebt, de prestatie van je bericht met 20% verbeteren. Bovendien verbetert elk commentaar onder je bericht de prestaties ervan met 4% en als je 24 uur na het plaatsen van je bericht commentaar (tussen 2 en 4) onder je bericht toevoegt, blaast dat het bericht nieuw leven in en verbetert het de prestaties ervan met 25%;

  8. Jezelf taggen in je eigen berichten verbetert de prestaties ervan niet.

 

Leestip: Als je mooie of grappige reviews hebt, wil je deze het liefst delen.  Via social media zorgt dat ook nog voor extra promotie. Om je hierbij te  helpen, hebben wij een tool ontwikkeld om je eTrusted-reviews eenvoudig te  delen. Leer meer hierover!

Hoe LinkedIn Ads werken

LinkedIn Ads werkt in vijf stappen, als je eenmaal LinkedIn Campaign Manager hebt:

  1. Je moet een doel kiezen (bewustwording, overweging of conversies);

  2. Selecteer doelcriteria;

  3. Kies een advertentieformaat (gesponsord, bericht, dynamisch of tekstadvertenties);

  4. Stel een advertentiebudget vast;

  5. Monitor het succes van de advertentie.

Maak een advertentiecampagne op LinkedIn

Je LinkedIn advertentiecampagnes komen op een apart LinkedIn platform, LinkedIn Marketing Solutions. Ga naar deze pagina om je campagne te starten en selecteer Advertentie maken.

Vanaf hier wordt je gevraagd een LinkedIn Campaign Manager account aan te maken. Zorg ervoor dat je je LinkedIn bedrijfspagina invult. Je wordt dan naar je dashboard geleid.

Als je je factuurgegevens nog niet hebt ingevoerd, moet je dat doen om je account te 'ontgrendelen' en te gaan gebruiken. Maak je geen zorgen, er wordt niets in rekening gebracht totdat je campagne actief is. In je dashboard zie je een knop Campagne maken. Klik erop en je wordt doorgestuurd naar een pagina waar je kunt beginnen met het voorbereiden van je campagne.

Kies eerst een campagnegroep en geef je campagne een naam. Wat betreft de campagnenaam: deze is alleen zichtbaar voor jou en de andere leden van je team, dus het is raadzaam een zeer informatieve naam te kiezen, vooral als er meerdere mensen aan de campagne werken. Zodra je je campagnegroep en naam hebt gekozen, kun je beginnen met het opzetten van je LinkedIn campagne.

Stel het doel van je reclamecampagne vast

De tijd is gekomen om het doel van je campagne te kiezen.

Het doel is wat je wilt dat mensen doen als ze je advertenties zien. Het kiezen van een doel helpt de creatie van je campagne aan te passen, de beste ROI voor je doel te bieden en je relevante rapportage te laten zien.

De doelen van LinkedIn ondersteunen drie niveaus van markeerkanalen: merkbekendheid, overweging en conversies.

Er zijn acht doelstellingen om uit te kiezen:

  1. Naamsbekendheid: dit formaat optimaliseert je advertentiebereik met als doel je bedrijf populairder te maken;

  2. Websitebezoek: dit stimuleert je doelgroep om je website te bezoeken;

  3. Interesse: dit verhoogt de betrokkenheid bij je inhoud;

  4. Videoweergaven: dit stimuleert mensen om geïnteresseerd te raken in je bedrijf door je video's te bekijken;

  5. Contactgeneratie: klanten die op je advertentie klikken krijgen toegang tot een contactformulier dat vooraf is ingevuld met hun LinkedIn-profielgegevens;

  6. Websiteconversies: kies deze doelstelling als je leads wilt verwerven op je website;

  7. Sollicitaties: deze doelstelling bevordert de kansen op werk;

  8. Lead Talent: alleen beschikbaar voor bedrijven met een actief LinkedIn Recruiter contract. Hiermee kun je potentiële kandidaten genereren die geïnteresseerd zijn in carrièremogelijkheden in je bedrijf.

Kies je publiek op LinkedIn

Met LinkedIn kun je je doelgroep kiezen door verschillende kenmerken van je publiek in te stellen, zoals taal en locatie, opleiding, werkervaring en interesses.

Je hoeft niet alle targeting opties van LinkedIn te gebruiken, maar hoe specifieker je targeting criteria zijn, hoe groter de kans dat ze relevant zijn voor je geselecteerde publiek. En dus hoe groter de kans op een betere ROI.

 

Leestip: Het kan zijn dat je nog niet heel goed bent in Instagram, of niet  goed weet wat je ermee kunt doen.Lees daarvoor ons Ultieme Hand­boek voor  Instagram, zodat je weet waar je moet beginnen. Klik op de knop hier­onder.

Kies het advertentieformaat

We kunnen kiezen uit tien advertentietypes, meerdere advertentietypes kunnen voor hetzelfde doel gebruikt worden. De beschikbare formaten zijn:

  1. Advertenties met één afbeelding: bevatten één afbeelding en worden direct getoond in de LinkedIn feed van de professionals die je wilt bereiken;

  2. Beeldvorm/carrousel advertenties: hiermee kun je meerdere afbeeldingen achter elkaar tonen in een enkel advertentieformaat in carrouselstijl, waardoor je feed interactiever wordt;

  3. Video-advertenties: hiermee kun je het verhaal van je bedrijf vertellen of een project presenteren via een video;

  4. Event Ads: met deze indeling kun je eenvoudig evenementen promoten;

  5. Text Ads: zijn als een post, ze bestaan uit een titel, een korte tekst en een afbeelding;

  6. Advertenties in berichtformaat: hiermee kun je je advertentie tonen in een berichtformaat dat via LinkedIn messaging naar je doelgroep wordt gestuurd;

  7. Volgersadvertenties: moedig mensen aan om je LinkedIn pagina te volgen;

  8. Spotlight advertenties: zijn dynamische advertenties die iedereen die erop klikt doorverwijzen naar je website;

  9. Vacatures: moedig mensen aan om te reageren en/of te reageren op je vacature;

  10. Document Ads: hiermee kun je documenten rechtstreeks in je feed promoten.

Als je van het ene naar het andere advertentietype overschakelt, kun je merken dat het resultatenvenster aan de rechterkant verandert. Deze functie analyseert campagneparameters (aanbod, budget, targeting, begin/einddata, enz.) en houdt rekening met vergelijkbare campagnes en adverteerders. Daarbij houdt het rekening met andere advertenties met hetzelfde formaat om nauwkeurigere parameters te genereren.

Houd dit vakje in de gaten als je je advertentietype op LinkedIn kiest, vooral als je net begint en de keuze van het advertentietype kan afhangen van je budget, dankzij deze parameters kun je uitwerken welk advertentietype voor jou het beste is.

 

 

Kies de positionering van je advertentie

Afhankelijk van het formaat van je advertentie verschijnt deze op verschillende posities op LinkedIn. Hieronder kijken we specifiek naar de verschillende formaten:

  • Tekstadvertenties: deze worden alleen weergegeven op desktops en niet op mobiele of tablet apparaten en in het gedeelte "Advertenties waarin je misschien geïnteresseerd bent";

  • Advertenties met enkel beeld, formulier/carrousel formaat beeldadvertenties, videoadvertenties, vacature-advertenties, evenementenadvertenties en documentadvertenties: deze worden getoond in de LinkedIn startpagina feed van de doelgroep, op desktops en op de meeste mobiele en tablet apparaten;

  • Advertenties in berichtformaat: deze worden weergegeven in de LinkedIn-berichten van gebruikers op desktops en mobiele apparaten;

  • Spotlight advertenties en follower advertenties: deze worden getoond aan de rechterkant van LinkedIn pagina's op desktops.

Stel een budget vast

Stel een dagbudget vast voor wat het beste werkt voor de marketinguitgaven van je bedrijf. Test en meet het succes van elke campagne en reclamevariant voordat je zwaar investeert in een campagne. Dankzij de brede targetingmogelijkheden kunnen LinkedIn Ads zich met succes richten op nichemarkten. Maar experimenteren is cruciaal om in het begin te doen: als je ziet dat een campagne goed presteert, dan kun je er een groter budget aan toekennen.

Plan

Kies een datum voor de start van je campagne. Je kunt aangeven of je campagne continu wordt getoond of tot een einddatum.

Kortom

LinkedIn is een geweldig hulpmiddel om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten en de concurrentie in de gaten te houden. LinkedIn biedt niet alleen de mogelijkheid om andere bedrijven te leren kennen die vergelijkbaar zijn met het jouwe, maar ook om nieuwe openstaande functies in je bedrijf te adverteren en nieuwe werknemers te werven.

Kerstmis staat voor de deur, dus wees niet onvoorbereid - bekijk onze waardevolle tips in onze white paper, klik hieronder om hem te downloaden!

illustration-marketing-blog-newspaper

 
Origineel in het Italiaans: 'Come usare LinkedIn per il tuo business'

22-02-2023

Anna Ossato

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen