Inmiddels weten we dat social media marketing essentieel is om je bedrijf bekendheid te geven. We hebben het er vaak over hoe belangrijk Facebook, Instagram en zelfs Pinterest zijn, maar vandaag gaan we het hebben over een helaas verwaarloosd social media platform, namelijk LinkedIn. Waarom zou je LinkedIn voor je bedrijf moeten hebben? Wat voor soort social media platform is LinkedIn en hoe kun je het in je voordeel gebruiken?
De belangrijkste reden? Je professionele netwerk uitbreiden. Voor individuen is het een geweldige plek om contact te houden met oude collega's, contacten te vinden voor nieuwe bedrijven of een nieuwe baan te zoeken.
Maar hoe promoot je je bedrijf effectief op LinkedIn?
We hebben alles verzameld wat je moet weten over de marketing van je bedrijf op LinkedIn. Als dit je interesseert, lees dan dit artikel verder.
In dit artikel...
Door een LinkedIn pagina voor je bedrijf te maken, creëer je ook een digitale plek voor je werknemers, die een LinkedIn profiel hebben, om het bedrijf waarvoor ze werken toe te voegen aan hun persoonlijke profiel, dit werkt als vrijwel gratis reclame.
Je medewerkers kunnen op hun beurt bedrijfsgerelateerde items zoals artikelen, projecten, foto's en webinars op hun profiel delen. Het is ook belangrijk dat je in je bedrijfsprofiel werknemersgerelateerde inhoud plaatst, zoals foto's van een evenement of beurs, om zowel je werknemers het gevoel te geven dat ze een essentieel onderdeel zijn van je bedrijf als om de 'menselijke kant' van het bedrijf te laten zien.
LinkedIn dient niet alleen als social media platform, maar ook als kanaal om op de hoogte te blijven van nieuws van verschillende bedrijven. Door zijn professionele uitstraling wordt LinkedIn vaak gebruikt door verschillende bedrijven om hun klanten en partners op de hoogte te houden van het laatste nieuws. Het is mogelijk om projecten te plaatsen, artikelen te delen en zelfs vacatures te plaatsen.
Het is minder waarschijnlijk dat individuele producten worden aangeprezen op LinkedIn, dit soort inhoud wordt overgelaten aan socials zoals Facebook of Instagram. LinkedIn gaat meer over het tonen van alle prestaties van je bedrijf en is ook een geweldig hulpmiddel om de concurrentie in de gaten te houden.
Dit platform is de perfecte plek om nieuwe leads te genereren. Er zijn een aantal acties die je helpen om zowel leads te genereren als je pagina populairder te maken.
Reageer op verschillende manieren, zowel met je eigen inhoud als met inhoud van pagina's die relevant zijn voor je bedrijf. Je kunt liken, commentaar geven of delen, al deze acties zijn nuttig om jezelf bekend te maken. Om succesvol te zijn op dit platform moet je actief zijn, al is het alleen maar door een bericht te liken.
Word lid van groepen die met je bedrijf te maken hebben. Er zijn groepen voor elk onderwerp en je deelname helpt je niet alleen om jezelf bekend te maken, maar ook om een expert in je vakgebied te worden. Een ding om in gedachten te houden is om deze gelegenheid niet te interpreteren als een moment voor publiciteit, praat niet te veel over je bedrijf, probeer in plaats daarvan actief deel te nemen aan de discussies die in de groep plaatsvinden, door vragen te stellen of te reageren op de zorgen van anderen.
Vergeet niet dat, omdat LinkedIn nog steeds een sociale netwerksite is, het belangrijk is om niet te vergeten regelmatig inhoud te plaatsen, wat altijd belangrijk is om je publiek geïnteresseerd te houden in je bedrijf en leads te creëren. Het is niet nodig om nieuwe inhoud speciaal voor LinkedIn te maken, je kunt ook informatie delen over een door je bedrijf georganiseerd webinar of artikelen van je blog delen om verkeer naar je site te leiden.
Als je LinkedIn alleen wilt gebruiken om te adverteren, ook al zou dat een gemiste kans zijn om jezelf te verbeteren, kun je je wenden tot LinkedIn advertenties. Later in dit artikel zullen we je laten zien hoe LinkedIn advertenties werken, dus als je geïnteresseerd bent, lees dan verder.
Zoals we in punt 2 al vermeldden, is LinkedIn een geweldig platform voor het plaatsen van vacatures. Het is niet alleen nuttig om de nieuwe functie in je bedrijf bekend te maken, maar na het plaatsen van de vacature kunnen geïnteresseerden direct op LinkedIn solliciteren, zonder een vinger uit te steken. Je werknemers kunnen de openstaande functie ook in hun profiel delen en zo meer aandacht voor je bedrijf brengen.
Om toegang te krijgen tot LinkedIn moet je eerst een persoonlijke account hebben. Dit wordt ook de beheerder van je bedrijfspagina (je kunt later andere paginabeheerders toevoegen). We raden je aan je aan te melden met je werkmail.
Nadat je je persoonlijke account hebt aangemaakt, kun je je bedrijfspagina aanmaken.
Nu is het tijd om je nieuwe pagina te optimaliseren zodat hij opvalt en je publiek opbouwt.
Scroll eerst naar beneden en klik op de knop 'Pagina bewerken'.
Vul alle velden in dit deel in met extra informatie. Dit maakt voor gebruikers duidelijk wat je doet en helpt je om je SEO op LinkedIn te verbeteren, d.w.z. om in de zoekresultaten te verschijnen.
Heb je het geluk dat je een wereldwijd publiek hebt? Je hoeft niet voor elke taal een andere bedrijfspagina te maken, maar kunt in plaats daarvan vertalingen toevoegen. De pagina kan vertalingen bevatten voor maximaal 20 talen en bevat velden voor naam, tagline en beschrijving.
Gebruik deze ruimte om de aandacht te vestigen op je laatste productlancering of ander nieuws. Denk eraan het eenvoudig te houden.
Als je daarentegen geen reclame wilt maken voor een product op je omslag, kun je gewoon een omslag maken met je bedrijfslogo, waarbij het belangrijk is om geen lege ruimte over te laten en geen omslag te gebruiken die 'anoniem' is, d.w.z. niet aan je bedrijf herinnert, want die geven een indruk van onprofessionaliteit.
Je LinkedIn pagina wordt geïndexeerd door Google, dus neem trefwoorden, niet te geforceerd, op in de eerste alinea van je bedrijfsbeschrijving. Beperk je tot hooguit 3-4 alinea's over je visie, waarden, producten en diensten. Denk er altijd aan te streven naar eenvoud.
Een pagina maken is het gemakkelijke deel. Het actief houden met inhoud die je publiek wil is het moeilijke deel, tenzij je een strategie hebt voor het posten op sociale media.
Richard van der Bloom, trainer in social selling, publiceerde onlangs zijn jaarlijkse rapport over het algoritme van LinkedIn. Hieronder hebben we tips voor je social media marketing strategie gegroepeerd om te overwegen wanneer je je publiek wilt laten groeien of hun betrokkenheid bij je LinkedIn berichten wilt vergroten.
LinkedIn Ads werkt in vijf stappen, als je eenmaal LinkedIn Campaign Manager hebt:
Je LinkedIn advertentiecampagnes komen op een apart LinkedIn platform, LinkedIn Marketing Solutions. Ga naar deze pagina om je campagne te starten en selecteer Advertentie maken.
Vanaf hier wordt je gevraagd een LinkedIn Campaign Manager account aan te maken. Zorg ervoor dat je je LinkedIn bedrijfspagina invult. Je wordt dan naar je dashboard geleid.
Als je je factuurgegevens nog niet hebt ingevoerd, moet je dat doen om je account te 'ontgrendelen' en te gaan gebruiken. Maak je geen zorgen, er wordt niets in rekening gebracht totdat je campagne actief is. In je dashboard zie je een knop Campagne maken. Klik erop en je wordt doorgestuurd naar een pagina waar je kunt beginnen met het voorbereiden van je campagne.
Kies eerst een campagnegroep en geef je campagne een naam. Wat betreft de campagnenaam: deze is alleen zichtbaar voor jou en de andere leden van je team, dus het is raadzaam een zeer informatieve naam te kiezen, vooral als er meerdere mensen aan de campagne werken. Zodra je je campagnegroep en naam hebt gekozen, kun je beginnen met het opzetten van je LinkedIn campagne.
De tijd is gekomen om het doel van je campagne te kiezen.
Het doel is wat je wilt dat mensen doen als ze je advertenties zien. Het kiezen van een doel helpt de creatie van je campagne aan te passen, de beste ROI voor je doel te bieden en je relevante rapportage te laten zien.
De doelen van LinkedIn ondersteunen drie niveaus van markeerkanalen: merkbekendheid, overweging en conversies.
Er zijn acht doelstellingen om uit te kiezen:
Met LinkedIn kun je je doelgroep kiezen door verschillende kenmerken van je publiek in te stellen, zoals taal en locatie, opleiding, werkervaring en interesses.
Je hoeft niet alle targeting opties van LinkedIn te gebruiken, maar hoe specifieker je targeting criteria zijn, hoe groter de kans dat ze relevant zijn voor je geselecteerde publiek. En dus hoe groter de kans op een betere ROI.
We kunnen kiezen uit tien advertentietypes, meerdere advertentietypes kunnen voor hetzelfde doel gebruikt worden. De beschikbare formaten zijn:
Als je van het ene naar het andere advertentietype overschakelt, kun je merken dat het resultatenvenster aan de rechterkant verandert. Deze functie analyseert campagneparameters (aanbod, budget, targeting, begin/einddata, enz.) en houdt rekening met vergelijkbare campagnes en adverteerders. Daarbij houdt het rekening met andere advertenties met hetzelfde formaat om nauwkeurigere parameters te genereren.
Houd dit vakje in de gaten als je je advertentietype op LinkedIn kiest, vooral als je net begint en de keuze van het advertentietype kan afhangen van je budget, dankzij deze parameters kun je uitwerken welk advertentietype voor jou het beste is.
Afhankelijk van het formaat van je advertentie verschijnt deze op verschillende posities op LinkedIn. Hieronder kijken we specifiek naar de verschillende formaten:
Stel een dagbudget vast voor wat het beste werkt voor de marketinguitgaven van je bedrijf. Test en meet het succes van elke campagne en reclamevariant voordat je zwaar investeert in een campagne. Dankzij de brede targetingmogelijkheden kunnen LinkedIn Ads zich met succes richten op nichemarkten. Maar experimenteren is cruciaal om in het begin te doen: als je ziet dat een campagne goed presteert, dan kun je er een groter budget aan toekennen.
Kies een datum voor de start van je campagne. Je kunt aangeven of je campagne continu wordt getoond of tot een einddatum.
LinkedIn is een geweldig hulpmiddel om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten en de concurrentie in de gaten te houden. LinkedIn biedt niet alleen de mogelijkheid om andere bedrijven te leren kennen die vergelijkbaar zijn met het jouwe, maar ook om nieuwe openstaande functies in je bedrijf te adverteren en nieuwe werknemers te werven.
Kerstmis staat voor de deur, dus wees niet onvoorbereid - bekijk onze waardevolle tips in onze white paper, klik hieronder om hem te downloaden!
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Als kleine webshop wil je ook een paasactie beginnen. Wij geven 5 tips voor acties die gratis zijn of weinig kosten.