Adventskalender op social media: 8 lowcost-ideeën

Een adventskalender: tips voor je webshop

Het is geen geheim: een adventskalender is een echte marketingmachine. Elk jaar wordt het voor webwinkeliers steeds interessanter om een adventskalender aan te bieden aan hun gemeenschap op social media. Het hoeven echt geen 24 dagen aan winacties zijn die een hoog budget en een complexe planning vereisen! In dit artikel presenteren we 8 creatieve ideeën voor het creëren van een low‑budget adventskalender op social media. Wij zullen je laten zien dat het mogelijk is om veel nieuwe klanten te winnen voor jouw webshop tegen een lage prijs.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/fotoknips

Wat is een adventskalender?

In het kort: Een adventskalender is een kalender die op 1 december begint en aftelt naar de kerst, dus 24 december. Elke dag kan er een deurtje o.i.d. geopend worden met daarachter een verrassing.

1 december is al bijna! Had je tot nu toe geen tijd of geld om een adventskalender of een kerstactie voor je klanten voor te bereiden?

Dan willen we je graag wat tips en ideeën geven over hoe je deze december aantrekkelijke inhoud kunt aanbieden aan je volgers op social media: tegen een lagere prijs.

1. Belangrijke planningstips

Definieer je marketingdoelstellingen

Eerst moet je de doelen van je adventskalender bepalen, want waarom wil je eigenlijk een kalender maken?

Genereer meer leads en breid je e-maillijst uit

Door unieke winacties en couponcodes voor je abonnees in je adventskalender op te nemen, zul je hun nieuwsgierigheid wekken: ze zullen willen weten wat er achter de volgende dozen zit. Je kunt dus voorstellen dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief om er zeker van te zijn dat ze geen kerstinformatie of -aanbiedingen missen.

Het stimuleren van de betrokkenheid van jouw community

Wil je de betrokkenheid van jouw klanten op social media vergroten? Om je volgers aan te moedigen jouw berichten leuk te vinden, een bericht achter te laten en te delen, stel je eenvoudige vragen zoals "Wat is een kersttraditie in jouw familie?" bijvoorbeeld.

💡 Als je je adventskalender op Instagram of Twitter lanceert, overweeg dan om een specifieke hashtag voor je campagne te maken, zodat je de betrokkenheid van je gemeenschap kunt volgen en analyseren.

Let op:
De voorwaarden voor deelname aan wedstrijden die je regelmatig op de social media ziet, zoals het verzoek om het bericht te delen of het taggen van vrienden, zijn verboden door de regels van de social media zelf. Het lijkt er echter op dat deze laatsten enige vrijheid laten in de toepassing van hun eigen regels. Het is echter nog steeds essentieel om je beslissing te nemen met volledige kennis van de risico's die eraan verbonden zijn.

Volg altijd de verschillende richtlijnen van Instagram, Facebook en Twitter.

Promoot je producten en verhoog je omzet

Met behulp van een adventskalender kan je je producten op een originele manier laten zien en de voordelen ervan aan je abonnees laten zien. Zo kunnen ze producten uit jouw assortiment ontdekken die ze nog niet kennen.

Probeer dus jouw producten te laten zien met aantrekkelijke beelden en goed doordachte en relevante beschrijvingen, zodat jouw community jouw webshop wil bezoeken.

💡 Tip:
Gebruik tools zoals Later (Instagram), Buffer (Twitter, Facebook en Instagram) of Hootsuite om je publicaties te plannen. Om te zoeken naar hashtags kan je gebruik maken van Webstagram.

Planning

Wij raden je aan om elke dag te publiceren, want de sleutel tot een goede adventskalender is om ervoor te zorgen dat je abonnees elke dag terugkomen.

Winacties zijn altijd welkom, vooral in december. Denk goed na over het aantal winacties  dat je wilt houden en het tempo waarin ze worden gepubliceerd. Elke 3 dagen of één keer per week? Het is aan jou.

Informeer je bezoekers zodra je je adventskalender lanceert over de mogelijkheid om tal van prijzen te winnen in wedstrijden. Adverteer aan hen via jouw website, nieuwsbrief of sociale netwerken. Het belangrijkste is om de communicatiekanalen te vermenigvuldigen en niet vooraf de data te onthullen waarop de wedstrijden zullen plaatsvinden om de mensen aan te moedigen om je site elke dag te bezoeken.

Laat je tussen de wedstrijden door inspireren door onze low-budget ideeën om je gemeenschap te vermaken en te betrekken bij het verbeteren van je merkimago.

Denk ook aan het platform waarop je je adventskalender wilt publiceren. Welk platform heeft het grootste potentieel voor jouw merk?

💡 Onze aanbeveling: Omdat Instagram een platform is voor het delen van foto's en video's, leent het zich bij uitstek voor de marketing van een adventskalender. Op dit sociale netwerk kan je je creativiteit uiten en heb je veel mogelijkheden om je producten te laten zien.

Leestip: Tijdens het piekseizoen van kerst en Sinterklaas is er veel te  regelen. Waar moet je aan denken? Wij geven tips om het jezelf makkelijk te  maken én een checklist zodat je niks kan vergeten. Download e‑book

2. 8 contentideeën voor je adventskalender

Een adventskalender geeft je 24 vakjes die je 24 mogelijkheden biedt om je merk en producten te presenteren zoals je dat wilt.

Op Instagram zou je laatste adventskalender eruit kunnen zien als het merk Foodspring:

Adventskalender op Instagram van Foodspring
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/foodspring

Hier zijn 8 creatieve, low-budget ideeën voor jouw adventskalender die je (potentiële) klanten enthousiast zullen maken. Je kunt ze combineren of je kunt er slechts één of twee kiezen waarvan je denkt dat je gemeenschap ze leuk vindt.

1. User-generated content

User-generated content is ongetwijfeld een krachtige marketingstrategie. Deze vorm van marketing vergroot niet alleen je naamsbekendheid, maar toont ook het vertrouwen van je klanten in je bedrijf en de kwaliteit van je producten.

User-generated content (UGC) is authentieke content die door bezoekers van een e-commerce website of merk wordt gecreëerd en gedistribueerd. Dit soort inhoud kan vele vormen aannemen, zoals een foto, een klantenreview, een blogbericht, enz.

Waarom zou je UGC dan niet integreren via je adventskalender en je abonnees content laten publiceren met je producten? Hiervoor kan je bijvoorbeeld een fotowedstrijd organiseren.

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

Een zeer populair voorbeeld van deze praktijk komt van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. In 2015 lanceerde Starbucks een beperkt aantal rode bekers en moedigde klanten aan deze te gebruiken om hun eigen ontwerpen te maken. Als onderdeel van de  'Starbucks Red Cup-campagne' vroeg het bedrijf klanten om een foto te maken van de versierde beker en deze te delen op Instagram en Twitter met behulp van de hashtag #RedCupArt. Starbucks deelde vervolgens de foto's van de wedstrijdwinnaars op social media.

Starbucks red cup art actie uit 2015
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/starbucks

 

Dit voorbeeld toont aan dat het niet altijd nodig is om een duur pakket aan te bieden aan abonnees om met een merk te communiceren.

Neem dan het risico! Organiseer één of twee fotowedstrijden als onderdeel van je adventskalender en moedig je gemeenschap aan om foto's bij je producten te plaatsen. Je kunt de winnaars ook kleine prijzen aanbieden (bijv. een unieke promo-code).

2. Receptideeën

Verkoop je eten of drinken in je webshop? Dan zullen je volgers zeker blij zijn om inspirerende receptideeën te ontdekken die ze dan gemakkelijk thuis kunnen maken.

Recept van Foodspring
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/foodspring_uk

Foodspring, het Duitse merk voor fitnessvoeding, laat diens community zien hoe je gemakkelijk een ontbijt kunt bereiden.

Dankzij de Instagram Shopping-functie kan je je producten direct in je publicatie taggen (afbeelding of video) en kan je community op de link klikken om het genoemde product te bekijken en te kopen in je webshop. Ook via Facebook is dit tegenwoordig mogelijk.

En zelfs als je niet in de voedingsindustrie zit, kun je dit soort foto's of video's delen. Je kunt bijvoorbeeld typische kerstrecepten delen - zelfs persoonlijk uitgelegd door een van je medewerkers. Je kunt alle soorten tutorials publiceren die je doelgroep leuk vindt.

3. Achter de schermen van jouw bedrijf

Je hebt je klanten nooit toegestaan om achter de schermen van je bedrijf te komen? Dan is het de hoogste tijd om hen een blik te gunnen op je dagelijkse kantoorleven, dat van je medewerkers of de productieprocessen van je producten! #BehindTheScenes

Dit vergroot het vertrouwen van je klanten in je merk en laat hen de menselijke kant van je bedrijf zien. Op deze manier kun je hen helpen om een emotionele band met je merk op te bouwen, wat erg belangrijk is.

Innocent laat hun versierde kantoor zien op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/innocent

Innocent, het drankjes dat bekend staat om zijn smoothies, laat zijn abonnees regelmatig kleine momenten van het kantoorleven zien en krijgt daar veel positieve reacties voor terug.

4. Kerstcadeau-ideeën

Het feestdagenseizoen is een geweldige tijd om cadeau-ideeën aan de community voor te stellen. Veel mensen zijn te laat of hebben gewoonweg geen inspiratie. Dit is je kans!

Je kunt verschillende kerstcadeau-ideeën integreren in je adventskalender en van de gelegenheid gebruik maken om producten te taggen en te promoten in je webshop.

Daniel Wellington vraagt zich af wat de volgers onder de boom willen zien
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/danielwellington

5. Kersttradities

Zijn jullie trots op jullie internationale team? Waarom laat je je gemeenschap dan niet zien hoe Kerstmis in andere landen wordt gevierd! Sommige van je medewerkers zullen zeker in staat zijn om enkele bijzonder interessante kersttradities te presenteren.

Wist je bijvoorbeeld dat ze in Japan op kerstdag gefrituurde kip eten en dat veel Grieken hun huizen versieren met een boot in plaats van een boom?

6. Laat je producten zien

Toon en ensceneer je producten op een originele en creatieve manier! Een adventskalender op sociale netwerken geeft je de mogelijkheid om je producten in detail uit te leggen, de voordelen ervan te belichten en advies te geven over het gebruik ervan.

Je kan een korte video maken of een afbeelding delen om bepaalde functies of verschillende manieren om je product te gebruiken te laten zien. Zo kan je mogelijke twijfels voorkomen en zo nieuwe klanten winnen.

Gaming hardware merk Razer laat effects zien
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/razer

Op Instagram presenteert het Amerikaanse computerbedrijf Razer de speciale effecten van sommige van diens producten aan de fans.

7. Speciale aanbiedingen

Een adventskalender met speciale aanbiedingen is doet het altijd goed.

Dit kunnen flash sales, promotiecodes of beperkte producten zijn die alleen beschikbaar zijn voor diegenen die dezelfde dag nog bestellen in je webshop.

Je kan ook een levering van twee of drie dagen aanbieden. Dit zal het verkeer naar je website verhogen en je verkoop stimuleren.

8. Steun een goed doel

Het feestdagenseizoen herinnert ons eraan om de minder bedeelden niet te vergeten. In je adventskalender kun je ook aandacht vragen voor humanitaire en liefdadigheidsorganisaties die voor jou belangrijk zijn.

Doe mee aan de ondersteuning van fondsenwervingsactiviteiten en geef het goede voorbeeld. Dit laat je community zien waar je merk voor staat en dat je er alles aan doet om samen goede dingen te doen.

Kortom

Wees creatief, relevant en inspireer jouw community.

Als gebruikers van social media de inhoud van jouw adventskalender interessant vinden en een ander facet van je merk ontdekken, zullen ze geneigd zijn om de inhoud die je elke dag publiceert te volgen en je website te bezoeken om je producten te kopen.

👉 Probeer het eens! Verras en inspireer je klanten met verschillende publicaties op sociale netwerken in december!

Originele publicatie: 12 november 2020
Datum update: 26 september 2024

26-09-2024
Mia Tamm

Mia Tamm

Mia holds a Bachelor's degree in European Legal Linguistics from the University of Cologne and has already gained experience in the field of e-commerce.

Kies een land: