Het is nog volop zomer en je wilt eigenlijk nog lang niet aan de herfst denken. Toch is het verstandig om als webwinkelier dat al wel te doen! Nu is de tijd om vooruit te denken en alvast een plan te maken voor je herfst-marketing. Wij geven je graag inspiratie, of je nou een speelgoedwinkel hebt of je verkoopt bier!
Bron titelafbeelding: Shutterstock/Alexandra Lande
Er zijn een paar dingen die staan te gebeuren tijdens de herfst. Daarom kijken we naar verschillende momenten van de herfst waar je je alvast op kan voorbereiden.
In dit artikel kijken we naar marketing voor:
We beginnen met de herfst in het algemeen. De herfst is een kleurrijke tijd, waar je veel mooie productfoto’s voor kan maken.
Onze klant Xenos heeft in deze Facebook-post een paar leuke dingen toegepast. Ten eerste: de foto van een fan! Hoe leuk is het als klanten je foto’s sturen van jouw producten? Als je dit op social media deelt, voelt dit heel persoonlijk aan voor de klant en misschien geeft het de klant ook ideeën.
De producten staan in een natuurlijke omgeving, waardoor de functionaliteit van het product gelijk te zien is.
Wat Xenos ook goed doet hieraan is dat ze producten getagd hebben in het bericht zelf. Dit kan dankzij Facebook Winkels. Klanten kunnen nu heel makkelijk doorverwezen worden naar je product, dus naar jouw webshop.
Xenos heeft deze post ook op Instagram geplaatst en daarbij de productcodes in de omschrijving genoemd, zodat de producten teruggevonden kunnen worden.
Onze klant Budgetplant doet hier iets heel interessants: geen specifiek product benoemen of in beeld brengen, maar vooral een sfeerfoto. Ook is het heel krachtig omdat er een vraag aan het publiek wordt gesteld: ‘Ben jij al gestart met de herfstdecoratie in huis en buiten?’ Dit zorgt voor interactie, wat goed is om meer bereik te genereren voor je bericht.
Dit bericht bekijken op InstagramBen jij al gestart met de herfstdecoratie in huis en buiten?🍂🌼🌽 #herfst #herfstkleuren
Een bericht gedeeld door Budgetplant (@budgetplant) op
Ook dit Facebook-bericht voor de herfst doen ze leuk:
Ze geven ideeën voor leuke herfstplanten én geven aan wanneer ze open zijn.
In deze reclame-uiting maakt Lidl gebruik van het ‘thuisgevoel’. De titel ‘Heerlijk Hollandse herfst’ brengt het idee van een gezellige, Nederlandse herfst naar voren, zelfs als het regent. De bak met stamppot brengt een deel van de klanten terug naar de tijd dat ze door de regen naar huis fietsten, om bij moeders aan tafel aan te schuiven en een lekker bord met stamppot te eten. Om honger van te krijgen!
Ook zie je steeds meer supermarkten die met hun producten woordspelingen maken. Lidl doet dit ook in de onderstaande afbeelding:
Let op: met woordspelingen moet je uitkijken dat je de plank niet misslaat!
Met deze leuke stopmotion laat onze klant Auping zien dat een video heel eenvoudig kan zijn, maar toch interessant én een goede manier om de najaarscollectie te tonen. Zelfs voor beddengoed!
Misschien wel een belangrijke opmerking: je hoeft niet eens de herfst er dik op te gooien. Onze klant Balr laat hierin zien dat je een eenvoudige foto kan maken van iemand met jouw product en het verhaal maakt zich zelf. Vind je ook niet dat hij er lekker warm uitziet? Perfect voor de herfst.
The Knitted Hexagon Crew Neck Sweater is finished with true BALR. details. The perfect piece that you can wear year-round. pic.twitter.com/cSy4AqqmKu
— BALR. (@balr) September 22, 2019
Aan het eind van de zomer gaan de kinderen weer terug naar school, dus begin op tijd met promotie. Dit is perfect als je producten verkoopt die de kinderen nodig hebben, zoals schriften, pennen, stickers, kleding, schoenen, rugzakken… maar je kunt altijd inhaken, al heeft jouw bedrijf weinig ermee te maken. Een gedeelte van jouw klanten heeft kinderen en deze vinden het altijd leuk als je aan de kinderen denkt. Vandaar een mix van berichten!
Zoals je ziet begint Hema in de zomer al volop aan de back-to-school-reclame. Als je producten verkoopt die op school nodig zijn, is dit uiteraard perfect om nu te promoten.
In dit Facebook bericht houdt Hema de foto’s eenvoudig en duidelijk. Vooral omdat er veel artikelen in de foto te zien zijn, is dit erg belangrijk. Als er te veel te zien is, weet je klant niet meer waar te kijken en is niet geïnteresseerd in jouw bericht.
Onze klant Suitsuit heeft mooie reisproducten. Je denkt bij hun rugzakken dus niet direct aan back-to-school. Toch haakt het merk hierop in, zelfs al zullen de meeste mensen deze foto en dit merk niet associëren met de rugtassen voor hun kinderen. Bekijk trouwens ook hoe eenvoudig de foto eruit ziet, waardoor alle focus naar de tas gaat.
De website Bol.com staat bekend om de leuke social media-uitingen. Dit voorbeeld komt van toen de kinderen tijdens de corona-periode weer naar school mogen, maar kan net zo goed van een back-to-school-campagne komen.
Het sterke van Bol.com is de humor die gebruikt wordt. Ook speelt dit bericht in op de herkenbaarheid van de situatie: wie is er niet aan het eind van de zomer een vergeten stuk fruit of boterham tegengekomen? Brrrrr.
Ook is de onderstaande afbeelding erg herkenbaar: wie had aan het begin van het schooljaar niet een etui vol met pennen en binnen enkele weken nog maar één over?
We hebben hierbij ook de feesten van de herfst bij elkaar gevoegd. Denk aan Oktoberfest, Halloween en Sint Maarten!
Beerwulf is natuurlijk een merk waar je direct aan denkt als je het hebt over Oktoberfest. Het sterke aan deze post is dat je geen tekst nodig hebt om direct te begrijpen waar de afbeelding om gaat.
Dit bericht bekijken op InstagramEen bericht gedeeld door BEERWULF.com ® (@beerwulfwebshop) op
In deze Tweet is het merk vrij creatief met een pompoen. Dit is iets wat mensen vast graag delen omdat het leuke content is. De video is vrij simpel opgezet en is maar kort, waardoor de aandacht van de kijker getriggerd blijft tot aan het einde.
Who’s ready for #Halloween?!👻 Making your own pumpkin tap is as easy as 1,2,3! 🎃🍺
— BEERWULF.com ® (@BeerwulfWebshop) October 26, 2018
1. Hollow the pumpkin out
2. Drill a hole, and add a beer tap
3. Fill it with beer.
Simple! pic.twitter.com/V9gMzViRq0
Tijdens de herfst is het natuurlijk ook Prinsjesdag. Onze klant Sapph is niet het eerste merk waaraan je denkt als je denkt aan deze dag, maar toch hebben ze een goede inhaker gevonden.
Het is Prinsjesdag! Shop de Pherusa bh met koninklijk dessin via: https://t.co/5V8oSSMRTe pic.twitter.com/aa8uMjNFES
— Sapph Lingerie (@Sapphlingerie) September 20, 2016
Onze klant Lobbes is misschien wel de laatste waaraan je denkt als je denkt aan herfstfeesten. Toch laten zij veel zien! Op Facebook hebben ze een leuke post over Sint Maarten geplaatst. Een simpele foto met een kind en de vraag wie er meedoet aan Sint Maarten.
Kijk ook deze leuke Pin op Pinterest voor Halloween.
Lobbes verkoopt eigenlijk speelgoed, maar snapt heel goed wat de doelgroep leuk vindt en speelt hierop in.
Deze was niet voor Halloween gemaakt, maar geeft wel inspiratie voor Halloween. Venz heeft hun hagelslag als een cartoon weergeven en deze figuren in verkleedkleren gestopt. Een leuk idee! Daarnaast wordt er een vraag gesteld, waar mensen graag op reageren.
Een social media-post zoals deze kost echter wel veel creativiteit of het kost geld om dit te laten maken. Overweeg of je het niet voor jezelf moet versimpelen.
Dit bericht bekijken op InstagramRaad het thema! Met wie wil jij een verkleedfeestje houden? #feestje #fun #venzhagelslag
Een bericht gedeeld door Venz (@venz_nl) op
Onze klant Zeeman laat een leuk t-shirtje zien dat zowel voor Halloween leuk kan zijn, als daarna. Je wilt als ouder namelijk liever niet een outfit voor slechts één keer dragen kopen.
Hema haakt ook leuk in op Halloween. Natuurlijk verkoopt deze winkel leuke producten ervoor, maar geeft ook een recept (waarvoor ze de ingrediënten verkopen):
Er zijn verschillende manieren waarop jij je social media-kanalen kan inkleden deze herfst. Het beste is om zulke thema’s alvast te bedenken, zodat je de tijd kan nemen om deze goed te maken én zodat je ze alvast kan inplannen.
Vooral als je in de herfst veel klanten verwacht, is het belangrijk om voorbereid te zijn.
Gepubliceerd op: 13 augustus 2020
Geüpdate op: 18 augustus 2022
Hoe de AIDA-formule voor omzetstijging zorgt
Internationale retouren een gedoe? Welnee! (9 tips)