Herfst-marketing: ideeën voor social media-posts

Het is nog volop zomer en je wilt eigenlijk nog lang niet aan de herfst denken. Toch is het verstandig om als webwinkelier dat al wel te doen! Nu is de tijd om vooruit te denken en alvast een plan te maken voor je herfst-marketing. Wij geven je graag inspiratie, of je nou een speelgoedwinkel hebt of je verkoopt bier!

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Alexandra Lande

Er zijn een paar dingen die staan te gebeuren tijdens de herfst. Daarom kijken we naar verschillende momenten van de herfst waar je je alvast op kan voorbereiden.

In dit artikel lees je meer over...

Herfst-marketing in het algemeen

We beginnen met de herfst in het algemeen. De herfst is een kleurrijke tijd, waar je veel mooie productfoto’s voor kan maken.

Topdrinks

Onze klant Topdrinks heeft twee verschillende afbeeldingen, die allebei perfect bij de herfst passen.

De eerste is een mooi voorbeeld hoe je een product dat niks met de herfst te maken heeft, kan neerzetten in een herfst-sfeer en zo toch kan inhaken in het seizoen.

Screenshot van herfst-marketing van Top Drinks op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Topdrinks.official

 

De tweede laat zien hoe je met een recept je klanten kan inspireren. Zie je hoe eenvoudig en toch krachtig de afbeelding is?

Screenshot van herfst-marketing van Top Drinks op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Topdrinks.official

Xenos

Onze klant Xenos heeft in deze Facebook-post een paar leuke dingen toegepast. Ten eerste: de foto van een fan! Hoe leuk is het als klanten je foto’s sturen van jouw producten? Als je dit op social media deelt, voelt dit heel persoonlijk aan voor de klant en misschien geeft het de klant ook ideeën.

De producten staan in een natuurlijke omgeving, waardoor de functionaliteit van het product gelijk te zien is.

Wat Xenos ook goed doet hieraan is dat ze producten getagd hebben in het bericht zelf. Dit kan dankzij Facebook Winkels. Klanten kunnen nu heel makkelijk doorverwezen worden naar je product, dus naar jouw webshop.

Xenos heeft deze post ook op Instagram geplaatst en daarbij de productcodes in de omschrijving genoemd, zodat de producten teruggevonden kunnen worden.

Screenshot van herfst-marketing van Xenos op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Xenos

 

Budgetplant

Onze klant Budgetplant doet hier iets heel interessants: geen specifiek product benoemen of in beeld brengen, maar vooral een sfeerfoto. Ook is het heel krachtig omdat er een vraag aan het publiek wordt gesteld: ‘Ben jij al gestart met de herfstdecoratie in huis en buiten?’ Dit zorgt voor interactie, wat goed is om meer bereik te genereren voor je bericht.

Screenshot van herfst-marketing van Budgetplant op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Budgetplant

 

Leestip: In Europa zijn er bepaalde feest­dagen die iedereen tegelijk viert,  of op een andere dag of juist helemaal niet in andere landen. Als je in het  buiten­land verkoopt, is het dus goed hier­over te weten. Download onze  kalender!

 

Ook dit Facebook-bericht voor de herfst doen ze leuk:

Screenshot van herfst-marketing van Budgetplant op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Budgetplant

 

Ze geven ideeën voor leuke herfstplanten én geven aan wanneer ze open zijn.

Lidl

In deze reclame-uiting maakt Lidl gebruik van het ‘thuisgevoel’. De titel ‘Heerlijk Hollandse herfst’ brengt het idee van een gezellige, Nederlandse herfst naar voren, zelfs als het regent. De bak met stamppot brengt een deel van de klanten terug naar de tijd dat ze door de regen naar huis fietsten, om bij moeders aan tafel aan te schuiven en een lekker bord met stamppot te eten. Om honger van te krijgen!

 

Screenshot van herfst-marketing van Lidl op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Lidl

 

Ook zie je steeds meer supermarkten die met hun producten woordspelingen maken. Lidl doet dit ook in de onderstaande afbeelding:

Screenshot van herfst-marketing van Lidl op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Lidl

 

Let op: met woordspelingen moet je uitkijken dat je de plank niet misslaat!

Auping

Met deze leuke stopmotion laat onze klant Auping zien dat een video heel eenvoudig kan zijn, maar toch interessant én een goede manier om de najaarscollectie te tonen. Zelfs voor beddengoed!

Screenshot van herfst-marketing van Auping op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Auping

Back-to-school

Aan het eind van de zomer gaan de kinderen weer terug naar school, dus begin op tijd met promotie. Dit is perfect als je producten verkoopt die de kinderen nodig hebben, zoals schriften, pennen, stickers, kleding, schoenen, rugzakken… maar je kunt altijd inhaken, al heeft jouw bedrijf weinig ermee te maken. Een gedeelte van jouw klanten heeft kinderen en deze vinden het altijd leuk als je aan de kinderen denkt. 

Omdat dit een groter onderwerp is, hebben we een volledig artikel hierover geschreven.

🍺 Herfstfeesten

We hebben hierbij ook de feesten van de herfst bij elkaar gevoegd. Denk aan Oktoberfest, Halloween en Sint Maarten!

Leestip: Tijdens het piekseizoen van kerst en Sinterklaas is er veel te  regelen. Waar moet je aan denken? Wij geven tips om het jezelf makkelijk te  maken én een checklist zodat je niks kan vergeten. Download e‑book

Beerwulf

Beerwulf is natuurlijk een merk waar je direct aan denkt als je het hebt over Oktoberfest. Het sterke aan deze post is dat je geen tekst nodig hebt om direct te begrijpen waar de afbeelding om gaat.

Screenshot van herfst-marketing van Beerwulf op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Beerwulfwebshop

Sapph

Tijdens de herfst is het natuurlijk ook Prinsjesdag. Onze klant Sapph is niet het eerste merk waaraan je denkt als je denkt aan deze dag, maar toch hebben ze een goede inhaker gevonden.

Screenshot van herfst-marketing van Sapph op Twitter
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Twitter/Sapphlingerie

Lobbes

Onze klant Lobbes is misschien wel de laatste waaraan je denkt als je denkt aan herfstfeesten. Toch laten zij veel zien! Op Facebook hebben ze een leuke post over Sint Maarten geplaatst. Een simpele foto met een kind en de vraag wie er meedoet aan Sint Maarten.

Screenshot van herfst-marketing van Lobbes op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Lobbes

 

Kijk ook deze leuke Pin op Pinterest voor Halloween.

Lobbes verkoopt eigenlijk speelgoed, maar snapt heel goed wat de doelgroep leuk vindt en speelt hierop in.

Screenshot van herfst-marketing van Lobbes op Pinterest
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Pinterest/Lobbes

Venz

Deze was niet voor Halloween gemaakt, maar geeft wel inspiratie voor Halloween. Venz heeft hun hagelslag als een cartoon weergeven en deze figuren in verkleedkleren gestopt. Een leuk idee! Daarnaast wordt er een vraag gesteld, waar mensen graag op reageren.

Een social media-post zoals deze kost echter wel veel creativiteit of het kost geld om dit te laten maken. Overweeg of je het niet voor jezelf moet versimpelen.

Screenshot van herfst-marketing van Venz op Instagram
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/Venz

Zeeman

Onze klant Zeeman laat een leuk t-shirtje zien dat zowel voor Halloween leuk kan zijn, als daarna. Je wilt als ouder namelijk liever niet een outfit voor slechts één keer dragen kopen.

Screenshot van herfst-marketing van Zeeman op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Zeeman

Hema

Hema haakt ook leuk in op Halloween. Natuurlijk verkoopt deze winkel leuke producten ervoor, maar geeft ook een recept (waarvoor ze de ingrediënten verkopen): 

Screenshot van herfst-marketing van Hema op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Hema

Kortom

Er zijn verschillende manieren waarop jij je social media-kanalen kan inkleden deze herfst. Het beste is om zulke thema’s alvast te bedenken, zodat je de tijd kan nemen om deze goed te maken én zodat je ze alvast kan inplannen.

Vooral als je in de herfst veel klanten verwacht, is het belangrijk om voorbereid te zijn.

Originele publicatie: 13 augustus 2020
Datum update: 26 juni 2024

26-06-2024
Select Country: