Je bereikt je volgers bijna niet met normale Facebook posts? Zo gaat dat bij de meesten. Facebook wil namelijk dat je geld uitgeeft voor advertenties om je doelgroep te bereiken. Het kan heel erg slim zijn om te investeren in Facebook-advertenties, maar er zijn ook opties om op een organische (gratis) manier je bereik te vergroten en je doelgroep te bereiken.
In dit artikel geven we je een aantal concrete tips waarmee je het organische bereik van je Facebook-pagina kunt vergroten, zodat je je eigen fans en je doelgroep beter kunt bereiken.
Lang voor het begin van de Corona crisis en de opkomst van meer digitale communicatie, is aangetoond dat het organische bereik van berichten op Facebook afneemt. AdAge schrijft in 2014 al dat Facebook toegeeft dat het organische bereik tekort komt en dat ze graag willen dat je betaald voor advertenties. In datzelfde jaar schrijft Facebook in de blog dat omdat meer gebruikers berichten kunnen maken en deze openbaar kunnen plaatsen, betekent dit meer content in de omloop, wat ook niet helpt. Maar betekent dit dat je geen bereik meer kunt krijgen? Helemaal niet.
Toch zijn er een paar trucs die je kunt toepassen om je bereik te vergroten en ervoor te zorgen dat een groot deel van je Facebook-fans de berichten toch ziet. Hier zijn 7 tips om je organische Facebook bereik te vergroten.
Facebook wil gebruikers interessante content laten zien die ervoor zorgen dat mensen meer tijd op Facebook doorbrengen.
Of het een grappige post is, een emotioneel verhaal of een mooie spreuk: hoe langer iemand op Facebook blijft, hoe meer advertenties hem kunnen worden laten zien, hoe meer Facebook verdiend.
Daarom krijgen posts die dat realiseren voorrang. Het is geen toeval dat je vooral foto’s van pasgeboren baby’s en bruiloften ziet op je tijdlijn, daarop reageren namelijk de meeste mensen.
Voordat je dus iets post op Facebook, bedenk dan eerst of het interessant genoeg is om het scrollen van een lezer te onderbreken.
Wie geen social media-team heeft, weet hoeveel tijd het maken een Facebook-post kan kosten. Dus in plaats van het dwangmatig plaatsen van 5 productfoto’s per dag, zou je eens goed moeten bedenken wat het voor waarde heeft voor je volgers.
Post dus liever 1 bericht van een hoge kwaliteit, dan 5 niet-interessante berichten.
Dit betekent niet dat je het leven van de lezer positief moet veranderen. Een kleine lach, een reactie of een moment waarin iemand zich kan herkennen, is al genoeg.
Met zulke posts stuur je een positief signaal naar Facebook: mensen die je posts zien reageren er namelijk op en negeren het niet. Facebook beloont je hiermee met meer bereik. Als je heel veel onzin post waar mensen niet in geïnteresseerd zijn, moet je blij zijn als je überhaupt 1 like krijgt.
Let er dus op dat de inhoud die je met je volgers deelt, interessant is en een reactie uitlokt. Waar je ook op moet letten is dat de afbeelding, video en tekst altijd uniek zijn. Net als bij Google beloont ook Facebook je als je unieke content publiceert.
Video’s zijn de toekomst van het internet. Zo lijkt het in ieder geval.
Iedereen op Facebook moet gemerkt hebben dat er veel meer video’s te zien zijn dan voorheen.
Ook andere social media-platforms laten zien dat het videoformaat gebruikers boeit. De toenemende populariteit van korte video-app TikTok heeft in 2020 al aangetoond dat merken en bedrijven vaker gebruik moeten maken van videocontent.
Dit zou je in je voordeel moeten gebruiken! Dit doe je door bijvoorbeeld:
Productafbeeldingen in een slideshow-vorm te laten zien
Blogposts te animeren en er kleine filmpjes van maken
Het product van de week als een mini-show weer te geven
Klantvragen via een video te beantwoorden
Ook is tegenwoordig Facebook Live erg populair bij gebruikers, maar ook in het Facebook algoritme. Live-video’s staan bijna altijd helemaal bovenaan in een tijdlijn.
Heb je een nieuw product, dat je live wil introduceren? Heb je al een online teleshopping-concept gedacht? Een exclusieve achter de schermen-video? Een live Q&A?
De mogelijkheden zijn oneindig, test wat het beste aankomt bij jouw volgers en klanten.
Je moet er echter ook voor zorgen dat je video's niet te lang zijn. Korte video's zijn populairder bij gebruikers omdat ze niet zo snel hun interesse verliezen. Tegenwoordig verschijnen Reels (van Instagram) en korte video's in de feed van gebruikers.
Dit is waarschijnlijk het belangrijkste punt waar je op moet letten als je met Facebook berichten je volgers wilt onderhouden en daarbij ook je omzet wilt verhogen.
De regel is simpel: 80% van al je Facebook-posts verkopen waarschijnlijk niets, maar zullen wel je merk weer onder de aandacht brengen.
Als 80% van je post goed bij je volgers aankomt en het algoritme van Facebook dit herkent (tip nummer 1), dan is de kans groter dat sommige van die posts volgers omzetten naar klanten.
Zorg ervoor dat dit aantal converterende posts rond de 20% of minder ligt.
80% onderhouden, 20% verkopen
Houd in gedachten dat niemand op Facebook komt om iets te kopen. Facebook wordt gebruikt voor afleiding en om contact te leggen met vrienden.
Daarom moeten ook de posts waarin je iets wilt verkopen er interessant en reactie waardig zijn.
Kijk naar andere posts die eerder goed gewerkt hebben. Maak een vergelijkbaar bericht, maar dan met een link naar een verkoop.
Je kunt ook een grappige of leuke reclamevideo maken, dan heb je zelfs de potentie om viraal te gaan. Denk aan 'Even Apeldoorn bellen'-reclames van Centraal Beheer.
Zoals al eerder genoemd: Facebook wil dat gebruikers nog meer tijd op Facebook doorbrengen. De snelste manier om van een tijdlijn naar een andere website te gaan is natuurlijk één klik op een link.
Probeer dus berichten te posten zonder links, volg de regels van Facebook en zorg dat de Facebook-gebruikers op het platform blijven.
In het geval dat je post niet werkt zonder link, zou je deze als eerste reactie kunnen plaatsen onder het bericht en daar vastzetten. De link is op deze manier moeilijker te vinden, maar zorgt er wel voor dat je meer mensen bereikt. Volgens Social Insider doet minder dan 1% van de bedrijven dat, waarschijnlijk uit angst dat hun link niet gezien wordt. Echter kan het wel je engagement verdubbelen, dus overweeg dat voor jou het belangrijkst is.
Blijf op de hoogte en spring in op actuele media-momenten of -trends!
Als je erin slaagt om de juiste snaar te raken, pik je je fans precies op waar ze met hun gedachten toch al zijn.
Er zijn een aantal bedrijven die hier heel goed in zijn. Denk aan Bol.com bijvoorbeeld.
Zoals je kunt zien aan de reacties en opmerkingen, werkt dit heel erg goed!
Wat Bol.com ook goed doet, is consistent reageren op opmerkingen. Ook dit doen ze op een grappige manier. De eerste reactie onder bovenstaande post is bijvoorbeeld:
Mensen reageren op hun reactie en zo maak je optimaal gebruik van het Facebook-algoritme.
Heb je het budget om met influencers samen te werken? Dan moet je zeker over deze investering nadenken!
Samenwerken met een influencer betekent dat je niet alleen jouw volgers bereikt, maar ook die van de influencer.
Dit kan leiden tot nieuwe likes en volgers op Facebook, of in het beste geval zelfs nieuwe klanten.
Een andere optie om een soort samenwerking aan te gaan is: plaats foto’s van gebruikers van jouw product. Het kan gaan om een situatie of een product die bij jouw webshop past.
Hieronder zie je een voorbeeld van NS, zij doen dit erg goed. Ze vragen hun reizigers hun ervaringen te delen met hen. Dit is een vorm van storytelling, zonder NS zelf te promoten en zonder links. Het spreekt aan en mensen voelen zich snel geneigd om op de leuke foto’s te reageren.
Met klanten die tevreden zijn met je product wordt je merk persoonlijker en sympathieker wordt.
Het werkt ook om af en toe een foto van je team te posten om deze voor te stellen. Zo weten klanten met wie ze te maken hebben als ze bij jou kopen.
Af en toe komt het voor dat je een bijzonder goed werken post hebt. In plaats van alleen heel erg blij te zijn hiermee, kun je ook dit moment aangrijpen om meer mensen bewust te maken van je webshop.
Zo kun je bijvoorbeeld je post naar advertentie om te zetten, zodat je nog meer mensen bereikt.
Een post die openlijk hebt gedeeld, kun je altijd omzetten naar een advertentie. Posts die al veel likes hebben en goed presteren kosten veel minder dan nieuw gemaakte advertenties.
Met onze tips kun je je Facebook-bereik vergroten zonder ervoor te hoeven betalen.
Maar het is zeker aan te raden om ook advertenties op Facebook te plaatsen om meer zichtbaarheid voor je producten en je winkels te krijgen.
Gepubliceerd op: 28 november 2018
Geüpdate op: 7 april 2022
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.