De uitdaging
Voor hobbyisten en professionals
Iedereen die ooit een camera heeft gekocht, weet dat een goede camera met goede lenzen geld kost. Je wilt als shopper dan ook zeker zijn dat de webshop goede producten levert en zeker zijn dat je bestelling goed aankomt. Vooral als je de producten voor je beroep nodig hebt.
Voor een bekend merk als Kamera Express was het daarom de vraag: in hoeverre hebben vertrouwenselementen invloed op het aankoopgedrag op Kamera-express.nl?
"De Trusted Shops Kopersbescherming geeft onze klanten direct vertrouwen, vooral bij duurdere aankopen. Dat zien we terug in de conversie."
Maarten Cavé, Manager Digitaal Kamera Express
De oplossing
Visueel vertrouwen omzetten in aankoopgedrag
In een fysieke winkel kun je de camera's vasthouden en in detail bekijken. Maar hoe draag je dit gevoel over op het internet? Vooral in een branche waar de producten doorgaans wat duurder zijn.
Kamera Express laat vertrouwen van begin tot einde van de klantreis zien. Ten eerste zijn hun sterren in Google Ads en Google Shopping te zien, wat klanten naar de shop trekt. In de shop zelf zien klanten de Trustbadge® verschijnen met een score van 4,42 sterren en meer dan 1.100 beoordelingen en de kopersbescherming. Als klap op de vuurpijl zien shoppers op de productpagina's wat klanten over de producten zeggen. Het is duidelijk: bij webshops in de Community of Trust kun je veilig shoppen.
Wat is het effect van dit visueel vertrouwen bij een bekend merk als Kamera Express? De A/B-test gaf hier antwoord op.
Het resultaat
Vertrouwen in de Community zorgt voor een dubbele gemiddelde orderwaarde
De A/B-test was duidelijk: vertrouwenselementen zorgen ervoor dat meer klanten een bestelling plaatsen. Bij Kamera Express presteerde de variant met Trustbadge op alle punten beter dan de variant zonder.
De conversie is 4,1% beter, er kwam 4,5% meer omzet binnen bij de variant met Trustbadge en als we naar de omzet per bezoeker kijken, is dit 4,4% hoger.
Naast de A/B-test kunnen we over het afgelopen jaar ook een positieve trend zien bij Kamera Express binnen de Community of Trust: wanneer een PLUS-lid* een bestelling plaatst, is de orderwaarde gemiddeld meer dan het dubbele van een reguliere klant.
Uit de resultaten kunnen we opmaken dat ook een bekend merk als Kamera Express extra vertrouwen weet te winnen door het keurmerk met kopersbescherming te tonen. Hierdoor ziet Kamera Express een stijging in conversie, maar ook in omzet.
* PLUS-leden zijn shoppers die voor hun Trusted Shops-lidmaatschap betalen om hun bestelling voor een hogere waarde te verzekeren.
"De A/B-test bevestigde voor ons dat het keurmerk niet alleen visueel vertrouwen uitstraalt, maar ook daadwerkelijk bijdraagt aan het aankoopgedrag."
Maarten Cavé, Manager Digitaal Kamera Express