De Digital Markets Act: Eerlijke concurrentie online
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
SEO (ook wel: zoekmachineoptimalisatie of zoekmachinemarketing) is een belangrijk thema in de wereld van e-commerce. Deze SEO-tips kunnen je helpen om de Google-ranking van je webshop te verbeteren en zo meer potentiële klanten te genereren. Lees deze tips om met behulp van SEO-maatregelen nieuwe bezoekers aan te trekken.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/warat42
Zorg ervoor dat URL's kort en bondig zijn. Ze zien er beter uit en worden door zoekmachines beter gewaardeerd. In veel webshops is de URL-structuur een rommeltje.
Dit brengt niet alleen bezoekers in verwarring, maar ook de crawlers van zoekmachines. Daarom moet de URL zo beschrijvend mogelijk zijn en de productnaam of de juiste zoekterm bevatten.
Voorbeeld van een slechte URL:
https://www.voorbeeld.nl/categorie-fr4/s/183571hnj4
En nu een voorbeeld van een goede URL:
https://www.voorbeeld.nl/vrouwen/schoenen/air-max-thea-prm-sneaker-low
Zorg er dus voor dat de URL's van je webshop een logische structuur hebben.
Gebruik unieke teksten en afbeeldingen op je website. Schrijf je eigen productbeschrijvingen en maak gebruik van storytelling in plaats van teksten van de fabrikant.
Beoordelingen zijn daarnaast ook een goede vorm van user-generated content. Als je productbeoordelingen verzamelt, kun je deze op je productpagina plaatsen. Zoekmachines beoordelen je pagina dan als relevanter en het vergroot de kans dat de klant een bestelling plaatst. Als het langer duurt tot de bezoeker terugkeert naar de zoekmachine is dit een teken dat je pagina relevant is.
Bekijk de Google Search Console om te zien hoe vaak er op je pagina's wordt geklikt en welke zoektermen gebruikers gebruiken om je site te bereiken.
Als het aantal vertoningen hoog is, maar de positie slechter dan 3, mis je veel waardevolle klikken.
De subpagina's die een 'bijna goede' ranking hebben, moeten zeker worden geoptimaliseerd!
De freshness-factor speelt ook een rol bij een goede positie in de zoekresultaten, omdat de voorkeur wordt gegeven aan actuele informatie.
Analyseer welke zoektermen je concurrenten gebruiken om bezoekers aan te trekken (bijvoorbeeld met SEO-tools zoals Sistrix of Ahrefs) en ontwikkel een contentstrategie om deze verkeersbronnen veilig te stellen.
Een snelle website moet bovenaan je prioriteitenlijst staan. Als het laden van content op je site te lang duurt, zullen je potentiële klanten eerder de website van je concurrent bezoeken. Ook straffen de zoekmachines je website af wanneer je pagina er lang over doet om te laden. Vooral op mobiele apparaten wordt er streng gekeken.
Optimaliseer je afbeeldingen en hosting en investeer zo nodig in een Cloud Delivery Network (CDN). Je kunt de snelheid van je website controleren met Pingdom, Google Pagespeed Insights of GTMetrix.
De meeste gebruikers surfen op hun smartphone en relatief weinig op een computer of laptop. Google geeft daarom de voorkeur aan websites die er goed uitzien op elk schermformaat en gemakkelijk te gebruiken zijn.
Online zijn er verschillende tools te vinden waarbij je kan controleren hoe je website eruit ziet op een ander apparaat. Een voorbeeld hiervan is AmIResponsive. Je kunt ook met je rechtermuisknop op de pagina klikken en dan op 'inspecteren'. Bovenin kun je dan de schermgrootte aanpassen, zodat je op verschillende formaten je pagina kan bekijken.
Metadata is informatie in de brontekst van een website die wordt doorgegeven aan zoekmachines.
Zorg ervoor dat elke metatitel en metabeschrijving uniek is voor elke subpagina.
Als je op de eerste pagina van de zoekresultaten staat, maar net niet de eerste plaats kunt bemachtigen, kan dit te wijten zijn aan je meta-titel (niet te verwarren met de kop).
Test verschillende metatitels die spannend of interessant klinken om shoppers naar je website te leiden. Vergeet niet belangrijke sleutelwoorden (keywords) erin te gebruiken!
Niet alleen kunnen metadata je een voordeel geven, maar gestructureerde data kunnen zoekmachines en zoekers ook voorzien van extra gegevens (openingstijden, adresgegevens, navigatieroutes en/of productbeoordelingen).
Deze extra informatie kan worden weergegeven in de zoekresultaten en de doorklikratio verbeteren.
Als een website of product boeiend is, delen mensen het bericht op social media. Dit heeft een positief effect op de ranking.
Koppel daarom je social media aan elkaar en maak het makkelijker voor bezoekers om je content te delen.
Elke subpagina moet met een paar klikken toegankelijk zijn en het pad ernaartoe moet logisch zijn, bijvoorbeeld:
https://www.voorbeeld.nl/paraplu-categorie/subcategorie/product
Maak winkelen zo gemakkelijk mogelijk voor je klanten en bied ze een goede gebruikerservaring.
Dit helpt om ervoor te zorgen dat ze je winkel niet gefrustreerd verlaten. Omdat zoekmachines de ervaring van de klant voorop stellen, waarderen ze de pagina ook meer wanneer de structuur duidelijk is. Je kunt ook eventueel een sitemap toevoegen.
SSL-certificaten zorgen ervoor dat het adres van je domein begint met 'https' in plaats van 'http'. Maar nog belangrijker is dat SSL-encryptie de gegevens van je bezoekers beschermt.
Dit is vooral belangrijk voor webshops die persoonlijke gegevens verwerken, zoals adressen, telefoonnummers of creditcardgegevens.
SSL-encryptie is nu een standaard omdat het vertrouwen schept. De Google Chrome-browser waarschuwt gebruikers zelfs voor een onveilige verbinding als SSL-encryptie ontbreekt.
Als je vaak op Google bent en een zoekterm invoert, zul je zeker merken dat Google automatisch probeert de zoekopdracht voor je te voltooien.
Een praktisch hulpmiddel, ook voor zoekwoordenonderzoek. De suggesties zijn de meest voorkomende zoekopdrachten van gebruikers.
Je kunt ook de suggestiefunctie gebruiken op populaire platforms zoals Amazon of YouTube om meer ideeën te vinden.
Het element 'meer om te vragen' moet ook worden gebruikt om te begrijpen waar je klanten naar zoeken en wat de zoekintentie erachter is.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google
Alle tips, zelfs hele SEO-strategieën, kunnen worden onderverdeeld in de volgende tip: Kwaliteit en relevantie winnen het van kwantiteit.
Omdat Google geïnteresseerd is in het leveren van het best mogelijke zoekresultaat, moet jij je richten op het leveren van het best mogelijke zoekresultaat aan zoekers (& Google).
De zoekopdracht 'Wat voor weer wordt het morgen?' is op zoek naar een kort antwoord, terwijl de zoekopdracht 'Google-ranking verbeteren' niet genoeg heeft aan één zin.
Een 404-fout betekent dat een pagina niet langer toegankelijk is, wat verschillende redenen kan hebben.
In elk geval moet je deze fout oplossen, zodat je bezoekers de best mogelijke ervaring hebben op je site.
Tools zoals SEO Quake of Screaming Frog kunnen je helpen om deze kapotte links te vinden en te verwijderen.
Goede SEO die succesvol is op de lange termijn en voortdurend nieuwe klanten oplevert, kost tijd.
Heb dus geduld en blijf doorgaan. De eerste resultaten zouden na 6 tot 9 maanden zichtbaar moeten zijn.
Interne links zorgen voor een gelijkmatige verdeling van SEO-kracht op je site. Het bekendste voorbeeld van intern linken is Wikipedia.
Elk van deze blauwe woorden (links) leidt naar een ander artikel op de website. Ze helpen bezoekers hun weg te vinden op de website en zorgen ervoor dat de kracht van een website gelijkmatig wordt verdeeld.
Het instellen van interne links is daarom nuttig voor SEO en de gebruikerservaring. Er zijn 4 soorten interne links. Elk linktype wordt anders gewogen:
Voor de beste SEO werk je niet aan één ding, maar aan allerlei kleine puzzelstukjes. Kijk dus vooral wat voor jou de minste moeite kost, maar het meeste resultaat zal boeken en ga vanaf daar verder kijken naar de volgende punten waar je aan kunt werken.
Vergeet niet dat SEO continu verandert en dat je steeds up-to-date moet blijven. De bovenstaande punten zijn echter al jaren belangrijk. Onthoud vooral dat zoekmachines baat hebben bij de zoekers, niet bij de gevonden resultaten. Ze hebben geen trouw aan je webshop, als jij de zoekers geen interessante inhoud biedt. Denk dus altijd vanuit de gebruiker als je jouw webshop wilt verbeteren.
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom