21 SEO-tips waarmee je je ranking verbetert

 

Met deze SEO-tips kun je je ranking verbeteren en nieuwe bezoekers en klanten trekken. Vooral tip 5 kan snel tot resultaten leiden.

Snelle resultaten

1. Gebruik korte URL’s

Zorg ervoor dat URL’s kort maar krachtig zijn. Ze zien er niet alleen beter uit, maar zoekmachines geven dit ook de voorkeur.

Bij veel webshops is de URL-structuur een echte chaos. Niet alleen bezoekers raken daardoor de weg kwijt, maar ook de crawlers van zoekmachines.

Daarom moet een URL zo kort en krachtig mogelijk zijn, maar hij moet wel de productnaam of zoekterm bevatten waarnaar de gebruiker op zoek is.

Voorbeeld van een slechte URL:

www.voorbeeldshop.nl/categorie-fr4/s/183571hnj4

En dan nu een voorbeeld van een goede URL:

www.voorbeeldshop.nl/dames/schoenen/air-max- sneaker-low/

Zorg er dus voor dat de URL’s van je webshop een logische structuur hebben.

2. Unieke content wint

Gebruik unieke teksten en afbeeldingen op je website. Schrijf je productbeschrijvingen dus zelf (en geef ze wat karakter) in plaats van ze net als je concurrent over te nemen van de fabrikant.

blogTitle-TS_unique_products

3. Content updaten

Ga in de nieuwe Google Search Console na waar de afzonderlijke subsites te vinden zijn en hoe vaak erop geklikt wordt.

Zijn er veel views op je Google resultaat, maar is de positie lager dan 3, dan loop je veel waardevolle kliks mis. De pagina’s die bijna op een goede positie staan, moet je in elk geval optimaliseren!

seo-tipps-search-console

Ook de recentheid-factor bepaalt of je site een goede positie in de zoekresultaten bereikt, omdat er voorrang wordt gegeven aan recente content.

4. Analyseer de concurrentie

Analyseer met welke zoektermen je concurrenten bezoekers trekken (bijv. met Sistrix) en ontwikkel een content strategie om te zorgen dat je deze verkeersbronnen benut.

5. De snelheid van de website verbeteren

Een snelle website moet helemaal bovenaan je prioriteitenlijstje staan. Gebruikers worden alsmaar ongeduldiger en hebben geen zin om lang te wachten.

pingdom-speedtest-schnelles-wordpress (1)

Optimaliseer dus je afbeeldingen en hosting en investeer eventueel in een Cloud Delivery Network.

Op Pingdom of bij Google zelf kun je nagaan hoe snel je website is

6. Responsive design is een must

Steeds meer gebruikers zijn online via hun smartphone of tablet. Google weet dit en geeft voorrang aan websites die er op elk schermformaat goed uitzien en werken.

Je bezoekers zullen het absoluut waarderen.

7. Maak gebruik van metagegevens

Dit zijn gegevens in de brontekst van een website die aan zoekmachines worden doorgegeven.

Je zou de metatitel en metabeschrijving voor elke site moeten toevoegen om bezoekers te stimuleren er vanuit de zoekresultaten op te klikken.

8. Metatitels testen en optimaliseren

Als je op de eerste pagina van de zoekresultaten wordt weergegeven, maar het lukt maar niet om de bovenste plek te bemachtigen, kan dat aan je titel liggen. Test verschillende titels die pakkender of interessanter zijn om gebruikers naar je website te lokken.

9. Op gestructureerde gegevens

Niet alleen metagegevens kunnen je helpen meer bezoekers te trekken, maar ook gestructureerde gegevens kunnen zoekmachines en gebruikers meer informatie (openingstijden, adresgegevens, navigatiepaden en/of productbeoordelingen) geven.

Deze aanvullende informatie kan in de zoekresultaten worden weergegeven en zorgt vaak voor een hogere klikfrequentie.

10. Speciale bestemmingspagina’s

Als je investeert in Google Ads of andere advertentieplatformen, moet je nagaan of het conversiepercentage toeneemt als de bezoeker naar een speciaal voor de advertentiecampagne gecreëerde bestemmingspagina wordt geleid.

11. Houd de content luchtig

Zorg ervoor dat de content op je website niet te zwaar is.

Gebruik geen tekstblokken zoals Wikipedia, maar maak je site luchtiger met alinea’s, foto’s, video’s of andere media.

12. Link met social media

Als websites of producten veel aandacht trekken, worden ze gedeeld op sociale media. Dat geeft vaak al aan dat een website helemaal boven in de zoekresultaten zou moeten staan.

blogTitle-begriffeSOCIALMEDIA

Zorg dat bezoekers je content gemakkelijk kunnen delen.

13. Bouw je website logisch en efficiënt op

Elke pagina moet in een paar kliks te bereiken zijn via een logisch pad, bijv.

https://www.pagina.nl/categorie/subcategorie/product/

14. Voor alle zekerheid: SSL-versleuteling

SSL-certificaten zorgen ervoor dat het adres van je domein met https in plaats van http begint (zie voorbeeld bij punt 13).

Maar wat nog belangrijker is: SSL-versleuteling beschermt de gegevens van je gebruikers, maakt je website betrouwbaar en wordt sinds 25 mei 2018 door Google verwacht.

15. Gebruik bij zoekopdrachten op zoekwoord de functie Automatisch aanvullen

Wie af en toe googelt – en deze functie niet heeft gedeactiveerd – zal hebben gemerkt dat Google probeert zoekopdrachten voor je aan te vullen.

Een handig hulpmiddel. Ook voor het zoeken van zoekwoorden, omdat er vaak woorden worden voorgesteld waar andere gebruikers naar hebben gezocht.

Gebruik ook de suggesties waar bijv. Amazon en YouTube mee komen om meer ideeën op te doen. Helemaal zonder zoekwoordtool.

16. Richt je vooral op de eerste seconden

Ervaren copywriters weten dat de titel van een advertentie bepalend is voor succes. Dat is bij je website niet anders.

blogTitle-89-marketer_2018

Als je site de aandacht van bezoekers niet kan trekken of vasthouden, zijn deze zo weer weg om misschien nooit meer terug te komen. Probeer bezoekers dus meteen te interesseren.

17. Koop je backlinks niet, maar verdien ze

Door succesvolle PR-acties, content- of guerillamarketing, sponsoring of allerlei andere strategieën kun je effectief backlinks winnen.

18. Controleer geregeld op 404-fouten

blogTitle-seo-fehler

Een 404-fout wil zeggen dat een site niet langer kan worden opgeroepen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zorg dat deze fouten niet optreden, wat de reden ook is.

Tools zoals SEO Quake kunnen je helpen deze dode links te vinden en te herstellen.

19. Meer informatie = betere ranking

Websites die weinig informatie hebben staan zelden op de eerste pagina met zoekresultaten, omdat ze de vraag van de gebruiker niet beantwoorden.

Uitvoerige, goed onderzochte artikelen die echt meerwaarde bieden nemen vaak de bovenste posities in.

Zorg ervoor dat je zoekopdrachten vanuit het onderwerp bekijkt en niet op maar één zoekwoord optimaliseert, maar een holistisch antwoord levert.

Meer tekst betekent dus een betere ranking.

blogTitle-seo_ranking-faktoren

Dat is vaak zo, maar niet altijd. Creëer content dus niet om gewoon maar iets op je site te hebben staan, maar volg onze volgende tip…

20. Richt je op de gebruiker en de zoekintentie

Alle tips en zelfs hele SEO-strategieën kun je samenvatten in de volgende tip.

Omdat Google er belang bij heeft om sites te laten wedijveren om een zo hoog mogelijke plek in de zoekresultaten, moet je je erop focussen de gebruiker (en Google) het best mogelijke zoekresultaat te leveren.

Kwaliteit en relevantie zijn belangrijker dan kwantiteit.

Bij de zoekopdracht “Wat voor weer wordt het morgen?” zoeken mensen een kort antwoord, bij de opdracht “hogere Google-ranking” heb je niet genoeg aan één zin.

blogTitle-customer_engagement

21. Blijf er in elk geval bovenop zitten

Goede SEO die ook op de lange termijn zijn vruchten afwerpt en steeds nieuwe klanten oplevert, heeft tijd nodig. Heb dus geduld en blijf er bovenop zitten. Blijf content creëren, blijf optimaliseren.

Zolang je tip 20 maar volgt, kan er eigenlijk niets misgaan. We wensen je veel succes!

Bonustip: Interne links

Interne links zorgen voor een gelijkmatige verdeling van de kracht van SEO op je site. Wikipedia is het bekendste voorbeeld van interne links.

Elke linkleidt naar een ander artikel op de website. Zo help je de bezoeker de weg te vinden op de website en zorg je ervoor dat de kracht van een website gelijkmatig wordt verdeeld.

Het plaatsen van interne links is dus zinvol voor SEO en voor de gebruikerservaring.

Er zijn vier soorten interne links. Elk soort link krijgt een andere weging:

  • Contentlinks — dit zijn de interne links in de hoofdtekst van de gecreëerde content, in je blogposts bijvoorbeeld. Deze backlinks hebben de meeste “linkkracht”.

  • Links in de zijbalk — dit zijn alle backlinks in de zijbalk van een website. Meestal leiden deze links naar actuele blogposts, opt-ins of informatieve websites.

  • Links in de navigatiebalk/het menu — dit zijn de links in een navigatiebalk/menu. In de meeste gevallen leiden ze de bezoeker naar de homepage, de blog, de “Over ons”-pagina en naar de contactgegevens.

  • Links in de voetregel — dit zijn alle backlinks in de voettekst van een website.

In onze gratis whitepaper laten we je zien hoe je jouw productpagina helemaal SEO proof maakt.

Productpagina SEO Checklist

0 Comments