Sterrenbeoordelingen weergeven in de organische zoekresultaten van Google

blogTitle-stars-google-search-organic-alternative.jpg

De zoekresultaten gebaseerd op het beoordelingssysteem met sterren van Google, ook wel bekend onder de naam Google sterren, is een belangrijke blikvanger op de pagina met de zoekresultaten. Helaas is het aantal zoekresultaten op de eerste Google-pagina beperkt en kan het voor online shoppers moeilijk zijn om jouw webpagina van die van anderen te onderscheiden. Hier krijg je een aantal tips om jouw shop onder de aandacht te brengen en op te vallen in de lijst met zoekresultaten. Vergeet niet om onze whitepaper in dit artikel te downloaden!

SEO

SEO (search Engine Optimisation) verwijst naar onbetaalde of 'organische' resultaten in de zoekresultaten van Google. Het doel is om een webpagina met de meest relevante zoektermen te ontwerpen, zodat het zo hoog mogelijk op de eerste pagina van de zoekresultaten bij Google kan worden getoond.

Rich snippets

Meer informatie over je shop kan naast een standaard zoekresultaat worden getoond.

Lucardi organisch zoekresultaat

In dit voorbeeld worden sterren bij het zoekresultaat weergegeven. De overkoepelende term voor alle extra informatie binnen een organisch zoekresultaat bij Google is 'rich snippets'. Dat wil zeggen dat de standaard 'snippet', werd 'verrijkt' of verbeterd. De extra informatie omvat kleinere zaken zoals foto's (bijv. voor recepten) of zoals hier het geval is, beoordelingen in de vorm van sterren.

Je hebt dus een beoordeling van 4,3. Dat is geweldig! Om dit bij Google te laten weergeven, moet je deze informatie toevoegen aan de broncode van je webpagina. Ook moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden, voordat jouw sterren worden weergegeven. Als je dat doet, moet je deze 'markeren'' met gestructureerde data. Deze ‘markeringen’ zijn tags of labels die een deel van de belangrijke tekst van een webpagina categoriseren. Deze zijn voor het gehele web gestandaardiseerd en zijn afkomstig van schema.org, een initiatief dat helpt bij het structureren van het web en die het voor zoekmachines eenvoudiger maakt om de meest relevante informatie uit een webpagina te halen, zodat het vervolgens in hun zoekresultaten kan worden opgenomen.

HTML customer reviews

Voor beoordelingen is het type gespecificeerd als 'reviewRating' en tevens wordt de schaal gegeven (slechtste beoordeling 1 en beste beoordeling 5). Dat wil zeggen dat de daadwerkelijke beoordeling (4,50) kan worden geïnterpreteerd (van 5 sterren).

Deze identificatiemethode maakt het mogelijk dat verschillende recensies en beoordelingen verwerkt kunnen worden. Of het nu een verkoper is die in het algemeen wordt beoordeeld of een bepaald product, is slechts in beperkte mate belangrijk voor de structuur in de broncode. Het dient gewoonweg duidelijk te zijn op basis van de content of inhoud van de pagina. Daarnaast moet volgens de richtlijnen van Google de beoordeling verwijzen naar een specifiek product of een specifieke service.

Rich snippets zijn wereldwijd beschikbaar.

Lokale beoordelingen

Lokale resultaten vormen een speciale vorm van organische zoekresultaten. Hiertoe kan toegang worden verkregen via de zoekfunctie 'Kaart', of worden deze getoond in wat Google noemt universal search, als Google een poging voor het uitvoeren van een lokale zoekopdracht identificeert (bijv. een zoekterm in combinatie met de naam van een plaats of stad).

Restaurants dichtbij Amsterdam

In dit geval komen de beoordelingen van Google zelf, d.w.z. de beoordelingen voor een lokaal bedrijf kunnen worden verzameld via een invoer in Bedrijfsprofiel (voorheen Google Places). Google zal geen beoordelingen via pagina's van derden meer weergeven.

Met behulp van gestructureerde data kunnen beoordelingen voor een lokaal bedrijf net als andere vormen van beoordelingen worden geëvalueerd. Dit zal niet in de lokale zoekresultaten worden weergegeven, maar meer binnen de traditionele zoekresultaten.

03-07-2018
Select Country: