Weergeef sterren in de organische zoekresultaten

Afbeelding van beoordelingen in Google

Veel mensen beginnen hun zoektocht naar producten op Google. Het is daarom essentieel om je sterrenbeoordelingen direct in de zoekresultaten (SERP’s) te tonen.

Hoewel een hoge positie in Google belangrijk is, zijn het vaak de beoordelingssterren die de eerste indruk bepalen. Deze sterren wekken vertrouwen, trekken de aandacht en kunnen aanzienlijk bijdragen aan een hogere doorklikratio (CTR). Ze helpen je bovendien om je te onderscheiden van de concurrentie.

Vandaag bespreken we hoe je de kans vergroot dat sterrenbeoordelingen niet alleen op je website verschijnen, maar ook in de organische zoekresultaten van Google. Let op: sommige sterren worden alleen getoond in betaalde advertenties, waarvoor je moet adverteren. In dit artikel richten we ons echter op de sterren die gratis worden weergegeven in de organische zoekresultaten.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/BestForBest

Wat zijn sterrenbeoordelingen in Google?

Voordat we leren hoe we deze sterren kunnen weergeven, kijken we eerst hoe Google aan deze beoordelingen komt. We maken ook onderscheid tussen wat je kunt weergeven en wat niet.

Definitie van sterrenbeoordelingen in Google

Via Google worden sterrenbeoordelingen weergeven, ook wel Google star ratings genoemd. Ze worden weergeven als 1 - 5 sterren, waarbij 5 sterren de beste score is die je kunt krijgen.

Deze score kunnen beoordelingen zijn voor:

  • Boeken (books);
  • Lijsten met cursussen (course lists);
  • Evenementen (events);
  • Lokale bedrijven (local business);
  • Films (movies);
  • Producten (products);
  • Recepten (recipes);
  • Software apps (software apps).

In de context van dit artikel zullen we ons richten op producten en bedrijven. Deze beoordelingen zijn gebaseerd op de gemiddelde beoordeling van verzamelde klantbeoordelingen.

Sterrenbeoordelingen zijn een vorm van rich results (of rich snippets). Rich results zijn visuele en/of interactieve aanwijzingen die Google weergeeft naast de resultaten van een zoekopdracht. Enkele andere voorbeelden van rich results zijn productprijzen, veelgestelde vragen of andere lokale bedrijfsinformatie.

Zoals eerder gezegd, kunnen sterrenbeoordelingen zowel in organische resultaten als in betaalde resultaten (ook wel Google Ads genoemd) verschijnen.

Als Google vaststelt dat de gebruiker naar een lokaal bedrijf zoekt, kan het zelfs een Google Maps-resultaat weergeven.

Het belang van sterren en beoordelingen in Google

Als consument heb je deze sterrenbeoordelingen waarschijnlijk gebruikt als leidraad voor je eigen klanttraject.

Uit een recent Trusted Shops-onderzoek bleek het volgende:

  • 79% van de Europese shoppers leest altijd of meestal beoordelingen voordat ze een aankoop doen.
  • 66% van de shoppers vindt online beoordelingen belangrijk bij een aankoopbeslissing. Dit is meer dan die de prijs belangrijk vinden.

Aangezien veel zoekopdrachten naar producten beginnen op Google, is het logisch dat sterrenbeoordelingen zeer invloedrijk zijn bij het bepalen waar een gebruiker klikt in de zoekresultaten. Eigen onderzoek van Google heeft aangetoond dat het weergeven van sterren in Google Ads de doorklikratio gemiddeld met 2% beïnvloedt (maar kan oplopen tot 17% of meer). Sterrenbeoordelingen hebben duidelijk invloed op beslissingen van gebruikers, zelfs in de vroege stadia van een aankoopbeslissing.

Niet alleen bouwen deze sterrenbeoordelingen direct vertrouwen op in je webshop, maar vanuit het perspectief van 'Google onroerend goed' voeg je meer fysieke ruimte toe aan je zoekresultaat. Bovendien trekken deze sterren eerder de aandacht van de gebruiker, omdat ze de aandacht trekken op een Google-zoekresultaat dat er nogal gewoon uitziet, vooral als de andere resultaten geen sterrenbeoordeling weergeven.

Hoe weet Google dat er een sterrenbeoordeling moet worden weergegeven?

De sterrenbeoordelingen die Google weergeeft, zijn gebaseerd op informatie die Google verzamelt via zijn eigen portaal (Google Reviews) of door de website zelf of zijn (externe) beoordelingspartners (zoals Trusted Shops) te crawlen. Als er beoordelingen worden weergegeven in Google, betekent dit dat de website de juiste structured data (Nederlands: gestructureerde gegevens) heeft geïmplementeerd op de pagina/site. De structured data zijn in wezen code in je pagina, die Google vertelt dat er beoordelingen en een gemiddelde beoordeling zijn verzameld.

Structured data verwijst naar tags in je code die specifieke informatie op je website categoriseren (bijv. beoordelingen, telefoonnummers, openingstijden) voor webcrawlers zoals Google. Hierdoor kunnen zoekmachines de inhoud op je pagina gemakkelijker herkennen en bepalen wat er aan gebruikers wordt weergegeven in de zoekresultaten (in de vorm van rich results).

Sterrenbeoordelingen weergeven in de organische zoekresultaten van Google

Het is belangrijk om te weten dat de sterrenbeoordelingen door Google zijn onderverdeeld in verschillende subcategorieën:

  • Winkelbeoordelingen (ook wel store ratings, seller ratings of shop ratings genoemd): deze beoordelingen zijn gebaseerd op servicebeoordelingen (ook wel shop reviews genoemd) en geven de service van de webshop weer. Servicebeoordelingen richten zich meestal op de levering, klantenservice en andere details die het bedrijf weerspiegelen.

  • Productbeoordelingen: deze beoordeling is gebaseerd op, je raad het al, productbeoordelingen. Deze beoordelingen zijn meer gericht op het gekochte product dan op het bedrijf waar het product is gekocht. Productbeoordelingen richten zich meestal op de prestaties en kwaliteit van het product.

  • Lokale beoordelingen: deze beoordeling is gebaseerd op klantbeoordelingen van lokale bedrijven. In zekere zin zijn ze vergelijkbaar met de servicebeoordelingen, omdat ze zich richten op het bedrijf. Lokale beoordelingen zijn echter beperkt tot fysieke winkels.

Google haalt deze informatie van verschillende plaatsen en geeft ze weer op verschillende locaties in hun platform, zoals de standaard zoekresultaten, Google Shopping, Google Maps, enz.

Vanuit een technisch perspectief (d.w.z. Structured Data) vereisen de verschillende classificaties iets andere code. Eén ding hebben ze gemeen: de code wordt ingevoerd in de sectie van je respectievelijke websitepagina's.

We zullen niet in detail treden over de specifieke code die nodig is, maar het is het vermelden waard dat deze code de schema.org standaarden volgt. Je kunt meer lezen over het aan de slag gaan met Structured Data in deze Google-gids. Google biedt ook een testtool voor rich results waarmee je je code kunt testen voordat je deze op je websitepagina's implementeert. Met de tool kun je ook de rich results van de pagina testen nadat je live bent gegaan met de nieuwe structured data.

Tip: Het voortdurend handmatig invoeren van beoordelingsinformatie kan behoorlijk vervelend en tijdrovend zijn, vooral als je veel beoordelingen verzamelt. Overweeg daarom een door Google goedgekeurde beoordelingsprovider. Zij kunnen je beoordelingen automatisch up-to-date houden, zodat Google consequent de meest actuele beoordelingen weergeeft.

Winkelbeoordelingen organisch weergeven in Google

Laten we beginnen met het weergeven van je winkelbeoordelingen in de resultaten van een klassieke Google-zoekopdracht.

Winkelbeoordelingen in organische Google-zoekresultaten

Winkelbeoordelingen zijn een beetje uniek in de ogen van Google. In 2019 besloot Google om geen winkelwaarderingen naast de website van een bedrijf weer te geven in de organische zoekresultaten. Google was van mening dat dergelijke sterren te egoïstisch waren en daarom werden winkelbeoordelingen gereserveerd voor beoordelingssites van derden.

Screenshot van Chesterfield Bags beoordelingen in Google zoekresultaten
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google

Hier is een voorbeeld van winkelbeoordelingen in de organische resultaten voor onze klant Chesterfield Bags die zijn verstrekt door externe leveranciers van beoordelingen. Hier worden de sterren weergegeven in het visuele 5-sterrenformaat.

De weergegeven sterrenbeoordeling is rechtstreeks afkomstig van afzonderlijke beoordelingsplatforms, zoals Trusted Shops. Voor je online reputatie is het belangrijk om consistente en grotendeels geharmoniseerde beoordelingen te hebben bij de belangrijkste beoordelingsaanbieders.

Het is ook vermeldenswaard dat als Google vaststelt dat een gebruiker op zoek is naar een specifiek merk, het merkinformatie zal weergeven in Google OneBox, de kaart die vaak verschijnt aan de rechterkant van zoekopdrachten naar merken.

Hier is een voorbeeld van een Google OneBox-resultaat:

Screenshot van Trusted Shops Benelux in Google Onebox
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google

Voor Google OneBox maakt Google een gemiddelde beoordeling op basis van meerdere bronnen. Google neemt bijvoorbeeld de beoordelingen die zijn verzameld van erkende leveranciers (zoals Trusted Shops en Trustpilot) en van hun eigen beoordelingsplatform en maakt op basis van al deze beoordelingen een sterrenbeoordeling. Dat is ook de reden waarom het zo belangrijk is om een Google Bedrijfsprofiel (voorheen bekend als Google Mijn Bedrijf) te hebben.

Opmerking: Er is geen minimumaantal winkelbeoordelingen dat moet worden bereikt voordat de sterren verschijnen voor de beoordelingsaanbieders van derden.

Winkelbeoordelingen in Google Shopping-resultaten

Google Shopping geeft zowel betaalde advertenties (ook wel gesponsorde vermeldingen genoemd) bovenaan weer en organische resultaten (ook wel gratis vermeldingen genoemd) direct daaronder.

Normaal gesproken zijn productbeoordelingen de beoordelingen die als eerste te zien zijn in alle vermeldingen als ze beschikbaar zijn. Google verkrijgt de productbeoordeling op dezelfde manier als de OneBox-beoordeling (d.w.z. door de beoordelingen van meerdere verkopers en beoordelaars samen te voegen). In het volgende gedeelte geven we meer informatie over productbeoordelingen.

Gesponsorde vermeldingen leiden, wanneer erop wordt geklikt, rechtstreeks naar de productpagina van de verkoper. Hier worden geen winkelbeoordelingen weergegeven.

Wanneer er op een gratis vermelding wordt geklikt, wordt er een venster geopend met meer productinformatie en een lijst met andere verkopers (indien beschikbaar). Hier kunnen gebruikers winkelbeoordelingen en prijzen van de verkopers vergelijken.

Productbeoordelingen organisch weergeven in Google

Laten we nu eens kijken hoe je je productbeoordelingen in Google kunt weergeven.

Productbeoordelingen in organische Google-zoekresultaten

In tegenstelling tot de winkelbeoordelingen, kunnen je productbeoordelingen direct worden weergegeven naast de standaardresultaten in Google die naar je webshop linken.

In het voorbeeld hieronder van onze klant Lobbes, zie je productbeoordelingen onder de standaard organische zoekresultaten.

Screenshot van Lobbes productbeoordelingen in organische zoekresultaten van Google
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google

In sommige gevallen (kan per land verschillen) geeft Google zelfs een overzicht van populaire producten van het merk.

Daarom vereist Google dat er gestructureerde gegevens aanwezig zijn op elke productpagina waarop je sterrenbeoordelingen wilt weergeven. Zoals eerder vermeld, hoort deze code thuis in de sectie van de betreffende productpagina's. Je kunt meer lezen over productsnippets in deze gids voor ontwikkelaars van Google.

De productbeoordelingen die naast je URL in de zoekresultaten worden weergegeven, zijn afkomstig van jou en je provider van beoordelingen. Nogmaals, dit is een reden om met een door Google erkend beoordelingsplatform te werken, omdat de beoordelingen eenvoudig op je website kunnen worden geïntegreerd en sommige platforms automatisch regelmatig met Google communiceren.

Omdat deze productbeoordelingen rechtstreeks gekoppeld zijn aan je productpagina's, zijn er enkele vereisten van Google om ze te weergeven. Houd rekening met het volgende:

  • De verkoper moet minimaal 50 productbeoordelingen hebben voor zijn hele productcatalogus.
  • Winkeliers moeten hun productbeoordelingen handmatig naar Google sturen om ervoor te zorgen dat ze up-to-date zijn (met behulp van het Google Merchant Centre) of een externe beoordelingsprovider gebruiken om dit automatisch te doen.

Productbeoordelingen in organische Google Shopping-resultaten

Of je product nu verschijnt in het Google Shopping-tabblad of in de standaardresultaten, Google geeft deze productbeoordelingen direct weer zodat gebruikers ze kunnen zien.

Als je de enige verkoper bent die het product verkoopt, verzamelt Google de beoordelingen van jouw productpagina. Als meerdere verkopers hetzelfde product verkopen, verzamelt Google de beoordelingen van de productpagina's van meerdere verkopers om een totaalbeoordeling te maken.

Lokale bedrijfsbeoordelingen weergeven in Google Maps

Lokale beoordelingen worden meestal weergegeven in Google Maps, die ook verschijnen in standaard zoekopdrachten. Het weergeven van je winkelbeoordeling daar (en in Waze) kan behoorlijk wat bezoekersverkeer opleveren.

De oplossing voor het weergeven van lokale beoordelingen is vrij eenvoudig. Voor elke locatie die je hebt, moet je een apart Google Bedrijfsprofiel hebben. Dit is waar Google de beoordelingen voor lokale bedrijven in Google Maps vandaan haalt.

Screenshot van Barefoot & More in Google Maps
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google Maps

Een van de aanbevolen manieren is om je Google Bedrijfsprofiel volledig in te vullen. Zorg ervoor dat de winkelinformatie die je hebt ingevoerd in Google Bedrijfsprofiel overeenkomt met de informatie die wordt weergegeven op je website.

Anders moet je tevreden klanten aanmoedigen om beoordelingen achter te laten na het afronden van hun aankopen. Je kunt bijvoorbeeld een QR-code voor het indienen van beoordelingen op de achterkant van je visitekaartje of aan het einde van je factuur zetten.

Samenvatting

Het direct weergeven van sterrenbeoordelingen in de zoekresultaten van Google kan een ongelofelijke impact hebben. Het wekt niet alleen vertrouwen bij gebruikers tijdens hun eerste kennismaking met je merk, maar het heeft ook invloed op de doorklikratio's van die pagina's wanneer ze in Google worden weergegeven.

16-04-2025
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Kies een land: