Je hebt een redelijk aantal bezoekers op je website, maar het conversieratio is nog niet goed genoeg (lees: lager dan 2%). Hoe zorg je er nu voor dat de bezoekers van je website daadwerkelijk een aankoop doen? In deze uitgebreide blog leggen we je uit hoe je je conversieratio verhoogt en dus meer verkopen genereert via je website.
In dit artikel...
Voordat je begint met het aanpassen van je website, moet je eerst even een stap terug doen. Het is namelijk belangrijk om vast te stellen waar precies het probleem ligt, daarvoor moet je eens naar de data van je website gaan kijken.
Je kunt data over je website op verschillende manieren verzamelen, namelijk via:
Feedback van échte mensen
Analytics
Het idee is eigenlijk super eenvoudig: vraag je vrienden en netwerk naar je website te gaan, om je daarna echte en eerlijke feedback over je website te geven.
Vraag hen naar hun eerste indruk van je website en om hun mening te geven over zoveel mogelijk aspecten. Bijvoorbeeld over de afbeeldingen, de tekst, de producten, de hoeveelheid informatie, etc.
Het is zelfs nog beter als je vrienden hebt met een zakelijke achtergrond of ervaring met marketing.
Een standpunt van een eerlijke 'klant' kan echter ook behulpzaam zijn.
Als je dan mensen hebt gevonden die je website voor je willen evalueren, kun je ze vragen om een bestelling te plaatsen in je webshop.
Probeer feedback te krijgen van iemand die niet bij je project betrokken is. Benadruk dat je eerlijke feedback van hen wilt ontvangen, je kunt daarom beter je ego even aan de kant zetten.
Vraag ze om goed op te letten op alles wat ze zien, maar ook vooral de gebruiksvriendelijkheid. Is alle informatie vermeld? Kunnen ze eenvoudig een bestelling plaatsen? Zijn er genoeg betaalmogelijkheden?
Verzamel de antwoorden en bekijk of je een patroon ziet. Op deze manier kun je misschien een patroon vinden in de antwoorden en zo problemen vaststellen.
Google biedt in principe aan iedereen die een website heeft, Google Analytics als een gratis tool aan. Deze tool bevat zo veel informatie over hoe gebruikers met je website in contact komen, dat het voor elke eigenaar van een bedrijf een echte must-have is.
Google biedt zelfs online gratis cursussen aan zodat je kunt leren hoe je deze gratis tool zo optimaal mogelijk kunt gebruiken.
Hieronder vind je de meest behulpzame statistieken om je website te optimaliseren:
Conversie van nieuwe of unieke bezoekers: Het scheiden van terugkerende en nieuwe conversies, kan heel erg handig zijn bij het optimaliseren van je website voor nieuwe bezoekers.
Bronnen van inkomend verkeer: Komen de bezoekers op je website nadat ze een vraag aan zoekmachines (Google, Bing, Yahoo, etc.) hebben gesteld, of direct als gevolg van het invoeren van het adres van je website in hun browser?
Bounce rate: Hoe vaak verlaten nieuwe bezoekers je website zonder actie te ondernemen?
Exit pagina's: Op welke pagina's verlaten mensen je website?
Gemiddelde duur van een sessie: Hoe lang blijven bezoekers feitelijk op je website? nog geen seconde? Een aantal minuten? Enkele uren?
Er zijn natuurlijk nog veel meer andere behulpzame meetmethodes, maar met deze kun je beginnen om een idee te krijgen over hoe behulpzaam Google Analytics voor je kan zijn.
Alle bovengenoemde statistieken geven een goed inzicht over hoe de bezoeker zich op je website gedraagt en waar ze vandaan komen.
Als je dan alle data verzameld hebt, is het tijd om te gaan optimaliseren.
Er kunnen een heleboel redenen zijn waarom je website nog goed converteert, daarom geven we hier verschillende voorbeelden waar eventuele problemen kunnen liggen. Ook geven we de daarbij mogelijke oplossing.
Kijk wat er voor jou van toepassing is en optimaliseer waar nodig.
Maar als je online adverteert bij Google of Facebook (of waar dan ook) en veel bezoekers hebt maar weinig conversies, is de kans groot dat je zowel aandacht aan je landingspagina's als aan je advertenties moet besteden.
Om conversies te genereren moet je vanaf het eerste moment vertrouwen en kennis uitstralen op de bezoeker. Dit kun je doen door het juiste design te gebruiken.
Visible Logic heeft een overzichtelijke infographic gemaakt met verschillende belangrijke statistieken over webdesign. Zo blijkt uit het onderzoek dat 80% van de ondervraagden kiest voor een concurrent als deze een aantrekkelijker design heeft.
95% geeft aan dat ze snel de informatie willen vinden waar ze naar opzoek zijn en dus veel waarde hechten aan gebruiksvriendelijkheid.
Leg de focus van je webdesign ook vooral op mobiel gebruik. Zorg ervoor dat het goed werkt op verschillende apparaten, twee op de vijf Nederlandse online aankopen in Fashion & Luxury worden namelijk gedaan via mobiele apparaten.
Met zo veel professioneel uitziende websites die vandaag de dag beschikbaar zijn, is het in principe zakelijke zelfmoord als je er geen hebt. Kijk naar wat je meest succesvolle concurrenten doen en gebruik dat als inspiratie.
Wees niet bang om wat geld uit te geven aan een website. De meeste aanbieders van shop-software zoals Shopify en Magento hebben een aantal gratis thema's en sjablonen beschikbaar, en ook veel voor een redelijke prijs.
Afbeeldingen moeten scherp zijn. Het lastige is echter dat de afbeeldingen ook niet van een te hoge kwaliteit mogen zijn. Anders duurt het laden van je pagina te lang, dit kan ook een reden zijn voor bezoekers om je website te verlaten.
Als je afbeeldingen er zo uitzien, dan is het niet gek dat je niet veel conversies hebt.
Bron (bewerkte foto): Shutterstock/PhotoStockPhoto
Je teksten moeten je doelgroep aanspreken. Zorg voor een interessante tekst. Verkoop een lifestyle. Zorg dat je voldoende productinformatie geeft, maar ook de voordelen van het product benadrukt.
Als je bijvoorbeeld fitnessproducten verkoopt, benadruk je 'in 3 maanden X kg afvallen' in plaats van 'een geweldige oefening voor de buikspieren'.
Door zo veel mogelijk betaalmethoden aan te bieden, kan je beter voldoen aan de wensen van de klant. iDEAL is het meest gebruikte betaalmiddel in Nederland. Ook Afterpay is een goede optie.
Daarnaast is de mogelijkheid voor betalen met Paypal of creditcard een goede toevoegingen aan je webshop.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden, bekijk welke het beste past bij jouw doelgroep. Door de verschillende mogelijkheden aan te bieden, weet je zeker dat er iets bij zit waar de klant naar zoekt.
Laat zien dat je de expert bent in jouw branche.
Deel content over je producten en laat zien dat je veel kennis over het onderwerp hebt. Begin met het schrijven van een blog met onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep. Dit helpt ook bij de vindbaarheid van je webshop in zoekmachines zoals Google.
Bij het schrijven van content is het goed om een buyer persona (of klantprofiel) te hebben. Zo weet je precies wie je doelgroep is en waar je op moet focussen voor een succesvolle contentstrategie.
Deel ook testimonials en casestudies die bewijzen dat je product werkt en dat jij daadwerkelijk de kennis hebt.
En natuurlijk werken reviews hier heel goed. Zorg dat je de beoordelingen weergeeft op je website zodat iedereen direct kan zien dat anderen jouw webshop goed beoordelen.
Als je advertenties gebruikt waar veel op geklikt wordt, maar bezoekers verlaten toch snel de pagina zonder dat ze iets doen, dan kan het zijn dat je landingspagings niet goed opgesteld is.
Als je bouncerate (zie Google Analystics) hoger is dan 80%, moet je eens goed gaan kijken naar je landingspagina.
Er zijn veel dingen waar je op moet letten voor je landingspagina, hieronder vind je de belangrijkste punten:
Hoe ziet je pagina eruit 'above the fold' (het deel van de pagina dat het eerst op het scherm van de gebruiker wordt weergegeven)? Wat is de eerste indruk van een bezoeker van je website?
Is de kwaliteit van de afbeelding voldoende - zien de productafbeeldingen er professioneel uit?
Straalt de pagina vertrouwen uit?
Lijkt het alsof de LP door een professional is ontworpen?
Komt het product op de LP overeen met het product in de advertentie?
Is de prijs van het product de oorzaak voor het direct verlaten van de website?
Staat er voldoende productinformatie op de pagina?
Is de tekst aantrekkelijk genoeg om betrokkenheid te realiseren?
Is de vraag om actie te nemen duidelijk (CTA)?
Is er sprake van te veel vragen om actie te nemen?
Gaat het laden van de LP snel genoeg?
Is de LP geschikt voor de mobiele telefoon?
Geeft je website direct een betrouwbare indruk? We hebben het kort al even genoemd dat het uitstralen van vertrouwen erg belangrijk is voor het optimaliseren van conversies.
Denk bijvoorbeeld aan een het plaatsen van een keurmerk op je webshop.
Het keurmerk van Trusted Shops omvat ook een geld-terug-garantie gedurende 30 dagen (kopersbescherming), dit zorgt ervoor dat bezoekers gerustgesteld worden.
Zodra je merkt dat je meer kunt halen uit je website, zou je data moeten gaan verzamelen om te achterhalen waar het probleem precies ligt. Dit kun je doen door om feedback te vragen in je netwerk, of door naar de cijfers te kijken in Analytics.
Blijf de statistieken in de gaten houden en blijf optimaliseren, er is altijd iets om te verbeteren.
Gepubliceerd op: 23 februari 2018
Geüpdatet op: 3 januari 2023
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.