Het creëren van content gericht op een hoge positie in de zoekresultaten gaat niet alleen over het verzorgen van de inhoud van de website zelf of off-site-activiteiten. De metatags, metatitel (meta title) en metabeschrijving (meta description), hebben ook invloed op SEO en doorklikratios van Google. Waar moet je op letten bij het schrijven ervan en hoe beïnvloeden ze het verkeer op je website?
De metatitel en metabeschrijving zijn tekstfragmenten die de inhoud van de pagina beschrijven. Belangrijk is dat ze niet op de pagina zelf verschijnen, maar in de html-code in de volgende vorm:
Tags die op deze manier zijn gemaakt, zijn zichtbaar voor zoekmachines. Dit is niets meer dan een teaser op de pagina met zoekresultaten:
Het is dus de moeite waard om te benadrukken dat de metatitel niet hetzelfde is als de H1-kop in de hoofdtekst van de pagina. Dit laatste is zichtbaar voor de gebruiker en wordt verondersteld informatie te geven over waar de pagina over gaat. De rol van de eerste is op zijn beurt om je aan te moedigen op de link te klikken vanuit het niveau van de zoekmachine.
Waarom zijn deze tags zo belangrijk? Allereerst vanwege het feit dat dankzij hen de gebruiker weet wat hij kan verwachten nadat hij op een bepaalde link heeft geklikt. Ze zijn ontworpen om vragen van internetgebruikers te beantwoorden. Goed gestructureerde metatitels en metabeschrijvingen hebben een reële impact op het verhogen van de doorklikratio.
Aangezien deze tags zichtbaar zijn voor zoekmachines, leidt dit natuurlijk tot de conclusie dat zowel de metatitel als metabeschrijving van invloed zijn op de positionering in zoekmachines. Dit is echter slechts deels het geval.
SEO wordt beïnvloed door de metatitel. Met dit element houdt Google rekening bij het bepalen van de positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten. Het is dus goed om een veel gezocht trefwoord op te nemen in je metatitel en metabeschrijving.
Tot voor kort had de metabeschrijving een vergelijkbare rol. Vanaf 2009 gebruikt Google deze tag niet meer om de positie van de pagina te bepalen. Allemaal omdat dit element, in plaats van de gebruiker te informeren over de inhoud van de pagina, al snel een plaats werd om trefwoorden te vullen en als bijgevolg spamactiviteiten aanmoedigde.
Denk er dus aan om bij het schrijven van metabeschrijvingen rekening te houden met de behoeften van gebruikers. De belangrijkste taak van die beschrijving is hen te overtuigen om de site te betreden.
Zoals ik al zei, is dit element bedoeld om zowel de positie in zoekresultaten te verbeteren als internetgebruikers aan te moedigen op de link te klikken. Hoe kan dit worden bereikt?
Deze tag is niet belangrijk bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten - daarom moet bij het schrijven de behoefte van je potentiële klant op de eerste plaats staan. Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen diens aandacht te trekken:
Om effectieve metatags te maken, is het de moeite waard om op de hoogte te zijn van de meest voorkomende fouten op dit gebied.
Ten eerste, stop je zoekwoorden niet in de titel en beschrijving. Hun rol is niet alleen om een plaats te zijn om zinnen te plaatsen. Focus eerst op de behoeften van de potentiële klant, niet op de zoekmachine. Probeer dus af te leiden met welke problemen de gebruiker te maken heeft, waar hij naar kan zoeken en creëer op basis daarvan hoogwaardige content.
Een andere veelgemaakte fout is het dupliceren van titels en beschrijvingen. Veel website-eigenaren gaan ervan uit dat het voldoende is om tags (vooral metabeschrijvingen) alleen voor de homepage (of startpagina) te maken en deze vervolgens naar de HTML-code van afzonderlijke subpagina's te kopiëren. Ondertussen kunnen gebruikers jouw webshop niet alleen door middel van zoekopdrachten met betrekking tot de homepage zoeken, maar bijvoorbeeld ook naar specifieke producten of categorieën. Daarom is het zo belangrijk dat de meta-titel en meta-beschrijving van elke subpagina, die de klant specifieke informatie over de productgroep verschaft, uniek zijn.
Een andere fout bij het maken van deze items houdt tot op zekere hoogte verband met het vorige punt. Het bestaat namelijk uit het schrijven van titels en beschrijvingen die niet overeenkomen met de inhoud van de pagina. Beloof je de gebruiker iets dat onvindbaar is nadat diegene op een bepaalde link heeft geklikt? Je kan er zeker van zijn dat je op deze manier een potentiële klant verliest.
Het laatste punt is om de metabeschrijving weg te laten en niet aan te vullen. Als je stopt met het maken van je eigen beschrijving, kan dit een negatief effect hebben op het verkeer op je website en dus op de conversie.
Het ontbreken van een ingevulde tag betekent natuurlijk niet dat de zoekmachine een leeg veld weergeeft. In dit geval selecteert Google automatisch de beschrijvende inhoud op basis van de inhoud van de pagina. En hoewel het klinkt als een erg handige en slimme oplossing, is het niet de moeite waard om het lot van de site in handen van het algoritme te leggen - het kan vaak meer kwaad dan goed doen.
Allemaal omdat Google zinnen kan kiezen die het idee van de pagina niet volledig weerspiegelen, uit de context, of zelfs... menu-items of categorienamen kan vervangen. Een dergelijke omschrijving is niet inhoudelijk, geeft de gebruiker geen toegevoegde waarde en informeert niet over de inhoud van de site, wat ontmoedigt om te klikken. Zo'n automatisch gegenereerde beschrijving kan ook te lang zijn en eindigen met een weglatingsteken, wat de negatieve indruk verder zal verergeren.
Precies - hoe zit het met deze lengte? Ik heb al vermeld dat te lange titels of beschrijvingen kunnen worden afgesneden en dit creëert een risico dat de internetgebruiker de belangrijkste informatie niet ziet en besluit een bepaalde pagina niet te bezoeken.
In het geval van metatitel en -beschrijving is het een goed idee om de regel 'hoe meer, hoe beter' weg te gooien. Om ervoor te zorgen dat de inhoud die je maakt op de gewenste manier in de zoekresultaten wordt weergegeven, is het de moeite waard om tools te gebruiken zoals: SERPsim of Portent's SERP Preview Tool en Sistrix. Dit is belangrijk omdat de lengte van de door Google getoonde tags kan veranderen.
Zorg er ook voor dat je het metatitel- en metabeschrijvingsvoorbeeld in zowel de web- als de mobiele versie controleert.
Veel website-eigenaren hechten nog steeds niet veel belang aan titels en beschrijvingen en beschouwen ze als een pijnlijke verplichting of - erger nog - een overbodig element. Als je ze echter in de HTML-code van je webshop plaatst, kan dit niet alleen het verkeer verhogen, maar ook de conversieratio verbeteren.
Daarom is het de moeite waard om te onthouden dat de aanwezigheid van metatitel en metabeschrijving niet alleen belangrijk is voor de zoekmachine en positie in Google. Ze zijn vakkundig geschreven en kunnen potentiële klanten ervan overtuigen dat het de moeite waard is om in de verleiding te komen om in jouw webshop te winkelen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.