Verbeter je SEO met metatitels en -beschrijvingen

Het creëren van content gericht op een hoge positie in de zoekresultaten gaat niet alleen over het verzorgen van de inhoud van de website zelf of off-site-activiteiten. De metatags, metatitel (meta title) en metabeschrijving (meta description), hebben ook invloed op SEO en doorklikratios van Google. Waar moet je op letten bij het schrijven ervan en hoe beïnvloeden ze het verkeer op je website?

Leestip: Als iemand jouw bedrijf googlet, ziet diegene waarschijnlijk als  eerste jouw Google Bedrijfs­profiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Wij hebben  een hand­leiding gemaakt om je op weg te helpen. Goed om te weten: je kunt daar  ook reviews verzamelen. Zowel het profiel als onze tips zijn gratis!

Wat zijn metatags en waarvoor dienen ze?

De metatitel en metabeschrijving zijn tekstfragmenten die de inhoud van de pagina beschrijven. Belangrijk is dat ze niet op de pagina zelf verschijnen, maar in de html-code in de volgende vorm:

Dit is de metatitel van de pagina

 

Tags die op deze manier zijn gemaakt, zijn zichtbaar voor zoekmachines. Dit is niets meer dan een teaser op de pagina met zoekresultaten:

Het is dus de moeite waard om te benadrukken dat de metatitel niet hetzelfde is als de H1-kop in de hoofdtekst van de pagina. Dit laatste is zichtbaar voor de gebruiker en wordt verondersteld informatie te geven over waar de pagina over gaat. De rol van de eerste is op zijn beurt om je aan te moedigen op de link te klikken vanuit het niveau van de zoekmachine.

Waarom zijn deze tags zo belangrijk? Allereerst vanwege het feit dat dankzij hen de gebruiker weet wat hij kan verwachten nadat hij op een bepaalde link heeft geklikt. Ze zijn ontworpen om vragen van internetgebruikers te beantwoorden. Goed gestructureerde metatitels en metabeschrijvingen hebben een reële impact op het verhogen van de doorklikratio.

 

 

Hoe zit het met SEO?

Aangezien deze tags zichtbaar zijn voor zoekmachines, leidt dit natuurlijk tot de conclusie dat zowel de metatitel als metabeschrijving van invloed zijn op de positionering in zoekmachines. Dit is echter slechts deels het geval.

SEO wordt beïnvloed door de metatitel. Met dit element houdt Google rekening bij het bepalen van de positie van een bepaalde pagina in de zoekresultaten. Het is dus goed om een veel gezocht trefwoord op te nemen in je metatitel en metabeschrijving.

Tot voor kort had de metabeschrijving een vergelijkbare rol. Vanaf 2009 gebruikt Google deze tag niet meer om de positie van de pagina te bepalen. Allemaal omdat dit element, in plaats van de gebruiker te informeren over de inhoud van de pagina, al snel een plaats werd om trefwoorden te vullen en als bijgevolg spamactiviteiten aanmoedigde.

Denk er dus aan om bij het schrijven van metabeschrijvingen rekening te houden met de behoeften van gebruikers. De belangrijkste taak van die beschrijving is hen te overtuigen om de site te betreden.

Tip: Ben je benieuwd of jouw web­shop vol­doet aan een keur­merk? Meld je dan  gratis en vrij­blijvend aan voor onze audit quick­scan en kom er­achter.

Wat moeten metatitel en metabeschrijving bevatten?

Maak een metatitel

Zoals ik al zei, is dit element bedoeld om zowel de positie in zoekresultaten te verbeteren als internetgebruikers aan te moedigen op de link te klikken. Hoe kan dit worden bereikt?

  • Gebruik het juiste trefwoord - en bij voorkeur dichter bij het begin van de titel. Het is belangrijk dat het een beperkte lengte heeft, wat zeker van belang is (lees er verderop in het artikel meer over). Hoewel het prima is om een zin aan het einde te plaatsen, bestaat het risico dat deze in de zoekresultaten wordt "geknipt" als de titel te lang is.
  • Zorg ervoor dat de titel overeenkomt met de inhoud van de pagina. Niets is erger dan een verloren woord. Bedenk dus dat de inhoud van de pagina antwoord geeft op bijvoorbeeld de vraag die in de metatitel wordt gesteld of een potentieel probleem voor de gebruiker oplost.
  • Gebruik de CTA. Woorden zoals 'downloaden', 'bekijken', 'leren', 'selecteren', 'ontdekken' moedigen de gebruiker aan om te handelen en vergroten de kans dat hij op de link klikt.
  • Gebruik de taal van de voordelen. Presenteer in de metatitel het feit dat je webshop zich onderscheidt van anderen. Aantrekkelijke promoties? De nieuwste collectie? Express-levering Tastbare voordelen voor klanten zullen hen aanmoedigen om voor jouw bedrijf te kiezen.
  • Experimenteer met emojis. Steeds meer website-eigenaren kiezen ervoor om emojis in metatitels te gebruiken. Deze actie kan nuttig zijn om de aandacht van de gebruiker te trekken - maar zorg ervoor dat je ze niet te veel gebruikt - de tekst moet het belangrijkste element van de titel zijn.

 

 

Maak een metabeschrijving

Deze tag is niet belangrijk bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten - daarom moet bij het schrijven de behoefte van je potentiële klant op de eerste plaats staan. Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen diens aandacht te trekken:

  • Zorg voor toegevoegde waarde. Onthoud dat metabeschrijving een specifieke (en zeer belangrijke!) functie heeft. Behandel het dus niet nalatig en geef gebruikers gedetailleerde informatie als onderdeel ervan.
  • Beantwoord de vraag van de gebruiker en onthul wat die op de pagina zal zien. Gebruik bijvoorbeeld de namen van populaire merken die je verkoopt, informeer over de beschikbaarheid van bepaalde producten op voorraad of vul de verzendkosten in. Hierdoor weet de gebruiker wat hij kan verwachten en is het de moeite waard om kennis te maken met jouw aanbod.
  • Gebruik trefwoorden. Ja, je leest het goed - trefwoorden moeten ook worden opgenomen in de metabeschrijving, hoewel dit niet zo'n impact heeft op de positionering als metatitels. Wanneer een gebruiker een zin invoert, wordt deze vetgedrukt weergegeven in de beschrijving, wat hun aandacht trekt en bevestigt dat de pagina heeft wat ze zoeken.
  • Gebruik de taal van de voordelen.Net als in het geval van de metatitel, is het in het geval van een beschrijving de moeite waard om een potentiële klant ervan te overtuigen dat het klikken op de link hem een echt voordeel zal opleveren. Gebruik positieve connotaties zoals 'gratis levering', 'direct leverbaar', 'goedkoopste producten', 'nieuwste collectie', 'de meest modieuze accessoires', enz.
  • Doe een beroep op de emoties en zintuigen van de gebruiker. 'Zacht materiaal', 'comfortabele schoenen', 'intense smaak', 'glad oppervlak' - dankzij dergelijke termen wek je de interesse van een potentiële klant en moedig je diegene aan om nog meer in jouw webshop te winkelen.
  • Kondig de inhoud van de pagina aan. Maak je een metabeschrijving voor je blogartikel? Geef de gebruiker een deel van de oplossing voor het probleem op zoekmachineniveau. Dus als je bijvoorbeeld een meubelzaak runt, schrijf je een tekst over vijf ideeën voor het inrichten van een kamer voor een tiener, onthult één ervan in de paginabeschrijving en signaleert dat er nog meer op hem wachten nadat je op de link hebt geklikt.

Leestip: Om jouw zichtbaar­heid te vergroten, is het verstandig om je  producten op Google Shopping te zetten. Het mooiste: dit hoeft niks te kosten!  In onze gids leer je hoe je gratis een account aanmaakt en hoe je deze het  beste inzet om op de zoek­machine te verschijnen.

Wat niet te doen bij het maken van metatags?

Om effectieve metatags te maken, is het de moeite waard om op de hoogte te zijn van de meest voorkomende fouten op dit gebied.

Ten eerste, stop je zoekwoorden niet in de titel en beschrijving. Hun rol is niet alleen om een plaats te zijn om zinnen te plaatsen. Focus eerst op de behoeften van de potentiële klant, niet op de zoekmachine. Probeer dus af te leiden met welke problemen de gebruiker te maken heeft, waar hij naar kan zoeken en creëer op basis daarvan hoogwaardige content.

Een andere veelgemaakte fout is het dupliceren van titels en beschrijvingen. Veel website-eigenaren gaan ervan uit dat het voldoende is om tags (vooral metabeschrijvingen) alleen voor de homepage (of startpagina) te maken en deze vervolgens naar de HTML-code van afzonderlijke subpagina's te kopiëren. Ondertussen kunnen gebruikers jouw webshop niet alleen door middel van zoekopdrachten met betrekking tot de homepage zoeken, maar bijvoorbeeld ook naar specifieke producten of categorieën. Daarom is het zo belangrijk dat de meta-titel en meta-beschrijving van elke subpagina, die de klant specifieke informatie over de productgroep verschaft, uniek zijn.

Een andere fout bij het maken van deze items houdt tot op zekere hoogte verband met het vorige punt. Het bestaat namelijk uit het schrijven van titels en beschrijvingen die niet overeenkomen met de inhoud van de pagina. Beloof je de gebruiker iets dat onvindbaar is nadat diegene op een bepaalde link heeft geklikt? Je kan er zeker van zijn dat je op deze manier een potentiële klant verliest.

Het laatste punt is om de metabeschrijving weg te laten en niet aan te vullen. Als je stopt met het maken van je eigen beschrijving, kan dit een negatief effect hebben op het verkeer op je website en dus op de conversie.

 

 

Wat gebeurt er als ik mijn eigen metabeschrijving niet maak?

Het ontbreken van een ingevulde tag betekent natuurlijk niet dat de zoekmachine een leeg veld weergeeft. In dit geval selecteert Google automatisch de beschrijvende inhoud op basis van de inhoud van de pagina. En hoewel het klinkt als een erg handige en slimme oplossing, is het niet de moeite waard om het lot van de site in handen van het algoritme te leggen - het kan vaak meer kwaad dan goed doen.

Allemaal omdat Google zinnen kan kiezen die het idee van de pagina niet volledig weerspiegelen, uit de context, of zelfs... menu-items of categorienamen kan vervangen. Een dergelijke omschrijving is niet inhoudelijk, geeft de gebruiker geen toegevoegde waarde en informeert niet over de inhoud van de site, wat ontmoedigt om te klikken. Zo'n automatisch gegenereerde beschrijving kan ook te lang zijn en eindigen met een weglatingsteken, wat de negatieve indruk verder zal verergeren.

Hoe lang moeten de metatags zijn?

Precies - hoe zit het met deze lengte? Ik heb al vermeld dat te lange titels of beschrijvingen kunnen worden afgesneden en dit creëert een risico dat de internetgebruiker de belangrijkste informatie niet ziet en besluit een bepaalde pagina niet te bezoeken.

In het geval van metatitel en -beschrijving is het een goed idee om de regel 'hoe meer, hoe beter' weg te gooien. Om ervoor te zorgen dat de inhoud die je maakt op de gewenste manier in de zoekresultaten wordt weergegeven, is het de moeite waard om tools te gebruiken zoals: SERPsim of Portent's SERP Preview Tool en Sistrix. Dit is belangrijk omdat de lengte van de door Google getoonde tags kan veranderen.

Zorg er ook voor dat je het metatitel- en metabeschrijvingsvoorbeeld in zowel de web- als de mobiele versie controleert.

 

 

Kortom

Veel website-eigenaren hechten nog steeds niet veel belang aan titels en beschrijvingen en beschouwen ze als een pijnlijke verplichting of - erger nog - een overbodig element. Als je ze echter in de HTML-code van je webshop plaatst, kan dit niet alleen het verkeer verhogen, maar ook de conversieratio verbeteren.

Daarom is het de moeite waard om te onthouden dat de aanwezigheid van metatitel en metabeschrijving niet alleen belangrijk is voor de zoekmachine en positie in Google. Ze zijn vakkundig geschreven en kunnen potentiële klanten ervan overtuigen dat het de moeite waard is om in de verleiding te komen om in jouw webshop te winkelen.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

19-04-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen