User generated content: betere SEO dankzij klanten

Het delen van nieuwe content en informatie, helpt om je webshop meer bekendheid te geven. Je wordt gezien als een expert in jouw branche en mensen komen graag naar je terug. Het schrijven en maken van nieuwe content kost alleen wel veel tijd en werk, maar niet altijd! Met user generated content krijg je nieuwe content zonder daar zelf ook maar iets voor te doen.

In dit artikel lees je wat je moet weten over dit onderwerp.

Ervaren webwinkelieren weten hoe belangrijk goede content voor een webshop is. Het begint met hoogwaardige productafbeeldingen en -beschrijvingen, maar ook klantbeoordelingen en andere vertrouwenselementen tellen zwaar mee.

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Als je die content dan rechtstreeks van je (gelukkige) klanten krijgt, scoort die content nóg beter.

Kortom: User generated content kan een belangrijke sales driver zijn, mits je het correct gebruikt. Voordat we uitleggen hoe je het toepast in je shop, doen we eerst een klein stapje terug.

Wat is user generated content?

User generated content (ook wel UGC of user driven content genoemd) betekent letterlijk: door de gebruiker gegenereerde inhoud.

Dit houdt in dat er dus nieuwe inhoud/content wordt geschreven of gecreëerd door de gebruikers zelf. Dit is de beste vorm van content die je kunt bedenken!

Het is belangrijk om constant nieuwe inhoud te hebben op je webpagina’s en op je social media-kanalen. Het bijwerken van je productbeschrijvingen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je hoger kunt komen bij Google. En als mensen zien dat anderen tevreden zijn met jouw product op social media dan is de kans groter dat zij ook jouw product willen hebben.

 

 

Wat zijn de voordelen van user generated content?

Deze vorm van content heeft een aantal positieve aspecten voor webshops:

De ervaringen zijn van echte mensen: Tijdens het koopproces hechten mensen veel waarde aan bijv. beoordelingen. Maar ook foto's van echte klanten worden meer gewaardeerd dan productfoto's.

Klantenbinding: Zodra iemand iets over jouw product deelt, krijgen ze een sterkere band met je merk, maar ook als shoppers dit zien 

Merkbekendheid/bereik: Doordat mensen jouw producten online delen krijg jij automaticsch meer bereik en naamsbekendheid.

Identificering/herkenning: Mensen krijgen het gevoel echt iets toe te kunnen voegen en kunnen zich identificeren met je merk en webshop als ze hun eigen foto's en berichten terugzien.

Minder werk voor jou: Aangezien de content voor je wordt gemaakt, hoef jij minder tijd daaraan te besteden.

Meer originele en verschillende soorten content: Je hebt unieke inhoud waarmee je je onderscheidt van je concurrentie - een belangrijke factor voor klanten.

SEO: Elke keer dat er een review wordt toegevoegd aan je website, ziet Google dit als een update van de inhoud. Dit zorgt er voor dat je hoger komt bij de zoekresultaten. UGC verbetert dus je SEO.

 

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

Welke soorten user generated content zijn er?

Houd er rekening mee dat alles user generated content is als het door je klanten is gemaakt en met je webshop of producten te maken heeft.

Er zijn verschillende soorten van user generated content:

  • Klantbeoordelingen

  • Foto’s en video’s van klanten die het product gebruiken

  • Foto’s en video’s van klanten van puur het product zelf

  • Reacties, vragen en ervaringen

  • Blog-artikelen

  • Unboxing video's
  • Creaties naar aanleiding van een wedstrijd

 

 

 

Onze klant Xenos maakt op social media veel gebruik van user generated content. Fans maken een foto van hun artikelen thuis en deze worden gedeeld, bijvoorbeeld via Instagram.

 

 

User generated content gebruiken voor je webshop

Tegenwoordig kan iedereen de kracht van user generated content benutten en deze gebruiken om de verkoop op de lange termijn te verhogen.

Als je vroeger een klant van een product wilde overtuigen, moest je uitleggen hoe geweldig en nuttig het was. Nu kan je eenvoudig de voordelen en functies laten zien, door de ogen van de gebruiker.

Via internet en vooral social media, kan je tevreden klanten presenteren en laten zien dat het de moeite waard is om je webshop te bezoeken en de producten die je aanbiedt te kopen.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 16 oktober 2018
Geüpdate op: 9 juni 2022

09-06-2022

Dan Heller

Dan Heller is een SEO-specialist die Communicatie & Design heeft gestudeerd. Hij is een gepassioneerd content creator met ervaring in vele branches, waaronder e-commerce, vastgoed en mode.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen