Het delen van nieuwe content en informatie, helpt om je webshop meer bekendheid te geven. Je wordt gezien als een expert in jouw branche en mensen komen graag naar je terug. Het schrijven en maken van nieuwe content kost alleen wel veel tijd en werk, maar niet altijd! Met user generated content krijg je nieuwe content zonder daar zelf ook maar iets voor te doen.
In dit artikel lees je wat je moet weten over dit onderwerp.
Ervaren webwinkelieren weten hoe belangrijk goede content voor een webshop is. Het begint met hoogwaardige productafbeeldingen en -beschrijvingen, maar ook klantbeoordelingen en andere vertrouwenselementen tellen zwaar mee.
Als je die content dan rechtstreeks van je (gelukkige) klanten krijgt, scoort die content nóg beter.
Kortom: User generated content kan een belangrijke sales driver zijn, mits je het correct gebruikt. Voordat we uitleggen hoe je het toepast in je shop, doen we eerst een klein stapje terug.
User generated content (ook wel UGC of user driven content genoemd) betekent letterlijk: door de gebruiker gegenereerde inhoud.
Dit houdt in dat er dus nieuwe inhoud/content wordt geschreven of gecreëerd door de gebruikers zelf. Dit is de beste vorm van content die je kunt bedenken!
Het is belangrijk om constant nieuwe inhoud te hebben op je webpagina’s en op je social media-kanalen. Het bijwerken van je productbeschrijvingen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je hoger kunt komen bij Google. En als mensen zien dat anderen tevreden zijn met jouw product op social media dan is de kans groter dat zij ook jouw product willen hebben.
Deze vorm van content heeft een aantal positieve aspecten voor webshops:
De ervaringen zijn van echte mensen: Tijdens het koopproces hechten mensen veel waarde aan bijv. beoordelingen. Maar ook foto's van echte klanten worden meer gewaardeerd dan productfoto's.
Klantenbinding: Zodra iemand iets over jouw product deelt, krijgen ze een sterkere band met je merk, maar ook als shoppers dit zien
Merkbekendheid/bereik: Doordat mensen jouw producten online delen krijg jij automaticsch meer bereik en naamsbekendheid.
Identificering/herkenning: Mensen krijgen het gevoel echt iets toe te kunnen voegen en kunnen zich identificeren met je merk en webshop als ze hun eigen foto's en berichten terugzien.
Minder werk voor jou: Aangezien de content voor je wordt gemaakt, hoef jij minder tijd daaraan te besteden.
Meer originele en verschillende soorten content: Je hebt unieke inhoud waarmee je je onderscheidt van je concurrentie - een belangrijke factor voor klanten.
SEO: Elke keer dat er een review wordt toegevoegd aan je website, ziet Google dit als een update van de inhoud. Dit zorgt er voor dat je hoger komt bij de zoekresultaten. UGC verbetert dus je SEO.
Houd er rekening mee dat alles user generated content is als het door je klanten is gemaakt en met je webshop of producten te maken heeft.
Er zijn verschillende soorten van user generated content:
Klantbeoordelingen
Foto’s en video’s van klanten die het product gebruiken
Foto’s en video’s van klanten van puur het product zelf
Reacties, vragen en ervaringen
Blog-artikelen
Onze klant Xenos maakt op social media veel gebruik van user generated content. Fans maken een foto van hun artikelen thuis en deze worden gedeeld, bijvoorbeeld via Instagram.
Tegenwoordig kan iedereen de kracht van user generated content benutten en deze gebruiken om de verkoop op de lange termijn te verhogen.
Als je vroeger een klant van een product wilde overtuigen, moest je uitleggen hoe geweldig en nuttig het was. Nu kan je eenvoudig de voordelen en functies laten zien, door de ogen van de gebruiker.
Via internet en vooral social media, kan je tevreden klanten presenteren en laten zien dat het de moeite waard is om je webshop te bezoeken en de producten die je aanbiedt te kopen.
Gepubliceerd op: 16 oktober 2018
Geüpdate op: 9 juni 2022
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!
Juni is Pride-maand en vele bedrijven gebruiken dit als een marketingmoment. Maar waar moet je rekening mee houden?