Het gevonden worden in zoekmachines zoals Google met interessante keywords (SEO) is één van de beste strategieën om dagelijks nieuwe klanten naar je website te krijgen. Het moeilijke hierbij is om zo'n keyword te vinden die goed bij jouw merk en product past. We bekijken de beste Keyword Tools die je hierbij kunnen helpen.
Elke SEO manager – of iedereen die nieuwe bezoekers wil trekken via Google en soortgelijke zoekmachines – zou bij de zoekmachineoptimalisatie eerst de beste keywords moeten vinden die potentiële klanten gaan opleveren.
Veel bedrijven investeren elk jaar een aanzienlijk deel van hun marketingbudget aan 'Keyword Research' (en vervolgens aan OnPage-optimalisatie en Content-productie).
In plaats van alleen maar aan te nemen welke termen eventueel goed voor jou zouden kunnen werken, kun je net als de experts gebruikmaken van professionele Keyword Tools.
Deze zijn vaak niet gratis, maar bieden in veel gevallen wel een proeftijd of een beperkte gratis versie. Zo kun je dus veel tools uitproberen (let op: uitproberen gaat wel vaak alleen met een versimpelde versie)
Laten we beginnen met de verschillende tools:
De KWFinder is een uitstekende tool voor Keyword Research, want het maakt het zoeken naar winstgevende keywords makkelijk en biedt interessante inzichten in de zoekresultaten. Daarnaast ziet het er ook nog goed uit.
De KWFinder geeft het exacte aantal zoekopdrachten weer, zelfs verdeeld over de afgelopen jaren. Op deze manier kunnen trends van zoekopdrachten worden herkend en aannames worden bevestigd.
Zo wordt er bijvoorbeeld in de winter weinig gezocht naar de term grasmaaier, maar dat verandert als de lente aanbreekt.
Met name de Keyword SEO difficulty-feature (in de afbeelding links) heeft waarschijnlijk veel gebruikers tijd en geld bespaard, omdat deze exact aangeeft hoe moeilijk het is om een zoekwoord te ranken.
Zo kunnen SEO-beginners en startende webwinkeliers zich eerst concentreren op de groene zoekwoorden Keyword SEO difficulty onder 30.
Daarnaast zijn zowel de gebruiksvriendelijkheid als de informatie die te verkrijgen is over de concurrentie wat voor ons deze tool de favoriet maakt.
Wij maken op de blogredactie zelf het meest gebruik van deze tool.
Natuurlijk is er ook een minpuntje: het is niet de meest goedkope Keyword Tool.
De goedkoopste variant van KWfinder kost €25,90 per maand (bij betaling per jaar), maar dat is nog een koopje vergeleken met andere tools. Bovendien krijg je voor die prijs niet alleen de Keyword Tool, maar ook drie andere geweldige SEO-tools, handige instructies en goede ondersteuning.
Ik zou niet aanraden alle bovengenoemde tools te gebruiken, maar in plaats daarvan een of twee te gebruiken en daaraan te wennen.
En dan de meest bekende aanbieder van tools: Google. Zoals de meeste website-eigenaren weten, is Google meer dan alleen een zoekmachine.
Aan de Publisher-kant heb je AdSense, waarmee je een blog in geld kunt uitdrukken, en daarnaast heb je Google Ads, waarmee je advertenties kunt plaatsen in de zoekmachine.
Wat veel mensen niet weten: Je kunt de Google-tools ook gebruiken om onderzoek te doen naar geschikte keywords.
De tool Zoekwoordplanner van Google is een van de meest gebruikte en meest populaire tools voor jouw onderzoek naar de beste keywords.
Waarom deze tool van Google zo populair is, ligt voor de hand: het is gratis en is direct geïntegreerd in Google Ads. Om deze tool te kunnen gebruiken, heb je een Google Ads-account nodig.
Deze kun je gratis aanmaken en je hoeft geen geld in Google Ads te investeren om er gebruik van te kunnen maken.
Ook al was de eerdere versie van deze tool uitgebreider en werd het precieze zoekvolume aangetoond*, je krijgt nog steeds voorstellen voor nieuwe zoekwoorden.
*Tegenwoordig krijg je geen exacte keyword gegevens meer te zien voor Google Ads-gebruikers die geen of weinig geld uitgeven aan advertenties. Gebruikers moeten het nu doen met indicatieve gegevens (zie screenshot).
Het is een feit dat dit een van de beste gratis Keyword Tools. Maar als je toch een gedetailleerdere analyse wilt hebben, is het beter om een betaalde tool te kiezen.
Google Suggest, ook wel Autocomplete genoemd, levert zoeksuggesties op basis van de eerste tekens die werden ingevoerd. Dat wil zeggen dat je Google Suggest tijdens een normale Google-zoekopdracht kunt gebruiken.
Je kunt daarbij de naam van je product invoeren en vervolgens verschillende beginletters invoeren om verschillende aanvullende suggesties te zien.
Google Search Console geeft gegevens over zoekwoorden waar je website al mee rankt bij Google. Met deze informatie kun je snel vinden welke combinaties van keywords je nog niet gebruikt, maar die wel vrij hoog scoren in de zoekresultaten.
Bovendien kun je hier zien welke CTR wordt bereikt, dus of er ook daadwerkelijk op je zoekresultaat wordt geklikt.
Je kunt het rapport in Search Console vinden onder Prestaties - Zoekopdrachten. Je kunt bijvoorbeeld filteren op zoekopdrachten of pagina's en sorteren op de: Totaal aantal klikken, Totaal aantal vertoningen, Gemiddelde CTR en gemiddelde positie.
Besteed vooral aandacht aan de keywords met een hoge CTR, want voor deze zoekopdrachten worden je pagina's als heel erg relevant gezien. Dat is voor je Google ranking een belangrijk punt.
Dit rapport kun je alleen zien als je al Google Ads-advertenties hebt geplaatst. Dan heb je overeenkomstige keywords uitgezocht en toegevoegd waarbij je advertentie zal worden getoond.
Door verschillende zoektypes worden de advertenties echter niet altijd alleen bij deze zoekwoorden weergegeven.
Een voorbeeld: Je gebruikt het zoektype “breed zoeken” voor het keyword jeans. Je advertenties voor jeans kunnen dan ook worden weergegeven bij zoekopdrachten als broek, leggings of shorts.
Of je de optie gebruikt “zoeken op woordgroep” voor “schoenen kopen”. Dan kunnen de advertenties ook bij “groene schoenen kopen” of “goedkope schoenen kopen” worden weergegeven.
In je account vind je deze gegevens in het Reports gedeelte onder het Search Keyword rapport.
Je kunt direct analyseren welke termen al goede resultaten hebben opgeleverd, zonder dat deze direct werden ingeboekt. Gebruik de zoekwoorden vervolgens ook voor een organische zoekopdracht.
Als je nog geen gebruik maakt van Google Ads, doe je er goed aan dit toch eens te overwegen. Bij betaalde zoekopdrachten worden inmiddels tot vier advertenties boven de organische resultaten weergegeven.
Met Google Trends kun je de relevantie van actuele of seizoensgebonden onderwerpen beoordelen. Voer je producttermen in en bepaal of er bijzondere piekmomenten zijn waarop er bijzonder vaak naar wordt gezocht. Of kun je zien dat jouw product op bepaalde tijden veel minder wordt gezocht?
Met deze informatie kun je je verkoop- en optimalisatiestrategie optimaal plannen. In het voorbeeld hieronder wordt de interesse in ’slippers' weergegeven.
Je ziet duidelijk dat het hoogseizoen voor de verkoop van slippers is van ongeveer april tot juli/augustus.
Verder worden onderaan in de tool verwante zoekopdrachten weergegeven waar je ook iets aan zou kunnen hebben.
Tip: Gebruik alle beschikbare gegevensbronnen van Google om meer informatie over het zoekgedrag en de zoekwoorden van je doelgroep te weten te komen. Je hoeft daarbij geen bepaalde volgorde aan te houden, maar zorg er wel voor dat je tools meermaals gebruikt en je zoekopdracht varieert.
Dit is een wat ongebruikelijke tool, omdat hier zoekopdrachten visueel worden weergegeven: Answer The Public. Deze tool verzamelt en rangschikt zoeksuggesties van het gewenste zoekwoord die je zou krijgen bij een normale Google-zoekopdracht. De weergave is alleen iets anders...
Zodra je bij Answer The Public op een zoekwoord zoekt, ontvang je een groot aantal vragen, voorzetsels en alfabetische lijsten als resultaat voor je zoekopdracht.
Deze afbeeldingen kunnen worden gedownload en voor rapporten of presentaties worden gebruikt. Je kunt de gegevens ook als .csv-bestand naar een spreadsheet exporteren.
Het eerste resultaat voor het zoekwoord lawn mower (grasmaaier) ziet er bijvoorbeeld zo uit:
Elk van deze zinnen zou een zoekopdracht kunnen zijn die potentiële klanten naar je website leidt. Op deze manier kun je niet alleen interessante zoekwoorden vinden, maar ook concrete content-ideeën. Deze kun je ook als lijst opslaan.
Zodra je een lijst met keywords hebt, kun je ze ook met een professionele tool als KWFinder, de zoekwoordplanner van Google of een andere tool gedetailleerd onderzoeken.
Ahrefs kan met een breed pallet aan tools voor social media en SEO indruk maken. Hij kan je helpen om de content van concurrenten evenals je eigen content beter te begrijpen en kan je daarbij mogelijkheden bieden om goede zoekwoorden te vinden.
Ahrefs is de basis voor veel SEO-activiteiten. Veel SEO-professionals en eigenaren van websites gebruiken deze tool dagelijks om website rankings te volgen, ideeën voor content te verzamelen, onderzoek naar zoekwoorden uit te voeren, social media in het oog te houden en nieuwe mogelijkheden voor backlinks te vinden. Het is als het ware het 'Zwitserse zakmes' voor online marketing.
Ook werd de Keyword Explorer recent volledig nieuw opgebouwd en komt het nog beter en sterker terug dan welke andere tool voor het uitvoeren van een onderzoek naar zoekwoorden.
Met minimaal $99 per maand is het zeker niet goedkoop – maar Ahrefs kan wel meerdere tools vervangen. Een abonnement op Ahrefs kan alle werkzaamheden van Google Tools, KWFinder, ranking trackers en andere zoekwoordtools bij elkaar uitvoeren.
Het grootste voordeel is echter ook meteen het grootste nadeel. De hoeveelheid aan mogelijkheden kan ervoor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ook als je maar een klein deel van de tool gebruikt, moet toch het hele maandelijkse bedrag worden betaald. Voor wie maar af en toe een zoekwoord wil controleren of vinden, is met onze favoriet (KWfinder) duidelijk beter af.
KeywordTool.io is een gratis online tool die gebruikmaakt van Google Autocomplete om talloze relevante longtail-zoekwoorden voor een willekeurig onderwerp te genereren.
De door Google Suggest voorgestelde keywords worden op basis van veel verschillende factoren geselecteerd. Eén daarvan is bijvoorbeeld hoe vaak de bezoeker in het verleden naar een bepaald zoekwoord heeft gezocht.
De Keyword Tool kan het onderzoek aanzienlijk vereenvoudigen door de voorstellen van Google te uit te breiden, deze handig weer te geven en vervolgens voor het downloaden ter beschikking te stellen.
Om opties voor longtail-keywords te genereren, voegt Keywordtool.io in een fractie van een seconde een aantal letters aan het zoekwoord toe, waarna de zoekwoorden in een lijst worden weergegeven. Binnen enkele seconden kan de tool tot 750+ zoekwoorden vanuit Google Autocomplete genereren.
Het minpunt?
Alleen in de betaalde versie worden alle gevonden keywords getoond inclusief gegevens over het zoekvolume, de Cost Per Click en de kracht van de concurrentie.
Ondanks dat kun je met de betaalde en met de gratis versie van Keywordtool.io snel duizenden relevante longtail-zoekwoorden vinden, analyseren en gebruiken voor het opmaken van content voor zoekmachineoptimalisatie, Pay-per-Click-reclame of andere marketingactiviteiten.
Zoals de titel doet vermoeden, is Keywords Everywhere een uitbreiding voor de Chrome- en Firefox-browser. Het is gratis en kan zowel op een Mac als op Windows worden gebruikt. In vergelijking met andere Keyword Tools toont de uitbreiding van de browser het zoekvolume en de CPC's aan, zodra termen in zoekmachines als Google worden ingevoerd.
Als bijvoorbeeld als zoekopdracht 'Trusted Shops' wordt ingevoerd, zullen de volgende resultaten worden weergegeven:
Direct onder de zoekopdracht zie je wat de Google Ads CPC is en hoe sterk de concurrentie is. Maar dat is nog niet alles: Keywords Everywhere geeft ook interessante inzichten bij:
het zoeken op Amazon
het zoeken op YouTube
de autocorrect van Google onder de zoekresultaten
Een indrukwekkende tool. Vooral als je bedenkt dat deze gratis kan worden gebruikt. Je hoeft alleen een API-sleutel (als tegenprestatie voor het e-mailadres) aan te vragen om overal keywords te zien.
Helaas is deze tool tot nu toe alleen voor de Engelse markt ontworpen, waardoor bij Nederlandse zoekwoorden geen zoekvolume wordt weergegeven en dus daarover nog geen nuttige informatie heeft.
Can I Rank is een tool voor kleinere bedrijven, die niet alleen gegevens, maar ook concrete aanbevelingen weergeeft.
Je kunt kiezen uit een gratis account of een abonnement. Bij een abonnement heb je zelfs een eigen SEO-consultant tot je beschikking. Can I Rank is dus niet alleen maar een tool voor zoekwoordonderzoek, maar om een heuse allround SEO-assistent.
De tool analyseert de zoekwoorden op SEO-basis van je website en vergelijkt deze vervolgens ook nog met de gegevens van je concurrenten. Bovendien zoekt hij in jouw doelgroep naar keyword-ideeën, links of On-Page-verbeteringen en doet je vervolgens aanbevelingen voor verbeteringen.
De door Can I Rank gebruikte algoritmes lijken op die van Google en leveren dus waarden op waar je echt iets aan hebt.
Zoals gezegd kun je met deze tool niet alleen je hele website laten analyseren en vergelijken, maar ook concreet zoeken naar zoekwoorden om te kijken of en hoe je hiervoor kunt ranken. Ook wat social media betreft kan Can I Rank tips geven hoe je bijvoorbeeld meer followers kunt krijgen. Of je krijgt een To-Do-lijstje voor het vergroten van je autoriteit – tegen betaling doen de experts van Can I Rank dit voor je. Onder 'Promote my Content' vind je tips voor LinkBuildung of het opbouwen van contacten met influencers.
Je kunt deze tool dus op allerlei manieren inzetten en benutten. We hebben de verschillende aspecten hier alleen maar aangestipt; de tool heeft ongetwijfeld nog meer voor jou te bieden.
Als je de zoekwoordplanner van Google een tijdje hebt gebruikt, heb je een goede basis om met een van de hier besproken, betaalde en professionele tools te starten. Bekijk een aantal van deze tools en bepaal welke daarvan het meest geschikt is voor je plannen.
Als je op zoek bent naar een gemakkelijke maar ook geweldige oplossing zou je KWfinder eens moeten proberen.
Als je een diepgaand onderzoek naar zoekwoorden wilt uitvoeren, er echt alles uit wilt halen en al veel weet van SEO, dan adviseren wij Ahrefs.
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom