Hoe je zelf een SEO-audit op je site kunt uitvoeren: een complete handleiding

Organisch zoekverkeer is goed voor 53,3% van het totale websiteverkeer. De belangrijkste bron van verkeer is zonder twijfel Google. Maar liefst 92,96% van de gebruikers wereldwijd gebruikt tekst-zoekopdrachten om op Google Image en Google Maps naar informatie te zoeken. Deze cijfers bewijzen het belang van het controleren van je website om mogelijke SEO-fouten te vinden en problemen op te lossen. In deze handleiding gaan we het hebben over het uitvoeren van een SEO-audit om een solide basis voor verdere groei van je website te verzekeren.

 

 
Dit artikel is een gastblog van Sitechecker.

Wat is een SEO-audit?

Een SEO-audit is de ultieme test van je website om problemen en bedreigingen op te sporen, die jouw website promotie kunnen vertragen of er zelfs voor kunnen zorgen dat jouw website door een zoekmachine wordt bestraft. Een SEO-audit is ook bedoeld om technische problemen te identificeren, die kunnen voorkomen dat jouw online platform zijn positie in de zoekmachines verbetert. Een SEO-audit is dus cruciaal voor de groei van je website. Het doel is om het organisch verkeer van de zoekmachines te behouden en te vergroten.

Wanneer moet je een SEO-audit uitvoeren?

Wanneer moet je een SEO-audit op je site uitvoeren? Laten we eens 5 situaties bekijken waarin je echt moet handelen.

Je lanceert een website

Een website bestaat uit verschillende elementen zoals de structuur, metatags, links, enz. Door een SEO-audit op je site uit te voeren, voordat deze live gaat, kun je enkele veelvoorkomende fouten vinden en problemen oplossen. Als resultaat krijg je een snel en soepel online platform, dat vanaf de allereerste dag feilloos werkt.

Je koopt of verkoopt een website

Als je de reputatie van je bedrijf wilt versterken moet je je website, voordat je deze verkoopt, absoluut oppoetsen. Hetzelfde geldt trouwens voor wanneer je een online platform koopt, vooral als het je veel geld kost. Ongeacht hoezeer je de verkoper ook vertrouwt, het is belangrijk om alle bugs en kwetsbaarheden te identificeren, die in de toekomst problemen kunnen veroorzaken.

 

 

Je brengt wijzigingen op je website aan

Een SEO-audit is ook nodig wanneer je meer dan 20% van je websitedata wijzigt of het format en/of de content op de pagina's aanpast, die het meeste verkeer en conversie genereren. Controleer je site zeker als je:

  • de URL wijzigt;
  • scripts toevoegt;
  • de stijl verandert;
  • een nieuw ontwerp maakt;
  • pagina's toevoegt/verwijdert;
  • interne links aanpast;
  • nieuwe taalversies toevoegt.

Je moet de status van je website controleren

Zelfs als je geen wijzigingen aan je website hebt aangebracht, kunnen er nog steeds problemen zijn waardoor jouw platform niet groeit. Hier hebben we het over omleidingen, verbroken links, dubbele content, geïndexeerde pagina's die geen bijzondere waarde voor de gebruiker hebben en andere problemen.

Daarom raden wij je aan om minimaal één keer binnen een bepaalde periode een SEO-audit uit te voeren. Dat kan om de maand, drie maanden of zes maanden zijn, afhankelijk van hoe vaak je aanpassingen aan je website doet.

Het goede nieuws is dat je dit niet handmatig hoeft te doen. Tegenwoordig kunnen eigenaren van websites profiteren van een aantal slimme tools, die je website op bepaalde tijdsintervallen scannen op bugs en andere problemen.

Wanneer er bijvoorbeeld niet-geïndexeerde pagina's worden gevonden, stuurt de audittool Sitechecker het volgende bericht naar de gebruiker:

Sitechecker pro
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Sitechecker

Je moet een SEO-strategie ontwikkelen

Om een werkende SEO-strategie te kunnen bedenken, moet je weten hoe effectief bepaalde zoekopdrachten, pagina's, backlinks enz. zijn. Hiermee kun je de meest waardevolle pagina's in termen van verkeer en conversie lokaliseren.

15 belangrijke stappen om zelf een SEO-audit uit te voeren

Nu je weet dat je met een uitgebreide SEO-audit informatie over jouw site kunt verzamelen, kun je de behoeften van je doelgroep bepalen, je huidige SEO-statistieken controleren en technische problemen, die moeten worden opgelost, detecteren. Wij hebben een checklist van 15 stappen samengesteld voor het uitvoeren van een inzichtelijke SEO-audit. Doorloop deze checklist om veel waardevolle informatie voor het verbeteren van je website te ontvangen.

1. Controleer je website op toegankelijkheid

Deze is niet moeilijk. Open je website op elk apparaat dat je bij de hand hebt. Zorg ervoor dat alle pagina's snel laden. Je kunt ook een speciale tool gebruiken (Website Down Checker, Host Tracker of UptimeRobot) die controleert of jouw website zichtbaar voor zoekmachines is.

Sitechecker pro
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Sitechecker

Als jij je op een wereldwijd publiek richt, zorg er dan voor dat je website vanuit verschillende landen toegankelijk is. Je kunt dat doen door gebruik te maken van de gratis tool Uptrends.

Als je website niet laadt, probeer dan te achterhalen waar het probleem zit. De meest voorkomende redenen waarom een website niet laadt, is een verlopen domein, een fout tijdens de CMS- of plug-in-update, hostingproblemen, een DDoS-aanval of hackeractiviteit.

Leestip: Laad­snel­heid is erg belang­rijk voor je web­shop, omdat niemand  wilt wachten tot je pagina geladen is. Zowel Google als je klant zijn het  daar­mee eens! Verbeter je laad­snel­heid met deze tips.

2. Zorg ervoor dat jouw webpagina's in de zoekresultaten worden weergegeven

In dit stadium hoef je alleen maar te controleren of gebruikers jouw webpagina's in de zoekresultaten kunnen zien. (Wat de rangschikking van websites betreft, dat zullen we verderop in de handleiding gaan bespreken.) Typ in de zoekbalk van Google 'site:domein.com' in. Dit is een veelgebruikte methode om erachter te komen welke van jouw webpagina's door Google zijn geïndexeerd. Wij zullen tijdens onze SEO-audit deze methode herhaaldelijk gebruiken.

Google resultaat imdb.com
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google

Wat als jouw websitepagina's in Google Search ontbreken? Dit zijn de belangrijkste redenen waarom jouw website niet door Google wordt geïndexeerd:

  • je website is nog nieuw;
  • je hebt geen of te weinig content op je website;
  • je website-instellingen voorkomen dat Google jouw pagina's indexeert en scant;
  • je website is door Google bestraft.

Om het probleem te lokaliseren, moet je een grondige technische audit uitvoeren. Zorg ervoor dat je niet met de volgende stappen doorgaat totdat je dit probleem hebt opgelost.

3. Zorg ervoor dat je geen dubbele URL's hebt

Wist je dat Google elke versie van je website indexeert? Kijk eens naar deze URL's:

  • http://yoursite.com
  • https://yoursite.com
  • http://www.yoursite.com
  • https://www.yoursite.com

Voor jou kunnen deze URL's identiek lijken omdat ze naar één en dezelfde website leiden. Zoekmachines denken daar echter heel anders over. Google ziet ze bijvoorbeeld als vier verschillende sites. En aangezien al deze platforms dezelfde teksten, afbeeldingen enz. delen, wordt jouw site uit Google Search verwijderd omdat deze geen unieke content biedt.

Een trefzekere manier om dit probleem op te lossen, is door een 301-redirect in te stellen naar de voorkeurs-URL die je gebruikt. Elke keer dat een gebruiker één van deze URL's invoert, wordt deze automatisch omgeleid naar de hoofd-URL, die jij hebt geselecteerd.

 

 

4. Test je website op verschillende apparaten

Mensen gebruiken steeds vaker smartphones en tablets om op internet te zoeken. Daarom moet je je website niet alleen op een desktop testen, maar ook op mobiele apparaten. Krijg vanaf je smartphone toegang tot jouw website en voer een mobielvriendelijkheidstest uit.

Zelfs als je webpagina's snel worden geladen en correct worden in je mobiele browser worden weergegeven, beschouwt Google ze mogelijk nog steeds niet als geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Als dat het geval is, laat deze slimme tool je dat weten.

Google mobielvriendelijkheidstest
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Search.google.com

In het gedeelte Details kun je de lijst met gedetecteerde problemen zien.

Google mobielvriendelijkheidstest
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Search.google.com

Als je je site al aan Google Search Console hebt toegevoegd, wordt de lijst met gedetecteerde problemen daar weergegeven.

Google Search Console
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Search Console

 

5. Zorg ervoor dat je website een HTTPS-certificaat heeft

Nog niet zo lang geleden was het hebben van een HTTPS-certificaat optioneel. Tegenwoordig is het gebruik van HTTPS een must, zelfs voor sites die geen gebruikersdata verzamelen of betalingen accepteren.

Het is onwaarschijnlijk dat een nieuwe bezoeker jouw website nog een keer zal bezoeken bij het zien van dit bericht:


Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Je hebt dus geen andere keuze dan een HTTPS-certificaat te krijgen. Neem contact op met je hostingprovider om erachter te komen hoe jij een HTTPS-certificaat kunt krijgen en kunt verlengen.

 

 

6. Zorg ervoor dat je website veilig is

Een HTTPS-certificaat laat gebruikers zien dat jouw website te vertrouwen is. Helaas kan het je site niet tegen kwaadaardige bedreigingen beschermen. Er zijn tal van manieren om illegaal malware op je website te installeren. Een veelvoorkomende manier om een WordPress-website te verstoren, is bijvoorbeeld door de plug-ins te hacken. Je weet misschien niet eens dat de data van je gebruikers gevaar lopen.

De beste manier om deze bedreiging in de gaten te houden, is door het rapport Beveiligingsproblemen in Google Search Console te gebruiken. Je kunt je platform ook zelf met behulp van geweldige tools zoals Google Transparency Report of Website Safety Check controleren.

Google Safe Browsing-status
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Transparantierapport

7. Zorg ervoor dat jouw site niet op de zwarte lijst van e‑mailproviders staat

Dergelijke zwarte lijsten (zowel privé als openbaar) bevatten domeinnamen, e‑mailadressen en IP-adressen, die voor het verzenden van spam zijn gemeld.

Als jouw online marketingstrategie e-mailmarketing omvat, loop je het risico om je website-URL op één van dergelijke lijsten te vinden. Onnodig om te zeggen dat dit jouw reputatie kan schaden en jouw online promotie kan saboteren.

Je moet elke zwarte lijst één voor één controleren. Als je ontdekt dat jouw platform op de lijst staat, moet je met de blacklister contact opnemen om erachter te komen hoe je het probleem kunt verhelpen. Wij raden je aan om Website Blacklist Checker te gebruiken, een slimme tool die meerdere spam-blacklists tegelijk controleert. Je kunt natuurlijk ook Google's Postmaster Tools of MxToolBox gebruiken.

teaserNL-WhatsApp_Automation-1v0001-w400h300Leestip: Misschien wil je meer automatisering opnemen in je marketingstrategie, maar waar begin je? Een partner van Trusted Shops heeft een (Engelstalige) webinar gehouden over WhatsApp Automation; hoe zet je dat in voor je webshop?

Webinar bekijken

8. Controleer je noindex-pagina's

Dit is waar de truc ‘site:domein.com’ weer van pas komt! Typ in de zoekbalk 'site:domein.com' in om ervoor te zorgen dat Google de volgende pagina's op jouw site niet indexeert:

  • afbeeldingspagina's;
  • dubbele pagina's;
  • winkelwagen;
  • technische pagina's;
  • pagina's waar gebruikers waarschijnlijk niet zullen zoeken.

Maar hoe worden deze pagina's in de eerste plaats geïndexeerd? Er kunnen vele redenen zijn zoals bijvoorbeeld verwaarlozing door de website-ontwikkelaar, technische problemen of het ontbreken van de instellingen voor een 404-errorpagina.

Als je Sitechecker gebruikt, heb je toegang tot een diagram voor de indexeringsstatus van de website. Als je een initiële groei in het aantal geïndexeerde pagina's opmerkt, moet je een ongeplande SEO-audit uitvoeren om erachter te komen waar het probleem zit.

Sitechecker
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Sitechecker

9. Stel robots.txt, sitemap.xml en de foutmelding 404-error in

Hiermee kun je het probleem met verkeerd geïndexeerde pagina's deels oplossen. Waarom is het zo belangrijk? Als zoekresultaten vol staan met te veel van jouw pagina's, heeft dit onvermijdelijk een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Als een gebruiker op de verkeerde pagina terechtkomt, vertrekt hij onmiddellijk. Bij het analyseren van gebruikersgedrag rangschikt Google dergelijke pagina's lager, scant hun nieuwe content minder vaak en kost het meer tijd om deze te indexeren.

 

 

 

Met Sitechecker kom je er eenvoudig achter welke zaken je moet oplossen. Houd er rekening mee dat je alles handmatig moet doen. Het robots.txt-bestand vertelt zoekmachines welke pagina-URL's dan kunnen crawlen en welke niet, terwijl het sitemap.xml-bestand links naar alle relevante pagina's op je site bevat. Stel ook een 404-response in. Op deze manier ziet een gebruiker het bericht "404-pagina niet gevonden" als de pagina waarnaar ze zoeken niet bestaat. Zorg er ten slotte voor dat je het tabblad Dekking op Google Search Console in de gaten houdt om indexerings- en scanproblemen tijdig te kunnen identificeren.

Google Search Console
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Search Console

En dan nog even dit. Als je pagina niet met een robots.txt-bestand kan worden gescand, betekent dit niet dat Google deze pagina niet indexeert. Om te voorkomen dat Google een bepaalde pagina indexeert, moet je de noindex-instructie aan de metatag robots of X-Robots-Tag toevoegen.

10. Controleer verbroken links en omleidingen

Tijdens de ontwikkeling van je website heb jij of jouw team waarschijnlijk pagina's verwijderd en gecombineerd, pagina-URL's gewijzigd en andere aanpassingen aangebracht. Als gevolg hiervan kan je platform nu een aantal verbroken links en omleidingen hebben. Laten we eens kijken wat elk van deze termen betekent.

  • Een verbroken link leidt naar de pagina, die niet werkt of niet bestaat. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld de pagina hebt verwijderd maar de URL niet hebt gewijzigd of bij het invoeren van de URL een typfout hebt gemaakt.
  • Een omleiding is een manier om gebruikers van de ene pagina naar de andere door te sturen.

Een klein aantal verbroken links en omleidingen zal jouw SEO niet ondermijnen. Ze zijn echter wel perfect in staat om de gebruikerservaring te beïnvloeden. Als een gebruiker op de URL met een typo erin klikt, komen ze niet op de pagina die ze zoeken. Wat betreft lange reeksen omleidingen, ze verspillen de tijd van een gebruiker, vooral als hun internetverbinding traag is.

 

 

 

Googlebots beschouwen verbroken links en omleidingen in de volgende gevallen als een probleem:

  1. Als er op relevante pagina's, die het meeste verkeer genereren, verbroken links en omleidingen worden gevonden. Tenzij je dit probleem oplost, stopt Google met het crawlen van dergelijke pagina's. Houd er rekening mee dat het herstellen van hun vorige ranglijst lastig zal zijn.
  2. Een website heeft veel gebroken links en omleidingen. Dit leidt tot problemen bij het scannen van de websites. Problematische pagina's verspillen het crawlbudget, d.w.z. de hoeveelheid tijd die Google aan het scannen van je platform besteedt.

Het is van cruciaal belang om verbroken links en lange omleidingsketens op te sporen om de problemen te kunnen identificeren en voordat ze een echte bedreiging voor jouw succes worden aan te pakken.

Sitechecker
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Sitechecker

11. Controleer je laadtijd

Al bijna 12 jaar was de laadtijd de belangrijkste factor die de ranking van websites bepaalde. Google heeft echter onlangs bevestigd dat snelheid van de website eigenlijk niet zo belangrijk is. Snelle laadtijden zijn alleen van belang als het gaat om het converteren van gebruikers, die jouw website al eerder hebben bezocht.

De snelheid van de website moet niet als een rankingfactor worden gezien, maar als een voordeel. Als jouw site bijvoorbeeld traag is, wordt deze lager gerangschikt. Als je je laadtijd verbetert, klim je website hoger in de zoekresultaten. Als je echter doorgaat met het versnellen van je platform, zul je geen verdere verbetering in je rankings zien.

Dit betekent echter niet dat de laadtijden van pagina's iets zijn om over het hoofd te zien. Hoe meer verkeer je site krijgt, hoe meer inspanningen je moet doen om je site te versnellen omdat dit rechtstreeks op je conversiepercentages van invloed is.

Hier zijn twee slimme tools om de laadtijden van pagina's te controleren:

1. De Core Web Vitals in Google Search Console. Het beste van deze tool is dat het langzame pagina's in groepen indeelt. Dit maakt het gemakkelijker om voor elke groep een strategie voor snelheidsoptimalisatie te kiezen.

Google Search Console
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Search Console

2. Google PageSpeed Insights. Deze tool identificeert de stijlen, de scripts, de afbeeldingen enz. die je site vertragen. Bovendien biedt het slimme tips voor het verbeteren van de laadtijden van je pagina's.

Google PageSpeed Insights
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google PageSpeed Insights

12. Test de gebruikersnavigatie

Een gebruiksvriendelijke websitenavigatie is er een die:

  • gebruikers in staat stelt om gemakkelijk de informatie te vinden die ze zoeken;
  • gebruikers in staat stelt om intuïtief te begrijpen wat hen wordt aangeboden;
  • functionaliteiten heeft, die aan de verwachtingen van gebruikers voldoen.

Het verbeteren van de websitenavigatie is een complexe taak. Hoe deze taak wordt aangepakt, hangt voornamelijk van je zakelijke niche af. Je kunt een zoekbalk of een productfilter toevoegen, links naar de belangrijkste pagina's in de koptekst opnemen, een Breadcrumb navigatieschema gebruiken, enz.

Het uitvoeren van een usability-audit is voor een succesvolle websitepromotie en conversiegroei van het grootste belang. Een website met een slechte navigatie zal potentiële klanten wegjagen omdat die op zoek gaan naar gebruiksvriendelijkere sites. Als gevolg hiervan zal Google jouw platform lager rangschikken.

 

 

 

Om manieren te vinden om je websitenavigatie te verbeteren, moet je met de ogen van de gebruikers naar jouw site kijken. Stel een doel en probeer dit op je site of die van je concurrenten te bereiken. Schrijf op wat je gemakkelijk hebt kunnen doen en wat de problemen heeft veroorzaakt. Op deze manier kun je duidelijk zien welke aspecten van jouw navigatie verbeterd moeten worden. Of nog beter nog, je kunt deze taak uitbesteden door een professional in te schakelen.

13. Controleer je links

Dit zijn de drie belangrijkste kenmerken van een goede linkstructuur:

  • Alle pagina's, die geïndexeerd moeten worden, hebben links. Als een pagina niet vanaf andere pagina's van je website is gelinkt, kan de Googlebot deze negeren. Het toevoegen van een interne link is alsof je de bot vertelt dat deze pagina regelmatig moet worden gescand.
  • De meest waardevolle pagina's bevinden zich dicht bij de hoofdpagina en hebben de meeste interne links. Op basis van deze factoren evalueert de Googlebot het belang van de link en bepaalt hij hoe relevant jouw website voor gebruikers is.
  • Als de content van je website een verscheidenheid aan onderwerpen omvat, moet je een effectief crosslinking-systeem proberen, dat bekend staat als Silo. Het impliceert het creëren van geïsoleerde clusters van links, die elkaar niet overlappen, waardoor elk onderwerp gescheiden blijft. Silo is een handige oplossing om jouw interne links te systematiseren. Bekijk deze checklist eens voor het implementeren van Silo op jouw site.

14. Zorg ervoor dat je content duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is

De Googlebot verzamelt ook informatie over de gebruikersproblemen, die jouw webpagina's oplossen. Als de bot erin slaagt om deze data te verzamelen, wordt de pagina gerangschikt. Een gebruiker evalueert het zoekresultaat van je pagina, het eerste scherm van de website en vervolgens de waarde van de content.

Hieronder vind je de dingen waarmee je rekening moet houden bij het analyseren van de SEO van je pagina's.

 

 

Titel en beschrijving

Bij het evalueren van de pagina richt Google zich op de zoekwoorden, die in metatags worden gebruikt in plaats van in de content. Google gebruikt deze tags om een snippet van je pagina te maken. Door On-Page Audit van Chrome te gebruiken, kun je pagina's zonder metatags detecteren, evenals pagina's met defecte metatags, die te kort, te lang of dubbel zijn.

Sitechecker
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Sitechecker

Kopteksten

Kopteksten maken het voor gebruikers gemakkelijker om jouw content visueel waar te nemen. Google analyseert zoekwoorden in koppen en gebruikt deze informatie om jouw pagina te ranken. Besteed speciale aandacht aan de H1-kop, want deze is bijna net zo belangrijk als de titel.

Google
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google

Gestructureerde data

Dankzij gestructureerde data kan de Googlebot beter begrijpen waar jouw pagina over gaat en de bijbehorende snippet maken.

Google
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google

Linkanchors

Met linkanchors kan de Googlebot de content van je pagina beter begrijpen. Een linkanchor moet de woorden en de woordgroepen bevatten, die betrekking hebben op het onderwerp van de pagina waarnaar je linkt. Dit is niet alleen belangrijk voor de bot, maar natuurlijk ook voor de gebruikers. Gebruik Site Audit om problematische anchors te detecteren.

Sitechecker
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Sitechecker

15. Controleer de kwaliteit van jouw content

Leesbaarheid is lang niet het enige criterium voor een goede tekst. Het doel van de content is om zoekverkeer te genereren en bezoekers aan te moedigen om bepaalde acties uit te voeren. Gebruik de volgende criteria bij het controleren van jouw content:

  • Jouw teksten moeten zowel in vergelijking met andere pagina's op je site als andere platforms op het web uniek zijn. Als iemand jouw content steelt, kan het moeilijk zijn om aan Google te bewijzen dat die content oorspronkelijk van jou was.
  • Jouw teksten moeten grammaticaal correct zijn. Google zegt dat het websites niet vanwege slechte grammatica veroordeelt. Hetzelfde kan echter niet gezegd worden over sommige gebruikers. Zorg ervoor dat je je teksten, vooral op belangrijke pagina's die conversie stimuleren, twee of zelfs drie keer controleert.
  • Jouw teksten moeten leesbaar en goed waarneembaar zijn. Of gebruikers jouw content wel of niet duidelijk vinden, wordt weerspiegeld in hoe actief ze de gewenste acties uitvoeren (aanmelden, inschrijven voor nieuwsbrieven enz.).
  • Jouw teksten moeten het optimale aantal trefwoorden bevatten. Keyword stuffing zal je in termen van gebruikersvertrouwen en zoekmachine rankings niet ver brengen. Wat de zoekwoorden betreft, deze moeten het onderwerp van de pagina weerspiegelen.

 

 

 

Gebruik Copywritely om je teksten aan de bovengenoemde criteria te toetsen. Kopieer een tekst in het veld - of voeg eenvoudig de pagina-URL in - en vind in jouw content de zwakke punten.

Copywritely
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Copywritely

Tot slot

Dit is natuurlijk geen volledige checklist voor het uitvoeren van een SEO-audit op je website. De volledige checklist bevat een aantal stappen, die met het controleren van technische parameters, ranglijsten, gebruikerservaring en meer te maken hebben. Deze handleiding bevat wel wat wij als de belangrijkste stappen beschouwen. Het regelmatig doornemen van je website aan de hand van deze checklist is cruciaal voor een effectieve online promotie. En nog iets. Houd er rekening mee dat jouw site niet alleen de Googlebot moet aanspreken, maar ook jouw bezoekers. SEO-leads hebben een indrukwekkende conversieratio van 14,6%. Ze zijn het waard om voor te vechten, toch?

 

 

26-10-2021
Select Country: