Wat is de rol van kunstmatige intelligentie in SEO?

2023 is het jaar dat kunstmatige intelligentie-toepassingen zoals ChatGPT en BingChat de wereld veroveren. In de wereld van marketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO) heeft kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) het potentieel om een gamechanger te zijn. De toepassingen van AI in zoekmachineoptimalisatie zijn grenzeloos en helpen bedrijven hun websites te optimaliseren zodat ze hoger scoren in de zoekresultaten en een solide online aanwezigheid opbouwen.

Dus hoe kun je AI inzetten voor SEO om je zoekmachineresultaten te verbeteren?

Lees verder voor alle details, van zoekwoordonderzoek en contentcreatie tot off-page zoekoptimalisatie.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/lllonajalll

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Wat is kunstmatige intelligentie in SEO?

Zoals de naam al aangeeft, verwijst kunstmatige intelligentie (AI) in zoekmachineoptimalisatie (SEO) naar het gebruik van AI-tools en -technologieën om verschillende aspecten van je SEO te verbeteren, met als doel je content aantrekkelijker te maken voor je publiek en zoekmachines zoals Google.

Voorheen was specialistische kennis van zoekmachineprofessionals nodig, maar nu kan AI SEO-software je helpen content te genereren waar zoekmachines dol op zijn - wat leidt tot hogere rankings, een groter bereik en meer organisch verkeer. En het beste van dit alles? Zoekmachineoptimalisatie is nu betaalbaarder dan ooit.

Je kunt kunstmatige intelligentie gebruiken voor zoekwoordenonderzoek, gegevensanalyse en contentoptimalisatie om de gebruikerservaring te verbeteren. AI SEO-technologieën kunnen ook effectief zijn voor spraak- en visuele zoekoptimalisatie.

Door de nieuwste SEO-technieken te integreren die beschikbaar zijn via deze AI SEO-tools en -technologieën, kun je de ranking van je zoekmachineresultatenpagina optimaliseren en verbeteren (en hopelijk op de eerste pagina terechtkomen!).

 

 

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines vertrouwen op geavanceerde AI- en machine-learningtechnieken om webpagina's te crawlen en te indexeren en pagina's te rangschikken op basis van relevantie en autoriteit.

Webcrawling verwijst naar het volgen van een link op de website naar een nieuwe pagina. Zoekmachine bots gaan op deze manier verder tot ze een eindpagina zonder links bereiken. In de praktijk zijn deze bots 24/7 actief.

 

 

 

Na die stap volgt het indexeren. Google analyseert de tekst, afbeeldingen en videobestanden om te begrijpen waar de website over gaat. Deze informatie wordt vervolgens opgeslagen in een grote database.

In grote lijnen heeft het indexeringsproces twee uitkomsten: of Google bepaalt dat je pagina duplicate (dubbel) of canonical (de originele) is.

Zoals de naam al zegt, is er sprake van duplicate wanneer je content hetzelfde is als die van een andere pagina. Canonical verwijzingen zijn die ene gezaghebbende pagina uit alle verschillende kopieën die worden gevonden.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, heeft Google geen directe straf voor dubbele content.

Het opnieuw publiceren van dezelfde artikelen zal je site echter niet helpen om hoger te ranken. Het kan verhinderen dat je webpagina's geïndexeerd en gerangschikt worden. Bovendien kan het de autoriteit van je website verminderen.

Wat is de rol van AI in SEO?

Hier zijn vijf manieren waarop je kunstmatige intelligentie kunt integreren in je SEO-strategie:

1. Zoekwoordonderzoek (keyword research) en zoekintentie

Zoekmachines hechten waarde aan zoekintentie. Ze screenen content die een nauwkeurig antwoord geeft op de trefwoorden die mensen invoeren. Om dit te doen, categoriseert Google de eerste in vier groepen. Deze vier groepen zijn informatieve, commerciële, transactionele en navigatie intenties.

Gebruikers kunnen zoeken naar vergelijkbare zoekwoorden met een heel verschillende zoekintentie.

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

Als eigenaar van een skiwinkel zijn je klanten onder andere beginners die voor het eerst leren snowboarden. Deze beginners zoeken misschien naar 'snowboarden bochten voor beginners'. Je kunt aan hun intentie voldoen - en aan de intentie die zoekmachines zoeken - met informatieve artikelen waarin het stap-voor-stap proces van het draaien op een snowboard wordt uitgelegd.

Commerciële intentie wordt vertegenwoordigd wanneer zoekers hun opties willen verkennen voordat ze tot aankoop overgaan. Commerciële intentie bevindt zich verderop in de verkooptrechter. Een voorbeeld van een zoekopdracht met commerciële intentie is 'beste snowboards voor beginners'. In dit geval geeft je klant aan onderzoek te willen doen voordat men overgaat tot aankoop.

Transactiegericht, hoewel vergelijkbaar, is nog dichter bij de aankoop. 'Burton snowboard kopen' zou een goed voorbeeld zijn van een zoekopdracht met transactie-intentie. De klant geeft aan dat die het product gaat kopen.

Bij navigatie intenties is sprake als de klant een product, dienst of faciliteit wil vinden, maar de naam of URL van de website niet kent. Inzicht in intentie helpt bij het ontwikkelen van SEO-strategieën om verkeer te genereren en leads aan te trekken.

Trefwoordonderzoek helpt je precies dat te bereiken. Het proces omvat het vinden en analyseren van termen die mensen gebruiken in zoekopdrachten en hun intentie. In de komende jaren zal de hoeveelheid gegevens op het internet naar verwachting groeien tot meer dan 180 zettabytes. Handmatig zoekwoordenonderzoek wordt snel complexer.

Screenshot van gesprek met ChatGPT
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 ChatGPT

Hoewel er speciale AI-gebaseerde SEO-tools voor zoekwoordonderzoek zijn, kan een goed geplaatste ChatGPT-prompt, in combinatie met een traditionele tool voor zoekwoordonderzoek, de truc doen. We kregen zelfs een vriendelijke herinnering om rekening te houden met zoekintentie!

2. Content creëren en optimaliseren

AI kan worden gebruikt om content te creëren. Met behulp van natuurlijke taalverwerking kunnen AI-schrijftools je helpen dit proces te automatiseren. Ze kunnen op mensen lijkende tekst genereren en je helpen bij het maken van blogberichten, productbeschrijvingen of andere webcontent.

Natuurlijk kunnen grote taalmodellen zoals ChatGPT gevoelig zijn voor een fenomeen dat bekend staat als AI-hallucinatie, zorg ervoor dat je de informatie op feiten controleert en herziet voor een betere leesbaarheid.

Screenshot Surfer SEO
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Surfer

 

Verschillende AI-marketingtools, zoals SurferSEO, kunnen je hierbij helpen. Of je het artikel nu van voor tot achter zelf hebt geschreven of een AI SEO-tool hebt gebruikt om te helpen bij het schrijven, je moet nog steeds de content optimaliseren.

Dergelijke SEO-bewerkers geven real-time feedback over de score van je content en suggereren relevante zoekwoorden en zinnen. 

Je kunt AI gebruiken voor on-page SEO, het optimaliseren van meta-beschrijvingen, titeltags, headers en interne links, die allemaal helpen om je website hoger te laten ranken.

 

 

3. Beoordelingen en reacties van klanten

Klantbeoordelingen kunnen on-page SEO op een paar manieren verbeteren. 

De meest voor de hand liggende manier is door relevante trefwoorden op de pagina op te nemen en het aantal beoordelingen die EEAT (Expertise, Experience, Authoritativeness and Trust) aangeven.

 

 

 

Hoewel het bouncepercentage geen directe rankingfactor is voor Google, verbeteren klantbeoordelingen over het algemeen de klantervaring, wat leidt tot meer tijd op de pagina - wat indirect aangeeft aan Google dat je website aantrekkelijk en betrouwbaar is.

Bovendien beschouwt Google volgens de richtlijnen voor beoordelaars "een groot aantal positieve gebruikersbeoordelingen als bewijs van een positieve reputatie".

GIF van Smart Review Assistant van Trusted Shops in actie
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Trusted Shops

 

Trusted Shops, een Google-gecertificeerde leverancier van beoordelingen, heeft een nieuwe tool ontwikkeld die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie om reacties op reviews te stroomlijnen. De Smart Review Assistant van Trusted Shops maakt automatisch unieke en relevante reviewreacties aan wanneer een klant een product of dienst beoordeelt.

Voor langere klantbeoordelingen kan de tool de beoordeling ook samenvatten in een paar opsommingstekens, zodat de winkeleigenaar een beknopt overzicht krijgt van de belangrijkste feedback.

Alle automatisch gegenereerde antwoorden kunnen en moeten handmatig worden gecontroleerd en met de tool kunnen gebruikers ze bewerken voordat ze worden gepubliceerd.

Door de betrokkenheid bij je bestaande klanten te vergroten, zullen je toekomstige klanten eerder geneigd zijn om te kopen - wat leidt tot meer conversies, het einde van een zoekopdracht en een hogere positie in zoekmachines.

Leestip: Je kunt veel klanten winnen door te reageren op beoordelingen, maar  er gaat veel tijd in zitten. Onze klant Bergzeit testte onze nieuwe tool de  Smart Review Assistant en kon daardoor 2x zo snel reacties plaatsen! Bekijk verhaal

4. Analyse van concurrenten en backlinks

Concurrentie- en backlinkinganalyse behoren tot de meest essentiële praktijken om je te informeren over de voortgang van je inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie in vergelijking met je concurrenten. Het is het proces van het controleren van je website om waardevolle gegevens te verzamelen, waaronder:

  • Wat voor soort content vindt je publiek het leukst en het meest interessant?
  • Wat voor soort content levert kwalitatieve leads op in je markt?
  • Wat zijn de demografische kenmerken van je doelgroep?
  • Voor welke zoekwoorden scoren je concurrenten - en waarom?
  • Wie linkt er naar je concurrenten?

Dergelijke informatie is essentieel om je te helpen verbeterpunten te identificeren. Het analyseren en verwerken van de backlinks van je concurrenten en waarom ze scoren wordt de laatste jaren steeds moeilijker. SEO-backlinking en outreach tools kunnen je helpen bij dit proces.

Dergelijke programma's bieden gedetailleerde evaluaties van de rankings en backlinks van concurrenten naast link juice. Ze benadrukken ook technische SEO-kwesties, zoals gebroken links, redirect-ketens en duplicates.

Door deze waardevolle inzichten te begrijpen, kun je datagestuurde beslissingen nemen om je SEO-strategieën te verfijnen en uiteindelijk de zichtbaarheid en prestaties van je website te verbeteren.  De markt voor AI-tools voor backlinking groeit voortdurend - dus kijk uit naar nieuwe tools die kunnen helpen bij het analyseren van concurrenten en backlinking.

 

 

5. Verbeterde gebruikerservaring en personalisatie

Gebruikerservaring en core web vitals zijn cruciaal om goed te scoren in Google.

Core web vitals bestaat uit verschillende factoren. Deze elementen zijn onder andere:

  • Laadprestaties: Hoe sneller je pagina's laden, hoe beter de prestaties.
  • Interactiviteit: Hoe interactiever de website, hoe hoger hij scoort.
  • Mobielvriendelijkheid: Ongeveer 55% van het websiteverkeer komt van mobiele apparaten. Mobiele optimalisatie is essentieel om bovenaan de zoekmachineresultaten te komen.
  • Beveiliging: Je pagina moet op HTTPS draaien
  • Aanwezigheid van interstitials: Hieronder vallen pop-ups en advertenties. Ondoordachte inhoud kan bezoekers onderbreken, wat leidt tot een frustrerende ervaring.

 

Leestip: Laad­snel­heid is erg belang­rijk voor je web­shop, omdat niemand  wilt wachten tot je pagina geladen is. Zowel Google als je klant zijn het  daar­mee eens! Verbeter je laad­snel­heid met deze tips.

Na het vaststellen van een basislijn voor gebruikerservaring door het meten en optimaliseren van je belangrijkste webfactoren, kan websitepersonalisatie helpen om je SERP-ranking te verbeteren. Door relevante inhoud te bieden, kun je het bouncepercentage verlagen.

Door gebruik te maken van generatieve AI kun je op verschillende manieren gepersonaliseerde content bieden.

  • AI-gegenereerde content aanbieden (op feiten gecontroleerd en herzien - natuurlijk!) voor elk van je klantpersona's.
  • Voeg een chatbot toe aan je website voor meer directe en gepersonaliseerde interacties.
  • Maak verschillende social media-posts en ga de interactie aan met meer van je klanten met een fractie van de tijd en kosten.  

 

 

Kortom

Met de creatie van nieuwe generatieve AI-modellen en SEO-tools wordt het gebruik van kunstmatige intelligentie in SEO snel onmisbaar. Het heeft een revolutie teweeggebracht en zal dat blijven doen in de manier waarop bedrijven hun online zichtbaarheid verbeteren.

AI-technologieën kunnen je helpen met zoekwoordenonderzoek, het maken van content en het optimaliseren voor tekst, visuele zoekopdrachten of zelfs spraakgestuurde zoekopdrachten.

Natuurlijk is het belangrijk om te onthouden dat kunstmatige intelligentie en het gebruik van AI-tools slechts een middel zijn om een doel te bereiken - uiteindelijk willen mensen persoonlijke, menselijke interacties.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

13-09-2023

Gastauteur Nick Abenne

Nick Abbene is a marketing expert who's expertise intersects with Artificial Intelligence and Technology.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen