404-fouten - opsporen, begrijpen en corrigeren

"404. That’s an error. The requested URL was not found in this server" is de boodschap die op het scherm van je bezoekers verschijnt als de gevraagde pagina niet of niet meer bestaat.

Hoewel 404-foutmeldingen weinig invloed hebben op je website, is het toch aan te raden ze te corrigeren. Je moet weten hoe frustrerend het voor de internetgebruiker is om zo'n bericht tegen te komen. Bovendien kunnen ze indirect de SEO van je site schaden.

Ontdek hoe je 404-fouten kunt opsporen, wat de mogelijke oorzaken zijn en hoe je ze kunt corrigeren.

Leestip: Klant Berg­zeit mocht de Smart Re­view As­sis­tant tes­ten. Het  re­sul­taat? Ze be­spa­ren de helft van de tijd waar­in ze op klan­ten  re­a­ge­ren! In dit klant­ver­haal ver­telt Ute Le­hner (Shop Re­puta­ti­on  Ma­na­ger bij Berg­zeit) over haar er­va­ring.  Lees verder

1. Wat is een 404 foutmelding?

Er zijn verschillende foutcodes, zoals 401, 403, 500, etc. Ze hebben allemaal hetzelfde resultaat: de pagina in kwestie wordt niet getoond. De oorsprong van het probleem kan echter verschillend zijn, afhankelijk van de code.

De HTTP 404-foutmelding wordt gegeven als de server de gevraagde webpagina niet kan vinden. De boodschap "404 not found" of een soortgelijke formulering betekent dat de gevraagde pagina niet gevonden kan worden omdat hij niet of niet meer op de server bestaat.

 

2. Mogelijke oorzaken van een 404-fout

Het verschijnen van een 404 foutmelding kan verschillende verklaringen hebben:

  • Het door de gebruiker ingevoerde URL-adres is onjuist;
  • De opgevraagde pagina is verwijderd of bestaat niet;
  • De URL van de pagina is veranderd;
  • De pagina is verplaatst zonder omleiding;
  • Etc.

3. De impact van 404-fouten op je website

404-fouten hebben een negatieve invloed op de gebruikerservaring van je bezoekers. Stel je voor dat je door een website bladert. Je denkt dat je de oplossing voor je probleem of het antwoord op je vragen gevonden hebt. Je besluit op de link te klikken, maar de pagina verschijnt niet. Je krijgt een 404-foutmelding.

Hoe zou jij je voelen? Wat zou je mening zijn over de site in kwestie?

Het is duidelijk dat voor de internetgebruiker foutpagina's een website in diskrediet brengen. Het wordt geïnterpreteerd als een gebrek aan ernst.

Het imago van de onderneming lijdt eronder. Het wordt dan moeilijk om het vertrouwen van prospects te winnen. Dit is een essentiële factor bij de beslissing om te kopen. Als gevolg daarvan loop je het risico omzet te verliezen.

Bovendien verspillen foutpagina's de tijd van je bezoekers. Als ze die te vaak tegenkomen, zullen ze je site verlaten en naar je concurrenten gaan.

Ook al zijn 404-fouten volgens Google niet bestraffend, ze kunnen wel negatieve gevolgen hebben voor de SEO van je site.

Google's belangrijkste doel is inderdaad zijn gebruikers tevreden te stellen. Met andere woorden, de zoekmachine hecht veel belang aan de gebruikerservaring van de Internetgebruikers. Het meet hun tevredenheid aan de hand van verschillende indicatoren, waaronder de bounce rate en de bezoektijd.

Het is een feit dat te veel 404 fouten ervoor zorgen dat je bezoekers je site verlaten. Dit kan door Google verkeerd geïnterpreteerd worden. Het zal conclusies trekken. Hetzelfde geldt als een gebruiker op een resultaat klikt dat hem naar een pagina brengt die niet meer werkt.

Dit heeft ongetwijfeld invloed op de rangschikking van je pagina's in de zoekresultaten en, uiteindelijk, op de SEO van de site.

Verder moet je niet vergeten dat de links die naar de betrokken pagina's leiden niet noodzakelijk intern zijn. Ze zijn te vinden op andere sites.

Deze backlinks tellen veel mee voor het organisch verkeer van je site. Ze verbeteren de populariteit ervan en vormen een interessante bron van verkeer.

Externe links hebben die naar een 404-pagina verwijzen is dus verspilling. Je verliest het voordeel dat ze brengen aan je SEO.

Vandaar het belang van het corrigeren van 404-fouten.

 

4. 404-fouten verhelpen

Om 404-foutpagina's te herstellen, is het nodig ze vooraf op te sporen. Dat wil zeggen, je moet de links identificeren die naar hen verwijzen.

Het eerste wat je moet doen is de interne links opsporen die niet meer werken. Om dit te doen kun je de Xenu-software gebruiken. Het is een krachtig en gratis hulpmiddel om naar pagina's te zoeken die niet op je site te vinden zijn. De Google Search Console biedt ook de mogelijkheid om 404 fouten op te sporen.

Wat gebroken inkomende links betreft, die kun je opsporen met Ahrefs. Dit hulpmiddel heeft een functie om externe sites op te sporen die naar een pagina op je site linken die niet bestaat of niet meer bestaat.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je 404-foutpagina's te herstellen.

1. Repareer de gebroken links

Dit is de beste oplossing als je de pagina betrokken wilt houden. Concreet gaat het erom de fout te corrigeren die in de URL is geslopen die er naar verwijst. Om dit te doen hoef je alleen maar de foutieve link te identificeren en die dan te corrigeren.

Merk op dat alleen de site beheerder deze wijziging kan aanbrengen. Als de foutieve link van externe oorsprong is, moet je de eigenaar van de site in kwestie vragen de link te corrigeren.

2. Zorg voor een omleiding

Deze oplossing is aan te bevelen als:

  • de pagina bestaat nog steeds, maar de URL is veranderd,
  • de pagina bestaat niet meer, maar je wilt bezoekers omleiden naar een andere pagina met soortgelijke inhoud.

Maak vooral niet de fout om systematisch alle 404-foutpagina's om te leiden.

Omleidingen moeten goed doordacht zijn en een zekere logica volgen. Anders loop je het risico de bruikbaarheid van je site te bemoeilijken en de natuurlijke referencering ervan te schaden.

3. Moet ik de 404-foutcode veranderen in 410?

Deze oplossing wordt vaak aanbevolen door de meeste SEO's. Het geldt voor 404 foutpagina's die niet gerepareerd of omgeleid kunnen worden.

De 404-code geeft inderdaad aan dat de server een pagina niet kan vinden, maar betekent niet dat hij niet meer bestaat. Het kan tijdelijk niet beschikbaar zijn of in onderhoud, en daarna zal het weer toegankelijk zijn.

Foutcode 410 betekent dat een pagina definitief verwijderd is. Dat wil zeggen, het bestaat niet meer.

Gezond verstand schrijft voor dat 404-foutpagina's die niet gerepareerd of omgeleid kunnen worden, veranderd moeten worden in 410.

Deze actie is echter niet verplicht. Het heeft geen invloed op de SEO van je site. Het is heel goed mogelijk om het te negeren.

Sommige deskundigen geloven dat het beter is je inspanningen op andere dingen te concentreren. Deze white paper helpt je om de meest impactvolle acties voor de SEO van je e-commerce beter te onderscheiden.

4. Pas op voor links die naar omleidingen of 410 pagina's verwijzen

Welke oplossing je ook gebruikt, corrigeer altijd links die naar omleidingen verwijzen en pagina's die in 410 veranderd zijn.

Het komt inderdaad vaak voor dat bij het opzetten van een 301 redirect de correctie van de oude URL is weggelaten. Het resultaat is dat bezoekers en zoekmachines naar de foute link worden geleid voordat ze de nieuwe URL bereiken.

Daardoor verliezen ze tijd en wordt de snelheid waarmee de site geladen wordt verlengd.

Zoals je ziet, als je geen moeite doet om de links die naar omleidingen of 410 pagina's verwijzen te herstellen, kunnen je bezoekers een lange reeks omleidingen doormaken voor ze op de juiste URL terechtkomen.

5. 404-pagina's aanpassen

404 foutmelding pagina Lego
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Lego

Je gebruikers voelen zich verward en gedesoriënteerd als ze op een 404 foutpagina terechtkomen. Om hen gerust te stellen en hun frustratie te verminderen, is het raadzaam de weergave van de 404-foutcode aan te passen.

De bedoeling is een meer uitnodigende boodschap te presenteren die het imago van de onderneming weerspiegelt, in een poging de verwarring van de 404-fout om te buigen in een positieve ervaring, en tegelijk je bezoekers uit te nodigen verder op de site te surfen.

Het personaliseren van 404-foutpagina's verhoogt de geloofwaardigheid van je site. Het brengt het beeld over van een bedrijf dat geeft om details en zijn gebruikers.

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

28-07-2022

Gastauteur Olivier Clémence

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen