De Digital Markets Act: Eerlijke concurrentie online
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Google Ads Componenten (ook wel items, voorheen extensies genoemd) kunnen een geweldige aanvulling zijn op elke Google Ads-campagne. Ze kunnen de prestaties van je advertenties helpen verbeteren, waardoor je CPC's (costs per click, kosten per klik) dalen en je dus meer met je marketingbudget kunt doen. Vandaag bekijken we onze drie favoriete Google Ads Componenten.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Graphic and Photo Stocker
Google Ads Componenten (ook wel items genoemd en in het Engels Assets) zijn extra elementen die adverteerders kunnen toevoegen aan een Google-tekstadvertentie. Dit zijn de advertenties die bovenaan de zoekresultaten van Google staan.
Deze tekstadvertenties zijn een enorme bron van inkomsten voor Google omdat ze ongelooflijk effectief zijn. Gebruikers voeren dagelijks miljoenen zoektermen in de zoekmachine in. Met de juiste trefwoorden kunnen adverteerders advertenties bovenaan deze zoekresultaten plaatsen en de aandacht trekken van een zeer relevant publiek.
Deze Google Ads Componenten voegen extra informatie (bijv. telefoonnummer) toe aan je Google-advertentie. Deze extra informatie verhoogt de zichtbaarheid van de advertentie door deze fysiek groter te maken, maar voegt ook waarde toe aan de gebruiker door relevante info/links toe te voegen.
In het volgende voorbeeld zie je een Google-advertentie met de sitelink-component toegepast, die gebruikers extra links toont. In dit geval toont de site van Trusted Shops een aantal productpagina's.
Zoekresultaat van Google voor de term 'Trusted Shops'. 📷 Google/Trusted Shops
Het instellen van je advertentie-componenten kan voor je webshop veel voordelen opleveren.
Hier zijn de grootste voordelen voor webwinkeliers:
Er zijn veel verschillende componenten die kunnen worden gebruikt in een Google-advertentie. Sommige worden automatisch door Google toegevoegd. Andere moeten handmatig worden ingesteld. Afhankelijk van het soort producten/diensten dat je verkoopt, zijn sommige van deze items beschikbaar voor je en andere niet.
Hier zijn enkele van de meest voorkomende advertentie-extensies voor webwinkeliers:
Ook bestaat er het item 'verkopersbeoordeling'. Hierbij kun je sterrenbeoordelingen (1 tot 5 sterren) naast je advertentie laten zien wanneer je beoordelingen verzamelt via o.a. door Google gecertificeerde partners, zoals Trusted Shops.
Houd er nogmaals rekening mee dat de beschikbaarheid van deze extensies kan variëren per campagnetype, locatie en andere factoren.
We zullen vandaag niet op alle details ingaan, maar we delen wel onze 3 favoriete componenten voor webshops. Maar laten we eerst snel kijken hoe je deze toevoegt aan je Google Ads.
Het is vrij makkelijk om Google Ads Componenten toe te voegen:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google Ads
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google Ads
Er zijn er veel om uit te kiezen en je moet je aangemoedigd voelen om wat dieper in de Ads Componenten te duiken die we eerder hebben genoemd als ze je interessant lijken. Dit gezegd hebbende, zijn hier drie van onze favoriete Google Ads Items:
Je prijzen zijn bijna altijd een factor voor je kopers. Het zorgt er in veel gevallen voor dat ze op je advertenties klikken en je winkel binnengaan en dat is vaak de eerste stap, nietwaar?
Blijf transparant en geef je publiek meteen meer informatie.
Dit kan vooral goed werken bij zoekopdrachten naar productcategorieën. De prijs is dan gelijk zichtbaar in de advertentie, waardoor kopers een indicatie hebben hoeveel ze bij jou kwijt zijn.
Lees meer over de prijscomponenten op de supportpagina van Google.
Klantbeoordelingen zijn een heel belangrijk onderdeel van de reis van de consument. Natuurlijk is de prijs een belangrijke factor bij onlineaankopen, maar het vertrouwen van een winkel waar je nog nooit van hebt gehoord is ook iets wat gebruikers proberen te berekenen.
Met de verkopersbeoordelingcomponenten kun je je sterrenbeoordelingen rechtstreeks in je advertentie weergeven. Dit kan een heel effectieve manier zijn om een goede eerste indruk te maken bij je publiek. Als ze een hoge waardering zien in combinatie met een hoog aantal beoordelingen, zullen ze je eerder vertrouwen.
Wat belangrijk is om te weten, is dat je gebruik moet maken van een Google-gecertificeerde partner voor beoordelingen (zoals Trusted Shops). Met de tool Google-integratie worden je beoordelingen automatisch naar Google gestuurd voor je advertenties.
Hoe dan ook, onthoud dat je maar één kans krijgt om een eerste indruk te maken. En stralende sterren zijn een geweldige manier om mensen te inspireren om voor het eerst te klikken.
Lees meer over de verkopersbeoordelingen op de supportpagina van Google.
De sitelink-component is de nummer één op veel lijsten en daar is een goede reden voor. Het is in wezen een versie van de website-informatie-item (Structured Snippet), die alleen een paar links onder de advertentie delen.
Met sitelink-componenten deel je niet alleen een paar extra links, maar ze zijn ook groter en bevatten extra ruimte voor beschrijvingen van elk van die pagina's. Dit betekent dat je veel ruimte inneemt op het scherm. Dit geldt met name voor mobiele apparaten, waar de schermruimte nog beperkter is.
Als je website uit meer dan alleen een hoofdpagina bestaat, is het waarschijnlijk zinvol om dit onderdeel te implementeren. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, kun je je productcategorieën in meerdere pagina's verdelen: Mannen, Vrouwen, Kinderen, Baby's enz.
Als je elektronica verkoopt, kan het er ongeveer zo uitzien: TV's, smartphones, computers, gaming.
Als je in een specifieke niche werkt, wil je misschien je 'Over ons'-pagina weergeven.
Het punt is dat je transparanter bent over je aanbod en je geeft ze meer opties om te klikken. Gebruikers die je advertentie zien, zullen een beter gevoel krijgen of je advertentie relevant voor hen is of niet en op de juiste link klikken.
Lees meer over de sitelink-componenten op de supportpagina van Google.
Google Ads Componenten kunnen een geweldige aanvulling zijn op elke campagne die je voert. Door het vertrouwen te vergroten, transparanter te zijn en meer informatie te geven, neem je niet alleen meer schermruimte in beslag, maar geef je gebruikers ook meer redenen om op je advertentie te klikken.
De Digital Markets Act van de Europese Unie geeft vorm aan het digitale landschap voor eerlijke online concurrentie
Je wilt meer reviews, maar het stroomt niet binnen. Is nepbeoordelingen kopen de oplossing? Wij vinden van niet. Lees waarom