Google Ads Componenten voor betere resultaten

Foto van een webshopeigenaar die componenten toevoegt aan Google Ads

Google Ads Componenten (ook wel items, voorheen extensies genoemd) kunnen een geweldige aanvulling zijn op elke Google Ads-campagne. Ze kunnen de prestaties van je advertenties helpen verbeteren, waardoor je CPC's (costs per click, kosten per klik) dalen en je dus meer met je marketingbudget kunt doen. Vandaag bekijken we onze drie favoriete Google Ads Componenten.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Graphic and Photo Stocker

Wat zijn Google Ads Componenten/Items?

Google Ads Componenten (ook wel items genoemd en in het Engels Assets) zijn extra elementen die adverteerders kunnen toevoegen aan een Google-tekstadvertentie. Dit zijn de advertenties die bovenaan de zoekresultaten van Google staan.

Deze tekstadvertenties zijn een enorme bron van inkomsten voor Google omdat ze ongelooflijk effectief zijn. Gebruikers voeren dagelijks miljoenen zoektermen in de zoekmachine in. Met de juiste trefwoorden kunnen adverteerders advertenties bovenaan deze zoekresultaten plaatsen en de aandacht trekken van een zeer relevant publiek.

Deze Google Ads Componenten voegen extra informatie (bijv. telefoonnummer) toe aan je Google-advertentie. Deze extra informatie verhoogt de zichtbaarheid van de advertentie door deze fysiek groter te maken, maar voegt ook waarde toe aan de gebruiker door relevante info/links toe te voegen.

In het volgende voorbeeld zie je een Google-advertentie met de sitelink-component toegepast, die gebruikers extra links toont. In dit geval toont de site van Trusted Shops een aantal productpagina's.

Resultaat op Google voor 'Trusted Shops'
Zoekresultaat van Google voor de term 'Trusted Shops'. 📷 Google/Trusted Shops

Waarom zijn Google Ads Items/Componenten zo belangrijk voor webwinkeliers?

Het instellen van je advertentie-componenten kan voor je webshop veel voordelen opleveren.

Hier zijn de grootste voordelen voor webwinkeliers:

  1. Verhoogde zichtbaarheid van advertenties: Items geven extra informatie en links aan je advertentie, waardoor de advertentie groter wordt in de zoekresultaten. Deze verhoogde zichtbaarheid kan leiden tot hogere doorklikratio's (CTR's) en meer verkeer naar je site.

  2. Goedkopere kosten per klik (CPC's): Met hogere CTR's maken deze componenten je advertenties relevanter en aantrekkelijker voor gebruikers door extra informatie te bieden. Met een goed conversiepercentage verlaagt Google de prijs van je advertenties.

  3. Verbeterde gebruikerservaring (vertrouwen): Componenten bieden gebruikers meer informatie over je bedrijf, waardoor ze beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen. Deze transparantie kan helpen vertrouwen op te bouwen voor je winkel en de prestaties van je advertentie te verbeteren.

  4. Hoger in de zoekresultaten en betere kwaliteitsscore: Google Ads houdt rekening met de verwachte CTR, advertentierelevantie en landingspagina-ervaring bij het bepalen van de rangorde in zoekresultaten en de kwaliteitsscore. Door componenten effectief te gebruiken, kun je deze factoren verbeteren, wat leidt tot hogere advertentieposities en, zoals we al eerder zeiden, mogelijk lagere kosten per klik (CPC's).

  5. Betere mobiele prestaties: Items voor advertenties zijn vooral waardevol voor mobiele gebruikers. Componenten zoals bellen, locatie en sitelink zijn zeer effectief in het bereiken van gebruikers op mobiele apparaten, waar de ruimte beperkt is. Met dat in gedachten zijn mobiele gebruikers vaak op zoek naar snelle en relevante informatie.

Wat zijn de verschillende soorten Google Ads Componenten?

Er zijn veel verschillende componenten die kunnen worden gebruikt in een Google-advertentie. Sommige worden automatisch door Google toegevoegd. Andere moeten handmatig worden ingesteld. Afhankelijk van het soort producten/diensten dat je verkoopt, zijn sommige van deze items beschikbaar voor je en andere niet.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende advertentie-extensies voor webwinkeliers:

  1. Sitelink: Met dit item kun je extra links opnemen naar specifieke pagina's op je website, zodat gebruikers snel naar relevante inhoud kunnen navigeren.
  2. Highlight: Met het highlight-item kun je belangrijke functies, voordelen of aanbiedingen benadrukken zonder dat er een klikbare link nodig is.
  3. Website-informatie (structured snippet): Met dit component kun je specifieke aspecten van je producten of diensten laten zien, zoals productcategorieën of merken.
  4. Locatie: Ze tonen je bedrijfsadres, telefoonnummer en een link naar Google Plaatsen (Google Maps), zodat gebruikers je fysieke locatie gemakkelijk kunnen vinden.
  5. Bellen: Hiermee kunnen gebruikers je bedrijf rechtstreeks vanuit je advertentie bellen door op een knop 'Bellen' te klikken, wat vooral handig kan zijn voor mobiele gebruikers.
  6. App: Met dit item kunnen gebruikers je mobiele app downloaden door een link naar de appstore te bieden.
  7. Prijs: Hiermee kun je een lijst van producten of diensten met hun prijzen weergeven, zodat gebruikers aanbiedingen kunnen vergelijken.
  8. Promotie: Laat speciale aanbiedingen, kortingen en promoties direct in je advertenties zien.
  9. Leadformulier: Leg leadinformatie vast met een formulier in je advertentie, zodat gebruikers gemakkelijker interesse kunnen tonen in je producten of diensten.
  10. Afbeelding: Hiermee kun je afbeeldingen toevoegen aan je tekstadvertenties om ze visueel aantrekkelijker te maken.

Ook bestaat er het item 'verkopersbeoordeling'. Hierbij kun je sterrenbeoordelingen (1 tot 5 sterren) naast je advertentie laten zien wanneer je beoordelingen verzamelt via o.a. door Google gecertificeerde partners, zoals Trusted Shops.

Houd er nogmaals rekening mee dat de beschikbaarheid van deze extensies kan variëren per campagnetype, locatie en andere factoren.

We zullen vandaag niet op alle details ingaan, maar we delen wel onze 3 favoriete componenten voor webshops. Maar laten we eerst snel kijken hoe je deze toevoegt aan je Google Ads.

Hoe voeg je Google Ads Componenten toe aan je Google Ads Campagnes?

Het is vrij makkelijk om Google Ads Componenten toe te voegen:

  • Log in op Google Ads.
  • In het linkermenu klik op 'Items' en vervolgens daaronder weer op 'Items'.
  • Daar zie je een lijst met je huidige componenten/items.
  • Klik op het witte plusteken (+) in het blauwe rondje.

Google Ads dashboard voor componenten/items
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google Ads

  • Kies welke component je toe wilt voegen (verderop leer je hier meer over).
  • Vul de relevante informatie in voor het specifieke item.
  • Voeg alle componenten toe die je in je Google Ads-campagnes wilt tonen. 

Voorbeeld van een sitelink toevoegen aan Google Ads
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Google Ads

Tip: Google bepaalt uiteindelijk automatisch welke (eventuele) Ads Componenten in je advertenties verschijnen. Hierdoor is het aan te raden om zoveel mogelijk relevante items aan je campagne toe te voegen.

3 Google Ads Componenten die je webshop zou moeten gebruiken

Er zijn er veel om uit te kiezen en je moet je aangemoedigd voelen om wat dieper in de Ads Componenten te duiken die we eerder hebben genoemd als ze je interessant lijken. Dit gezegd hebbende, zijn hier drie van onze favoriete Google Ads Items:

Prijs

Je prijzen zijn bijna altijd een factor voor je kopers. Het zorgt er in veel gevallen voor dat ze op je advertenties klikken en je winkel binnengaan en dat is vaak de eerste stap, nietwaar?

Blijf transparant en geef je publiek meteen meer informatie.

Dit kan vooral goed werken bij zoekopdrachten naar productcategorieën. De prijs is dan gelijk zichtbaar in de advertentie, waardoor kopers een indicatie hebben hoeveel ze bij jou kwijt zijn.

Lees meer over de prijscomponenten op de supportpagina van Google.

Verkopersbeoordeling

Klantbeoordelingen zijn een heel belangrijk onderdeel van de reis van de consument. Natuurlijk is de prijs een belangrijke factor bij onlineaankopen, maar het vertrouwen van een winkel waar je nog nooit van hebt gehoord is ook iets wat gebruikers proberen te berekenen.

Met de verkopersbeoordelingcomponenten kun je je sterrenbeoordelingen rechtstreeks in je advertentie weergeven. Dit kan een heel effectieve manier zijn om een goede eerste indruk te maken bij je publiek. Als ze een hoge waardering zien in combinatie met een hoog aantal beoordelingen, zullen ze je eerder vertrouwen.

Wat belangrijk is om te weten, is dat je gebruik moet maken van een Google-gecertificeerde partner voor beoordelingen (zoals Trusted Shops). Met de tool Google-integratie worden je beoordelingen automatisch naar Google gestuurd voor je advertenties.

Hoe dan ook, onthoud dat je maar één kans krijgt om een eerste indruk te maken. En stralende sterren zijn een geweldige manier om mensen te inspireren om voor het eerst te klikken.

Tip: Zorg ervoor dat je je beoordelingen ook op je website weergeeft (zowel servicebeoordelingen als productbeoordelingen).

Lees meer over de verkopersbeoordelingen op de supportpagina van Google.

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

Sitelink

De sitelink-component is de nummer één op veel lijsten en daar is een goede reden voor. Het is in wezen een versie van de website-informatie-item (Structured Snippet), die alleen een paar links onder de advertentie delen.

Met sitelink-componenten deel je niet alleen een paar extra links, maar ze zijn ook groter en bevatten extra ruimte voor beschrijvingen van elk van die pagina's. Dit betekent dat je veel ruimte inneemt op het scherm. Dit geldt met name voor mobiele apparaten, waar de schermruimte nog beperkter is.

Als je website uit meer dan alleen een hoofdpagina bestaat, is het waarschijnlijk zinvol om dit onderdeel te implementeren. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, kun je je productcategorieën in meerdere pagina's verdelen: Mannen, Vrouwen, Kinderen, Baby's enz.

Als je elektronica verkoopt, kan het er ongeveer zo uitzien: TV's, smartphones, computers, gaming.

Als je in een specifieke niche werkt, wil je misschien je 'Over ons'-pagina weergeven.

Het punt is dat je transparanter bent over je aanbod en je geeft ze meer opties om te klikken. Gebruikers die je advertentie zien, zullen een beter gevoel krijgen of je advertentie relevant voor hen is of niet en op de juiste link klikken.

Lees meer over de sitelink-componenten op de supportpagina van Google.

Kortom

Google Ads Componenten kunnen een geweldige aanvulling zijn op elke campagne die je voert. Door het vertrouwen te vergroten, transparanter te zijn en meer informatie te geven, neem je niet alleen meer schermruimte in beslag, maar geef je gebruikers ook meer redenen om op je advertentie te klikken.

05-03-2024
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Select Country: