Meer sales met de Trusted Shops kopersbescherming

Foto van een vrouw die veilig online shopt dankzij het Trusted Shops Keurmerk met kopersbescherming

Ben je het Trusted Shops Keurmerk met kopers­bescherming al eens tegengekomen in een webshop? Misschien heb je je afgevraagd wat het is en of het zinvol is voor jouw webshop. Vandaag proberen we al deze vragen te beantwoorden.

đź“· titelafbeelding: Shutterstock/Prostock-studio

Wat is het Trusted Shops Keurmerk?

Het Trusted Shops Keurmerk is een certificering door een derde partij op basis van EU-regelgeving. Webshops tonen het in hun webshop om vertrouwen op te bouwen bij klanten die op hun website surfen.

Trusted Shops werd in 1999 opgericht in Duitsland, in een tijd waarin e-commerce voet aan de grond kreeg in de reguliere samenleving. Online oplichting en frauduleuze webshops kwamen toen al veel voor. De oprichters besloten een certificering in het leven te roepen voor webshops die zij als betrouwbaar beschouwden, om online shoppers een signaal te geven dat het om een betrouwbare verkoper ging.

Webshops die het Trustmark tonen, bieden hun klanten ook de optie om de kopers­bescherming te nemen, die retourzendingen en niet-levering dekt.

Met meer dan 45 miljoen consumentenaccounts en 32.000 webshops in de Community of Trust is Trusted Shops uitgebreid naar markten in heel Europa en het Verenigd Koninkrijk.

kopersbescherming-w737h480

Wat is de Trusted Shops Kopers­bescherming?

Als je het keurmerk ziet als een vlag, dan is de kopers­bescherming het schild erachter. Het is de tastbare vorm van veiligheid die de certificering ondersteunt.

Wat dekt de Trusted Shops Kopers­bescherming?

De Trusted Shops Kopers­bescherming dekt de volgende situaties:

  • Terugbetaling wanneer de bestelling niet geleverd is of de service niet uitgevoerd is;
  • Terugbetaling wanneer de bestelling is geannuleerd, teruggestuurd of zoek geraakt tijdens transport en de webshop betaalt niet terug.

De Trusted Shops Kopers­bescherming dekt de hierboven genoemde scenario's als deze zich voordoen binnen de geldige beschermingsperiode voor de betreffende aankoop en tot maximaal het overeengekomen verzekerde bedrag.

De koper ontvangt een e‑mail na het veiligstellen van zijn aankoop. Naast het bevestigingsnummer van de kopers­bescherming geeft deze e‑mail ook het bedrag en de duur van de bescherming aan.

Als online verkoper kun je er zeker van zijn dat je klanten altijd op de hoogte zijn van de details van de kopers­bescherming die ze hebben afgesloten om hun aankopen te verzekeren.

Hoe dienen kopers een claim in voor de Trusted Shops Kopers­bescherming?

Laten we eens kijken hoe het indienen van een claim verloopt met de Trusted Shops Kopers­bescherming.

Als de koper een probleem heeft met de bestelling en het probleem past in een van de situaties die in het vorige gedeelte zijn genoemd, dan verloopt het proces voor het indienen van een claim als volgt:

De Trusted Shops Trustbadge met kopersbescherming, 5 sterren en een score van 4,75. Tekst: Trusted Shops Guarantee. Kopersbescherming. 4,75 Uitstekend
  1. De klant logt in op het Trusted Shops-account.
  2. Deze gaat naar 'Mijn bestellingen', klikt op 'kopers­bescherming' naast de betreffende bestelling en dan op 'Garantiezaak openen'. Dit werkt alleen als de tijd nog niet verstreken is. De klant kan er ook een verlenging aanvragen, mocht de bestelling een lange levertijd hebben.
  3. Trusted Shops neemt contact op met de webshop om hen te informeren over de klacht van de klant en verduidelijkt de details.
  4. Binnen 7 kalenderdagen na het indienen van de garantiezaak, stuurt de koper alle benodigde bewijsstukken (betaalbewijs etc.) naar Trusted Shops.
  5. Trusted Shops beslist aan de hand van de aankoopbewijzen, contractuele bepalingen en wettelijke voorschriften of het geval onder de kopers­bescherming valt.
  6. Als Trusted Shops vaststelt dat er sprake is van een terugbetalingsverplichting, vraagt Trusted Shops de webshop om de terugbetaling uit te voeren. Als de webshop de betaling niet binnen een termijn van 7 kalenderdagen aan de koper terugbetaalt, zal Trusted Shops het geld direct terugbetalen en vervolgens de factuur aan de webshop overhandigen.

Je klanten hebben altijd een contactpersoon tot hun beschikking in geval van klachten of problemen met de bestelling. Dit geeft ze de gemoedsrust en het vertrouwen om hun bestelling af te ronden. En als ze eenmaal zien hoe soepel alles werkt in jouw winkel, zullen ze niet aarzelen om steeds weer bij je te winkelen.

Online shoppers die je webshop bezoeken, zullen het gevoel hebben dat ze in goede handen zijn, omdat ze weten dat Trusted Shops er is voor ondersteuning.

Hoe krijgen webshops het Trusted Shops Keurmerk met kopers­bescherming?

Winkels moeten slagen voor het certificeringsproces om het Trusted Shops Keurmerk te mogen tonen. Op basis van de EU-regelgeving doorloopt ons team van deskundigen de website om ervoor te zorgen dat de webshop voldoet aan de kwaliteitseisen. Webshops die het certificeringsproces doorlopen, worden begeleid door onze experts om ze te helpen aan de voorschriften te voldoen.

Om een voorbeeld te geven van enkele vereisten, het certificeringsteam controleert of de webshop:

  • Een veilige manier biedt voor shoppers om gevoelige gegevens te delen;
  • Het wettelijke herroepingsrecht van klanten waarborgt;
  • Alle kosten op een transparante manier toont.

Omdat beoordelingen een belangrijk onderdeel zijn van de online reputatie van een webshop, moeten webshops een beoordeling van minstens 4,0 sterren hebben om het keurmerk te behouden en de kopers­bescherming te kunnen bieden. Een platform om automatisch shopbeoordelingen te verzamelen zit inbegrepen in het Trusted Shops-lidmaatschap.

Goed om te weten: Shopbeoordelingen en productbeoordelingen op het Trusted Shops-platform zijn Google-gecertificeerde beoordelingen, wat betekent dat ze in de zoekresultaten te zien zijn in de vorm van sterren.

Het Trusted Shops Keurmerk en de kopers­bescherming weergeven

trustbadge-mobile-eu-w487h870Er zijn een aantal manieren om het keurmerk weer te geven, maar de meest gebruikelijke manier is via de Trustbadge.

De Trustbadge is een widget die overal op de website te vinden is. Het toont het keurmerk, de kopers­bescherming en de beoordelingsscore (in de vorm van sterren).

Op mobiele apparaten is de Trustbadge compacter en worden alleen het keurmerk en de klantbeoordeling weergegeven.

Als je op de Trustbadge klikt, krijg je meer informatie over de webshop en hoe de kopers­bescherming werkt. Het geeft de klant ook toegang tot de klantbeoordelingen en je shopprofiel als ze dieper in je verzameling beoordelingen willen duiken.

Voordelen van het keurmerk en kopers­bescherming

Of het nu gaat om een professionele of persoonlijke context, vertrouwen is moeilijk te verdienen maar gemakkelijk te verliezen. Vertrouwen is vaak een berekend risico, vooral in de wereld van e‑commerce. Met dat in gedachten is er geen eenvoudige oplossing om vertrouwen op te bouwen. Het komt door consequent het juiste te doen. Het komt van authenticiteit. Het komt van het communiceren van vertrouwenssignalen naar je klanten.

Als het gaat om het opbouwen van vertrouwen online, helpt elk beetje: het aanbieden van een gelokaliseerde klantenservice, het hebben van klantbeoordelingen, gemakkelijk toegankelijk en informatief zijn. Dit zijn slechts enkele van de dingen waar de online shopper van vandaag naar kijkt bij het bepalen van je betrouwbaarheid.

Het keurmerk en de kopers­bescherming helpen je om de daad bij het woord te voegen. Iedereen kan zeggen 'vertrouw me', maar het keurmerk tonen en de kopers­bescherming aanbieden is het bewijs dat je de waarheid spreekt.

De Trustbadge voegt een heel nieuw niveau van transparantie toe aan je aanbod. Met een zwevende widget worden gebruikers tijdens het hele klanttraject herinnerd aan je betrouwbaarheid. En met een paar klikken kunnen ze veel authentieke beoordelingen lezen of meer te weten komen over het keurmerk en de kopers­bescherming.

Statistieken over vertrouwen

In een onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder 750+ online shoppers in heel Europa, hebben we geleerd dat wanneer ze in een nieuwe webshop winkelen, het tonen van keurmerken/certificaten helpt om shoppers (43%) te overtuigen om voor een eerste bestelling daar te plaatsen.

Ook het aanbieden van kopers­bescherming overtuigde 39% van de kopers.

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat keurmerken en kopers­bescherming nog belangrijker werden gevonden bij het kopen van luxeproducten. Bijvoorbeeld:

  • Sieraden en horloges:
    • 52% van de shoppers vond de kopers­bescherming belangrijk.
    • 49% van de shoppers vond een keurmerk/certificaat belangrijk.
  • Bagage, tassen en lederwaren:
    • 52% van de shoppers vond de kopers­bescherming belangrijk.
    • 54% van de shoppers vond een keurmerk/certificaat belangrijk.

Samenvatting

De combinatie van accreditatie door derden, kopers­bescherming en klant­beoordelingen zorgt ervoor dat één kleine widget wonderen doet voor het vertrouwen in je webshop. De oplossingen voor vertrouwen houden hier niet op. Trusted Shops heeft nog veel meer oplossingen om vertrouwen op te bouwen bij je publiek, of dat nu op je website is of in zoekmachines zoals Google.

Wil je een persoonlijk adviesgesprek? Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op:

 Contact opnemen

 

08-05-2025
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Kies een land: