Verbeter je klantervaring via website-personalisatie
Door je website te personaliseren verbeter je de klantervaring en daarmee je conversie. Lees hier tips voor jouw webshop.
Ben je het Trusted Shops Keurmerk met kopersÂbescherming al eens tegengekomen in een webshop? Misschien heb je je afgevraagd wat het is en of het zinvol is voor jouw webshop. Vandaag proberen we al deze vragen te beantwoorden.
đź“· titelafbeelding: Shutterstock/Prostock-studio
Het Trusted Shops Keurmerk is een certificering door een derde partij op basis van EU-regelgeving. Webshops tonen het in hun webshop om vertrouwen op te bouwen bij klanten die op hun website surfen.
Trusted Shops werd in 1999 opgericht in Duitsland, in een tijd waarin e-commerce voet aan de grond kreeg in de reguliere samenleving. Online oplichting en frauduleuze webshops kwamen toen al veel voor. De oprichters besloten een certificering in het leven te roepen voor webshops die zij als betrouwbaar beschouwden, om online shoppers een signaal te geven dat het om een betrouwbare verkoper ging.
Webshops die het Trustmark tonen, bieden hun klanten ook de optie om de kopersÂbescherming te nemen, die retourzendingen en niet-levering dekt.
Met meer dan 45 miljoen consumentenaccounts en 32.000 webshops in de Community of Trust is Trusted Shops uitgebreid naar markten in heel Europa en het Verenigd Koninkrijk.
Als je het keurmerk ziet als een vlag, dan is de kopersÂbescherming het schild erachter. Het is de tastbare vorm van veiligheid die de certificering ondersteunt.
De Trusted Shops KopersÂbescherming dekt de volgende situaties:
De Trusted Shops KopersÂbescherming dekt de hierboven genoemde scenario's als deze zich voordoen binnen de geldige beschermingsperiode voor de betreffende aankoop en tot maximaal het overeengekomen verzekerde bedrag.
De koper ontvangt een e‑mail na het veiligstellen van zijn aankoop. Naast het bevestigingsnummer van de kopersÂbescherming geeft deze e‑mail ook het bedrag en de duur van de bescherming aan.
Als online verkoper kun je er zeker van zijn dat je klanten altijd op de hoogte zijn van de details van de kopersÂbescherming die ze hebben afgesloten om hun aankopen te verzekeren.
Laten we eens kijken hoe het indienen van een claim verloopt met de Trusted Shops KopersÂbescherming.
Als de koper een probleem heeft met de bestelling en het probleem past in een van de situaties die in het vorige gedeelte zijn genoemd, dan verloopt het proces voor het indienen van een claim als volgt:
Je klanten hebben altijd een contactpersoon tot hun beschikking in geval van klachten of problemen met de bestelling. Dit geeft ze de gemoedsrust en het vertrouwen om hun bestelling af te ronden. En als ze eenmaal zien hoe soepel alles werkt in jouw winkel, zullen ze niet aarzelen om steeds weer bij je te winkelen.
Online shoppers die je webshop bezoeken, zullen het gevoel hebben dat ze in goede handen zijn, omdat ze weten dat Trusted Shops er is voor ondersteuning.
Winkels moeten slagen voor het certificeringsproces om het Trusted Shops Keurmerk te mogen tonen. Op basis van de EU-regelgeving doorloopt ons team van deskundigen de website om ervoor te zorgen dat de webshop voldoet aan de kwaliteitseisen. Webshops die het certificeringsproces doorlopen, worden begeleid door onze experts om ze te helpen aan de voorschriften te voldoen.
Om een voorbeeld te geven van enkele vereisten, het certificeringsteam controleert of de webshop:
Omdat beoordelingen een belangrijk onderdeel zijn van de online reputatie van een webshop, moeten webshops een beoordeling van minstens 4,0 sterren hebben om het keurmerk te behouden en de kopersÂbescherming te kunnen bieden. Een platform om automatisch shopbeoordelingen te verzamelen zit inbegrepen in het Trusted Shops-lidmaatschap.
Goed om te weten: Shopbeoordelingen en productbeoordelingen op het Trusted Shops-platform zijn Google-gecertificeerde beoordelingen, wat betekent dat ze in de zoekresultaten te zien zijn in de vorm van sterren.
Er zijn een aantal manieren om het keurmerk weer te geven, maar de meest gebruikelijke manier is via de Trustbadge.
De Trustbadge is een widget die overal op de website te vinden is. Het toont het keurmerk, de kopersÂbescherming en de beoordelingsscore (in de vorm van sterren).
Op mobiele apparaten is de Trustbadge compacter en worden alleen het keurmerk en de klantbeoordeling weergegeven.
Als je op de Trustbadge klikt, krijg je meer informatie over de webshop en hoe de kopersÂbescherming werkt. Het geeft de klant ook toegang tot de klantbeoordelingen en je shopprofiel als ze dieper in je verzameling beoordelingen willen duiken.
Of het nu gaat om een professionele of persoonlijke context, vertrouwen is moeilijk te verdienen maar gemakkelijk te verliezen. Vertrouwen is vaak een berekend risico, vooral in de wereld van e‑commerce. Met dat in gedachten is er geen eenvoudige oplossing om vertrouwen op te bouwen. Het komt door consequent het juiste te doen. Het komt van authenticiteit. Het komt van het communiceren van vertrouwenssignalen naar je klanten.
Als het gaat om het opbouwen van vertrouwen online, helpt elk beetje: het aanbieden van een gelokaliseerde klantenservice, het hebben van klantbeoordelingen, gemakkelijk toegankelijk en informatief zijn. Dit zijn slechts enkele van de dingen waar de online shopper van vandaag naar kijkt bij het bepalen van je betrouwbaarheid.
Het keurmerk en de kopersÂbescherming helpen je om de daad bij het woord te voegen. Iedereen kan zeggen 'vertrouw me', maar het keurmerk tonen en de kopersÂbescherming aanbieden is het bewijs dat je de waarheid spreekt.
De Trustbadge voegt een heel nieuw niveau van transparantie toe aan je aanbod. Met een zwevende widget worden gebruikers tijdens het hele klanttraject herinnerd aan je betrouwbaarheid. En met een paar klikken kunnen ze veel authentieke beoordelingen lezen of meer te weten komen over het keurmerk en de kopersÂbescherming.
In een onderzoek dat we hebben uitgevoerd onder 750+ online shoppers in heel Europa, hebben we geleerd dat wanneer ze in een nieuwe webshop winkelen, het tonen van keurmerken/certificaten helpt om shoppers (43%) te overtuigen om voor een eerste bestelling daar te plaatsen.
Ook het aanbieden van kopersÂbescherming overtuigde 39% van de kopers.
Uit hetzelfde onderzoek bleek dat keurmerken en kopersÂbescherming nog belangrijker werden gevonden bij het kopen van luxeproducten. Bijvoorbeeld:
De combinatie van accreditatie door derden, kopersÂbescherming en klantÂbeoordelingen zorgt ervoor dat één kleine widget wonderen doet voor het vertrouwen in je webshop. De oplossingen voor vertrouwen houden hier niet op. Trusted Shops heeft nog veel meer oplossingen om vertrouwen op te bouwen bij je publiek, of dat nu op je website is of in zoekmachines zoals Google.
Wil je een persoonlijk adviesgesprek? Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op:
Door je website te personaliseren verbeter je de klantervaring en daarmee je conversie. Lees hier tips voor jouw webshop.
Met de gratis kopersbescherming van Trusted Shops zijn de klanten van je webshop zeker dat ze hun geld niet weggooien. Dit verhoogt jouw betrouwbaarheid.