Miljoenen gebruikers over de hele wereld gebruiken de Google-zoekmachine elke dag. Of ze jouw website kiezen of niet hangt van veel factoren af. Natuurlijk is de positie in SERP's belangrijk, maar het is ook belangrijk om je te onderscheiden van andere resultaten. Dit kan met rich snippets. Wat zijn het, welke soorten onderscheiden we en hoe implementeer je ze op je website?
Om uit te leggen wat rich snippets zijn, moeten we kijken naar de definitie van gestructureerde gegevens.
Gestructureerde gegevens zijn tags die in de HTML-code van een pagina worden geplaatst die de afzonderlijke elementen ervan een naam geven. Hun doel is om de inhoud van de website te beschrijven zodat deze duidelijk en leesbaar is voor Google-robots.
Het is dankzij de gestructureerde data dat we rich snippets op onze website kunnen implementeren zodat ze in SERP's verschijnen.
Rich snippets zijn extra elementen die zichtbaar zijn in de zoekresultaten.
In de basisversie in SERP's zie je de titel van de pagina, de korte beschrijving (metatitel en ‑beschrijving) en de bijbehorende URL.
Het zoekresultaat kan er echter anders uitzien en kan worden verrijkt met andere elementen die belangrijk zijn vanuit het oogpunt van de gebruiker, bijvoorbeeld beoordelingssterren of afbeeldingen. Ze worden rich snippets genoemd.
Deze zijn gericht op het verstrekken van verdere informatie over de pagina aan de gebruiker op het niveau van de zoekresultaten. Goed geïmplementeerde rich snippets dragen bij aan een verhoging van de clickthroughrate (CTR) - dankzij het tonen van uitgebreide fragmenten weten de internetgebruiker of de website de inhoud zal vinden die ze daadwerkelijk zoeken.
Bovendien trekken rich snippets de aandacht van de gebruiker en daarmee kan je jouw link onderscheiden van andere resultaten - ook omdat ze meer ruimte innemen in de zoekresultaten.
Naast rich snippets kunnen ook featured snippets in de zoekresultaten verschijnen.Deze zijn zichtbaar boven de organische zoekresultaten (op de zogenaamde positie 0) met langere fragmenten die de vraag van de gebruiker beantwoorden. Ze hebben meestal de vorm van een definitie, maar ze kunnen ook b.v. een lijst of een tabel zijn.
Hun rol is om informatie op de pagina met zoekresultaten te verstrekken zonder op een link te hoeven klikken. De valkuil met featured snippets is dat de pagina op positie 0 een lagere CTR kan hebben dan de onderstaande - de gebruiker hoeft de site misschien niet meer te bezoeken, omdat zijn vraag al is beantwoord.
Aan de andere kant zijn rich snippets een verbeterde versie van een enkel zoekresultaat.
Er zijn veel soorten extended snippets en deze kunnen verschillen afhankelijk van het onderwerp en het type pagina. Webwinkelieren moeten echter extra veel aandacht hieraan besteden.In een tijd waarin nieuwe webshops bijna van de ene dag op de andere toenemen, is het belangrijk om de aandacht op jouw aanbod te vestigen.
Dit zijn de soorten rich snippets die vooral handig zijn voor webwinkels:
Dankzij dit element kan je de potentiële klant meteen laten zien dat jouw winkel betrouwbaar is en dat de producten van hoge kwaliteit zijn. De zoekresultaten tonen niet alleen de gemiddelde beoordeling, maar ook het aantal achtergelaten reviews.
Sterrenbeoordelingen in rich snippets leveren een echte bijdrage aan het verhogen van de klikfrequentie en hun grafische vorm trekt de aandacht van de gebruiker. Om meer te weten over wat je moet doen om sterren in SERP's te laten zien, lees dit artikel in Google Search Central.
Tip: Trusted Shops is een partner van Google. Dit betekent dat je jouw verzamelde sterren bij je Google Ads kan laten zien.
Prijsinformatie is een van de belangrijkste - en in sommige gevallen de belangrijkste - overweging bij het nemen van een aankoopbeslissing. Je kunt het laten zien op de pagina met zoekresultaten.
Stel je voor: de gebruiker vindt eindelijk een product in een Google-zoekmachine waar diegene tevergeefs naar op zoek is over het hele internet. De shopper kijkt naar de subpagina, waar blijkt dat... de goederen niet beschikbaar zijn. Dat is vervelend, toch?
Dankzij rich snippets kun je ook in de zoekresultaten laten zien of je een bepaald product op voorraad hebt. Hierdoor voorzie je niet alleen de potentiële klant van waardevolle informatie, maar ook verlaagt het je bouncepercentage.
Nog een factor waarin je je kan onderscheiden van de concurrentie: lage verzendkosten. Laat ze zien in rich snippets! Dit is een bijzonder belangrijke uitgebreide passage, vooral als je gratis verzending aanbiedt.
Lees meer over welke tags je op jouw productpagina's kunt gebruiken om dingen te laten zien zoals hun prijzen, beschikbaarheid en leveringskosten in Google Search Central.
Breadcrumb-navigatie het is een belangrijk element voor zowel de gebruiker als de zoekmachine. De shopper weet welk pad af te leggen om bijvoorbeeld een specifieke categoriepagina te vinden en Google-robots krijgen informatie over de structuur van de pagina.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Alleeninkt.nl op google
Om meer te weten over wat je moet doen om sterren in SERP's te laten zien, lees dit artikel in Google Search Central.
De meest gestelde vragen en antwoorden verschijnen in de zoekresultaten in de vorm van een drop-downlijst. Rich snippets met FAQ's zijn vooral handig voor subpagina's van blogartikelen. Dankzij hen kan de gebruiker zich nog meer verdiepen in een bepaald onderwerp.
Lees hier meer over het markeren van veelgestelde vragen.
Klanten kunnen zoeken naar een artikel in jouw assortiment op het niveau van de Google-zoekmachine. Deze tool zal vooral nuttig zijn voor bekende merken met een brede productcatalogus. De gebruiker hoeft niet naar de homepage van de winkel te gaan om het assortiment te doorzoeken en de juiste subpagina te vinden.
Hier kan je meer lezen over deze uitgebreide passage.
Elke rich snippet heeft eigen tagdie op een specifieke subpagina moet worden toegevoegd. Ze zijn er in drie formaten:
Rich snippets kunnen op drie manieren worden geïmplementeerd:
Het is belangrijk te weten dat alleen het plaatsen van de juiste tag in de HTML-code niet 100% de zekerheid geeft dat de rich snippet ook daadwerkelijk in de zoekresultaten verschijnt. Gestructureerde data is slechts een leidraad voor Google, dat uiteindelijk zijn eigen beslissing neemt over het weergeven van rich snippets.
De laatste stap is controleren of we rich snippets correct hebben geïmplementeerd. Dit kan met de tool Rich Results Test van Google.
Rich snippets zijn een interessante manier om je te onderscheiden van de concurrentie en je merk en aanbod nog beter te presenteren in de eerste fase van het winkeltraject van de klant. Ze hebben invloed op het verhogen van de klikfrequentie van je productpagina's en het verlagen van het bouncepercentage. Bovendien is het identificeren van afzonderlijke website-elementen met gestructureerde gegevens een positief signaal naar Google.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.