Win meer klanten: maak je website beter te begrijpen (8 tips!)

In Nederland zijn er 2,5 miljoen mensen van 16 jaar of ouder die moeite met lezen hebben. Dat staat gelijk aan 18% van die leeftijdscategorie, schrijft lezenenschrijven.nl. Deze mensen hebben moeite met het invullen van formulieren, bankgegevens enzovoort. Dus ook bij het bestellen via een webshop. Als webwinkelier kun je deze mensen helpen. Hoe? Wij geven je tips!

In dit artikel leer je…

  • ❔ Wat laaggeletterdheid precies inhoudt;
  • 🛠️ Waarom je jouw webshop wilt optimaliseren voor laaggeletterden;
  • 💡 Hoe je jouw website kan optimaliseren voor mensen die moeite hebben met taal.

Tip: het is deze week (7 t/m 13 september) de week van laaggeletterdheid. Een mooi moment om aandacht te besteden aan deze groep door je website te updaten!

 

 

❔ Wat is laaggeletterdheid?

Het eerste dat belangrijk is om te weten is: laaggeletterden zijn niet per definitie dom. Sommige hebben door omstandigheden nooit goed leren lezen. Dat betekent niet dat het verstand er niet is! Een groot gedeelte van deze mensen is immigrant en misschien kunnen ze in eigen land prima lezen en schrijven, maar hebben moeite met het Nederlands. Laten we niet vergeten dat Nederlands geen makkelijke taal is! Ook niet voor Nederlanders. Denk ook bijvoorbeeld aan je klanten die dyslectisch zijn.

Onze eerste tip is dan ook: onderschat je klant niet en behandel diegene niet als een klein kind. Misschien is je klant wel hoogleraar of arts (als niet hier, dan misschien in een ander land). Wij gaan het dus hebben over het duidelijker communiceren van de inhoud van je webshop.

 

 

🛠️ Waarom je website optimaliseren voor laaggeletterden?

Veel mensen schamen zich voor laaggeletterdheid en durven niet zo goed om mensen om hulp te vragen. Daarom is het makkelijker om dan maar naar een winkel te gaan, in plaats van online te winkelen.

Ten eerste wil je natuurlijk je webshop toegankelijk maken voor zo veel mogelijk mensen, zodat zij er wat aan hebben. Maar dat is niet alles: het is voor jou ook een moment een nieuwe doelgroep aan te snijden. Win-win dus!

Want al die mensen die op andere webshops hun weg niet kunnen vinden, zullen via jouw webshop zelfstandig een bestelling kunnen plaatsen. Dat geeft jou een nieuwe verkoop en daarnaast geeft het jouw klant een beetje meer zelfstandigheid. Dat is heel veel waard!

email-teaser_Produktseite_SEO_200x150Als je jouw productpagina wilt optimaliseren, raden we je ook aan om deze voor SEO aan te passen. Welke zoektermen gebruiken jouw klanten om jouw producten te vinden? Download onze tips gratis via de onderstaande knop!

Bekijk gratis checklist ️

💡 Tips om je website te verbeteren

Zoals eerder gezegd is het 18% van de bevolking die wat bij jou kan bestellen. Reken het om: 1 op de 6 mensen! Dat zijn heel veel potentiële klanten die jij kunt helpen.

1. Gebruik afbeeldingen en symbolen

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden zeggen ze. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar gebruik veel symbolen en afbeeldingen. Ook voor mensen die goed kunnen lezen is dit fijn!

Wees hierin ook niet té creatief. Voor het winkelwagentje is het verstandig om gewoon een icoontje voor een winkelwagentje te gebruiken.

Zorg ook dat je duidelijke productafbeeldingen hebt. Het helpt als je afmetingen benoemd, dat je dit ook in een afbeelding laat zien. Dus niet "hoogte 1,5 meter" maar een afbeelding met het artikel, een meetlat ernaast en dan "1,5 meter". Dan weet iedereen waar het over gaat.

Ook je categoriën kun je afbeeldingen meegeven. In plaats van ze alleen in de navigatie te zetten, kun je ook een soort slider op je homepagina maken met je categoriën inclusief afbeelding. Zo kan iedereen snel vinden waar diegene op zoek naar is!

checklist_product_200x150Wil je de perfecte productafbeelding creëren? Wij helpen je graag hiermee! Download onze gratis checklist via de onderstaande knop.

Meer over de gratis checklist

2. Zet alles op een logische plek

Denk na over waar alles op je website staat. Zo staat traditioneel het winkelwagentje rechts en dan het liefst rechts bovenin.

Maar: social media-icoontjes staan traditioneel in de footer. Dit kun je in je header zetten, mits je niet al te veel icoontjes hebt.

Probeer ook wanneer je iets update, de volgorde op je webshop niet aan te passen. Mensen kunnen daardoor in je webshop verdwaald raken en in tegenstelling tot een fysieke winkel gaan ze niet meer kopen, maar juist de pagina verlaten.

3. Formulier

Zorg ervoor dat je bestelformulier ook duidelijk is. De volgorde moet hierin kloppen.

Wat ook handig is: zorg dat als iemand gegevens heeft opgeslagen in Google dat het formulier met autofill automatisch ingevuld kan worden. Dit scheelt al je klanten een hoop moeite en tijd!

4. Klantenservice

Makkelijk te vergeten, maar net zo belangrijk: maak je klantenservice goed vindbaar. Dat doe je dus door een duidelijk icoontje te maken (het liefst van een telefoon) bijvoorbeeld. Ook is het verstandig om een beschikbaar telefoonnummer te hebben. Als je niet goed kan lezen, wil je niet per e-mail of chat geholpen worden.

Heb je een eenmanszaak? Gebruik een tweede telefoon speciaal voor zaken. Zo kun je hem buiten kantooruren uitzetten, zodat je werk en privé goed kan scheiden.

 

 

5. Taal

Gebruik op je hele website eenvoudige taal. Je hoeft niet slim te klinken voor je klant! Het belangrijkste is dat je klant je begrijpt.

In het Nederlands hebben we heel veel samenstellingen, waardoor woorden moeilijk te lezen kunnen zijn. Niet alleen voor mensen die moeite hebben met lezen! Breek die woorden op. Bijvoorbeeld:

Niet: Hottentottententententoonstellingkaartjes
Maar: Kaartjes voor de tentoonstelling over tenten van de Hottentotten.

Het is misschien een heel extreem voorbeeld, maar het geeft je een idee wat wij bedoelen.

Ook is het handig om cijfers niet met woorden te schrijven, maar met nummers. Dus geen ‘twee’ maar ‘2’.

6. Laat zien dat je betrouwbaar bent

Als je ster-beoordelingen hebt: laat ze zien! Het is visueel heel makkelijk om te zien hoe je het doet, als je gebruik maakt van sterren. Iedereen begrijpt hoe dit werkt en vaak hoef je daarvoor niet eens de achtergelaten beoordelingen te lezen.

Vooral als je een gesloten beoordelingssysteem gebruikt, vertrouwen je klanten je meer. Voor mensen die goed kunnen lezen is vertrouwen al belangrijk, maar als je moeite hebt om te begrijpen wat er op de website staat, is dat vertrouwen nóg belangrijker.

Daarom is het ook handig om een herkenbaar keurmerk te gebruiken, zoals het keurmerk van Trusted Shops. Op die manier heeft de klant het vertrouwen dat als er iets misgaat, het geld in ieder geval terugkomt.

trustedshops-200x150Wil je weten wat Trusted Shops voor jou hierin kan doen? Neem vrijblijvend contact met ons op! Onze experts in online vertrouwen zoeken graag de beste oplossing voor jouw bedrijf.

Contact opnemen

7. Bestelstatus

Zodra je de klant binnen hebt, is het ook handig deze te behouden. Daarom is het handig om de bestelstatus ook beeldend te maken.

Bij veel websites waar je eten kan bestellen zie je tegenwoordig al zo’n balk waarin je ziet in welke fase je eten is: wordt het klaargemaakt? Wordt het voor kwaliteit gecheckt? Of is de bezorger al onderweg? Dit kun jij ook doen: worden de items gezocht? Zijn ze al ingepakt? Is het pakket al met de bezorger onderweg?

Gebruik ook hier weer meer beeld dan tekst!

8. Test je website

Om je website optimaal te testen kun je vragen om een laaggeletterde te navigeren op je website, iemand die geen Nederlands spreekt, of je kunt natuurlijk je website met een vreemde- of onzin-taal vullen. Begrijpt degene genoeg om een bestelling te kunnen plaatsen? Dan is je missie geslaagd!

🔄 Kortom

Zoals eerder gezegd kan 18% van de bevolking van 16 jaar of ouder niet goed lezen. Dit is een groot gedeelte van de bevolking die je met deze tips voor je kan winnen!

Je kunt je website met simpele aanpassingen al een stuk gebruiksvriendelijker maken. Dit helpt zowel mensen die niet goed kunnen lezen, als al je andere klanten. Zo wordt jouw webshop dé plek om inkopen te doen!

 

08-09-2020
Select Country: